תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

בלעדי לאתר 'לחלוחית גאולתית': הרב עקיבא ווגנר ע"ה במשא מאלף ונדיר

חסיד ש'חי' עם משיח - מתפלל באריכות: לפניכם משא מאלף עם הגה"ח הרב עקיבא ע"ה ווגנר - ראש ישיבת 'תומכי תמימים ליובאוויטש' טורנטו שבקנדה, שנערך על ידי צוות ארגון 'לחלוחית גאולתית' והוגה על ידו לפרסום • בחיות נפלאה סולל הרב ווגנר בצורה ברורה וישרה, ומחדד את הדרך המעשית ליישום אחד מיסודותיה של החסידות - 'עבודת התפילה'  איך מתחילים להתעסק ב'עבודת התפילה'? עד כמה היא נחוצה ל'שליחות'? ולמה כל כך נחוץ לעשות על כך שטורעם ו'קאך' דווקא בתקופה שלנו? • יהיו הדברים לעילוי נשמתולקריאה

הנקודה של חסידות, היא שנהפוך את המחשבה וההנחה שלנו. ובשביל זה מוכרח להביא את מה שלומדים בחסידות לידי פועל, על ידי 'עבודת התפלה'. מי שלומד חסידות בלבד, בלי עבודה חס ושלום, יש לו 'השכלה' טובה ורעיונות טובים שמונחים לו בשכלו. אך זה לא יהיה שייך אליו, זה לא ישנה את החיים שלו.

יתכן שזה ישנה את השכל שלו, שיבין באופן אחר, כמו שגם מי שלומד נגלה, יכול להיות גאון ולמדן בלימוד התורה, אבל לאו דווקא שזה ישנה את המציאות שלו, את הטבע שלו והחיים שלו. בכדי שהחסידות שאנחנו לומדים תהפוך אותנו לחסידים, מוכרחת להיות פעולה והשתדלות מיוחדת, שהחסידות שאנחנו לומדים תהפוך לחלק מהחיים שלנו, וזה שייך אך ורק על ידי 'עבודת התפילה'.

זאת אומרת, בכדי שהחסידות תהיה דבר ששייך אלי באופן אישי, דבר שישנה את הרגש ואת היחס ואת המבט שלי לעולם ולאלוקות, זה אפשרי רק על ידי שנכניס את החסידות לידי עבודה בפועל בתפילה ונחיה את זה ב'עבודת תפילה'. בלי זה, הרי ה'אני' וה'חסידות' הם שני דברים נפרדים.

יש 'ווארט' של חסידים בנוגע למה שכתוב 'והמשכיל יבין', שההמשך של זה הוא 'והעובד ירגיש'. בכדי להביא את ההשכלה של החסידות לידי הרגש פנימי, הרי זה רק על ידי 'עבודה'.כשרק לומדים, זה נשאר בראש ולא שייך אלינו. זה ממנו והלאה. רק כשחושבים על זה באופן אישי ופנימי, זה משפיע על האדם.

בשעת התפילה חושבים על העניין של החסידות באופן אישי ופנימי, איך שהחסידות שייכת אלי, לחיים שלי. וזה שייך רק בתפילה. בתפילה האדם מקשר את עצמו לקדוש ברוך הוא.

ב'ליקוטי תורה' מוסבר על מה שחז"ל אומרים 'תפילות אבות תקנום', שכל אחד מהאבות רומז למידה מסויימת. אברהם לחסד, יצחק לגבורה ויעקב לתפארת (רחמים). וכל התפילה מתחלקת לשלוש. לעורר אהבה או יראה לאלוקות, או רחמים על נשמתו שהתרחקה מאלוקות.

מה גורם לחיבור הרגשי והאישי לחסידות?

חסידות נותנת את האפשרות שאלוקות תהיה נוגעת לנו, באחד משלושת האופנים האמורים, אבל בין החסידות לרגש הלב שלנו צריך להיות גשר ומעבר שיחבר ביניהם. והגשר הוא רק 'עבודת התפילה'.ולמה זה ככה? מדוע דווקא על ידי התפילה מתחברים לאלוקות בצורה אמיתית? זה מוסבר בכללות בפרק ג' בספר ה'תניא' ובהמשך בפירוט יותר במאמרי רבותינו נשיאנו. הנקודה שמוסברת שם, שבשכל אפשר להבין הרבה דברים, אבל זה לא משנה אותי.

יש את המוחין ('חכמה' ו'בינה'), אבל זה לא משפיע על המידות. בשביל שהשכל ישפיע וישנה את הרגשות, זקוקים ל'דעת' והרגשה. התבוננות מעמיקה שכובשת ו'מחנכת' גם את הרגשות. הזמן והעת בהם ניתן לייצר 'דעת' והרגשה באלוקות, זה בעת התפילה, שאז זה 'שעת גדלות המוחין' וזמן מסוגל להתחבר רגשית להשכלה.

שמעתי פעם בעת התוועדות, מאחד ה'שלוחים' שיחיו, שסיפר בצורה אקראית, שהוא היה מעשן. יום אחד קרובת משפחה שלו שעישנה, קיבלה את ה'מחלה ההיא'. מאז כמובן שהוא הפסיק לעשן. והוא אמר, שגם קודם לזה הוא הבין בשכל שזה מסוכן לעשן, אבל זה נשאר בראש. כשקרה מה שקרה (ל"ע ול"ע) לקרובתו, וראה זאת במו עיניו, הוא הרגיש את הסכנה ומיד זה פעל עליו להפסיק. אז השכל הפך אץ ההבנה בזה מעניין שאינו נוגע אליו, לעניין שמשנה את החיים שלו. הנקודה שבזה, שכאשר העניין נהיה 'שלו', זה נוגע ופועל עליו. אבל אם זה 'רחוק' ממנו, זה לא רלוונטי ומשמעותי עבורו.

בטבע שלנו, אלוקות זה דבר שרחוק מאיתנו. המציאות שלנו הוא גשמי. אצלנו 'עולמות' ומציאות גשמיות הוא בפשיטות, ואלוקות בהתחדשות. זהו טבע של נברא. לכן גם אם נבין בצורה טובה מושגים של 'אחדות השם', זה לא נוגע לנו, לחיים שלנו הגשמיים. זה נשאר 'רחוק' ורוחני.

מהי התכלית של החסידות?

כמו שאדמו"ר הזקן אומר, שיכול להיות 'חכמה' ו'בינה', אבל זה לא משנה כלום. זה לא יוליד 'אהבה ויראה'. מה מוליד את המידות? 'דעת', התקשרות. זה כל כך מקושר אלי ונוגע לי, שאני 'מקשר דעתו בחוזק ובהתמדה בגדולת אין סוף ברוך הוא'. זה אכפת לי.

איך מתקשרים עם העניין שלומדים? זה יכול להיות רק על ידי 'עבודת התפילה'. בתפילה חושבים על זה באופן שזה נוגע אלי, בצורה אישית. חסידות משנה את ה'קרבת אלוקית טוב', ל'קרבת אלוקים לי טוב'. את 'גדלות השם' ב'ממלא כל עלמין' ו'סובב כל עלמין', איך שזה מובן בשכל, לחיבור והרגשה אישית בזה.

מאחר שכל התפילה אני מדבר איך כל ההתהוות נוגעת אלי. רק אז יש אפשריות שהחסידות תהפוך ותשנה אותנו לחסידים. בלי 'עבודת התפילה', אז אין כלום. המטרה העיקרית והתכלית של לימוד החסידות – זה 'עבודת התפילה'.

כמו שהרבי הרש"ב דיבר על כך בחריפות רבה בשיחותיו, עד כדי כך שהתבטא שמי שלומד חסידות כ'השכלה' גרידא ללא 'עבודת התפילה', הוא מקבל 'שנעל אין נאז' [=מכה באף] מאדמו"ר הזקן, ו'קרוב לומר שהוא מעמיד צלם בהיכל'..

כך הרבי הרש"ב הסביר והגדיר את החשיבות של 'עבודה'. שבלי תפילה באריכות, חסרה כל המטרה והתוצאה של חסידות. המבוקש של חסידות מתבצע באמצעות ההתעסקות ב'עבודת התפילה'. וזה מבואר בריבוי מקומות ובאין ספור שיחות של הרבי מלך המשיח.

הבנת? תסביר

אז איך מתחילים להתעסק ב'עבודת התפילה'? כהנחת יסוד, יש לדעת שזה תפקיד המשפיעים. להסביר ולהדריך לכל אחד איך מתפללים באריכות ומה נדרש ממנו. אבל ננסה להסביר את העניין בצורה כללית.

הדבר הראשון הוא, בכדי שיהיה אפשרות להתפלל כדבעי, צריך ללמוד עניין בחסידות בצורה טובה. (אמנם דובר קודם בגנות ה'השכלה' ובמעלת ה'עבודה', אבל כמובן שהם 'תרין ריעים דלא מתפרשין', ואי אפשר לזה בלא זה).

זאת אומרת, לא צריך להיות 'משכיל'. לא צריך להיות בעל 'ראש טוב' וכישרונות. אבל כל אחד צריך שיהיה לו עניין בחסידות שהוא מבין היטב לפום שיעורא דילי'ה. כל אחד יכול להבין עניין בצורה טובה לפי הכישרונות והיכולת שלו. וצריך ללמוד זאת 'אליבא דנפשי'ה'.

מספרים על אחד שהלך למשפיע שלו ושאל מה זה 'אצילות'. המשפיע הסביר לו את העניין של 'אצלו וסמוך' וכו'. אך הבחור לא הבין. הוא הסביר לו שוב ושוב, אך ללא הועיל. משראה שמסביר ללא הצלחה, אמר לתלמיד: 'תלמד עוד ועוד. בסוף אתה תבין'.. את הסיפור הזה היו מספרים בכדי לבאר את ההיפך הגמור מ'אליבא דנפשי'ה'.

מי שלומד כך חסידות, זה חיסרון גדול. הוא קורא אולי הרבה מילים, אך הוא מסתפק בקריאה. אבל האמת היא, שצריכים להבין חסידות. צריך לשאול את עצמו ולבחון את עצמו, מה הוא 'הוציא' מהמאמר ומה זה לימד אותו.

אפשר לומר כך, ש'אבן הבוחן' של מי שמבין חסידות טוב 'אליבא דנפשי'ה' (הכוונה פה להבין חסידות טוב, כל אחד לפי ערכו. בלי פלפולים וכישרונות יוצאי דופן. אלא פשוט בכלים שלו), זה מי שיכול להסביר את החסידות שהוא לומד ליהודי ב'מבצעים'. גם ליהודי שחסר לו רקע במושגי היסוד הבסיסים ביהדות, אפשר להסביר חסידות.

אם הוא היה מסביר לו סוגיה ב'נגלה', ייתכן שבאמת יקשה להסביר זאת לאדם שחסר לו מושגים רקע. אבל בחסידות זה לא ככה. כל מה שמוסבר בחסידות, זה הסברים בשכל. אם אתה לא יכול להסביר את החסידות ליהודי 'חופשי' לגמרי, הרי זה בגלל שאתה 'מסתתר' מאחורי המילים של החסידות, וחסרה ההבנה בחסידות. כמו שמתבטאים שבעצם נסתר זה 'נגלה' ונגלה זה 'נסתר'.. וההסבר בזה הוא, שסוגיה ב'נגלה' היא לא רק סברה שכלית, אלא ישנו רקע 'נסתר' של מערכת כללים והגדרות. מה שאין כן בתורת החסידות, הכל מובן בשכל 'נגלה', עם סברות שכליות.

כל סוגיה בחסידות, אפילו העמוקה ביותר, ניתנת להסברה ולהבנה לכל אחד ואחד. אבל בכדי להבין טוב חסידות, צריך להתעסק ב'עבודה'. כמו שהרבי הריי"צ אומר, ש'עובד' מבין את ה'השכלה' יותר טוב מה'משכיל'..

כשהייתי בחור, התוועד איתנו אחד ה'שלוחים' בקליפורניה, שהיה 'משכיל' גדול בחסידות עם חוש הסברה מיוחד. הוא הסביר לנו כיצד חלה אצלו המהפכה הגדולה בהבנת החסידות. הוא סיפר שהמשפיע שלו היה ר' ישראל ע"ה ג'ייקובסון, והוא היה מוסר שיעורים בחסידות באנגלית. אצלו זה היה 'חידוש במעשה בראשית'.. אצלו היה מונח בפשטות, שחסידות זה באידיש. וכשהוא ראה שאפשר לומר שיעורים בחסידות באנגלית, זה הביא אותו להבנה שחסידות זה לא 'אותיות'.

חסידות זה 'שכל'. ואם אפשר להסביר אותו באידיש, אפשר להסביר אותו גם באנגלית.. ולכן אפשר להסביר חסידות לכל אדם בר שכל, אפילו ה'חופשי' ביותר, מאחר שזה שכל. ואם אתה לא יכול להסביר לו, זו הוכחה שאתה לא לומד חסידות 'אליבא דנפשי'ה'. אתה לומד בשביל 'חסידישקייט', אתה מסתתר אחרי הלשונות וכו'.

כיצד החסידות תעשה אותנו ל'חסידים'?

אז זה דבר ראשון, פשוט להבין עניין אחד בחסידות בצורה טובה. אז יש לנו את ה'כלים' עם מה לעבוד. השלב הבא הוא, שצריך להתרגל לחשוב חסידות. לפני התפילה לחשוב על החסידות באופן אישי: 'מה למדתי', 'מה זה משנה לי', 'מה הנפקא מינה מה'מאמר' בחיים שלי'? אתה לומד משהו על הקדוש ברוך הוא.

כל 'מאמר' צריך ללמוד איזה רעיון ומבט חדש להסתכל על העולם. איזו שהיא גישה ותובנה מחודשת באמונה בהשם. באופן טבעי, כשחושבים על זה באופן אישי, המחשבה בזה מחברת אותנו למושג האלוקי, ההתבוננות מקשרת אותי לעולם אחר - עולם של אלוקות. בחסידות אנו לומדים תמיד שתפילה היא מלשון 'התופל כלי חרס', שפירושו 'התקשרות'. התפילה היא מקשרת את החיים שלנו לאלוקות. ובכדי להתקשר לאלוקות, צריך לחשוב על האלוקות.

כמה שאני חושב ומתבונן יותר בחסידות, זה נעשה יותר אישי ויותר קרוב אלי. הקשר לזה נעשה אמיתי ופנימי יותר. שהרי כידוע, המחשבה היא הלבוש הפנימי ביותר של הנפש. על ידי ההתבוננות, החסידות היא לא מופשטת, היא נהיית מוחשית.

וכשאלוקות נהיית מוחשית, אז התפילה היא אחרת לגמרי. אני פשוט מתפלל לקדוש ברוך הוא. זאת אומרת, שכל מילה בתפילה היא התקשרות באלוקות! מי שאין לו את הכלים האלו של חסידות, פשוט זה לא תפילה.. זה עוד נוסח מילים שאומרים..

אז היסוד וה'בייסיק', זה להתבונן בחסידות קודם התפילה. אחרי שמתבוננים, אז כל פירוש המילות בתפילה מקבל משמעות אחרת. אמיתית ומוחשית יותר. כמו שחסידים שאלו פעם מדוע יש לחשוב חסידות לפני התפילה, הרי אפשר להתעורר מאמירת 'לחיים' הגונה קודם התפילה. ותירצו, שאם באמצע התפילה תרד ההתעוררות, אז לא יהיה אפשר לשתות שוב 'לחיים' באמצע התפילה, אבל לחשוב חסידות שוב באמצע התפילה, זה אפשרי ואף רצוי..

במילים אחרות, כשצריך באמצע התפילה, אפשר לחשוב שוב חסידות. אבל ההתחלה של התפילה היא, שיש מציאות אמיתית של הקדוש ברוך הוא, שיש באמת למי לדבר ולהתפלל. כמו שהרבי הריי"צ אומר, שבלי חסידות היו כאלו שתיארו את הקדוש ברוך הוא כמו 'בופלו' [מין חיה] אדיר ועוצמתי.. מה ההסבר בזה?

בעולם שלנו, מה שאפשר להרגיש ולהריח, זוהי מציאות אמיתית. 'עולמות בפשיטות'. אם מדברים על הבורא, זה יהיה בורא שמוגדר לפי המציאות שלנו, הגשמית והמוגבלת. אני יכול להגיד הרבה 'אותיות' של 'השכלה' מופשטת על השם, אבל בעצם זה מצטייר אצלנו כמו עוד 'בופלו'.. רק על ידי חסידות, שאנחנו 'מכריחים' את השכל לחשוב ולהתבונן בחסידות, זה מוציא את השכל מההגשמה שלו. כמה שמתבוננים יותר, מגיעים להכרה מחוזקת יותר במציאות הבורא.

אז מגיעים למסקנה פנימית, שבאמת יש אלוקים. ואז אפשר לגשת להתפלל אליו, אז התפילה מקשרת אותנו לאלוקות. סוף כל סוף ההתבוננות בחסידות בתפילה, היא זו שעושה אותנו לחסידים.

הנקודה ששווה בכל דורות חב"ד

כשחושבים מה היה ה'קאך' העיקרי בדור של הרבי הרש"ב, דומה שזה החסידות בשופי שהתגלתה אז. בתקופת האור של המשך תרס"ו, תער"ב וכו'. בתקופת הרבי הריי"צ נראה שהדגש היה במיוחד, העניין של המסירות נפש על הפצת היהדות והמעיינות. אולי אפשר לומר שהחידוש המרכזי אצל הרבי מלך המשיח, זה העניין של ה'שליחות'.

היו הרבה חסידים שהפריעו להם מאוד השינויים הגדולים בין כל דור לדור, והתקשו מאוד לקבל זאת. כאילו נראה במבט שטחי, שזו חסידות 'אחרת'.. אך אם נתעמק קצת, נראה שבאמת זה בדיוק אותו עניין. איך תיתכן מסירות נפש עצומה כזו של אלפי חסידים כמו בזמן של הרבי הריי"צ? חסיד ידע שהוא הולך ללמד קבוצת ילדים, שאתמול 'תפסו' את המלמד הקודם, וכבר יש לו 'ממלא מקום' אם 'יתפסו' גם אותו בקרוב..

זו מסירות נפש בלי שום חשבונות, ללא היגיון כלל. כמו שהרבי שליט"א דיבר על כך בבכיות עצומות, שזה יותר מהמסירות נפש של 'חנניה מישאל ועזריה', כמו שאמרו חז"ל 'אלמלא נגדוהו' וכו'. מאיפה זה הגיע? כזו מסירות נפש יכולה להגיע רק על ידי לימוד החסידות והפנמתה בתפילה באריכות! זה תוצאה ישירה מחסידות. ה'אפלייג' [=ההנחה] ד'אין עוד מלבדו' מלימוד החסידות, בא לידי ביטוי בתנועת המסירות נפש למעלה מכל חשבונות.

ואיך נעשית החסידות ליסוד בחיים בפועל, הרי זה על ידי 'עבודת התפילה'. אחרת זה פשוט לא יכול להיות! רק על יד כך ש'מתפללים' עם החסידות, האדם נעשה 'חסיד', ואלוקות נהיה דבר אמיתי ומציאות העולם לא כל כך אמיתי, ולכן גם אם מצד העולם לא שייך מסירות נפש בצורה כזאת, אצל חסיד זה שייך.ואותו דבר בדיוק, זה בנוגע ל'שליחות' בדור שלנו. מי מצליח ב'שליחות'? זה מי שמתעסק ב'עבודה'.

כמו הפתגם של חסידים על מאמר רז"ל 'עז פנים לגיהנום', שמי שיש לו עבודה פנימית חזקה ('עז פנים'), זה אפשרי שילך להשפיע למקומות נמוכים ביותר ('גיהנום'). כי מי שעוסק בעבודת החסידות ומתפלל באריכות, אז לא נוגעים לו כל הניסיונות וההפרעות של העולם, והוא יכול להשפיע ולהפוך את העולם עצמו לאלוקות. הוא רק משפיע ולא מושפע מהנחות העולם.

