הרבי מסביר: למה לא לקיים פעילות חב"דית באולימפיאדה?
הרבי על המשחקים האולימפיים: 'התחלת כל זה - בעבודה זרה כפשוטה': בימים אלה בהם מתקיימת אולימפיידת החורף, אנו מגישים ליקוט מרתק של דברי הרבי מלך המשיח בנידון, הרואה במשחקים האולימפיים עניין של עבודה זרה כפשוטו, ואוסר על כל פעילות חב"דית בסמיכות ובקשר למשחקים אלו • לכתבה המרתקת
•••
תחילתם של המשחקים האולימפיים היא אי שם לפני יותר מ-2,700 שנים. המשחקים האולימפיים לא היוו אירוע ספורטיבי שעמד בפני עצמו, אלא היו חלק מטקס של עבודה זרה לכבודו של אליל יווני. המשחקים האולימפיים של העת העתיקה נערכו בעיר אולימפיה, מקום משכנם של בתי עבודה-זרה המפוארים לאלילים היווניים.
המשחקים האולימפיים של העת החדשה, שחודשו בשנת ה'תרמ"ו, קשורים קשר ישיר לאותה עבודת אלילים, מכיוון שהם נפתחים בהדלקת 'הלפיד האולימפי' שמוצת באמצעות קרני השמש בבתי עבודה זרה שבעיר אולימפיה ביוון, ומשם עושה את דרכו למדינה בה נערכים המשחקים האולימפיים. גם העובדה שמשחקים אלו נערכים אחת לארבע שנים, וסמל חמש הטבעות המאפיין אותם - קשורה לעבודת כוכבים, ומסמלת את המחזוריות של קבוצת הכוכבים וונוס, שאחת לארבע שנים נראית בצורת מחומש.
מושרשים בעבודה זרה
בשנת תשל"ב נערכו המשחקים האולימפיים במינכן, גרמניה. הרבי מלך המשיח התייחס לכך בהתוועדות שבת פרשת 'וישב', שבת חנוכה, תשל"ג, וקבע כי מדובר בעניין של עבודה זרה. להלן בתרגום חופשי: 'כל העניין של המשחקים האולימפיים קשור הרי לעובדי עבודה זרה. היום מדובר במשחקים אולימפיים, אבל השורש של משחקים אלו החל אצל היוונים, שהיה להם מנהג ללכת למקום מסויים ולרוץ שם, לקפוץ על אבנים ועצמות, לרקוד, להכות ולהרוג וכו'. היום יצא מזה העניין של משחקים אולימפיים, אבל השורש הוא מעובדי עבודה זרה'.
כפי שמסופר, שבזמנים ההם הגיעו היוונים לדרגות גבוהות מאוד בחכמה, ועד לחכמת החשבון והתכונה. לאחר שהעפילו לדרגות גבוהות מאוד בחכמה, החלו לחשוב - מה יהיה עם אמונה? מכיוון שבקרבת העיר היה הר, ולא היה זה הר גבוה, אלא הר כזה שיכולים לעלות עליו עיזים וכבשים, פרות ושוורים, וגם אנשים, וההר הזה לא היה באיזושהי פינה נידחת בהרי החושך, אלא ממש סמוך לעיר - קבעו חכמי יוון ששם נמצאים שני האלילים שלהם, שהאחד מכה את השני והורג אותו, ועושים שם כל מיני מידות רעות, כל מידה רעה אפשרית, וגם כזאת שאפשר רק לחשוב עליה, ועל אלילים אלו אמרו שהם העבודה זרה שלהם, והם ה'כל יכול'.. שמו של אותו הר היה -אולימפיה.
לאחר זמן החליטו, שפעם בכמה שנים יתאספו שם, וכל אחד יעלה להר עם החתול שלו וכדומה, ויכו האחד את השני ויקפצו, ויחגגו שם יום-טוב. כל זה היה בזמן היוונים. ומזה יצא אחר כך, בשנים האחרונות, העניין של משחקים אולימפיים אחת לארבע שנים. במילא מובן, שכל המשחקים האולימפיים הנערכים בדורנו, מושרשים בעניין של עבודה זרה.
הלפיד האולימפי
בחנוכה תשל"ב, חודשים ספורים לפני תחילת המשחקים האולימפיים במינכן, עבר בארץ ישראל הלפיד האולימפי בדרכו למינכן. הרבי התייחס לכך בחריפות, ובשיחת פרשת 'חיי שרה' אמר:
'זהו הרי מנהג שהיה נהוג אצל היוונים לפני כאלפיים שנה. מהיוונים עצמם הרי לא נשאר כלום, מלבד ספריהם, ובין הדברים שכתובים בספריהם, מובא מנהג זה שהיה נהוג אצלם - לקחת לפיד אש ולרוץ איתו ממקום למקום. כעת רוצים להנהיג את אותו מנהג יווני, ובכך לחגוג את חג החנוכה! כל העניין של חנוכה הוא ניצחון היהודים על היוונים, וכפי שאנו רואים וכולם יודעים, מהיוונים לא נשאר כלום, מלבד שפתם וספריהם. כעת רוצים לחפור ולחלץ מנהג עתיק מבית הקברות -לא 'בית החיים' אלא 'בית קברות' - ולהחיות שוב את המנהג שמתאים ליוונים, היפך כל העניין של חנוכה'!
בשנת תשמ"ח, לקראת חגיגת הבר מצווה של הבחור אליהו שוסטרמאן, הכין אביו, הרב גרשון שוסטרמן מלוס אנג'לס, דרשה (באנגלית) בה למד לקחים יהודיים מהאש האולימפית הבוערת בהר אולימפיה שביוון, וממנה מדליקים את הלפיד הידוע הפותח את המשחקים האולימפיים בכל מקום שהם נערכים. כאשר הכניס את הדרשה להגהת הרבי, מחק הרבי שליט"א את כל הנושא, וכתב: כמפורסם התחלת כל זה - בעבודה זרה כפשוטה.
פעילות חב"דית במשחקים האולימפיים
בשנת תשל"ו כאשר המשחקים האולימפיים התקיימו במונטריאל שבקנדה, חסידי חב"ד שעל אתר לא הלכו לשם לערוך 'מבצעים' ולא קיימו שום פעילות יהודית במקום. עסקני חב"ד במונטריאל כולם זוכרים שלא השתתפו בשום פנים ואופן, למרות שמשחקים אלו התקיימו בסמיכות ל'שטורעם' של הרבי על חשיבות מבצעי הקודש שהתחילה בקייץ שנת תשל"ד.
שמונה שנים אחר כך, בשנת תשד"מ, התקיימו המשחקים בלוס-אנג'לס. עסקני חב"ד רצו לפעול לפתוח במקום מסעדה כשרה ובכך להגיע לאלפי המשתתפים היהודיים ולדבר איתם אודות מבצעי הקודש. הייתה גם תוכנית לפרסם מודעות רחוב אודות המבצעים. הם היו בטוחים שפעילות כזאת תזכה אותם בפירסום גדול, ותהווה קידוש שם שמים, שמפיצים יהדות בתוך 'המונה של רומי'.
אלא שהרבי סבר אחרת, והתקבלה הוראה ברורה ומפורשת, עם לשונות חריפים ביותר, שלא להשתתף בשום פנים ואופן, ומאחר וידועה דעת הרבי שזהו עניין של עבודה זרה -לא מובן כיצד עלה על דעתם סברא שכזאת?! עסקני אנ"ש בלוס אנג'לס, זוכרים שבעקבות מענהו החריף של הרבי לא התקיימה שום פעילות חב"דית בקשר עם המשחקים האולימפיים.
מכל הנזכר לעיל ברור, שהרבי שולל לחלוטין כל פעילות חב"דית בקשר עם המשחקים האולימפיים, מכיוון שמדובר בעניין שיסודו בעבודה זרה כפשוטו, וגם היום קשור בקשר הדוק לאותם סמלים של אלילי יוון.
רצח הספורטאים במינכן יכול היה להימנע!
בשיחת שבת חנוכה תשל"ג, בה הסביר הרבי את הקשר של המשחקים האולימפיים לעבודה זרה, התייחס הרבי גם לעובדה שקבוצת הספורטאים מארץ ישראל נקראים 'מכבי' - ההיפך הגמור מכל העניין של המשחקים האולימפיים:
'השם 'מכבי' הוא על שם יהודה המכבי, שכל עניינו היה להלחם נגד היוונים וכל מה שהם מייצגים, והוא הצליח וניצח את היוונים, עד שהרג אותם. וכיצד ייתכן שקבוצה שנקראת בשם זה השתתפה במשחקים האולימפיים ורקדה לפני היוונים של דורנו'?
בכלל, אמר הרבי, הרי זה שאלה כללית על כל העניין: בשביל מה צריך את זה? בפרט שהרופאים אומרים שלרוץ זה לא בריא לראש וללב. הרי כל העניין לא הגיוני! מה רוצים מהבחורים? בינתיים לוקחים מהם את הזמן שיכלו לשבת ולעסוק בדבר חכמה.
הרבי התמקד גם בעובדה שהמשחקים האחרונים נערכו בעיר מינכן שבגרמניה, ואמר שגם אם מתעקשים לשלוח ספורטאים מארץ ישראל למשחקים אלו - הרי לפחות בפעם הזאת היו יכולים להכריז שמכיוון שהמשחקים נערכים על אדמת גרמניה האחראית לרצח מליוני יהודים, מובן שהנציגים של העם בישראל אינם יכולים להשתתף בפעם הזאת במשחקים האולימפיים.
כזכור, במהלך המשחקים האולימפיים שנערכו במינכן בשלהי שנת תשל"ב, חדרו שמונה מחבלים חמושים מארגון 'ספטמבר השחור' ושבו 11 ספורטאים מארץ ישראל. לאחר שהרגו שנים מהם התפנו המחבלים למשא ומתן, שבסופו הוטסו המחבלים עם השבויים במסוקים לשדה תעופה סמוך, שם פתחה המשטרה המערב גרמנית במבצע חילוץ כושל שבסופו נהרגו תשעת הספורטאים.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר