תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מיוחד: מהי 'מגילת י"ט כסלו' שפרסם הרבי?


לקראת חג הגאולה י"ט כסלו 'ראש השנה לחסידות' ולתועלת הרבים, מפרסם אתר 'לחלוחית גאולתית' את 'מגילת י"ט כסלו' שהוציא לאור הרבי מלך המשיח בשנת תשי"ב במטרה 'לחדש ולחזק את המנהג הטוב לספר אודות מהלך המאורע של המאסר והגאולה' והורה כי 'בעת ההתוועדות, יקראו חוברת זו ויבואו לשמוע אותה, ובתור בעל הקריאה יבחרו אדם חשוב בשפת חלקות' • לקריאת המגילה

•••

לקראת חג הגאולה י"ט כסלו 'ראש השנה לחסידות' ולתועלת הרבים, מפרסם אתר 'לחלוחית גאולתית' את 'מגילת י"ט כסלו' שהוציא לאור הרבי מלך המשיח בשנת תשי"ב. מהדורה זו עברה המגילה הגהה מדוקדקת על פי צילומי הגהותיו של הרבי על ה'מגילה', והוכנסו תיקונים רבים שמשום מה הושמטו במהדורת תשי"ב.

יש לציין שמאז שנת תשי"ב לא חזרה ונדפסה המגילה במתכונתה המליאה, והורגש בחסרונה על מנת לקיים את ההוראה שהובאה בתחילת המגילה: 'בעת ההתוועדות, יקראו חוברת זו ויבואו לשמוע אותה. ובתור בעל הקריאה יבחרו אדם חשוב בשפת חלקות, ואשר טרם יקראה ברבים יעבור עליה בינו לבין עצמו, כדי שיוכל אחר כך לקרותה בשפה ברורה ובלשון צחה'.

••
ברוך השם

ליום חג הגאולה י"ט כסלו הבא עלינו לטובה, אנו מעתיקים ללשון הקודש, מגילת י"ט כסלו עם איזה הוספות ושינוים. החוברת - באידית - נדפסה בפעם הראשונה בשנת חצר״ת באטבוצק, פוילין, ובפעם שניה בשנת תש"ב בברוקלין, נ.י. בארצות הברית.

המערכת

ידוע ומפורסם מנהג חסידי חב״ד, אשר בכל התועדות י״ט כסלו, כשמתאספים יחד לחוג את חג החגים יום גאולת רבינו הגדול, מנהיג ישראל ומחולל שיטת חב״ד, הנודע בשם: אדמו"ר הזקן, הרב מליאדי בעל ה'שולחן ערוך' וה'תניא', מספרים אדות מהלך המאורע של המאסר והגאולה[1].

בעת האחרונה הנה, מסיבות לסיבות שונות, נפסק מנהג טוב זה בהרבה מקומות. וכדי לחדש ולחזק אותו מדפיסים אנו בחוברת הנוכחית פרשת י"ט כסלו באופן קיצורי. והיא ליקוט משיחותיו וסיפוריו של כ״ק אדמו"ר רבי יוסף יצחק זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע מליובאוויטש ובשעתו הוגה על ידו.

כדי לפרסם נס הגאולה נכון להודיע מקודם ברבים, אשר ביום חג הגאולה י״ט כסלו הבא עלינו לטובה, בעת ההתוועדות, יקראו חוברת זו ויבואו לשמוע אותה. ובתור בעל הקריאה יבחרו אדם חשוב בשפת חלקות, ואשר טרם יקראה ברבים יעבור עליה בינו לבין עצמו, כדי שיוכל אח״כ לקרותה בשפה ברורה ובלשון צחה.

מפרסמים אנו גם כן בזה מכתב כ״ק אדמו״ר (מהוריי"צ) זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע מליובאוויטש שנשלח בשעתו - בשנת תרצ״ז - לכללות אנ"ש חסידי חב"ד לחג הגאולה י"ט כסלו.

מערכת 'אוצר החסידים'

••


חג הגאולה יו"ד טי"ת כסלו.

י״ט כסלו הוא יום חג הגאולה של אדמו״ר הראשון מחסידי חב״ד. ביום הזה - בשנת ה'תקנ"ט - נגאל ממאסרו הקשה בעיר בירת רוסיא, היא פטרבורג, שנאסר בשביל יסדו והפצתו את תורת החסידות. היום הזה - י״ט בכסלו - הוא יום משתה ושמחה לחלק גדול מישראל בכל מרחבי תבל. יום טוב הוא לחסידי חב״ד בכל העולם[2].

י״ט בכסלו הוא גם כן יום ההילולא[3] של אדמו״ר, הרבי הגדול של תורת החסידות הכללית, הרב ר' דובער ממעזריטש - הנודע בשם, המגיד ממעזריטש - (תלמידו המובהק של מורנו הבעל שם טוב נשמתו עדן) שנסתלק ביום י״ט כסלו שנת תקל״ג.

•••

כבוד קדושת אדוננו מורנו ורבנו הגאון הצדיק ר' שניאור זלמן, מייסד ומחולל שיטת חסידות חב"ד נודע ומפורסם בתוככי בני ישראל בכמה שמות: בעל ה'שולחן ערוך', בעל ה'תניא', הרב מליאדי, המגיד מליאזנע, ובין חסידי חב״ד בשם: אדמו״ר הזקן.

אדמו"ר הזקן נולד ביום ח"י אלול בשנת תק"ה בסביבות עיר ליאזני, עיירה קטנה ברוסיא הלבנה, הסמוכה לעיר וויטבסק שהשתייכה אז למדינת פולין. זקני החסידים היו מספרים, ששמעו מפי הזקנים שבדורם, שהיו אצל מורנו הבעל שם טוב נשמתו עדן, אשר בעת שאדמו״ר הזקן היה נער בן שלוש שנים אמר פעם הבעל שם טוב לתלמידיו, כי נשמה גדולה ירדה לעולמנו, שמו 'שניאור' - שני אור - שני אורות, הוא יאיר בתורת הנגלה ובתורת הנסתר[4].

עד היותו לבן עשר - אחד עשרה שנה למד אצל לומדים גדולים מפורסמים ובאחרונה אצל הגאון ר' ישכר דוב מקאבילניק, הנודע בשם 'המגיד מליובאוויטש'. בהיותו בן י״ב שנה הודיע הגאון ר' ישכר דוב לאבי אדמו״ר הזקן - ר' ברוך - אשר בנו העילוי אינו זקוק עוד למלמדים, ואשר הוא - ר' ישכר דוב - אינו יכול עוד ללמוד עמו.

כשהגיע לעונת הבר מצוה הכתירו אותו בשם: 'החכם המופלא תנא ופליג', וגדולי הגאונים שבסביבת מחנו שיבחו אותו למאוד. ושנים רבות לומד הוא בשקידה עצומה למאוד. בהיותו בן ח"י שנה גמיר לכולא תלמודא עם כל נושאי כליהם ספרי הראשונים והאחרונים לא הניח דבר גדול וכו'. ובשנת תקל"ז חזר על כל ה'תלמוד' עם כל הראשונים והאחרונים בפעם הששה עשר בעמידה[5] כל זה נוסף על התמדתו הנפלאה בלימוד נסתר דאורייתא, עריכת ה'שולחן ערוך' שלו, עסקנותו הציבורית, נסיעותיו המרובות וכו' וכו'.

•••

בעת ההיא נתפשט בעולם שמע הרב המגיד ממעזריטש, עיירה קטנה בפלך וואהלין. אדמו״ר הזקן, בהיותו כבר גדול בתורה חשקה נפשו לחקור אחרי דרכי עבודת הוי' ואחרי לקחו רשות מזוגתו הרבנית כתת את רגליו ללכת - רגלי - מוויטבסק למעזריטש, מרחק רב למאוד.

בבואו למעזריטש ובהסתכלו בהנהגותיו של המגיד ממעזריטש, אופן לימודו עם תלמידיו והדריכו אותם בעבודת הבורא - על פי תורת החסידות, שקיבל מפי מורו הבעל שם טוב נשמתו עדן - נתפעל במאוד מהגאונות שלו, הן בתורה הנגלית והן בתורת הנסתר, והחליט להישאר שם ליקח לקח מפיו.

המגיד ממזעריטש הכיר מיד את גודל ערכו של תלמידו החדש שבא ממדינת ליטא והתחיל לקרבו מאד[6]. גם סידר, אשר בנו יחידו ר' אברהם - הנודע בשם: ר' אברהם המלאך - ילמוד עם אדמו״ר הזקן חסידות ואדמו״ר הזקן ילמוד עם בנו נגלה. בימים מועטים נעשה אדמו״ר הזקן חסיד נלהב של תורת חסידות הבעל שם טוב ושל המגיד ממעזריטש.

אחרי שהותו משך זמן במעזריטש שב אדמו״ר הזקן לביתו לוויטבסק. בהלכו חזרה ועברו דרך קיבוצים ומושבות יהודים, הנה בכל מקום בואו סיפר ופרסם ע״ד הפלאת מורו ורבו המגיד ממזריטש - גאונותו בתורה ודרכו המיוחד בעבודת הבורא. כעבור שנים אחדות הציעו לו המגידות בליאזני, ואדמו״ר הזקן נענה לבקשת עדת ליאזני והעתיק מושבו, יחד עם בני ביתו, לשם.

•••

בחוגים הרחבים של גאוני מדינת ליטא, אשר שיטת החסידות היתה מוזרה להם ולא הכירו את הרב טוב הספון בה לכלל ישראל, הנה הדרך החדש שהביא אדמו״ר הזקן ממעזריטש לא מצא חן בעיניהם. אמנם מתחלה היתה ההתנגדות רק מצד היהודים בעצמם, אבל לא עירבו בזה את הממשלה.

בשנת תקל"ג בי"ט כסלו נסתלק המגיד ממעזריטש, ומאז התגברה והתלקחה המחלוקת וההתנגדות לחסידים ביתר שאת וביתר עוז. בהכירו את המצב הרציני החליט אחד מזקני תלמידי המגיד ממעזריטש, הרב הגאון הצדיק ר' מנחם מענדל מוויטבסק לנסוע יחד עם אדמו״ר הזקן להגאון - הגר״א - מווילנא, שעמד בראש המלחמה נגד חסידים וחסידות, בכדי לבאר לו ולהסבירו את דרך החסידות.

אבל בבואם לווילנא לא רצה הגאון בשום אופן להפגש אתם, ולא הועילו בזה הבקשות וההפצרות של נכבדי ווילנא, אשר השתדלו אצל הגאון שיקבל את האורחים החשובים להתוכח עמהם ולעשות גמר להמחלוקת. - וההתנגדות נגד החסידים וחסידות נמשכה בכל חריפותה ותקפה.

הרב הגאון הצדיק הרמ״מ מוויטבסק, יחד עם עוד אחדים מהתלמידים המפורסמים של המגיד ממעזריטש בליטא (ביניהם ר' ישראל מפולוצק ור' אברהם מקאליסק) אשר כשל כח סבלונם לסבול עוד הרדיפות על חסידים וחסידות, נסעו לארץ הקודש תבנה ותכונן, ויחד עמהם נסעו כמה מאות משפחות מהחסידים.

•••

כ״ק אדמו״ר הזקן לקח את משפחתו יחד עם שלושת אחיו ומשפחותיהם וקרוביהם והצטרף עם קבוצת הנוסעים הנזכרת לעיל לעלות ארצה ישראל. אבל באמצע הדרך, בבואו להעיר מאהליב־פודולסק, הנה אחרי ישוב הדעת עמוק ששהה זמן ארוך, החליט אדמו״ר הזקן לשוב למדינת ליטא ולהתמסר להפצת תורת הבעל שם טוב ומורו ורבו הרב המגיד ממעזריטש בהוספת ביאוריו והסביריו העמוקים.

בדרכו חזרה ממוהליב-פודולסק לליאזני, הנה בכל מקום בואו ערכו בשבילו קבלת פנים נהדרה ומתקבל בהתלהבות מכל חוגי בני תורה, ואפילו מחוגי המנגדים לחסידות. בכל מושב וקיבוץ שהתעכב בדרכו אמר תורה, והפליא באמרותיו הקדושות את עולם הבני-תורה.

בשובו הביתה לליאזני מיסד אדמו״ר הזקן את שיטתו הנודעת בשם: תורת חסידות חב״ד (ר"ת: חכמה, בינה, דעת), ומתחיל בהפצתה. למטרה זו חזר ויסד בליאזני ישיבה הידועה בדברי ימי חסידות חב"ד בשם: חדר א, חדר ב, חדר ג. נתקבלו להישיבה אברכים בני תורה בעלי כישרונות מצוינים[7] והתחיל ללמוד עמהם תורת החסידות עם ביאוריו הנפלאים.



•••

המנגדים לחסידות התחילו שוב את מלחמתם נגד החסידים, אמנם בראותם כי עדת החסידים בליטא מתגדלת מיום ליום ואשר תורת החסידות ודרכי הנהגת החסידים מתפשטים ביותר וחודרים להישובים והקיבוצים היהודים הגדולים והקטנים, גם במדינת ליטא, הנה בעל כרחם התנגדותם נחלשה. חלף ועבר משך זמן של עשרים שנה. במשך העת הזאת תנועת חסידות חב"ד בליטא עשתה פרי רב והתקדמות גדולה, והרדיפות מצד המנגדים נתצמצמו ונתקטנו.

בשנת תקנ״ח נסתלק הגאון - הגר״א - מוילנא. ההסתלקות של הגאון שהיה מפורסם בכל העולם עשתה רושם אבל ויגון בכל חוגי בני תורה, מבלי הבדל מפלגה, אם חסידים או מתנגדים. אבל לדאבון, אנשים רעים ובני בליעל השתמשו במצב הרוחות אז בשביל לחדש את המלחמה נגד החסידות והחסידים ובחרו בועד מיוחד שתפקידו יהיה לנהל ולסדר אופני המלחמה.

הועד ידע והכיר למדי, אשר הרכילות ולשון הרע על החסידים בין היהודים לא יועיל כי כבר נתפרסמו החסידים ליראי אלקים, מהדרים במצוות ובעלי צדקה ומדות טובות, ועל כן החליט הועד הנוכל, לנהל את המלחמה בדרך של 'מסירה למלכות', לא רק להממשלה המקומית בערי ליטא, אלא גם להממשלה המרכזית, שהיתה אז בפטרבורג עיר הבירה של רוסיא הצארית.

•••

אחת ההדרכות שהנהיג אדמו״ר הזקן היתה, אשר כל אחד מהחסידים ישתתף בהחזקת המשפחות שנסעו לארץ ישראל ועסקו שם בתורה ועבודת ה'. למטרה זו יסד אדמו״ר הזקן את ה'כולל חב״ד' אשר חלק בין הלומדי תורה בארץ הקודש תבנה ותכונן, את הכספים שחסידי חב"ד בחוץ לארץ שלחו להכולל.

המלשינים השתמשו בעובדה זו בתור חומר למלשינות להממשלה המרכזית בפטרבורג באמרם אשר אדמו״ר הזקן הוא מורד במלכות, כי שולח הוא סכומים גדולים למדינה אחרת (הטורקית, שהיתה אז המושלת בארץ הקודש תבנה ותכונן) וגם הוסיפו בהטעמה לחזק דברי מלשינותם, כי בדרושיו ברבים אומר - אדמו״ר הזקן - שמלכות איננה ולא כלום, ספירת המלכות היא ספירה אחרונה, ספירת המלכות 'לית לה מגרמה כלום'[8] וכדומה, בקצרה: שמלכות היא ענין היותר נמוך.

זה היה החומר העיקרי של המלשינות, לבד הרבה מלשיניות קטני הערך. והדגישו במכתב 'המסירה' אשר אין לסמוך על הממשלה המקומית, רק שהממשלה המרכזית תקח את הדבר בידה, לאסור את אדמו״ר הזקן ולהביאו למשפט לפטרבורג. על ידי זה יזמו המלשינים להיפטר בבת אחת ובחדא מחתא מאדמו״ר הזקן ומכל תנועת החסידות, היו לא תהיה.

•••

המלשינות הצליחה ובחול המועד סוכות שנח תקנ״ט בא פתאום לליאזני שר צבאי בלוית קבוצת שוטרים מזוינים לאסור את אדמו״ר הזקן ולהבילו לפטרבורג. אדמו״ר הזקן בחפצו להתיישב בינו לבין עצמו במצבו שנתהווה אז, יצא מביתו - דרך דלת מאחורי חדרו - החוצה לשדה הסמוך.

הגינרל בהכירו את המצב על אתר לא רצה להפריע את ימי החג, השאיר אחדים מאנשיו במקום והוא בעצמו נסע מהעיר. האדמו״ר החליט בינתים מה לעשות אם יבואו עוד הפעם לאסרו, ואמר למקורביו שגמר בלבו לקבל הכל לטובה.

עברו ימי שמיני עצרת ושמחת תורה, החסידים היו בהתמרמרות גדולה. באסרו חג בבקר - חל ביום ה' לשבוע - כבר נודע להחסידים מהערים הסמוכות: וויטבסק, רודניא, קאליסק, ליאדי, יאנאוויטש, דובראווני ועוד מהמאורע המעציב, אשר ב'חול המועד' סוכות העבר בא שר לליאזני לאסור את האדמו״ר ולעת עתה נסע משם.


•••

אדמו״ר הזקן בהיותו מסדר ומצביא נפלא, פרסם - ב'איסרו חג' בבוקר - מכתב כללי לעדת חסידי חב״ד, אשר בו הוא מזהיר את חסידיו ומקושריו, שיתחזקו בתקוה ובטחון גמור בהשם יתברך ובזכות רבותינו הקדושים. ואם בהכרח יהיה לסבול הוא לוקח זאת על עצמו.

עתה - כתב אדמו״ר הזקן במכתבו - מבין הוא את הרמז שרמז לו לפני שנים רבות מורו ורבו המגיד ממזריטש, אשר יהיה מוכרח לסבול ויעברו עליו זמנים קשים, והוא מזהיר את החסידים באזהרה גדולה ובהתראה רבה, אשר, יהיה מה שיהיה, יתנהגו בשקט ובמנוחה נגד המנגדים.

את זקני החסידים הוא מזהיר - במכתבו - שיפקחו וישגיחו על הצעירים, ואת החסידים הצעירים, מזהיר שיהיו במשמעת הראויה לזקני החסידים. מהמכתב הכללי הזה נעשו מיד העתקות במספר מרובה ושלחו אותו על ידי שלוחים מיוחדים לכל חסידי חב״ד בעיירות הקרובות והרחוקות.

•••

בשעה מאוחרת בליל אסרו חג נודע, אשר השלוחים לאסור את האדמו״ר באו עוד הפעם לליאזני. לקחת את אדמו״ר הזקן ולהובילו לפטרבורג. השר ציוה להכניס את האדמו״ר להמרכבה השחורה, שהייתה מיוחדת להוביל מורדים במלכות, ובשמירה חמורה של שוטרים מזוינים נסעה המרכבה בכביש ההולך לפטרבורג דרך הערים וויטבסק - נעוול.

למחרת, ביום השישי, שש שעות לפני הדלקת הנרות, לא רצה אדמו״ר הזקן לנסוע הלאה וביקש את הגנרל שיפסיקו את מסעם עד אחרי שבת קודש. וכאשר הגנרל לא רצה למלאות מבוקשו נשברו צירי המרכבה. הגנרל ציוה לאנשיו להביא אומנים מהכפר הסמוך לתקן את הצירים. אבל כאשר תיקנו את הצירים נפל פתאום אחד מהסוסים ומת. הביאו אז סוס אחר מהכפר, אבל הסוסים לא יכלו להזיז את המרכבה ממקומה. אז הבין הגנרל את אשר לפניו והציע לאדמו״ר הזקן לנסוע על כל פנים אל הכפר הסמוך.

האדמו״ר לא הסכים לשום נסיעה איזו שהיא, רק הרשה לנטות את המרכבה מהכביש הרחב הצדה ושמה שבת את השבת קודש. מקום שביתה זה היה ב' או ג' קילומטר מהישוב סעליבא-רודניא סמוך לעיר נעוול, פלך וויטבסק. והחסידים מנעוול היו מראים את המקום ששם שבת אדמו״ר הזקן.

•••

בבואם לפטרבורג אסרו את האדמו״ר הזקן במאסר היותר חמור אשר בבית האסורים במבצר 'פטרופבלבסקי'.

יותר משבעה שבועות - נ"ג ימים[9] - היה אדמו"ר הזקן תפוס במאסר. ומהם שלשה שבועות הראשונים - ישב ב'מאסר יחידי' המיוחד למורדי במלכות. ועידה מיוחדת עיבדה את חומר האשמה נגד האדמו״ר הזקן, והדרישה וחקירה התקיימו בהשגחה של שמירה מזוינה, על ידי חוקר ודורש סודי.

סכנה גדולה היתה מרחפת על אדמו״ר הזקן, כי נאשם בתור מורד במלכות, ואשר מתכוון הוא - כפי שכתבו המלשינים ב'המסירה' - להכריז עצמו מלך בישראל וללכת בראש חיל מישראל לכבוש את ארץ הקדושה תיבנה ותכונן. אשמות אשר עונשם הוא משפט מוות.

שרי מלוכה שונים בקרו לפעמים תכופות את אדמו״ר הזקן במאסרו, בחפצם להכיר את האיש המלא-עוז המורד במלכות האדירה והחזקה של מדינת רוסיא, וסוף סוף באו לידי הכרה, כי אדמו״ר איש אלקים קדוש הוא, בעל מדעים ממדריגה גבוה ונעלית ביותר, ולא פושע במלכות.

וביום י״ט כסלו שנת תקנ״ט, לעת המנחה, הודיעו לאדמו״ר הזקן כי חופשי הוא.

•••

במהירות-ברק התפשטה הידיעה אשר האדמו״ר יצא לחפשי, והחסידים אשר בפטרבורג התאספו לחכות על רבם בבית אחד החסידים המפורסמים שבעיר.

השמחה של החסידים וההפגנה הפומבית שלהם ברחובות עיר פטרבורג היתה סוערת ושואנת. בכל זאת התאפקו החסידים ולא נגעו בכבוד מנגדיהם אף בדיבור כי זכרו את דברי רבם אודות זה, ידעו אשר האדמו״ר חפץ בשלום למרות כל העינויים והיסורים שסבל. והיה להם לחוק.

מיד אחר החופש כתב אדמו"ר הזקן להחסידים מכתב כללי[10], אשר בו הוא מבאר 'שבכל חסד וחסד שהקדוש ברוך הוא עושה לאדם צריך להיות שפל רוח במאוד' ומזהיר את החסידים להתייחס בטוב אל המנגדים, בתקווה, אשר 'כולי האי ואולי יתן ה' בלב אחיהם כמים הפנים וגו'', וגם הם יכירו את האמת.

•••

ביום י"ט כסלו של שנה זו מתמלאים מאה שנה וחמישים ושלוש שנה אשר חסידי חב"ד בכל מרחבי תבל חוגגים את חג הגאולה של אדמו"ר הזקן.

חג הגאולה י״ט כסלו הוא יום טוב של מסירות נפש על תורת החסידות, מסירות נפש על מדות טובות, אחדות, אהבה ואחוה, שלום וריעות.

חסידי חב"ד וכל הנלוים עליהם וכל אלו אשר שם רבינו הזקן יקר להם, צריך להיות חקוק בזכרונם, אשר רבנו הגדול והקדוש השאיר לנו ירושה קדושה זו תורת החסידות ומתנה גדולה וקדושה אלו מדות חסידיות.

אדמו"ר הזקן ואחריו כל רבותינו הקדושים נשיאי חב״ד ותורת החסידות דורשים, אשר כל השייכים אליהם יהיו כמשפחה אחת, כל אחד יתעניין בטובת חבירו ויעזור לו בכל מאי דאפשר.

הזכות והחובה מוטלת על כל אלו להתאחד בדעה אחת ובלב אחד בהחזקת הדת, בהחזקת מצב הרוחני על ידי יסוד שיעורי לימוד בפרט וביחוד ללמוד המאמרים הקדושים של רבותינו הקדושים.

הזכות הגדול והבלי גבולי של רבינו הגדול והקדוש, בעל השמחה, וזכות שאר הרביים והצדיקים יגן עלינו ועל כל ישראל, אשר השם יתברך ירחם עלינו בתוך כל ישראל וישלח לנו גואל צדקנו ויקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ ויוליכנו קוממיות לארצנו הקדושה במהרה בימינו, אמן.

•••


[1] ראה בזה שיחת י"ט כסלו תרצ"ג (ליקוט ב').

[2] נפלא הדבר, אשר בספר שו"ת מן השמים - לחד מן קמאי, נפטר בסוף אלף החמישי - סי' ה כותב אשר 'שאלתי ליל ג' יט כסלו.. והשיבן.. 'והיום יום בשורה' - אף שאין לזה כל קישור להשו"ת שם. גם - בשאר השו"ת מלבד אחת (סימן סח. אבל בה נזכר התאריך כרגיל, יום בחודש (ולא בשבוע) והשנה) אינו מזכיר יום השאלה.

[3] ראה בהוספה ב' שבסוף החוברת [בהוצאה זו נשמט. המו"ל.].

[4] ראה גם כן שיחת ח"י אלול תש"ה (ליקוט כה).

[5] הקדמת בניו ל'שולחן ערוך' שלו.

[6] ראה לקמן הוספה א' מכתבי הרב המגיד אודות רבנו הזקן [בהוצאה זו נשמט. המו"ל].

[7] מתנאי הקבלה לתלמיד החדרים היה שיהיה המבקש בקי בש"ס, בזהר, המדרש, כוזרי, עיקרים וכו'.

[8] עניינים בתורת הקבלה המתבארים בארוכה בתורת חסידות החב"ד.

[9] 'חמישים ושלשה ימים יסורי מות יום לפרק יום לפרק' (של ספר ה'תניא' חלק ראשון. ראה בפרטיות במכתב כ"ק מו"ח אדמו"ר בסוף ספר הערות לתניא עמוד קכב).

[10] נודע בשם: קטנתי - על שם התחלת המכתב - ונדפס לקמן בהוספה ג [בהוצאה זו נשמט. המו"ל].

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.