תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

'אני עוסק ברמב"ם בלהיטות רבה' • סיפורים ופנינים על תקנת לימוד הרמב"ם


הם היו אצל 'הרופא הגדול', אז אני יכול לרדת היום למנחה: כמה שיעורי רמב"ם יש בכל מחזור? מדוע ביקש הרבי להפיץ את לימוד הרמב"ם מאחורי מסך הברזל, ומה הגיב על פעילות זו? מה הקשר בין הרמב"ם לאדמו"ר הזקן, וממתי 'הכניס' הרבי את הרמב"ם לתוך המאמרים יחד שאר רבותינו נשיאנו? • עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש לקט פנינים וסיפורים, בקשר לתקנת לימוד הרמב"ם היומי שיסד הרבי מלך המשיח • לכתבה המלאה

•••


פנינים מרהיבים במסלולי לימוד הרמב"ם

הרבי תיקן שלושה מסלולי לימוד, מותאמים ליכולות השונות והמסוּגלוּת המִשתנה של הציבור: 1] מסלול עיקרי ומועדף של לימוד ג' פרקים ליום - וסיום ספר 'משנה תורה' במשך קרוב לשנה; 2] מסלול של לימוד פרק אחד ליום - וסיום ספר 'משנה תורה' במשך קרוב לשלוש שנים; 

3] מסלול של לימוד מצוות ב'ספר המצוות', כשבכל יום נלמדות ב'ספר המצוות' אותן המצוות המתאימות ומקבילות להלכות הנלמדות על ידי לומדי השיעור היומי ב'משנה תורה' (במסלול של ג' פרקים ליום). במסלול זה מסיימים את 'ספר המצוות' במקביל לסיום ספר 'משנה תורה' במסלול הראשון והעיקרי, במשך קרוב לשנה (מסלול זה האחרון מיועד בעיקר לנשים וילדים ולאלה שאינם מסוגלים להצטרף למסלולים הראשונים).

המסלול העיקרי מורכב משל"ט (339) שיעורים [שבהם נלמדים 1000 פרקי הספר משנה תורה ועוד כ-‏6 יחידות לימוד המורכבות מן ההקדמות ונוסח התפילה ועוד, שהם חלקים בלתי נפרדים מספר ה'יד', וביחד מונים סך של 1006 'יחידות', מספר השווה בדיוק לגימטריה של 'משנה תורה'].

המסלול של 'פרק ליום' מכיל כמות משולשת של שיעורים (משום שכל שיעור מתוך המסלול העיקרי מתפצל לשלושה שיעורים קטנים), כשבכל יום נלמד פרק אחד (או שליש מתוך 'יחידות הלימוד' הנוספות), ובסך הכל נפרשׂ המסלול על פני 1,017 שיעורים יומיים.

חשוב ביותר להבהיר ששיעורי הרמב"ם בכל המסלולים, נלמדים במשך מספר שיעורים קבוע ובלתי משתנה באופן סדיר ועוקב יום אחר יום, מבלי להתחשב בקביעות לוח השנה. כתוצאה מכך, וכיוון שמספר השיעורים הוא פחות מימיה של שנה עברית - כל מחזור לימוד מסתיים כשבועיים לפחות לפני התאריך הקלנדרי של סיום המחזור שקדם לו (מחזור שנלמד על פני שנה מעוברת - מסתיים הרבה יותר מוקדם בלוח השנה מזה שקדם לו). לשם המחשה: בתאריך כ"ו אייר תשס"ט הסתיים המחזור הכ"ז (27) של לימוד הרמב"ם (ע"פ מסלול ג' פרקים ליום ב'משנה תורה' ומסלול 'ספר המצוות') - זאת למרות שעל פי הלוח הקלנדרי ימלאו 25 שנים (וחודש) בלבד מאז החל המחזור הראשון (כ"ז ניסן תשד"מ); כלומר: בתוך תקופה של 25 שנה 'נדחסו' עוד שני מחזורים מלאים של לימוד הרמב"ם!

מעניין מאוד שה'מפגש' הנוסף (והבלעדי!) בין סיום 'מחזור' לימוד רמב"ם לבין תאריך התחלת המחזור הראשון (בצמידות והקרבה הכי אפשרית) - יחול (בכ"ט בניסן תשפ"ג), (רק) עם סיום המחזור המ"ב, והדבר מרומז באופן מפתיע במינוח 'י"ד חזקה': 'י"ד'=14 ו'חזקה'=כפול 3, שהוא גדר 'חזקה', סה"כ = 42/מ"ב.

מדהים לגלות שרמז מעניין זה אינו 'מקפח' גם את המסלול הנוסף (פרק אחד ליום), המסיים באותו יום את מחזורו ה-‏14 = י"ד (חזקה)! נמצא איפוא, שכעבור 39 שנים בדיוק מאז התחלת קיום התקנה - ילָמדו על ידי רבבות מישראל 'י"ד חזקה' של מחזורים (42 פעמים, או 14 פעמים,בהתאם למסלול) של כל ספר 'משנה תורה הוא היד החזקה'. מימוש מרתק של 'ודברת ב"ם' ('בדברי תורה')!


באת"י לגני

בהתוועדות שהתקיימה באחרון של פסח תשד"מ, הורה הרבי שהלימוד בפועל יתחיל ביום ראשון כ"ז ניסן (תשד"מ), מתוך כוונה לסיים את המחזור הראשון עוד לפני ערב פסח - יום הולדתו של הרמב"ם - דשנת תשמ"ה. למעשה, ה'מורה שיעור' נערך באופן כזה שעל פי מתכונת החלוקה הסופית של לוח השיעורים הסתיים המחזור הראשון עוד קודם לכן, ביום הבהיר י"א ניסן תשמ"ה, והיה זה 'שי למלך' - בהשלמת כל פ"ג ההלכות (גדולות) ברמב"ם במלאת פ"ג שנים להולדתו של הרבי.

בפי חסידים רווחת אמרה בעלת מסר: מעמד 'קבלת הנשיאות' באופן החלטי על ידי הרבי התרחש בעת אמירת המאמר 'באתי לגני אחותי כלה', בהתוועדות יו"ד שבט תשי"א. ככל שנוקפים הימים 'מתגלים' במאמר זה עוד ועוד מהמסרים העמוקים והנשגבים שאותם ביקש הרבי ברגעים מרטיטים אלה להביע למסור ולהנחיל לבני עדתו ולדור כולו - מסרים מהנשיא של 'דור השביעי' בעת קבלת הנשיאות.

ידוע שבהתוועדויות של יומין דפגרא הרבי הקפיד תמיד להזכיר את ה'שיעורים היומיים' שהם חובה לכל נפש, כאומר: תמצית ה'התקשרות' היא על ידי קיום ההוראות היומיומיות והמעשיות ביותר, במיוחד אלה המקשרים לעצמותה של תורה. והנה כמה מעניין, חיבור האותיות הראשונות של כל 'חלק' משיעורי הלימוד שהורנו רבינו והרבי הריי"צ - שיעורי חת"ת ורמב"ם - מגלה תגלית מפתיעה: 

חומש מתחיל באות 'ב' של המילה 'בראשית'; ספר תהילים מתחיל באות 'א' של המילה "אשרי (האיש)"; ספר ה'תניא' - 'ליקוטי אמרים  מתחיל באות 'ת' של המילה 'תניא'; ורמב"ם, משנה תורה, מתחיל באות 'י' מהמילה 'יסוד (היסודות ועמוד החכמות)' - נמצא שההתחלות כולן מרכיבות את המילה 'באתי', כאומר בצורה חדה וברורה שבאמצעות קיום ההוראות המעשיות - בא לידי פועל בחינת 'באתי לגני' - של הרבי, בחינת 'כרמי שלי נטרתי'..

להפיץ את הלימוד היומי הרמב"ם ברוסיה

ההוראה והבקשה ללימוד הרמב"ם היומי חזרה על עצמה בעשרות שיחות קודש בסמוך לזמן תיקון התקנה. עד כמה ראה הרבי חשיבות בהפצת 'תקנת לימוד הרמב"ם היומי', נוכל להתרשם מהציטוט דלהלן, המתאר שליחות מיוחדת בענין זה לברית המועצות, בתקופה בה הפצת יהדות בה היתה בגדר של סכנה ממש:

מספר הרב שמעון אהרן רוזנפלד מניו יורק: 'בחודש אייר תשד"מ נסעתי לרוסיה יחד עם הרב עמנואל שוחאט מטעם 'עזרת אחים'. בחג הפסח של אותה שנה פתח הרבי במבצע לימוד הרמב"ם היומי. לפני נסיעתנו, בפסח שני, זכינו להתקבל ל'יחידות' אצל הרבי. היה זה דבר חריג ביותר שהנוסעים לרוסיה ייכנסו ל'יחידות'. הרבי בירך אותנו להצלחה בנסיעה והוסיף בחיוך רחב: 'מסתמא דארף מען אייך נישט מעורר זיין וועגן מאכן דארטן א שטורעם וועגן לערנען רמב"ם'.. [= מן הסתם אין צורך לעורר אתכם לעשות שם 'שטורעם' בנושא לימוד הרמב"ם]. בסיום הדברים הרבי נתן לנו שטרות של דולר.

בעקבות ההוראה המיוחדת הצטיידנו בספרי רמב"ם ו'ספר המצוות'. כן לקחנו עמנו מספר רב של 'מורה שיעור' בלימוד הרמב"ם, אולם לצערנו לקחו מאתנו את ה'מורה שיעור' בשדה התעופה במוסקבה. שהינו בשליחות במשך שבועיים, בערים: מוסקבה לנינגרד וריגה, ועוררנו ב'שטורעם' את כל מי שפגשנו אודות המבצע, והשארנו בידיהם את ספרי הרמב"ם ו'ספר המצוות' שהבאנו עמנו. כשחזרנו לניו יורק כתבנו לרבי דו"ח מפורט מהנסיעה והפעילות בעניין לימוד הרמב"ם. על הדו"ח זכינו לקבל מענה הרבי: 'תשואות חן תשואות חן'.

ראוי לציין את ההוראה לרב דוד נחשון, יושב ראש ניידות חב"ד וצבאות השם בארץ הקודש: 'כדאי שיהא בכל טנק: ספר היד, ספר המצוות וכמה טופסים דהמורה שיעור, (מכל אחד ואחד מהם)' (שם עמוד 251).


רפואה בלימוד היומי

תגובה מעניינת נוספת של הרבי: במענה על הודעה אודות אשה שנפטרה ב'בית הרפואה רמב"ם' ענה הרבי בשאלה: 'האם לומדים רמב"ם בבית רפואה רמב"ם?'. יצוין דווקא את המימד ה'סגולתי' להצלחות רפואות וישועות, בהן מבורכים לומדי השיעור היומי ברמב"ם מפי הרבי: לאחד שביקש מהרבי ברכה ועצה על חובות כספיים גדולים שנקלע אליהם, השיב הרבי: 'האם השלים כל חובותיו בלימוד הרמב"ם'? (ראה גם 'היום יום' ג' ניסן שימוש דומה במונחי חובות והלוואות לעניין השיעורים הקבועים).

לימוד הרמב"ם הינו גם סגולה ברורה לבריאות גופא. הרבי (שיחת מוצאי חנוכה תשמ"ו [התוועדויות חלק ב' עמוד 246]) מקשר את הסגולה המיוחדת בזה לרפואה שלמה, למספר הפרקים שיש ברמב"ם. הרבי מעיר שלמרות שישנן גירסאות שונות בקשר למספר ההלכות הקטנות שברמב"ם, הרי לגבי ההלכות הגדולות הרמב"ם עצמו (בסוף מנין המצוות על סדר ההלכות שבהקדמה לספרו) ציין את המספר: 'נמצאו כל ההלכות של ארבעה עשר ספרים - שמונים ושלוש', ומאריך הרבי שזהו על פי הגמרא (בבא קמא צב, ב) המצביעה על הגימטריה 'מחלה'.. זהו הרמז במספר פ"ג ההלכות - שעל ידם נפעל עניין של רפואה, כידוע שתורה מביאה רפואה, לכל שמונים ושלוש מחלות.. באופן דרפואתו של הקדוש ברוך הוא, אני ה' רופאך, ש'כל המחלה לא אשים עליך' מלכתחילה'!

הרבי אמר: 'הם היו אצל 'הרופא הגדול', אז אני יכול לרדת היום למנחה'

כמה יפים ומתאימים דברי רפואה ומזור אלה לרמב"ם, שנודע כ'גדול שברופאים שבגוף וגדול שברופאים שבנפש' (ביטוי שגם הרבי התבטא בו לא פעם). הקשר ההדוק בין הרמב"ם ל(סגולה של) רפואה, ניכר בסיפור מעניין ויוצא דופן: בשנת תשמ"ו היתה לרבי בעיה ברגל, דבר שמנע ממנו לרדת במדרגות להתפלל בבית-הכנסת למטה. בערב חג הפסח באותה שנה התקשר הרב לוי ביסטריצקי, רבה של קריית חב"ד בצפת, לאחד הרבנים אחרי בדיקת חמץ, ואמר לו שקיבל הודעה מניו יורק שכל מי שירד מחר להתפלל עבור הרבי ליד ציון הרמב"ם בטבריה יקבל 100$. 

למרות הלחץ של החג התארגנו שני מניינים שירדו לשם, חילקו ביניהם את ספר התהילים וחזרו לצפת. אחר כך סיפר הרב ביסטריצקי שכאשר הודיעו על כך לרבי שהתפללו לזכותו ליד ציון הרמב"ם התבטא (תוכן) 'הם היו אצל 'הרופא הגדול', אז אני יכול [או: אז אפשר] לרדת היום למנחה', ומאז המשיך הרבי כרגיל לרדת במדרגות, כאילו לא היה כלום.

רמב"ם יומי לפני הנשיאות

הרעיון הכללי של לימוד קבוע ומסודר בספרי הרמב"ם אינו חדש. גדולי ישראל בכל הדורות עסקו בחשיבות שבלימוד מסודר וקבוע בספרי הרמב"ם בכלל, ובמיוחד ב'משנה תורה' - כאשר יש מהם שנהגו כן לעצמם ויש מהם שקראו לאחרים לקבוע לימודם באופן זה. הרבי עצמו, מסתבר, אף הוא למד לימוד יומי קבוע ברמב"ם. 

מעניין לציין את העדות המופיעה בספר 'ימי מלך' (חלק ב' עמוד 626): 'אחד מתלמידי ישיבת 'תורה ודעת' בשנות תש"ח-תש"ט, היה לו חברותא ללימוד שולחן ערוך יורה דעה בכל יום אחר הצהריים ב-770. מקום ישיבתם היה בסמיכות לארון הקודש בבית המדרש. כמעט בכל ערב היה נכנס הרבי שליט"א לתפילת ערבית בשעה 9.00, ולאחר מכן ישב ולמד שיעור ברמב"ם. הוא הבחין שהרבי לומד את הרמב"ם על הסדר, אך לא הבחין כמה למד בכל יום'. גם המגיד הביא בשם רבו הבעל שם טוב את הקבלה להקפיד ללמוד בכל יום אחר מעריב את הרמב"ם.


'אני עוסק ברמב"ם בלהיטות רבה'

על הקשר המיוחד בין הרבי לאישיותו ולתורתו של הרמב"ם - קצרה היריעה מלהרחיב. כל המתבונן ולו מעט באלפי גליונות של שיחות הקודש של הרבי מלך המשיח בהם מוארת תורת הרמב"ם באור יקרות, יגלה 'עולם רמבמ"י' תורני ייחודי באופיו המחשבתי והתורני. הרבי, במשך עשרות שנים - ובמיוחד מאז תקנת התקנה - ביאר מאות רבות(!) של ביאורים עמוקים בדברי הרמב"ם. חלק קטן מביאוריו של הרבי התקבצו בספרי 'לקוטי שיחות', 'יין מלכות', 'חידושים וביאורים בש"ס וברמב"ם' ועוד. 

המתבונן באופי ביאוריו התורניים של הרבי יבחין כי הרבי שליט"א 'חידש' לנו דרך מיוחדת בלימוד הרמב"ם (שהמתווה שלה מבוסס על יסודות שכתב הרמב"ם בהקדמתו ועוד). תיתי ליה להרב מרדכי מנשה לאופר שפרס בספר 'כללי הרמב"ם' את עיקרי שיטתו של הרבי בלימוד הרמב"ם, ופירט בספרו, על פני 24 פרקים, 267 כללים(!) שהרבי קבע בצורת לימוד הרמב"ם. בנוסף להגות והעיסוק בתורת הרמב"ם יכול המתבונן להבחין בקווי המנהיגות התורניים המקבילים המהלכים רצוא ושוב בין ענקי עולם אלה.

בבחינת 'טעימה' וכאבן בוחן בלבד לקשר ה'נפשי' (אם מותר לומר כך) נציין שתי אפיזודות שיש בהם כדי להצביע על ההזדהות העמוקה והפנימית ששררה אצל הרבי לדמותו ותורתו של הרמב"ם:

1] בהזדמנות מסויימת האיץ הרבי להוצאתו לאור של ספר הערות על הרמב"ם (על פי המאירי), עד לשעת ההולדת של הרמב"ם בערב פסח, כדי לזרז ולעמוד ביעד, הציע לסייע בעניין על ידי השגת מקורות מימון משלו: 'בהמשך להנדבר על דבר ההוצאה לאור דהערות לרמב"ם על פי המאירי: כיוון שבכמה מקומות צויין במיוחד יום הולדתו דהרמב"ם.. שנולד בערב פסח יום שבת שעה ושליש אחר חצות היום, דיוק שלעת עתה לא מצאתי כמוהו.. כדאי להשתדל שיוכלו רבים ללמוד הנזכרת לעיל לעת ההיא. ובתוקפה עומדת אמירתי - שבאם צורך בזה יותן גמ"ח מקרן מיוחדת לההוצאות דההוצאה לאור'.

2] בעדות אישית אומר הרבי לרב אברהם דוב הכט: 'איך קאך זיך דאך אין רמב"ם, און דארט שטייט אז אברהם איז איתן! זאלסט זיין שטארק, זאלסט פטור ווערן פון אלע פוסטקייט'ן'. [= 'אני הלא עוסק ברמב"ם בלהיטות רבה, והרמב"ם כותב שאברהם הוא 'איתן' (הלכות עבודה זרה פרק א' הלכה ג'). עליך להיות חזק ואיתן ולהיפטר מכל ההבלים'.)

הרמב"ם ואדמו"ר הזקן

שיחותיו של הרבי הקשורות לתקנת לימוד הרמב"ם מבוססות באופן משמעותי על תורתו של אדמו"ר הזקן, הן בשו"ע שלו והן בספריו האחרים. ידוע למביני מדע כי יסודות תורת חב"ד מקורם ושרשם במחשבת תורת הרמב"ם.

על הקשר האמיץ בכללות ובפרטות בין אדמו"ר הזקן להרמב"ם, ניתן לראות בשיחת כ'-כ"ד טבת [בליקוטי שיחות חלק כ"ו עמוד 26 ואילך] כיצד הרבי מותח שם קווים מקבילים ממש בין אדמו"ר הזקן לבין הרמב"ם, כשגולת הכותרת היא החיבור בין עולמות הנגלה והפנימי של התורה. עניין זה רמוז בשמו של אדמו"ר הזקן שני-אור, אור הנגלה ואור החסידות, וגם מרומז בכך שבשמו של הרמב"ם קיימת גם 'מ"ם פתוחה' שהיא כידוע מסמלת את נגלה דתורה, וגם 'מ"ם סתומה' שמסמלת את הנסתר שבתורה.

הרבי גם עורך השוואות של טקסים דומים ממש בין תחילת ספרי הרמב"ם וסופם לתחילה וסוף של ספרי אדמו"ר הזקן. בגיל י"ב שנים כבר לימד אדמו"ר הזקן את הלכות 'קידוש החודש' להרמב"ם ברבים! וכן ידוע הסיפור שאדמו"ר הזקן שלח את אחד מהחסידים שלו להתברך בזרעא חיה וקיימא מרבי שלמה מקרלין ביום היארצייט של הרמב"ם, בזכות כך שרבי שלמה למד רמב"ם בקביעות, ועשה אז סיום הרמב"ם.

בכ' טבת תשמ"ח, מסר הרבי לחברי המשלחת שנסעה לרוסיה להתעסק עם פדיון ספרי רבותינו נשיאנו, עלי הגהה ממאמר שנמסר אותו יום לדפוס (קונטרס כ"ד טבת תשמ"ח, מאמר שבת פרשת שמות תשי"ג) ואמר להם 'הרי היום הוא היארצייט של הרמב"ם, והשבוע, כ"ד טבת, היארצייט של אדמו"ר הזקן - ושניהם יעבדו יחד איתכם'! ואמר הרב שלמה קונין: 'והרבי יחד איתם', וענה הרבי: 'אמן'!


הרמב"ם ותנועת חב"ד

ניתן לומר בהחלט כי במשך השנים הרבי 'העביר' לנו בשלבים ובתקופות, נדבך אחר נדבך את העובדה כי הרמב"ם כן היה שייך לחלק הנסתר שבתורה, תורת הקבלה: א] הרמב"ם ידע קבלה; ב] עיונים ברמב"ם מגלים חידושים שלמים בתורת הנסתר דווקא; ג] יש ללמוד את הרמב"ם בצורה של ספר הוראות בעבודת השם; ד] עיונים ברמב"ם על פי תורת החסידות עד כדי גילוי אור חדש כיצד ללמוד את הדברים 'על פי נגלה'; ה] הרמב"ם כמעט והופך חלק משושלת תורת חב"ד.. 

[גם אם המשפט האחרון נאמר על דרך ההפלגה והרטוריקה - מן הראוי להבחין בתופעה מופלאה: מיו"ד שבט תשמ"ה - היינו החל מתקנת הרמב"ם - מזכיר הרבי מלך המשיח בכל מאמר 'באתי לגני' את הרמב"ם, כפי שכידוע נהג להקפיד ולהזכיר במאמר זה את כל רבותינו נשיאינו החל מהבעל שם טוב... והלא דברים בגו! ובאותו ענין, בשיחת ערב פסח תש"נ: 'מענה לשון שאומרים על ציונים קדושים, כמו הציון של הרמב"ם, וכן הציון של כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר נשיא דורנו']. כך הלכה והתמזגה לה תורתו של הרבי ותורת החסידות בכלל עם תורת הרמב"ם.

[הערת אגב: בנוגע לקושיא הידועה איך ניתן לומר שהרמב"ם לא זכה להתגלות תורת הקבלה כי אם 'בסוף ימיו', הרי מצינו הרבה פעמים בספרו (שכתב באמצע ימיו) שכיוון בהרבה דברים לחכמת הקבלה? על זה כתב ה'בני יששכר', שהיתה זו הארה מן השמים לה זכה הרמב"ם שיהיו דבריו מכוונים גם על פי דרך האמת - כי 'רוח ה' דיבר בו ומילתו על לשונו'.

כדברים האלה כתב רש"י פוזן משופראן במכתבו לרבי: 'על כן, כדי שלא לעורר את הגאולה התעוררות לפני הזמן הסתיר יוצר כל יתברך ידיעה זו בימים ההם, ולא נתגלה חכמה זו רק ליחידים מועטים, כמו רש"י ז"ל והרמב"ן כמו שהביא גם רבינו חיים ויטאל, ולמשל הרמב"ם, כאשר כתב חיבור הקדוש לא היה בקי בחכמה זו, ואף ששלח רוח הקודש לפעמים בתוך קולמסו דברים אשר נראים כמו מלוקטים מעץ החיים, וכן רבינו חיים ויטאל הביא אשר גילה לו רבו שנשמתו היתה נשמת הרב המגיד על הרמב"ם אשר אז היה גאון בתורה הנגלית, אך דחה לימוד של תורת הקבלה מעצמו.. ואם היו אותן נשמות גדולות וקדושות יודעים חכמה זו הקדושה היו יכולין לעורר ביאת גואלינו לפני הזמן'].


ללמוד רמב"ם באופן פשוט

בהתוועדויות תשד"מ (חלק ג' עמוד 1950) מדבר הרבי על לימוד הרמב"ם בצורה לא נכונה: 'כאשר מוצאים ש'אחרונים' מביאים את דברי הרמב"ם, או אז מתחילים לעיין בדבריו, ובאופן של פלפול ושקלא וטריא דוקא, וזאת - מבלי ללמוד תחילה את דברי הרמב"ם לאשורן (בדרך הפשוט אפילו על אתר, ועל אחת כמה וכמה שלא יודעים מה שכתוב לפני זה ולאחרי זה, מכיון שכל המגמה אינה אלא 'לחדש' בתורה!.. לימוד כזה הוא היפך רצונו של הרמב"ם'! התבטאויות דומות חזרו ונשנו רבות בשיחות הרבי מלך המשיח. בדברים אלה הרבי יוצא חוצץ נגד אלה שטענו בלהט שהרמב"ם כתב את דבריו רק למי שבקיא ומבין.

כדי להמחיש את האבסורד והעיוות שנוצרו בהתליית הבנת דברי הרמב"ם רק לאחר פלפול ודיון הדורש בקיאות וחריפות - סיפר פעם הרבי סיפור ששמע ב'חדר': ראש ישיבה גדול, שדרכו הייתה לפלפל בדברי הרמב"ם בפלפולים מרחיקי לכת, כאשר הגיע זמנו והגיע לבית דין של מעלה, 'סחב' עמו את 'זכויותיו' ותיאר בבית דין של מעלה ברוב גאווה כיצד זכה לתרץ את דברי הרמב"ם באופנים שונים ומופלאים. שאלוהו: 'מניין לך שפירושים אלה נכונים?' השיב הלה: 'הלא זה מוכרח; אדרבה: שיקראו לרמב"ם עצמו ויווכחו'.. קראו לרמב"ם ואותו ראש ישיבה הרצה בפניו את חידושיו. 

הרמב"ם לא הראה סימני התלהבות מפלפוליו של הלה, וטען כי כוונתו שלו הייתה דווקא 'לגמרי בפשטות, כך וכך על פי כך וכך, ולפיכך אין כל טעם בקושיות ובתמיהות'.. נענה אותו ראש ישיבה ואמר לרמב"ם, תוך כדי תנועה סיבובית בבוהן בשפה ובמנגינה 'ישיבתית': 'ייתכן שניתן ליישב כך את הדברים, אך אם כוונתך היא בפשטות - מאי קא משמע לן?? מה החידוש כאן ברמב"ם'?!..

כשקשה להספיק לסיים את השיעור היומי באותו היום

להעיר משיחת ליל הושענא רבה תשמ"ט: 'שיעור גדול שלכאורה קשה להספיק ללומדו בעיון המתאים במשך היום [כולל גם בצירוף הלילה, כמדובר כמה פעמים במענה לשואלים בדבר [ושם בהערה 51: ועל דרך זה אלו ששואלים עכשיו (וגם בשאר ענינים כיוצא בזה) אצל המשפיעים החסידיים - אלו שממלאים תפקידם ושליחותם ומשפיעים בפועל, וכו'] בנוגע לשיעורים שנתתקנו על ידי כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר נשיא דורנו]'.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מרגש: איך הרבי מתפלל ב'עבודה'? • תיאור ליל הסדר עם הרבי

במעמד רבבות: הרב אופן בדביקות מרגשת באמירת פרק קכ"ג בתהילים

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

הרבי בבכי נוראי: בלי 'אתכפיא' - כיצד הוא שייך לקדוש ברוך הוא? • יומן מרתק

מיוחד: הרב גופין התעורר מההתוועדות של ארגון 'לחלוחית גאולתית'

לשרוף את ה'חמץ' • טור על ביטול וענווה

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.