נשים וגברים בשיעור משותף? היתר נדיר וספציפי של הרבי
עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש מכתב נדיר ואל שגרתי של הרבי מלך המשיח מכ' חשוון תשל"ב, בקשר לסיטואציה מורכבת בה ישנם נשים שמעוניינות ללמוד תורה יחד עם שיעורי הגברים בבית חב"ד, ובו מעניק הרבי היתר בלעדי ייחודי בעניין זה • מהם התנאים המוכרחים גם עבור היתר זה? ולמה לא ניתן ללמוד מהיתר זה למקרים אחרים? • למכתב המלא
•••
☚ הרבי הרש"ב והרופאים בוינה • התכתבות מעניינת
אנשים ונשים בשיעור משותף - במקרה מיוחד
כ' חשוון תשל"ב
קיימת קבוצת נשים צעירות המעונינות ללמוד תורה. האם מותר לשתפן בשיעורי הגברים, או האם יש לערוך שיעורים נפרדים לנשים. במקרה האחרון, האם מותר לגברים ללמד?
לאור התנאים והקשיים המיוחדים במדינה זו* [ברית המועצות, בתקופה בה נכתבה אגרת זו] אני נוטה להקל לאפשר לנשים להשתתף בשיעורי גברים.
אך בכדי להדגיש שהיתר זה הינו יוצא מן הכלל עקב הנסיבות המקילות, ובכדי לקיים את הדין, יש לעשות זאת בשני תנאים: א] יש ללמד בשיעורים מעורבים אלה נושאים שחלים גם על נשים, כגון [דינים שנשים חייבות בהם (כשרות, דיני שבת ויום טוב וכו'), וכמובן גם..]: יסודות אמונתנו, אהבה ויראת ה' וכפי שנושאים אלו נידונים בחסידות.
☚ התכתבות נדירה: הרבי מדריך את המשפיע הנודע 'איך להתפלל' • בלעדי
ב] יש לסדר ישיבה נפרדת לנשים וגברים. דבר זה ימנע מגע אישי נוסף כגון: ריקודים מעורבים וכו'. למרות שמדובר בכאלה שבגלל הרקע שלהם בנסיבות אחרות אינם מתנגדים לריקודים וחיי חברה מעורבים, בכל זאת ברור הדבר שאין לאפשר זאת בקבוצות אלו, ואין לתת שום היתר מוצהר או סמוי להתנהגות כזו.
ברצוני להדגיש שוב שה'היתר' הנזכר לעיל ללימודים מעורבים מבוסס על נסיבות מקילות מיוחדות הקיימות במדינה זו, בהעדר דרך אחרת להצילם מהתבוללות ונישואי תערובת. בשום אופן אין זה מהווה תקדים למדינות אחרות שתנאים אלו אינם שוררים שם. אין להסתמך על היתר זה אף באותה המדינה, במידה והתנאים ישתפרו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר