תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

ראיון נטול כפפות: יהודים, העיירה הווירטואלית בוערת!


שנים אחרי שהאינטרנט החל לחדור למחננו - הימצאותו היא עובדה מוגמרת הן לטוב והן למוטב. הגיעה העת לתת את הדעת לא רק על המעלות הנפלאות שלו אלא גם על החסרונות הגדולות שלו. ובעיקר, ללמוד מהו 'שימוש מושכל' באינטרנט • בראיון נוקב עם הרב שלמה שטרנברג, מנהל רוחני ומשפיע בישיבת 'חובבי תורה', הידוע כמומחה בתחום סכנת האינטרנט, הוא מדבר על הסכנה העצומה, על הניסיון הקשה, ועל הצורך הדחוף לדבר על כך בגלוי עם בני הנוער • לקריאת הראיון המרתק

•••


בזמן שבעולם החרדי 'המכשיר הטמא' - מכשיר הוידאו, היה מוקצה מחמת מיאוס, בבתי אנ"ש צפו בוידאו מהרבי; בזמן שחוגים חרדיים התבדלו מהרדיו, חסידי חב"ד ידעו את דברי הרבי שהרדיו הוא כוח אדיר שברא הקדוש ברוך הוא, והשתמשו ברדיו להפצת חסידות וקירוב אלפי יהודים; בזמן שבעולם החרדי 'מקום הסכנה - הקניונים' - היו מחוץ לתחום, תלמידי התמימים ואברכים פעלו בהם ב'מבצע תפילין' במלוא המרץ, בימי שישי בצהריים, לאחר שבוע גדוש בלימוד תורה. השאלה הנשאלת היא: מה הביא להבדל בגישה, ובעיקר, כיצד זה לא ניזוקו חסידי חב"ד מפגעי העולם החיצון?

התשובה לכך נעוצה בחינוך פנימי שקיבלנו שהבהיר לנו מהם הדברים הבעייתיים שיש במכשיר הוידאו והרדיו, לצד המעלות הנפלאות שניתן להפיק מהם. כל בחור צעיר ידע עבור מה הוא יוצא לקניון, ידע על חוסר הצניעות, אך גם ידע כי הוא שם למטרה אחרת: הפצת המעיינות. בלבד.

אבל לא כך הם פני הדברים בכל הקשור לרשת האינטרנט. בשקט-בשקט, וללא התרעה מוקדמת, בהתגנבות יחידים, נכנסו המחשבים לחיי אנ"ש. המחשבים נכנסו עבור מטרות טובות, אך מבלי כל חינוך ומודעות לסכנות ולנקודות התורפה שלהם. האינטרנט לא רק נכנס לבית, אלא גם למכשיר הסלולרי האישי, לכיס הפרטי.

שנים אחרי שהאינטרנט החל לחדור למחננו, היום הימצאותו היא עובדה מוגמרת הן לטוב והן למוטב. הגיעה העת לתת את הדעת לא רק על המעלות הנפלאות שלו אלא גם על החסרונות הגדולות שלו, הפוגעניות, ההרסניות. אך בעיקר, ללמוד מהו 'שימוש מושכל' באינטרנט.

הכתבה שלפניכם לא עוסקת בשאלה האם מותר להכניס לבית אינטרנט (כמובן כשר, מסונן ונקי מכל אפשרות של צפייה בתכנים לא-ראויים) - היות והנושא כבר נפסק בצורה ברורה על-ידי רבני חב"ד בעולם כולו, אלא כדי שכל הורה, מחנך או בחור, ילמד ויכיר מהן הסכנות וכיצד מתמודדים עימן.

לא בכל יום אנו עומדים בפני אתגר שכזה, אתגר שבפניו בטלים מחיצות ודעות קדומות, אתגר שעבורו מתאחדים כולם ללא קשר להשקפת עולם. זאת הסיבה היחידה שמאפשרת את פרסום סדרת הכתבות במקביל בכל הערוצים החב"דיים, כי בנפשנו הדבר.

יוצאים לדרך.

••

הסכנה כאן. אי אפשר לטמון את הראש בחול

הרב שטרנברג, יצא לי לשמוע אותך מדבר בהרצאה לפני מספר חודשים על הסכנות של האינטרנט, והשאלה הראשונה שעלתה לי בראש היתה: איך הגעת לנושא?

אכן גם אני שואל את עצמי את אותה שאלה.. אבל יחד עם זה אני יודע שלא תמיד יש לנו את הפריבילגיה לבחור לאיזה עניין להכניס את הראש ולאיזה לא. אחד הכללים החשובים ביותר בעולם החינוך הוא, שמחנך טוב חייב להכיר היטב את התלמידים שלו, להיכנס לתוך העולם שלהם, לדעת בדיוק מהם הנסיונות עמם הם מתמודדים, ואז לעשות ככל יכולתו כדי לעזור להם. למרבה הצער, בדורנו, הצעירים עומדים בפני נסיונות שונים, ולפעמים גם המחנכים מעדיפים להעלים עין מבעיה מסויימת, ולהתמקד בבעיות אחרות, אבל האינטרנט הפך להיות מחלת הדור, והמחנכים לא יכולים לטמון את ראשם בחול, אלא חייבים להיכנס לעומק הבעיה ולאתר דרכי התמודדות.

מתוקף תפקידי כמשפיע בבית המדרש של ישיבת 'אהלי תורה' (ולאחר מכן כמנהל רוחני של ישיבת 'חובבי תורה'), ומנהל ישיבת-קיץ לבחורים מישיבה קטנה, אני עומד בקשר הדוק עם בחורים מגיל מארבעה עשרה ועד לחתונה, ובמקרים רבים הקשר נמשך גם לאחר החתונה. מכיון שהקשר בינינו הוא מאוד פתוח ואני מעודד את הבחורים לבוא ולהתייעץ על כל דבר בחייהם ובפרט בענינים הקשורים לעבודת ה', נחשפתי לנושא והתחלתי לדבר על כך לפעמים בסוף ההתוועדויות.

בפעם הראשונה שדיברתי ברבים על הבעיות של האינטרנט, נדהמתי מגל הפניות של בחורים שהגיעו אליי אחר כך לספר מה עובר עליהם ועם מה הם מתמודדים, וכך - שלא ברצוני - הפכתי לכתובת בנושא הזה. גם משפיעים אחרים שנחשפו למקרים כאלו ואחרים, הפנו את הבחורים אליי. בלי גוזמה, כמעט לא עובר יום שאני לא מקבל פנייה מבחור או אברך שמבקש עזרה בענין הזה.



אתה משפיע בניו יורק, אבל האם נראה לך שכך המצב גם בארץ ישראל?

למען האמת, כרגע המצב בארץ ישראל יותר טוב מארצות הברית. פחות משפחות מאנ"ש מחוברים לאינטרנט, וממילא גם החשיפה של הצעירים לתחום קטנה יותר. אבל זאת לא נחמה, כיוון שזה רק עניין של זמן עד שהמצב בארץ ישראל יהיה דומה לכאן. במילים אחרות: בארץ ישראל נמצאים היום במצב שאנחנו היינו לפני שלוש שנים. הנחמה היחידה היא, שלמחנכים בארץ ישראל יש את ההזדמנות לעשות את מה שאנחנו לא השכלנו לעשות כאן לפני שלוש שנים. וחייבים לעשות הכל - אבל הכל - כדי שלא להגיע למצב שלנו...

אבל מדוע נראה לי שאתה די בודד במערכה, ואתה מעדיף לדבר על כך בקול, בשעה שרוב המשפיעים והמחנכים מעדיפים לדבר על כך בשקט, או לא להתייחס לנושא בכלל?

זה נכון אבל לא מדוייק. דווקא לאחרונה יש יותר מודעות לנושא, ומאותה סיבה שאני התחלתי להתייחס לנושא – גם משפיעים נוספים זיהו את גודל הבעיה, והם נרתמים לטיפול בנושא. אבל אכן רוב הרבנים והמשפיעים פשוט מפחדים לגעת בנושא הזה. אחרי הכל, הנושא הזה נחשב ל'טאבו' אצלנו, נושא רגיש וכואב שלא מדברים עליו, אז בדרך כלל מעדיפים להתעלם מכך ולא להתמודד עם הבעיה באומץ. חוץ מזה, צריך לזכור שהתופעה היא יחסית חדשה, וחסרה הדרכה בסיסית אפילו למחנכים ומשפיעים, שלא יודעים מה עושים עם תפוח האדמה הלוהט הזה.

יחד עם כך חשוב שנזכור שאם לא נדבר על הבעיה, היא לא תיעלם, ורק תגדל מיום ליום. הבעיה היא כאן, ויש לנו רק שתי אפשרויות: או שאנחנו נתעורר, או שהילדים שלנו יעירו אותנו. כשנחשפתי לבעיה חשבתי לתומי שמדובר באחוזים בודדים בין הבחורים והאברכים, אבל מיום ליום אני מגלה שמדובר בתופעה רחבה יותר ויותר. אחרי כל פעם שדיברתי על כך הגיעו אליי עוד ועוד בחורים ואברכים שביקשו סיוע ועזרה. בכאב גדול אני מוכרח לומר שמדובר בתופעה בעלת מימדים רחבים. אני יודע שיש הרבה שיחשבו שאני נביא זעם ויש אפילו שיטענו שאני מדומיין, אבל אני מתעסק בנושא ומכיר את העובדות, והעובדות מדברות בעד עצמן.

חשוב להדגיש ולהבהיר: אין בדברים כל סתירה לתופעה המדהימה של ההתפתחות העצומה של עולם הישיבות החב"די או עולם השליחות, כאשר בכל רחבי תבל יושבים תמימים שאין להם בעולמם אלא ד' אמות של תורה והתקשרות, ובכל פינה פועלים שלוחים במסירות נפש להפצת המעיינות. התופעה המתוארת בכתבה זו מתקיימת במקביל לכך, ועל כן החובה להתייחס אליו.

למעשה מדובר בבעיה כלל-עולמית של כל הקהילות היהודיות ברחבי העולם. היו קהילות שניסו לאסור כליל את השימוש באינטרנט, אבל זה התברר כצעד לא מעשי ולא יעיל. עם הזמן, כל הרבנים מבינים שצריכים להכנס לעובי הקורה ולטפל בבעיה. איסורים וחרמות לא יספיקו וחייבים לתת את הדעת על פתרונות אמיתיים. אפילו הגוים מבינים את ההרס והחורבן שזה גורם, וישנם הרבה ארגונים לא-יהודיים שעובדים לחנך ולעזור בענין הזה.


פער דורות. ההורים מתקשים להבין.

והורי התלמידים מבינים את הבעייה ומשתפים איתך פעולה?

מה שמדהים הוא שככל שהצעירים יותר מודעים לבעיה ומוכנים לבקש עזרה - כך בדיוק גדול חוסר ההבנה וחוסר הידיעה בקרב ההורים בכלל והמבוגרים בפרט. לצעירים ברור שישנה כאן בעיה ושחייבים לטפל בה, ואילו המבוגרים בטוחים שמדובר בפנטזיה. מגיעים אליי בחורים ומספרים שהם ניסו לדבר עם הוריהם שיתקינו פילטר על המחשב, אבל ההורים זלזלו בכך וטענו שאין שום צורך בכך.

לפני כשנה הגיע אליי בחור ושפך את ליבו על מצבו, והסתבר שהאינטרנט השתלט לו על החיים. הוא בכה והתחנן לעזרה, ואני עודדתי אותו שהיום יש אפשרות לקבל עזרה מקצועית, שתאפשר לו לצאת מההתמכרות לאינטרנט, אבל העזרה הזאת תעלה לו כסף. הוא התחלחל מהמחשבה שיצטרך לדבר עם הוריו על כך ואני הצעתי לדבר בעצמי עם אביו ולא לספר על הבעיה אלא להסביר לו שבתור משפיע אני חושב שבנו צריך טיפול פסיכולוגי מסויים. 

כששוחחתי עם אביו, כיון שהוא ידע שאני עוסק בנושא של האינטרנט, הוא חשד שאני מתכוון לזה וסירב בתוקף לשמוע מילה נוספת. הוא האשים אותי: 'אתה חושד בבן שלי שיש לו בעיה שכזאת! איך אתה מעיז לחשוד כך בבן שלי?! אני מכיר אותו לפני ולפנים, והוא בחור חסידי שלא שייך לדברים האלו'. למרבה הצער, לסיפור הזה אין עדיין סוף טוב, כיון שהבחור ממשיך לסבול ולהיאבק לבד, בגלל חוסר ההבנה של ההורים.

מידי שנה, במהלך הקיץ, אני מקיים ישיבת קיץ לבחורים חסידיים המבקשים להתעלות בלימוד התורה בשקידה והתמדה והתקשרות, ובין הבחורים כבר ידוע שההתוועדות האחרונה של ישיבת הקיץ מוקדשת לנושא האינטרנט. אחד התמימים, בן של שליח, קיבל על עצמו החלטה שלא לגעת באינטרנט עד חתונתו ללא צורך (דהיינו סתם לקריאת חדשות או בילוי אחר), ואם ישנו צורך אמיתי לכך, אזי הוא ישתמש רק במחשב עליו מותקן פילטר וכאשר נמצא לידו אדם נוסף.

עברו מספר שבועות וקיבלתי טלפון מאביו השליח: 'מה עשית לבן שלי?'. לא הבנתי מה עשיתי לבן שלו, והאב המשיך: 'בגללך הוא לא משתמש באינטרנט'. הבהרתי שזה לא בגללי אלא כיון שהבן השתכנע שהדבר מסוכן לו, וניסיתי להבין מה הבעיה. האב הסביר שעד עכשיו בנו היה מפעיל את אתר האינטרנט של בית חב"ד, שולח את האימיילים השבועיים וכן הלאה, וכעת אין מי שיעשה את זה. האב המשיך ואמר: 'אני מכיר את הבן שלי ויודע בדיוק מה הוא עושה במחשב, ואין לו קשר לדברים כאלו'. שאלתי למה שהאב בעצמו לא יעשה את כל הפעולות האלו במקום בנו, והאב השיב שהוא לא יודע כל-כך איך משתמשים באינטרנט..

זוהי בעצם תמונת המצב של בעיית האינטרנט: הדור המבוגר לא יודע איך מתעסקים עם מחשב, וממילא משוכנע שהכל בסדר, כיון שהוא לא נחשף לדברים שהדור הצעיר נחשף. הדור המבוגר גם לא מבין בחסימות, פילטרים וכל שאר הדברים, אבל הדור הצעיר כבר מומחה בעקיפה וגלישה בכל דרך אפשרית.

אז איך אתה מסביר את זה שהבחורים חיים בעולם אחר לגמרי מהעולם של ההורים?

כדי להסביר את זה אביא דוגמא מההבדל בין תושב וותיק לבין עולה חדש. עולה חדש יכול להיות אדם מוצלח שיגיע וילמד את השפה ואת מנהגי המקום, אבל בדרך כלל הוא לא יידע לדבר ב'סלנג'. זה בעצם ההבדל בין אדם שנולד לתוך העולם העכשווי, שבו כבר יש אינטרנט, לבין המבוגרים שלמדו להשתמש בזה במהלך החיים. רוב המבוגרים יודעים להשתמש שימוש בסיסי באינטרנט, הם יודעים לבדוק מתי הרכבת יוצאת, לשלם חשבון חשמל וכן הלאה, אבל הם לא 'חיים' עם האינטרנט. לעומת המבוגרים, הצעירים נולדו לתוך המציאות של האינטרנט והם לא מכירים עולם אחר.

המבוגר, שמגיע מעולם אחד, לומד להשתמש בכמה כלים וממשיך הלאה בחיים ואומר שזה דבר נפלא. לעומת זאת הצעירים נולדו עם זה, וכאן החיים שלהם מתנהלים. הגיע אליי בחור ושאל אותי מה דעתי על פייסבוק. הסברתי לו את הבעיות והוא הסכים עם כל מילה, אבל אז הוא אמר לי: 'הרב, אתה לא מבין משהו. אתה חושב שאני בחור ישיבה שמשתמש בפייסבוק והאמת היא שאני בחור פייסבוק שלפעמים נמצא בישיבה. הפייסבוק הוא הבית שלי, ולפעמים אני פשוט יוצא מהבית לשיעור ומיד בסיום חוזר 'הביתה' אל הפייסבוק'.


הזמנים השתנו. חייבים לדבר עם התלמידים.

אוקיי, אני מבין שישנה בעיה וחייבים לטפל בזה. אבל מדוע לדבר על כך ברבים? אתה לא חושש שתגרום לבחורים שלא מודעים לכל זה, לרצות לבדוק 'מה יש באינטרנט'?

היום זה כבר לא סוד שילדינו נחשפים לחומרים לא רצויים באינטרנט לפני גיל 11 (והמחקרים מוכיחים שממוצע הגיל רק יורד כל הזמן). אז לא מדובר כאן על משהו חדש שאנחנו מגלים למישהו, כיון שהבעיה כבר קיימת, ולא לדבר על זה - פירושו לטמון את הראש בחול.

הנהלה של אחת הישיבות החשובות בארצות הברית הגיעה למסקנה שחייבים לדבר על הנושא וביקשו ממני לדבר בפני כל מאות התלמידים. אחר-כך הגיעו אליי עשרות בחורים לדבר ולבקש עזרה, ולמרבה הפלא כל אלו שהגיעו היו בחורים חסידיים! כשאני עושה אחד ועוד אחד, אני מקבל את התוצאה הפשוטה: הנגע כבר פשה בכל הבחורים, וגם אם יש כאלה שעדיין מתביישים לדבר - הם יודעים היטב על מה מדובר. אנחנו לא מגלים את אמריקה לאף אחד. מה שבעבר למד אברך לפני החתונה, היום כמעט כל ילד בכיתה ז' יודע..

לכן, אין לנו ברירה אלא להציף את הבעייה, לדבר על כך ולהעניק לתלמידנו את היכולת להתמודד עם הבעייה. הבחירה אינה אם ילדינו ידעו את עובדות החיים או לא; הבחירה היא אם אנחנו נלמד אותם או שחברים שלהם ילמדו אותם.

הבה נחשוב: אם חס ושלום הייתה בעיה של סמים בקהילות שלנו, איך היה יותר סיכוי למנוע את ילדינו משימוש בסמים? כאשר הם היו מקבלים הדרכה בגיל צעיר, מאדם אחראי (הורים או מורים) שמסבירים להם את הסכנות שבכך, או כאשר הפעם הראשונה בחייהם בה היו נחשפים לסמים היא כאשר שמעו מחברים כמה זה כיף? ברור שאם לא מדברים ולא מסבירים, הם יגלו את זה ממקום אחר ואזי יקבלו הסתכלות מעוותת על הדברים והתוצאות יכולות להיות הרסניות. נכון שצריך להיזהר איך לדבר ומה לדבר, אבל אין לנו את הפריבילגיה לשתוק, כיון שאם הצעירים לא ישמעו מאיתנו כמה זה מסוכן - הם ישמעו מאחרים כמה זה טוב.

הדברים נשמעים הגיוניים אבל מאידך כולם מכירים את שיטת חב"ד בכלל ושיטת הרבי בפרט שלא להתעסק עם הנושא בכלל, ושהדיבור על כך רק מגרה את היצר.

אכן, שיטת חב"ד היא שלא לעסוק בזה, אבל הרבי בעצמו כתב ואמר מפורש שהדברים השתנו כיון שהעולם השתנה. ישנו מכתב מהרבי באגרות קודש (חלק ט' עמוד כד) בו הרבי כותב לרב חשוב, בתגובה לסט של שישה ספרים - טהרת יום טוב, בהם הוא מדבר על חומר העוון של שמירת הברית, תיקון הפגם וכו', וזה לשונו הקדושה:

'ואף אשר לא הורגל בתוככי אנ"ש להדפיס ספרים מיוחדים לביאור סיבת העוון, וגם אפילו לא לייחד הדבור על זה ברבים ובפרסום.. הנה במדינה זו, אשר נעשה פרץ גדול בעוון זה בחוגים ידועים, וכבקעה הדבר בעיניהם.. ובעוונותנו הרבים אין פוצה פה ומוחה ומגלה קלון.. הרי מקום לומר, אשר יש להדפיס ולפרסם על דבר גודל העוון והפגם, וגם לייחד הדבור אודות זה, ובלבד להציל נפש בחורי ישראל מרדת כו', ובעיקר - לחזק ולהגדיל גם על ידי זה את שימת לב המלמדים, הר"מ והראשי ישיבה שליט"א להמצב בזה, כי במדה ידועה וחשובה בהם הדבר תלוי לתקן המצב הפרוע'.

המכתב נכתב בשנת תשי"ד, ומאז כמובן וגם פשוט המצב רק החמיר עשרות מונים. אם כבר אז כתב הרבי שהגיע הזמן להתחיל לדבר ולכתוב בנושא, אין ספק שהיום שיטת הרבי היא שחובה להתעסק בכך, וכפי שהרבי כותב שהדיבור בזה הוא 'להציל נפש בחורי ישראל מרדת כו'' רחמנא ליצלן.

ביחידות של האדמו"ר מבעלז אצל הרבי, בד' אדר שני תשמ"א, דיבר הרבי על כמה עניינים שבעבר נהגו באופן מסויים, אבל היום צריכים לשנות את אופן ההנהגה. כמו ייסוד בתי ספר לבנות, ולימוד תורה לבנות, או הוצאת עיתון חרדי - שבעבר היה מושלל, והיום כולם מודים שיש בכך צורך.

בהמשך לזה נגע הרבי בנושא שבהחלט אפשר להשליך ממנו על נושא האינטרנט:

'מצב דומה הוא בנוגע לטהרת המשפחה: דיברתי עם רבנים ותבעי מהם לדרוש בענין טהרת המשפחה. הם ענו: איך אפשר? צניעות! והיתה להם ראיה: האבא היה רב, הסבא היה רב, סבו זקנו אף הוא היה רב, ומעולם הם לא דיברו בענין טהרת המשפחה. למי עלה על הדעת לדבר על טהרת המשפחה ברבים? הרי זה היפך הצניעות לגמרי. שאלתי אותם אם הם ניסו לברר אצל חברי או חברות קהילתם על מצב ידיעותיהן. הם ענו לי שאין צורך בכך. הם מכירים בתי ספר שבהם הן למדו (בתי ספר כלליים או אוניברסיטאות וכיוצא בזה), והם יודעים שבתוכנית הלימודים שלהם יש שיעורים מיוחדים בדבר נעניני נישואין וכו'.

שאלתי: אם הן בין כך לומדות על ענינים אלה, מה אתם מרוויחים בשתיקתכם? כשאך תתחילו לדבר עמן תווכחו שהן יודעות עשר פעמים ככה, ואם כן מדוע לא לדבר עמן על טהרת המשפחה? אבל לפועל המציאות היא שזקוקים להשתדלות מיוחדת כדי שיידעו מהעניינים, אפילו העקריים, של טהרת המשפחה.. בינתיים עוסקים בשקלא-וטריא, בקושיות והסברים. אבל הבת גודלת. כשמחמיצים יום, אין לדעת אם אפשר יהיה לתקן זאת למחרתו!'..

יחד עם זאת, חשוב להבהיר את ההבדל בין הגישה החב"דית לבין גישתם של שאר החוגים החרדיים לנושא: בחוגים אחרים, מתעסקים כל הזמן עם האיסור ומדברים על זה בלי הפסקה. הם כותבים ספרים על עצם האיסור וההשפעות בנפש וכו' וכו', ואילו בחב"ד השיטה הייתה שלא לדבר על האיסור עצמו, אלא לעבוד בשיטת הדיבור המונע. זאת-אומרת, שלא מתעסקים עם האיסור והפחד מהחטא, אלא מזהירים מעצם הסכנה שיש במכשירים טכנולוגיים שדרכם ניתן להגיע למקומות אסורים.

דבר ברור שכאשר ישנו אדם מסוכן שמסתובב בשכונה, כל הורה עם טיפת רגש אחריות יקרא לילדיו ויסביר להם שהאדם הנ"ל מסוכן ועליהם להתרחק ממנו. אף אחד לא יאמר שאינו רוצה לחנך את ילדיו באופן כזה ולא רוצה שיידעו שישנם אנשים רעים - כי אולי זה יגרום להם להתחבר אליו..

ישנו הבדל גדול בין דיבור על התאוות השונות של הנפש הבהמית, שדיבור כזה יכול לפתוח ולעורר את התאווה, ובין דיבור על כך שישנה סכנה להסתובב במקום מסוכן, או בעניננו ישנה סכנה לקנות מכשיר מסויים שממנו מגיעים למקום סכנה. גם בנושא הדיבור על התאווה עצמה הרבי כותב שלפעמים אין ברירה וחייבים לדבר עליו, אבל הדיבור מהסוג השני, דהיינו ידיעת הסכנה עצמה – דבר ברור שהוא חובה עלינו כהורים וכמחנכים.


ללא חריגים. לא מצאתי בחורים שחסינים מסכנת האינטרנט.

יבוא הורה ויטען בצדק: הבן שלי הוא בחור חסידי שכל ראשו ורובו שקועים בלימוד והתקשרות, מה אתה רוצה ממני?

צר לי לאכזב את ההורה הזה, אבל עוד לא מצאתי סוג אחד של בחורים ש'חסין' מפני הסכנות האורבות לנו באינטרנט. עוד לא מצאתי את הקבוצת בחורים שקיבלו תעודת ביטוח מהנושא והוריהם יכולים להיות רגועים ובטוחים שבניהם נמצאים בידיים טובות. בתחילה חשבתי שבחורים בעלי מזג רגוע וקר, בודאי לא נמצאים בדרגת סיכון, אבל התבדיתי. אחר כך חשבתי שבחורים חסידיים המופשטים מהעולם – להם בודאי לא צריך לדאוג, אבל התבדיתי. וכך הלאה, בכל פעם שחשבתי שמצאתי את סוג הבחורים שבוודאי נמצאים מחוץ לתמונה – גיליתי שאין דבר כזה.

אני רוצה לומר בזהירות שבחור שהאינטרנט לא מסוכן עבורו, צריך ככל הנראה לראות רופא כי משהו לא בסדר אצלו.. נכון שברוך השם ישנם רבים שבפועל לא נכשלו, אבל אנחנו מבקשים כל יום 'ואל תביאנו לידי ניסיון', ומי יודע מה יקרה חס ושלום במקרה של נסיון קשה. צריך להבין שהבחור לא צריך לחפש את הדברים האסורים באינטרנט כדי ליפול, אלא הדברים האסורים מחפשים אותו!

מדובר בתעשייה עצומה המגלגלת מליארדי דולרים בשנה וכל תפקידם של העובדים בתחום הזה הוא אחד: לחפש אנשים נוספים שיגיעו לאתרים שלהם. יש היום את כל הטריקים בנושא כולל פרסומות אמיתיות ופרסומות מוסוות ואתרים שקופצים פתאום, ואימיילים שנראים תמימים ושלל שיטות שונות ומשונות שתפקידם: למצוא את הילדים שלנו ולהפיל אותם.

סיפר לי בחור חסידי בבכיות כיצד הוא נכשל. הכל התחיל כשהוא נכנס לאינטרנט כדי לקנות כרטיס טיסה, דבר לגיטימי לחלוטין, אבל שם היתה פרסומת אחת שהעבירה אותו הלאה והלאה, ובסוף הוא כבר לא יכל לצאת. לא מדובר על בחור שהגיע מסקרנות או שהיתה לו איזו שהיא מחשבה בנושא, אלא בחור שהתחבר בתמימות לאינטרנט אבל היה שם מי שחיפש אותו, למרות שהוא לא ידע מכך כלל.

כן, זה נשמע מפחיד אבל הרעיון הוא לא להפחיד אף אחד אלא שנדע להיזהר. יש בעולם הרבה גנבים וגם רוצחים, והתפקיד שלנו זה לא לפחד מהם אלא להיזהר מהם, לנעול את הדלת וכן הלאה.

אבל גם בלי להפחיד צריך לזכור שכל אדם נברא עם נטיה טבעית ועם נפש הבהמית, ואנחנו לא צדיקים ורובנו גם לא בינונים על פי תניא, ואם נעמוד בנסיון מידי קשה - לא בטוח שכולם יעמדו בו. שמעתי ממשפיע דבר מעניין בנושא. הרי גם הבינוני לא מואס ברע, אלא שהוא לא נותן לרצון לעלות מהלב אל המוח ולהרהר בו, שזה תהליך שלוקח כמה שניות מהרגע שבו הלב חפץ ברע עד שבפועל המוח דוחה את הרע ולא מהרהר בו. לעומת זאת בימינו המחשב הוא יותר מהיר גם מהבינוני, וכאשר אדם נכנס לאתר מסויים ולפתע קופץ לו אתר נוסף, זה לוקח פחות מחמש שניות, ולפעמים זה כבר מאוחר מידי כיון שזה קפץ ישר מהלב למוח ולא היה זמן למנוע את זה.

כל הורה יכול לעשות חשבון נפש עצמי, ולגלות שגם אם הוא עצמו היה בחור חסידי, הרי היו לו ניסיונות בשמירת העיניים וכדומה, וסביר להניח שגם הוא לא תמיד ניצח את יצרו. ההורים צריכים להבין שבימינו הניסיונות עברו לפורמט אחר. מה שפעם היה שייך רק במחשבה – היום שייך גם בראייה ויותר מכך. ואם ההורה יכול היה להיכשל במחשבות אסורות, הרי בנו יכול להיכשל במראות אסורות. משום כך, הניסיונות של היום קשים הרבה יותר, ומי שנופל פעם אחת – קשה לו להינצל מהפעם הבאה, כי נקשרים לזה וזה הורס אותם ברוחניות ובגשמיות.

עולם ווירטואלי. אנשים חיים בשני עולמות מקבילים.

מה הסוד של האינטרנט, שמושך אליו הרבה יותר משאר מוצרי המדייה, למשל עיתונים או טלוויזיה שגם בהם יש איסורים חמורים?

האמת שזאת שאלה מאוד מעניינת וחשבתי המון על ההבדל בין הדברים. קח לדוגמא את העיתונים: כמעט אף חסיד חב"ד לא יעיז לקנות ולהכניס לביתו את עיתון ידיעות אחרונות, אבל המונים נכנסים לאתר של העיתון, מעשה שבכל יום, וזאת למרות שהאתר יותר גרוע בהרבה מהעיתון עצמו. אנשים לא יכניסו טלוויזיה לבית, אבל יראו את אותן תוכניות דרך האינטרנט, וכן הלאה.

אומרים שכל אדם טוען שיש לו 'קו אדום' והוא אף פעם לא עובר אותו. אבל אם נבדוק נגלה שגם אם אנחנו לא עוברים אותו - ל'קו האדום' שלנו יש רגליים, והוא זז לאט לאט בכל פעם שאנו מתקרבים אליו. מסתבר, שבעידן הטכנולוגיה הוא הצמיח גלגלים, ובעידן האינטרנט הוא הצמיח כנפיים..

נראה לי להסביר את זה בכך שהאדם חי בשני עולמות מקבילים: עולם המעשה והדיבור, ועולם המחשבה. בעולם המעשה והדיבור כל אדם נורמלי דואג איך הוא נראה ואיך הוא נשמע, אבל בעולם המחשבה, כל אדם הוא בעצם משוגע. כל אחד מרשה לעצמו להיסחף בדמיונות ולחשוב איך הוא היה רוצה להיות וכל מיני דברים שמעולם לא היה מעז לדבר וכמובן שלא לעשות. למשל: מידת הגאווה - במחשבה כל אחד מתגאה וחושב שהוא הכי טוב בעולם, אבל בעולם הדיבור רוב האנשים מבינים שזה יישמע מוזר ולכן הם לא מדברים על זה.

במידה מסויימת, עולם האינטרנט נתפס אצלנו כחלק מעולם המחשבה. כל המציאות באינטרנט היא וירטואלית, ולמרות שיש שם 'אנשים' אנחנו לא מתייחסים לזה בצורה הזאת. לכן אנחנו מרשים לעצמנו באינטרנט לעשות דברים ולומר דברים שלא נעלה על דעתנו לעשות בעולם האמיתי. לדוגמא, הרבה יותר קל לאדם לשלוח אימייל של התנצלות ובקשת סליחה מאשר לפגוש את חברו ולבקש את סליחתו פנים אל פנים. האימייל מסתיר אותנו ונותן לנו תחושה שאנחנו לא באמת קיימים, האדם השני לא באמת קיים, וגם בקשת הסליחה לא באמת קיימת.. וזאת למרות שאחר כך נוכל לפגוש את אותו אדם גם בחיים האמיתיים.

זה בעצם מה שקורה לנו באינטרנט. לקנות עיתון ידיעות אחרונות זה בעולם המעשה, ולכן רוב האנשים לא יעשו את זה; אבל להיכנס לאתר של העיתון באינטרנט, זה לא נתפס כ'מעשה' ממש, אלא משהו וירטואלי, למרות שהסכנה חמורה יותר.

יש עוד נקודה שנובעת מכך שהאינטרנט הוא 'עולם המחשבה'. בעולם המעשה, אדם בדרך כלל מתרכז במעשה אחד כל פעם ולא עובר מנושא לנושא בלי לשים לב, אבל במחשבה זה שונה. במחשבה אדם לא יודע איך הוא הגיע לחשוב על משהו כי המחשבה פשוט משוטטת ופתאום אדם חושב על נושא שלא עלה בדעתו בכלל. גם באינטרנט אדם יכול להגיע למקום שהוא לא רצה להגיע ולא יודע איך הוא הגיע לשם, פשוט על ידי עוד לינק ועוד לינק ופתאום הוא נמצא במקום שאין לו מושג מה הוא עושה בו.

כל אחד מבין שאם לא היה הבדל בין המחשבה לדיבור והמעשה, וכל מחשבה שעלתה לנו בראש היתה מתגלית לכל הסובבים אותנו, וכל רצון שעלה בראשונה היה מתגשם מיד – אזי רוב האנשים בעולם היו מאושפזים כחולי נפש או יושבים בכלא אחרי סורג ובריח.. זה לא שאנחנו אנשים רעים, אלא שבמחשבה אין סינון ואין גדרים. כך זה בעולם האינטרנט, כשאנחנו נמצאים לבד מול המחשב בלי שמירה ובלי סינון, אנחנו בעצם נמצאים בעולם המחשבה ואנחנו מסוגלים 'לעשות' באופן וירטואלי את כל מה שאנחנו בדרך כלל מעיזים רק לחשוב..


זהירות. המסר שלי הוא: תתעוררו!

אז המסר שלך זה שנתחיל לחשוד בילדים שלנו כל הזמן?

ממש לא. אינני מטיף לחשדנות, אלא לזהירות. מדובר באחריות שלנו, כהורים וכמחנכים. המסר שלי הוא לא הפחדה אלא קריאה להתעורר. הגיע הזמן שנבין שכל מה שכתוב בתניא, לא מדובר על אנשים אחרים אלא עלינו ועל הילדים שלנו. כאשר בתניא מדובר על נפש הבהמית ויצר הרע, זו לא סיסמא יפה עבור השני, אלא זאת מציאות החיים שלנו. כן, לכל אחד - וזה כולל אותי ואותך - יש שתי נשמות, והראשונה היא הנפש הבהמית.

כל אחד מבין, שהלכות ייחוד מחייבות את כולנו, ואף אחד לא חושב שהתורה חייבה אותו בהלכות אלו מכיוון שחושדים בו שהוא ייכשל, אלא זה גדר וסייג לאנשים כערכנו שנולדנו עם יצר הרע, ועלינו להיזהר ממצבים שיכולים להיות מסוכנים עבורנו.

חשוב להבין שהאינטרנט הוא לא רע, אלא השתקפות של העולם שלנו, כולו עם כל מה שיש בתוכו, גם עם הטוב וגם עם הרע. האינטרנט לא חידש דבר אלא עשה דבר אחד פשוט: לקח את כל העולם כולו והכניס אותו לתוך הבית ולתוך הכיס של כל אחד מאיתנו.

נעשה תרגיל מחשבתי קטן: באם בחור צעיר יבקש מאביו כרטיס טיסה סובב-עולם עם אשראי כספי בלתי מוגבל, כדי שיוכל לטוס בלי ליווי ולבקר בכל מקום בעולם, האם יש אבא אחד שפוי שיתן לבנו את האפשרות הזאת?

ובכן, זה בדיוק מה שאנחנו עושים כאשר אנחנו נותנים לילדים שלנו גישה חופשית לאינטרנט. אנחנו נותנים לילד כרטיס טיסה חינם לכל נקודה ומקום בעולם, וגם אשראי בלתי מוגבל להיכנס לכל מקום, לדבר עם כל אדם, לשמוע כל דעה, לשמוע כל זמר, לצפות בכל סרט ועוד המון המון דברים שבשום פנים ואופן לא היינו נותנים לילד שלנו בעולם המציאותי והאמיתי.

למעשה, באינטרנט המצב הרבה יותר גרוע, כי בעולם המציאות, אולי אפשר לסמוך על הילד שלנו שלא יטוס למקום מסוכן; אבל כיון שבאינטרנט לא תמיד הכל בשליטתו, אין שום מקום להגיד ש'אני סומך עליו'.


ומה עם הורה שיגיד שהוא רוצה לתת לילד שלו ללמוד מהטעויות של עצמו?

אין בעיה, אם כך שגם לא ילמד אותו בגיל שנתיים איך לחצות כביש במעבר חציה, וכשיגיע לגיל 13 שיתן לו את מפתחות הרכב כדי שיוכל ללמוד מהטעויות של עצמו. בתור הורים יש לנו אחריות, ולכן יש דברים שאנו יכולים לתת לילד ללמוד בעצמו, אבל ישנם דברים מסוכנים מידי, ובהם איננו יכולים לאפשר לילד ללמוד מהטעויות שלו, כי יתכן שהילד יידרס ולא יישאר עוד בעולמנו כדי ללמוד מהטעות שלו.. גם בנושא האינטרנט זה אותו דבר. אני לא יכול 'לסמוך על הילד' ולתת לו ללמוד מהטעויות של עצמו, כי יתכן שלא יהיה מי שילמד מהטעויות.

לסיום:

בעבר, מדינות הקיפו את עצמן בחומות גבוהות, עד שהגיעו הפגזים שהפכו את החומות למיותרות. אחר כך נבנו חפירות והגנות עד שהטילים הפכו גם את אותם למיותרות. היום גם המערכות הכי משוכללות כבר מאבדות מכוחן כיון שהמלחמות החכמות נערכות באינטרנט על ידי וירוסים מתוחכמים. הדבר לא שונה במובן הרוחני. בעבר קהילה יכלה להקיף את עצמה בגדרות, אחר כך היו תקנות ואיסורים, אבל היום כל זה לא קיים, וחייבים חינוך אמיתי ומושקע, לצד עשיה אקטיבית של כל הצעדים הדרושים לכך שנישמר ככל האפשר.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.