'בטלו ההשמדות ולא יהיו עוד': אז איך התרחשה ה'שואה'? • מרתק
סוגיה מרתקת: ידועים דבריו הקדושים של הרבי האמצעי (שמביא מהאריז"ל), שלאחר כל ההשמדות הנוראיות שהיו על עם ישראל - מכאן ואילך 'בטלו השמדות ולא יהיו עוד', ועל כך מתעוררת השאלה החזקה: כיצד מאז נמשכו ההשמדות והרציחות של עם ישראל (וה'שואה' בראשם)? • אנו מגישים כתב יד קודש שהרבי כותב על מכתבו של הרב יהושע ע"ה מונדשיין, שניסה להסביר כיצד אכן התרחשה ה'שואה' האיומה, ובמכתב הרבי שולל את תירוציו במענה חריף (אם כי נראה שבשנים מאוחרות יותר קיבל הרבי את הסברו) • • למענה הרבי ולצילום כתב היד
•••
ידועים דבריו הקדושים של הרבי האמצעי (שמביא מהאריז"ל), שלאחר כל ההשמדות הנוראיות שהיו על עם ישראל - מכאן ואילך 'בטלו השמדות ולא יהיו עוד', ועל כך מתעוררת השאלה החזקה: כיצד מאז נמשכו ההשמדות והרציחות של עם ישראל (וה'שואה' בראשם)?
אנו מגישים כתב יד קודש שהרבי כותב על מכתבו של הרב יהושע ע"ה מונדשיין, שניסה להסביר כיצד אכן התרחשה ה'שואה' האיומה, ובמכתב הרבי שולל את תירוציו במענה חריף, ומשאיר את השאלה: הכיצד זה נמשכות השמדות והרציחות של עם ישראל?
להקדמת העניין, וכדי שהעניין יובן היטב, נעתיק תחילה את לשונו של הרבי האמצעי שם (ה, ב):
'האר"י ז"ל.. אמר בפירוש שבזמנו דוקא בטלו השמדות שהי' בכל משך הזמן הזה ערך ת"ק שנה ('משנת גזרת תתנ"ו שבימי רש"י עד גירוש פורטגאל בזמן רנ"ב'), וכל אותן שקידשו השם אלפים ורבבות בכל דור כמבואר בספר 'שבט יהודה' מכל פרטי השמדות שהיו בכל שנה בזמן ת"ק שנה הנ"ל..
הכל היה מנשמות שהיו בזמן בית ראשון ש'היו אנשים גדולים, נשמות גבוהות', ו'היו עובדים את השם. רק בעוון פלילי דעבודה זרה דבקו בו, ולא היו לכל הדורות הללו. עליה ותיקון עד בזמן הפילסופים שבזמן רש"י והרמב"ם עד האריז"ל', ד'לפי שהיו מוסיפים יניקה לעבודה זרה כתרין דקליפה, על כן התיקון היה במסירות נפש על קידוש השם באמונה פשוטה שהיא נגד סברת שכל האנושי. אך בזמן האריז"ל שהיו מבחינת התיקון ונגלה אליו חכמת הקבלה האמיתית, בטלו השמדות ולא יהיו עוד'.
ובכמה הזדמנויות שאל הרבי מלך המשיח: לפי המבואר שם ש'בטלו השמדות ולא יהיו עוד' - כיצד יתכן שעברו מאז כמה וכמה שמדות נוראיות וכו', עד לשואה האיומה בדור האחרון?!
על שאלה זו של הרבי ניסה השואל (ר' יהושע ע"ה מונדשיין) לתרץ במכתבו:
שמעתי שכבוד קדושת אדמו"ר שליט"א הקשה כמה וכמה פעמים על מה שכתוב ב'שער התשובה' שמאז האריז"ל בטלו השמדות ולא יהיו עוד, והרי עמלק שבדורנו וכו'. ואיני מבין הקושיא, שהרי ב'שער התשובה' המדובר על גזירות שמד שהיהודים מסרו נפשם על קידוש השם שלא לעבור על דת, ואילו בדור האחרון לא היו שמדות מעין אלו, שהרי הם ימח שמם בקשו להשמיד להרוג ולאבד גם משומדים מכמה דורות כל שאבות אבותיו מזרע ישראל. והשם יתברך יצילנו בכל דור ודור כשם שעשה לאבותינו בימים ההם בזמן הזה.
ועל כך הוא המענה החריף של הרבי שלפנינו ותוכנו:
היתכן לומר שבהשמדות שהיו בדור האחרון (השואה וכו') לא היה ענין של מסירות נפש על קידוש ה', והרי ידוע שכל הפוגרומים ברוסיה ובפולין היו בגלל דת היהודים, וגם בשואה היו מקומות שמי שהמיר דתו ניצל (אם כי לא בגרמניה עצמה) ואם כן ברור שהיה בזה עניין של מסירות נפש על קידוש השם (ראה בעניין זה בארוכה גם שיחת שבת פרשת 'ויחי' תנש"א, 'ספר השיחות' תנש"א עמוד 233 ואילך).
לאחר מכן מוסיף הרבי, שאי אפשר להעמיס פירוש זה בדברי הרבי האמצעי, משום שלא נוגע כלל מה חושב הגוי הגוזר, כיוון שכל הביאור ב'שער התשובה' הוא רק מה נתקן על ידי זה שהיהודים מסרו עצמם על קידוש השם - עניין שעל פי המבואר שם כבר נגמר תיקונו - ולכן חוזרת הקושיא למקומה: כיוון ש'מפורסם שרובם דחללי השואה קידשו שם שמים וכו'', איך הדבר מתיישב עם המבואר שם שלא יהיו עוד שמדות.
לאחר מכן מתרץ הרבי באופן אחר, והוא: דלכאורה המדובר ב'שער התשובה' הוא רק על השמדות שבאו כתיקון על חטא עבודה זרה שהיה על ידי נשמות הגבוהות שהיו בזמן בית ראשון, שתיקונם דווקא ל ידי מסירות נפש של 'פילוסופי בני ישראל' - נשמות הגבוהות שהיו בתקופת גזירות תתנ"ו וכו' - ברם, אין הדבר מתיישב עם פשטות לשונו של הרבי האמצעי: 'לא יהיו עוד', ללא כל הסתייגויות.
חשוב להעיר: בשיחת שבת פרשת 'ויחי' תנש"א (הנ"ל, הערה 161) אכן משתמש הרבי בחילוק זה ומוכיח מדברי הרבי האמצעי ש'ההשמדות דהשואה הוא ענין בפני עצמו שאינו בגדר עונש ותיקון' [בקשר להמדובר בשיחה שם שלא יתכן לומר שהשואה הייתה עונש על חטאים וכו' (וראה גם 'ליקוטי שיחות' חלק כ"א עמוד 397 ואילך)]. אמנם, על פי המובא במענה שלפנינו, אין זה מבאר עדיין את הקושיא מעצם המאורע דהשואה על המובא שם בפשטות ש'לא יהיו עוד' שמדות, ללא כל הסתייגויות.
וכך הדברים באו בלשונו הזהב של הרבי;
לאחר המילים 'ואילו בדור האחרון לא היו שמדות מעין אלו', ציין הרבי שליט"א ?!! וכתב:
האומנם אינו יודע שכל הפוגרומים שהיו ל"ע ול"ע [=לא עתה ולא עלינו] ברוסיא, פולין וכו' היו רק מפני הדת, ובכ"מ [=ובכמה מקומות] דגזירת גיטלר [= בשפה הרוסית שמחליפים ה"א בגימ"ל, כן מבטאים את שמו של הצורר היטלר ימח שמו] כשק[יב]לו תעודה דנוצרי הוא ניצלו. ובכמה מקומות אמרו בפירוש ונעשה כן שהממיר דתו ינצל (אף שלא באשכנז עצמה)
יעיין באגה"ת [= באגרת-התשובה. כן הוא בגוף כתב היד, וכנראה כוונתו ל'שערי תשובה' לאדמו"ר האמצעי אליו מתייחס השואל (וכן בהמשך המענה)] שאינו נוגע כלל מה אומר העכו"ם [= הגוי] הגוזר, כ"א [=כי אם] מבאר התיקון עי"ז שבנ"י [= על ידי זה שבני ישראל] מוסר נפשו על קדה"ש דוקא, ושנגמר כבר ומפורסם שרובם דחללי גזירות דהשואה קדשו ש"ש [=שם שמים] וכו'.
לכאורה הי'[ה] מקום לתרץ דבאגה"ת מדבר רק ע"ד [=על דבר] תיקון חטא ע"ז [=עבודה זרה] דבית ראשון וכיו"ב [=וכיוצא בזה], ולכן תיקונו בדוקא ע"י פילוסופי בנ"י - עיי"ש [= על ידי פלוסופי בני ישראל; עיין שם - ראה גם על דרך זה בספר 'אגרות קודש' חלק י' עמוד קסט] –
אבל ג"ז [=גם זה] דוחק, והיפך בהירות ופשט הל'[שון] ד"לא יהי'[ו] עוד".
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר