בעייה בהקמת תא משפחה נורמלי? הרבי בהסבר מעמיק ונרחב
לפניכם מכתב מעניין שכתב הרבי מלך המשיח בשנת תשמ"ו, לאדם שנולד עם בעייה בהקמת תא משפחה נורמלי עם אשה ונאבק במשיכתו המינית לגברים • הרבי מתייחס לשלל נקודות בבעייה זו: האם בעייה זו היא אכן מולדת ('לא', וגם אם כן - זה לא משנה את האיסור), האם אפשר לשנותה ('ידועים לי מקרים של אנשים שהתגברו על הבעייה, התחתנו והקימו משפחות'), ומה מטרת הניסיון שהביא הקדוש ברוך הוא על האדם ('להוציא מהאדם את כוחו הטמון בו לטובת עצמו והזולת') • המכתב מתורגם לעברית • למכתב המלא
•••
לפניכם מכתב מעניין שכתב הרבי מלך המשיח בשנת תשמ"ו, לאדם שנולד עם בעייה בהקמת תא משפחה נורמלי עם אשה ונאבק במשיכתו המינית לגברים. הרבי מתייחס לשלל נקודות בבעייה זו: האם בעייה זו היא אכן מולדת ('לא', וגם אם כן - זה לא משנה את האיסור), האם אפשר לשנותה ('ידועים לי מקרים של אנשים שהתגברו על הבעייה, התחתנו והקימו משפחות'), ומה מטרת הניסיון שהביא הקדוש ברוך הוא על האדם ('להוציא מהאדם את כוחו הטמון בו לטובת עצמו והזולת').
המכתב המלא בתרגום לעברית:
ב"ה, כ"ה שבט תשמ"ו
ברוקלין, ניו יורק
שלום וברכה,
הנני בזאת לאשר קבלת מכתבך ב-26 בינואר, ובו אתה כותב על בעיה רצינית. כמו שביקשת, אזכור אותך בתפילתי להגשמת משאלות ליבך לטובה. אמנם כל הברכות נובעות מאת השם, אבל האדם צריך לעשות מה שדרוש בסדר הטבעי.
בעניין הבעייה האמורה, אתה בוודאות יודע על רופאים ופסיכיאטרים שמטפלים בזה, ושהצליחו במקרים רבים. ידועים לי על מספר מקרים של אנשים שהייתה להם הבעייה הזאת, אבל בסופו של דבר התגברו עליה, התחתנו והקימו משפחות.
בהיותנו בנושא זה, אבקש לפתור תפיסה מוטעית שהובילה אנשים מסויימים למבוכה ולמסקנות לא נכונות. התפיסה המוטעית נובעת מהטענה שמכיוון שאנשים מסויימים נולדים עם הבעייה הזאת, היא בהכרח דבר 'טבעי'. משום כך, אין להגדירו כדבר לא מוסרי או חטא, ולכן אין צורך בכלל לנקוט בצעדים לשנות אותו, או, בכל מקרה, הוא אינו בעייה רצינית כלל.
ניתן לראות שגישה זו היא בלי יסוד כלל, מכך שהתורה (שנקראת תורת חיים ותורת אמת כי היא המדריך האמיתי שלנו בחיי היום-יום שלנו) מצהירה שלְסַפק את הרצונות הללו, או אפילו להרהר בהם, זו עבירה על מצוות השם. לפיכך גם ברור כי הבעייה היא ניתנת לשליטה, שאילו היא הייתה מעבר לשליטת האדם, השם לא היה מגדירה כחטא.
העובדה שיכול להיות שהבעייה מולדת, לא משנה את המצב. כל יום ילדים נולדים עם טבע מסויים, או נטיות מולדות או דחפים, מקצתם טובים ומקצתם לא טובים. בגלל זה בני אדם צריכים לעבור הכשרה וחינוך, כדי לפתח ולחזק את התכונות החיוביות ולסלק את התכונות השליליות. הבורא העניק לאדם את היכולת לשפר, אפילו לשנות, את תכונותיהם ה'טבעיות' (המולדות).
קח לדוגמה את ה'קלפטומניה' [= הפרעה נפשית המתאפיינת בגנבה אובססיבית של חפצים שונים]. מוכּר לרוב שה'קלפטומניה' היא דחף מאוד קומפולסיבי [= כפייתי]. אבל איש לא יטען שמכיוון שהתכונה הזאת מן הסתם מולדת ומאוד קשה לשנותה, צריך לומר לאדם הקלפטומני שמותר לו לגנוב, או שאין לו מה לעשות לתקן את תכונה זו, וכן הלאה.