איך מצליחים ב'שליחות'?

כל גדולי ישראל לא ראו אפשריות של ההנהגה כזו אצל שומעי דבריהם. לדוגמא, האדמו"ר מגור התפלא על זה ב'יחידות' עם הרבי מלך המשיח, ואמר שמילא לשלוח 'כולל' שלם זה אפשרי, אבל אברך אחד? איך הוא יסתדר עם ה'פרומקייט' וה'חסידישקייט' שלו?

ואפילו אחרי שהרבי מסביר לו, הוא אמר שהוא מוכן גם יחידים, אבל רק לשנתיים. אבל לנסוע לשליחות בחור נידח לכל החיים, זה היפך כל היגיון! זה מסירות נפש לכל דבר. וזה יכול להיות באמת, בצורה שהחסיד יישאר חסיד לגמרי ורק יעלה ברוחניות ב'שליחות', רק על ידי 'עבודת החסידות! בלי עבודת החסידות, זה פשוט לא שייך. זה למעלה מגדר אנושי. לאט לאט מתקררים חס ושלום ומושפעים מענייני והנחות העולם. רק אם מתפללים ב'עבודה', אפשר להפוך את המקום לאלוקות, בלי 'לרדת' חלילה.

פעם הגיע בחור לבית כנסת בתחילת 'מנהטן' (באיסט סייד), ורב בית הכנסת היה חסיד באבוב. הרב פנה לבחור וסיפר לו איך נהיה לרב בבית הכנסת הזה. היה גר בשכונת 'וויליאמסבורג', שמובדלת ממנהטן על ידי גשר 'וויליאמסבורג'.

באחד הימים פנה אליו האדמו"ר מבאבוב, וביקש ממנו לעזוב את ביתו ולעבור לצד השני של הגשר, להיות רב בבית הכנסת הזה ב'מנהטן'. החסיד לא רצה בשום אופן לעזוב את הסביבה החסידית, וללכת לשכונה כזו. האדמו"ר ניסה לשכנע אותו שוב ושוב, אך ללא הועיל.

משראה האדמו"ר מבאבוב שלא הצליח בזה, התאכז מאוד ופלט לו: 'הליובאוויטשער רבי עושה קנייעטש בשטערן [=קמט במצח] ואברך נוסע לקצה השני של העולם, ואני לא יכול לפעול עליך לעבור לקצה השני של הגשר'.. אחרי כזה משפט, הוא לא יכול לעמוד מנגד והוא פנה להיות רב.. בעיניים של העולם, באמת זה לא שייך לנסוע ל'שליחות'.

אבל אם מתעסקים ב'עבודת התפילה' וחיים את העובדה שהעולם זה לא האמת ואלוקות זוהי האמת, אז אפשר להתמסר ל'שליחות' בצורה רצינית, בכל מקום ובכל מצב, מתוך שמחה וחיות. אז ניתן לחיות עד ביאת המשיח, במקום שכל מה שיהיה שם, זה רק מה שאני יעשה שם. חינוך הילדים, בית הכנסת, מקווה וכו'.

מה שמביא להתמסרות..

בשנים הראשונות הרבי מלך המשיח דיבר על היהודים ברוסיה והמסירות נפש שלהם, בצורה הנפלאה ביותר. כל החסידים הסתכלו עליהם כאל דבר עצום ונעלה.

עד שהגיע מאמר 'ואתה תצווה' (שיצא בשנת תשנ"ב), ואז הרבי אמר שהמסירות נפש שלהם אינה הנעלית ביותר, שהרי כשהגיעו לארצות החופש, לא ניכר כל כך המסירות נפש וכו'. ותכלית המסירות נפש מצד עצם הנפש, הוא ה'כתית' במצב של הרחבה בגשמיות ורוחניות וכו', כמבואר שם בארוכה.

כלומר: דווקא אנחנו בדור שלנו, שיש לנו את כל תאוות העולם ואין לנו קשיים גשמיים, ומוותרים על הכל בשביל להביא את המשיח, זו מסירות נפש אמיתית. בדיוק כמו ה'שלוחים'. מאיפה זה בא? רק מ'עבודת התפילה'! כי אז אלוקות זה דבר אמיתי.

מסופר שבעיירה מסויימת במדינה ההיא, שהחדרים וכו' נסגרו על ידי השלטונות, הגיע לשם ר' חיים שאול ע"ה ברוק והקים שם חדר מחדש במסירות נפש, ולקח את כל העול על עצמו, והוא לימד אותם תורה. אחרי תקופה הגיעו ההורים בטענה, שהוא מלמד אותם מידי הרבה זמן 'תניא' וצריך ללמוד יותר גמרא. ענה להם ר' שאול, שבאמת הם צודקים, אך במצב כזה, בעת הרדיפות וכו', שיש צורך במסירות נפש, יש ללמוד תורה בצורה כזו שתעורר את עצם הנשמה, והוא יודע ללמוד באופן זה (בעיקר) 'תניא'. אך אם הם מכירים מישהו שיכול ללמד גמרא באופן זה, שיביאו בשמחה.

ענו לו ההורים שהם מוכנים להביא, אך מהיכן ישלמו לו, הרי אף אחד לא יעשה כן בחנם. ר' שאול אמר להם שהוא מוכן להמשיך לשאת על שכמו את העול הכלכלי, ובלבד שהם ישיגו מלמד שילמוד עם הילדים גמרא. ואז אמרו ההורים שקשה למצוא 'מלמד' שיהיה מוכן ללמד בסכנת נפשות כזו. אמר להם ר' שאול: הכסף, אני צריך להמציא. המסירות נפש, אני צריך להמציא. ואתם רוצים לומר הדיעות מה ללמוד??!.. הנקודה היא שלימוד שנותן כוח לעמוד בכל הקשיים, זה רק לימוד החסידות והתעסקות ב'עבודת התפילה'.

איך מתחילים להתבונן בחסידות?

יש סיפור שמובא באחד המדורים בספר 'התמים' מאחד מזקני החסידים, ושם מובא איך התמימים והחסידים התרגלו להתרכז בהתבוננות בחסידות. בהתחלה הם ריכזו את המחשבה לדקה, שתי דקות.

אחרי זה העלו זאת לחמש, עשר דקות וכן הלאה בהדרגה, עד כדי כך, סיפר החסיד על עצמו, שפעם הוא התחיל להתבונן לפני תפילת 'מעריב' בתחילת הלילה, ולהפתעתו הרבה כשהוא התעורר משרעפיו, הרגיש שעוד מעט מגיע 'עלות השחר'.. התבלבל החסיד מאוד וקפץ מהר להתפלל 'מעריב', אך הוא איחר את הזמן ובסיומו כבר ראה זריחת השמש.. ומסופר שם, שכל חייו הוא עשה תשובה והתחרט על ה'מעריב' שהוא פספס, בגלל ההתבוננות בחסידות.. אלו היו ה'עבירות' שלו..

המסר של הסיפור בנוגע לאופן ההתרגלות להתבונן בחסידות, הוא נוגע ושייך גם היום לכל אחד ואחד. זה בדוק שזה כך. צריכים להתחיל להתרכז ולחשוב בהדרגתיות. תתחיל לחשוב אפילו שתי שניות, חמש שניות. אין אחד שלא שייך לזה. למדת 'מאמר'? תחשוב עליו לפני התפילה. אפילו כמה שניות. וכמובן שיש הרבה שיכולים להתחיל מכמה דקות. העיקר זה להתרגל להתרכז בעניין בחסידות.

הרבי מלך המשיח מספר על בית כנסת אחד של 'ייקים', שאדמו"ר הריי"צ הגיע לשם, ועורר אותם על החשיבות של ההתבוננות בתפילה. אחרי תקופה, הרבי הריי"צ חזר לשם, ואחד ה'ייקים' סיפר לו, שהוא לומד חסידות ומתבונן בזה קודם התפילה, כפי שהרבי הדריך ותבע מהם, עד כדי כך שה'אחד' של 'שמע ישראל' לוקח לו כמעט דקה שלימה..

הרבי הוציא מזה כמה עניינים, אבל אם נחשוב על כך, באמת זה עניין עצום! אם נחשוב על זה, דקה זה זמן ארוך מאוד. מתי לאחרונה חשבנו 'אחד' קרוב לדקה? רק דקה אחת! אבל זה דורש מאמץ ועבודה. זה הישג נפלא וצריך להתרגל לזה. כל אחד צריך לעשות חשבון לעצמו, לכמה זמן הוא שייך להתרכז ולהתחיל מזה. לאט לאט, חסידים עובדים על זה שנים רבות. בפרט בחורים צעירים, יש להם את כל החיים לעבוד על זה..

לשטוף את הראש בזה

חשוב לי להבהיר נקודה שהרבה טועים. כמובן שצריך ללמוד הרבה חסידות ובשופי, אבל מוכרח שלכל אחד יהיה עניין אחד בחסידות, שהוא יהיה 'העניין שלו'. נקודה בחסידות שהוא חוזר עליה שוב ושוב, כמו שכתוב 'מאה פעמים, מאה פעמים ואחד'. עם זה צריך להתבונן. עם העניין הזה אפשר להתבונן. וגם בזה אפשר להתחיל להתבונן אפילו משנייה. אבל פשוט מוכרח שלכל אחד יהיה מונח לגמרי עניין אחד בחסידות, בנוסף ללימודים הרגילים.

עדיף משהו שהוא נמשך עליו, ש'ליבו חפץ'. ואפשר אחרי תקופה להחליף גם למשהו חדש. אבל זה ממש נחוץ 'לחיות' עם עניין בחסידות. לשטוף את הראש והלב עם נקודה מחסידות. שזה יהיה 'העסק' שלך. יש איזה שוחט חסידי מאוד, שהתוועד בטורנטו עם קבוצת יהודים, שהם לא חסידים גדולים.. הוא תבע מהם בכל ההתוועדות, שלכל אחד יהיה 'מאמר' שאותו הוא לומד וחוזר עליו, ואיתו הוא 'חי'. בנוסף לכל שאר הלימודים.

וגם אצלו ראו שיש לו 'מאמר' אחד שאיתו 'חי' כבר שנים ארוכות. כמו שחסידים נהגו לומר על דבר המשנה 'במאמר אחד יכול להיבראות', שעל ידי 'מאמר אחד', שלומדים ומתבוננים ב'מאמר' אחד, נבראים מחדש. כל אחד צריך שיהיה לו את ה'מאמר אחד'. יש לו דבר שבזה הראש שלו מונח, הלב שלו מונח בזה, הנשמה מונחת בזה. בזה הוא 'חי'. הוא נכנס ל'מאמר'. ואז שייך להתבונן בזה באופן אישי, בצורה שתשנה אותו.

צריך להתפלל באריכות בזמן?

יש כאלו שמצטטים מרבותינו נשיאנו, ש'עבודת התפילה' לא הכוונה דווקא לאריכות בזמן, אלא בעיקר לכוונה בתפילה. אז דבר ראשון, צריך לדעת שהרבי מלך המשיח דיבר על כך בצורה מפורשת (בכמה מקומות ובמיוחד בהתוועדות דשבת פרשת 'נח' תשכ"ה כידוע, וגם הוגה), שכדי שתהיה כוונה בתפילה, נחוצה דווקא אריכות בזמן, ולא מספיק 'טוב מעט בכוונה'. הרבי דורש בפירוש מכל אחד להתפלל באריכות הזמן, ו'אין אחר דברי המלך כלום'.

עניין נוסף יש בזה, שהנקודה והמטרה של 'עבודת התפילה' זה לשנות את המבט ואת ההשקפה. נכנסים לעולם אחר, רוחני. אם אנחנו קרובים לאותו עולם, זה בהחלט יכול להיות נסיעה קצרה, אבל הרי אנחנו לא קרובים לעולם הזה.

אז פשוט בצורה טכנית, אי אפשר להגיע לתוצאות של 'עבודת התפילה' בתוך זמן קצר. אצלנו ה'עולמות בפשיטות ואלוקות בהתחדשות'. גשמיות תופס אצלנו מקום. והמטרה היא שאלוקות תהיה יותר בפשיטות, יותר בחיים שלנו.

בשביל להתעלות ולהתרומם לעולם של אלוקות, זה פשוט לוקח זמן ומאמץ. השינוי הזה לא שייך שיחול בזמן קצר, כי זה פשוט רחוק מאיתנו. אם יש מישהו אדם רוחני מאוד, לא יודע אם יש כזה אחד בדורנו, אז בסברה היה הגיוני שזה לא מוכרח לקחת לו זמן ארוך (וגם לו יצוייר שיש אדם כזה כיום, גם עליו להתפלל באריכות בזמן, מאחר שכך מצווה עלינו הרבי, שזה מוכרח לקחת אריכות הזמן). אבל אנשים כערכי ואנשים שאני מכיר, הם קצת רחוקים מזה.

כמו הסיפור עם ה'מגיד ממעזריטש' וחבירו, שה'מגיד' הסביר את סיבת האריכות בתפילתו, מאחר שזה נסיעה ארוכה ומייגעת להתעלות בתפילה. אז מה אנחנו יכולים להגיד בזה? כשלא נותנים מספיק זמן לתפילה באריכות, פשוט לא ניתן להגיע לתוצאות של 'עבודת התפילה'.

(ואולי אפשר לומר על פי 'ליקוטי תורה' פרשת 'חוקת', שאולי בדורות קודמים זה אכן יכול היה לקחת בפחות זמן, אבל בדורנו מצד טבעי האנשים זה מוכרח לקחת אריכות בזמן. במילים אחרות, דווקא בדורנו יש להאריך בתפילה בדגש יותר מדורות עברו).

יש עניין להתבונן בשיחות ה'דבר מלכות'?

יש כאלו ששואלים למה עושים 'קאך' מהעניין של 'עבודת התפילה' בתקופה שלנו, שלכאורה העיקר זה העניין של 'משיח'. בשביל להבין זאת, יש להקדים ולהסביר מה זה 'משיח'? חסידות מסבירה ש'משיח' זה 'ונגלה כבוד הוי' וראו כל בשר'. זה משיח. מקובל אצל חסידים שיש שלושה סוגי 'משיח'. ה'משיח' של המתנגדים, זה שיהיה הרבה כסף ומעדנים כעפר. ה'משיח' של חסידי פולין, זה גילויים גדולים ומקיפים עצומים של אלוקות. אבל 'משיח' החב"די, זה גילוי 'עצמות ומהות' באופן פנימי.

במילים אחרות, בכדי 'לחיות משיח' עכשיו - מוכרחים להתעסק ב'עבודת התפילה'. אז מחדירים אלוקות בצורה פנימית. זה 'משיח'. אם לומדים על משיח ומדברים על משיח, אבל לא מתפללים באריכות – זה 'משיח' של מתנגדים או של חסידי פולין. זה לא 'משיח'. ה'משיח' החב"די, זה להפנים ולהתבונן בענייני משיח, 'להתפלל' עם המאמרים והשיחות על משיח. כך אפשר 'לחיות' משיח באמת.

ישנם כאלו שיש להם 'קאך' במשיח. מהו ה'קאך'? הם לומדים את שיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תנש"א-תשנ"ב, והם רק חוזרים על ביטויים 'שמיימים' ומזה הם מתעוררים.. הם מסתפקים לעשות בכך שהם מארגנים שיעור של לימוד רק של ביטויים מיוחדים על 'משיח' ומזה יש להם התעוררות. אבל זה לא נקרא שיש חיות ב'משיח' בפנימיות. זה 'מקיף'. כמו חסידי פולין. אם רק זה היה 'משיח', אז הרבי לא היה צריך לומר לנו את כל השיחה.. האמת היא שהרבי שליט"א אמר שיחות עמוקות על העניין של 'משיח'. את שיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תנש"א-תשנ"ב, מוכרחים ללמוד בצורה רצינית 'אליבא דנפשי'ה', להתבונן בהם ו'להתפלל' איתם!

יש להחדיר בפנימיות את כל העמקות העצומה שהרבי מלך המשיח מביא לנו. בכדי להבין טוב את השיחות של נ"א-נ"ב, צריך ללמוד אותם היטב. יש הרבה רקע מוקדם בחסידות שצריך לדעת, כדי להבין אותם כיאות.

מיהו החסיד ש'חי משיח'?

אבל בוודאי שמי שלמד אותם בצורה טובה, כדאי מאוד שיתבונן בשיחות של ה'דבר מלכות' קודם התפילה. זה ישנה לו את החיים לגמרי. כל המבט שלו על העולם ישתנה.

בשיחות ובמאמרים הרבי נתן לנו את ה'משיח', אנחנו צריכים רק 'לפקוח את העיניים' ולהתבונן בזה בתפילה. בזה זה נקרא חסיד ש'חי' משיח. חסיד הוא אחד כזה שמתבונן בחסידות ומתפלל באריכות. יכול להיות שיהודי ירצה משיח, בשביל שתהיה לו רווחה בגשמיות. זה נפלא. אבל לא זה ה'משיח' שהרבי מלך המשיח דורש שנדרוש.

במאמר של 'ואתה תצווה', הרבי דורש שנרצה שיהיה את גילוי 'עצמות ומהות' בגאולה! שכשנבקש בתפילה שלוש פעמים ביום 'ותחזינה עינינו', נתכוון לגילוי ה'עצמות', באופן שאינו נוגע שום דבר רוחני או גשמי כל זמן שחסר גילוי ה'עצמות'!

וכפי שהרבי מסביר שם - זהו כוונתו של כל יהודי בפירוש המילות שלו, באמירתו 'ותחזינה עינינו' וכו' שלוש פעמים ביום או יותר! שיהודי יהיה נשבר ונדכא ו'אינגאנצן צוטרייסלט' [=מזועזע לחלוטין], מזה שאין גילוי אלוקות בעולם כולו.

אז יכולים להגיד ש'קאך' במשיח זה לדבר על משיח.. אבל הרבי מלך המשיח בעצמו מגדיר לנו ב'מאמר', מה זה 'משיח'. שכשיש רק מ"ט שערי בינה, אז הוא שבור ו'חולה' (בגימטריא מ"ט) מזה. הוא רוצה ודורש באמת את שער הנו"ן, את גילוי ה'עצמות'. למישהו חסר גילוי אלוקות? מישהו מזועזע מכך שאין גילוי 'עצמות'? בלי חסידות ו'עבודת התפילה', זה לא שייך. פשוט לא שייך! יכול להיות שיש מישהו שמרמה את עצמו, חולם חלומות.. או שהוא רוצה משיח בגלל הצרות שלו או שהוא מבין שהגלות זה לא טוב, כמו ה'משיח' של המתנגדים.

אבל לא זה 'משיח' שהרבי דורש. בשביל שנרצה משיח כמו שהרבי דורש, שיהיה נוגע לנו גילוי אלוקות, שיזעזע אותנו שחסר בגילוי ה'עצמות' - פשוט מוכרחים להתעסק ב'עבודת התפילה'. כמה שיותר.

לטפטף לנו למוח וללב את האמת האלוקית. אין שום דרך אחרת. לדרוש את גילוי 'עצמות ומהות' זה שייך, רק אצל מי שאלוקות זה משהו אמיתי ומוחשי אצלו. זה 'לחיות משיח'. המציאות הזו, שאלוקות זה משהו מוחשי ואמיתי, זה לא בנמצא בלי 'עבודת התפילה'. בשביל שיהיה 'קאך' במשיח, 'קאך' בהתקשרות לרבי, 'קאך' בהכרזת 'יחי אדוננו', ובעצם 'קאך' בכל דבר אלוקי – זה רק על ידי 'עבודת התפילה'.

הכל נהיה יותר אמיתי על ידי התפילה. אז אפשר להרגיש ולהתחבר לזה בצורה אישית ופנימית. מי שמתפלל באריכות, יש לו משיח אחר, יהדות אחרת, רבי אחר. הכל אמיתי ומוחשי. בשביל להיכנס לעגלה של הרבי שליט"א, מוכרח להיות 'עבודת התפילה'.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.