כן במקרה של האדם שנולד עם התאווה להרוס חפצים, או עם טבע וַכְּחני או אגרסיבי, או עם הנטייה לרמות או לשקר, או עם כל תכונה אחרת שנחשבת כמגונה. גישה זו לא תעזור, לא לאדם עצמו ולא לחברה. להפך, כל הניתן לעשות צריך להיעשות, ובפועל נעשה, כדי לעזור לאנשים אלה להתגבר על נטיותיהם הטבעיות, באשר הם.
אין צורך לומר שייתכן שהאדם המיוסר על ידי בעייה זאת או בעייה נירולוגית אחרת, ישאל, 'מדוע ברא השם דחף קומפולסיבי זה, שנוגד באופן ישיר למערכתו המוסרית? מדוע הוא מייסר אותי, שרצוני לקיים באופן מלא את מצוותיו'?
אין בריאה יכולה לעמוד על שאלות אלה, שרק השם יכול לעמוד עליהן. הערה אחת שניתן לומר על השאלה 'מדוע אני'?, היא שאם אדם עובר מצב קשה או מטריד במיוחד, מובטח שהשם נתן לו כוחות יוצאים מן הכלל להתגבר על הקושי היוצא מן הכלל. סביר להניח כי האדם המדובר אינו מודע לכוחו הפנימי האמיתי, ולכן סביר להניח כי הניסיון הוצב לתכלית היחידה של להוציא מהאדם את כוחו הטמון, שאותו, אחרי התגברותו על הבעייה, אפשר להוסיף מכאן והלאה לארסנל [= מאגר] של יכולותיו הגלויות, כדי להשתמש בשניהם להשגות גדולות יותר באופן אין-סופי, לטובת עצמו ולטובת הזולת.
הרמב"ם, 'מורה הנבוכים' לדורו ולכל הדורות לאחריו, שגם זכה בכינוי הרופא בטוב ביותר בתקופתו, מצהיר בקטע ידוע בספרו המפורסם 'משנה תורה' (הלכות תשובה פרק ה' הלכות א'-ג', עיין שם): 'רשות כל אדם נתונה לו; אם רצה להטות עצמו לדרך טובה ולהיות צדיק, הרשות בידו; ואם רצה להטות עצמו לדרך רעה ולהיות רשע, הרשות בידו.. אל יעבור במחשבתך דבר זה שאומרים טיפשי האומות ורוב גולמי בני ישראל, שהקדוש ברוך הוא גוזר על האדם מתחילת ברייתו להיות צדיק או רשע.. ואין לו מי שיכפהו ולא גוזר עליו, ולא מי שמושכו לאחד משני הדרכים, אלא הוא מעצמו ומדעתו נוטה לאיזה דרך שירצה'.
הערה אחרונה מנקודת מבט מדעית: לומר שהשכל האנושי והמערכות הנירולוגיות הן מורכבות בצורה בלתי מושגת, זה לומר דבר שמובן מאליו. רק הבורא יודע את עבודת ידו. אבל הבורא העניק לשכל האדם תכונות נפלאות שמאפשרות לו לבחון את תעלומות הטבע, לחקור, לנסות, ולאגור בצורה הולכת וגוברת עוד ועוד מידע על עצמו ועל יכולותיו הפיזיים והנפשיים. התקדמות ניכרת כבר הושגה על ידי מדענים בחקירתם את תאי המוח והורמונים.
היום ברור שניתן לגרות באופן מלאכותי טווח רחב של רגשות אנושיים ותחושות, על ידי טכניקות אלקטרוניות וביו-רפואיות. היום מוסכם באופן כללי, שרוב אם לא כל ההפרעות הנירולוגיות, כולל התנהגות מינית סוטות, מן הסתם נובעים מליקויים כימיים (הורמונים) או אי-סדירויות בתקופת הנעורים.
הפרעות נירולוגיות מסויימות כבר מטופלים בהצלחה בתחומים מסוימים הקשורים למערכת העצבים, ויש לקוות שהטווח יתרחב ובסופו של דבר יכלול את כל הספקטרום של ההפרעות הנירולוגיות, גם של הפרט וגם של העמים. בינתיים, ניתן רק לבטוח בהשם, ולחזק את דבקותינו לתורה ומצוות, שעליהם נאמר 'כי הם חיינו ואורך ימינו'.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר