הרבי משיב: מדוע אינו עולה לישראל? • מיוחד
זו שאלה שנשאלת לרוב, מתוך תשוקה וכמיהה גדולה של המוני בית ישראל לראות את הרבי בארץ ישראל • תשובות רבות בדבר, ואולם כאן נתמקד בנקודה אחת בלבד: מה הרבי אמר על כך? מהי 'דעת תורה' אותה השמיע נשיא הדור שוב ושוב • אולם גם אחרי כל התשובות, השאלה הגדולה נותרה בעינה: מדוע הרבי מלך המשיח עדיין לא התגלה והוליך אותנו קוממיות לארצנו? עד מתי? • לסיפור המלא
•••
• הדבר אינו שייך לאיש מלבדי
בהתוועדות י"ג תמוז תשי"ט דיבר הרבי בשבחם של הנוסעים להתיישב בכפר חב"ד, ובהמשך הדברים, במפתיע, התייחס לשאלה המפורסמת: 'יש השואלים מדוע אני עצמי אינני נוסע להתיישב שם. אך זהו עניין שאינו תלוי בי, ולעת עתה אינני יכול לעשות זאת. אך הדבר אינו שייך לאיש מלבדי... אינני יודע אם הם משערים מה מעכב בעדי, ואם זה נוגע שידעו אם לאו... אך לא על כך מדובר עכשיו'.
שיחות קודש תשי"ט
• עניין של פיקוח נפש
בהתוועדות יו"ד שבט תש"ל אמר הרבי: 'כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר נשיא דורנו אמר כמה פעמים, שכאשר יהודי שנמצא בחוץ לארץ ורוצה לעלות לארץ ישראל – עליו להתבונן האם כבר פעל את העניינים שעליו לבצע בחלקו בעולם בחוץ לארץ. על דרך מה שמצינו אצל עזרא הסופר, שרק לאחרי ש'בירר' את בבל – עלה לארץ ישראל. זהו איפוא תפקידו של כל רועה ישראל, ועל דרך זה של כל אחד שיש לו השפעה על חוג גדול או חוג קטן, או אפילו על נפש אחת מישראל . . עזרא הסופר הראה את הדרך, שלאחר שעשה את הכל כ'סולת נקיה' והשלים את עניינו ושליחותו בבבל – אז עלה לארץ ישראל. מי שהוא בעל השפעה וביכלתו להציל נפשות ישראל בד' אמות שלו – זהו פיקוח נפשות. אף אם המדובר בפרנסה – גם אז, 'עניי עירך קודמין'. והשאלה וה'חשבון צדק' שצריך לתת לעצמו, אם ברצונו לעלות לארץ ישראל, או שברצונו לברוח ממילוי תפקידו ושליחותו'.
שיחות קודש תש"ל עמוד 399
• בפנימיות אני בארץ הקודש
פעם התבטא הרבי: 'לאמיתו של דבר, רבי, באיזה מקום שרק יימצא בחיצוניות – הרי בפנימיות הוא בארץ הקודש תבנה ותכונן'.
שבת פרשת 'ויקהל פקודי', תשכ"ד
• אבקר בארץ הקודש
ביחידות לראשון לציון הרב מרדכי ע"ה אליהו, אמר לו הרבי שליט"א: 'יהי רצון שבקרוב ממש תהיה הגאולה, אזי אבקר את כבודו בהיכל קדשו בארץ הקודש'. על זה ענה הרב אליהו בהתלהבות: 'ברוך הבא! אני אגיד בשמחה רבה: 'ברוך הבא בשם השם''.
ספר השיחות ה'תשנ"ב חלק ב' עמוד 436
• משיח יכנס לכל בית יהודי
ר' ראובן ע"ה דונין, היה ב'יחידות' לאחר תשרי תשל"ה, ואמר לרבי שהוא רוצה לבוא עם כל המשפחה לארצות הברית. אמר לו הרבי: 'כשמשיח יבוא – וועל איך דאך גיין מיט אים צו ארץ ישראל' (=כשמשיח יבוא, הרי אלך איתו לארץ ישראל). אמר ר' ראובן: כשיבוא, שיכנס אלי הביתה. ענה הרבי: 'משיח וועט זיך אפשטעלן אין יעדער אידישע שטוב' (=משיח יכנס/יתעכב בכל בית יהודי).
• אבוא – כשיבוא המשיח
חברת הכנסת גאולה כהן שאלה את הרבי ב'יחידות' (לאחר שהרבי הסביר לה איך יש לקרב את הנוער): למה שלא יבוא הרבי לארץ והוא יתן את 'הפקודה'? ענה הרבי: 'אני חייב להמצא ולצוות רק במקום שישמעו לי. פה ישמעו לי. בארץ ישראל – היום, לא ישמעו. בארץ ישראל ישמע הנוער לאחד שיצא מן השורות שלו, שידבר בשפתו. אני אבוא, אני אבוא כשיבוא המשיח. למדתי פיזיקה בסורבון, אני מכיר, יודע ומאמין בחוקי הפיזיקה, ובאותה אמונה פיזית פשוטה אני מאמין במשיח, שהוא יהיה משיח בשר ודם ממש, שאפשר לנגוע בו לממש אותו וללכת אחריו. הוא יבוא'.
ספר 'הרבי' עמוד 17
• הדבר הראשון
בעת חלוקת הדולרים בכ"ד מנחם אב תשנ"א, עבר מר גרשון סלומון, יושב ראש תנועת 'נאמני הר הבית', ובסוף דבריו אמר: 'דבר אחרון, רבי, כל עם ישראל מחכה שהרבי וכל החסידים היקרים של חב"ד יבואו לארץ ישראל, וזו תהיה שנת גאולה אמיתית ושלימה'. ענה לו הרבי מלך המשיח: 'אמן! ה'דבר האחרון' זה לא ביאתי לארץ ישראל, אלא הדבר הראשון שיהיה כשיבוא משיח צדקינו, וזה יהיה גם היום האחרון של הגלות'.
• לא במקום שנוח
איש תקשורת מארץ הקודש כתב לרבי מספר שאלות, ובין השאר שאל מדוע אין הרבי עולה לארץ ישראל. במענה לשאלה זו השיב לו הרבי (שנת תשד"מ): 'כל איש ישר הולך ושנראה לו שיכול לעשות משהו לזולתו – עליו החובה להיות נמצא במקום שיכול למלאות הנזכר לעיל במידה הכי גדולה ולא במקום שנוח לו יותר'..
קונטרס 'דבר מלך' עמוד 74
• יש לנו אחריות
הרב נחמן מאיר בערנהארד מספר שהוא שאל את הרבי אודות עליה מדרום אפריקה לארץ ישראל. בין השאר, אמר לו הרבי: 'האם אתה לא חושב שגם אני רוצה להיות שם, ליד הקדושה? – אבל יש לנו אחריות'..
ספר 'פגישות עם הרבי' עמוד 164
• תוכיח לי בכתב שמותר לעזוב
ביום שלישי ט"ו סיון ה'תנש"א, עבר אצל הרבי מר יקיר, מנכ"ל חברת 'אמקו', ובין השאר, אמר לרבי: 'אני מבקש בקשה בשם עם ישראל בארץ ישראל: תבוא לבקר אותנו, ותקיים את מצות ישוב ארץ ישראל. תבוא לבקר אותנו לשבוע-שבועיים, זה יועיל לכולנו לחזור בתשובה שלימה, גאולה שלימה, ואולי זה יזרז את ביאת המשיח'.
השיב לו הרבי: 'אם תוכיח לי בכתב שעל פי הלכה מותר לי לעזוב את ארץ הקודש ולחזור אחר כך לארצות-הברית, כדי שלא אעזוב את היהודים כאן, אזי אדון בזה. כמובן אם ההוכחה תהיה ברת-תוקף גמור, שיהיה מתאים לפסק הלכה. כי לעזוב כל היהודים כאן שהם כשלושה מליון ויותר, כאשר בנוסף ליהודי ארצות הברית, גם חלק מיהודי רוסיה מתיישבים בארצות הברית, וצריך להכשיר את הקרקע לקליטתם הרוחנית שימשיכו ביהדותם גם כאן – הנה אין זה בעיה קלה לפיתרון באם אהיה במקום אחר, בריחוק מהם. שאז מי יודע אם אכן ישמעו בקולי, אם לא אהיה בסמיכות לכמה מהם.. עלינו לזכור כי נמצאים כאן שלושה מליון יהודים, ובודאי זקוקים ומבקשים עזר בכל הענינים'.
• בניו יורק עומדים לרשותו כל האמצעים
מר רן (רונן) פקר, הקונסול הכללי של ישראל בקליפורניה, העלה על הכתב נקודות מתוך יחידויותיו עם הרבי. שאלתי את הרבי: 'מדוע אינך עולה לארץ? הרי אדם בעל שיעור קומה שלך יכול להשפיע רבות על כל המתרחש בה, לפחות מבחינה רוחנית'? אמרתי ששמעתי על כך הסברים וששאלה זו מעסיקה רבים בארץ; כמו כן ציינתי שלא התכוונתי לשאול את השאלה מראש, אך כיון שאנו יושבים כבר שעתיים והשיחה הפכה ידידודית, הנני מעז ומאוד מעוניין לשמוע הסבר ישירות ממנו.
הרבי חשב קצת ואמר, שלמרות שזה לא תורם לשיחתינו ולא כלום, יתן הסבר. טען, שאם היה יושב בארץ, היה מוגבל אובייקטיבית בהשפעתו על יהודי התפוצות. לדוגמא, אפילו בטלפון אי אפשר לדבר מתל אביב למוסקווה. ציין, שאפילו את שיחתינו הנוכחית לא היינו יכולים לנהל בחופשיות אם הייתה נערכת בתל אביב. בניו יורק עומדים לרשותו כל האמצעים לסייע ולהנהיג את מאמיניו בכל רחבי העולם.
ספר 'פגישות עם הרבי' עמוד 180
• נתמלאו עיניו דמעות..
הרב שאר ישוב הכהן ע"ה, רבה של חיפה, מתאר דו-שיח דרמטי ומרטיט עם הרבי בנושא זה: בשיחה [ב'יחידות'] העזתי לשאול את הרבי מדוע אינו בא לארץ ישראל; ואמרתי, שאני מבקש סליחה, אך נפש כל ישראל בשאלתי, שאין לי צל של ספק על ההתעוררות הרוחנית העצומה שתהיה בכל העולם, כשהרבי יהיה בארץ ישראל, וזה יקרב את הגאולה. הרבי ענה – שני טעמים בדבר: א) אנו יודעים את הדרך לשם, אבל אין דרך חזרה [הכוונה כנראה על איסור יציאה מארץ ישראל לחוץ לארץ], ועדיין לא סיימנו את עבודתנו כאן. ב) קיבלתי עלי שלא לצאת ממקום שלא אוכל להגיע ממש באותו יום אל ה'אוהל' של הציון של כ"ק נשיא דורנו [הכוונה לציון של הרבי הריי"צ].
בתשובה, ממשיך הרב שאר-ישוב כהן, העזתי פנים ואמרתי: הרי יש לכך עצה! כתוב 'ויקח את עצמות יוסף עמו' (והכוונה כמובן לרבי שהוא בבחינת 'משה', ולחותנו, ששמו הראשון כשמו של יוסף הצדיק). הרבי שתק. פתאום נתמלאו עיניו דמעות, ונפל עלי פחד נורא, ובקשתי מיד מחילה וסליחה, אם גרמתי לאיזה צער חלילה וכי כיוונתי רק לשם שמים, ומי אני שאומר למרן הרבי מה לעשות! הרבי חייך ועברנו מיד לנושא אחר, ויהי הדבר לפלא בעיני.
ספר 'שמן ששון מחברך' חלק א' עמוד 138
••
לרגל שנת השלושים לנשיאותו של הרבי מלך המשיח, נערך ספר בשם 'הרבי' בו נאספו עשרות כתבות עיתונות אודות הרבי. חלק גדול מכתבות אלו עוסקות בשאלה הבלתי-נמנעת: מדוע לא עולה הרבי לארץ? להלן חלק מתשובותיו של הרבי המופיעות בספר זה. כמובן שהלשון והתוכן הינו על אחריות הכותבים בלבד.
• כן, הרב מדוע אינך עולה ארצה?
העיתונאי מר משה פלר מספר: שאלתי את הרבי 'מדוע נמצאים כמה מנהיגים רבי השפעה בגולה, שעה שהיו יכולים לעלות ארצה ולהשפיע על הלך החיים שם'? 'כוונתך בוודאי אלי' השיב לי האדמו"ר בשאלה, בהבינו את הכוונה. 'כן, הרב, מדוע אינך עולה ארצה? מדוע אינך משפיע על רבבות חסידיך לעלות ארצה, ולקיים מצוות ישוב ארץ ישראל; להתיישב בארץ ולנסות להשפיע בכל אותם הדברים שהוזכרו לעיל'? ללא הרהורים רבים מטעים האדמו"ר: 'כל אדם צריך להמצא במקום שיוכל להביא מקסימום תועלת; הרופא חייב להמצא בבית החולים. כאן, בארצות הברית, נמצא המפתח להשפעה כלל-עולמית, כאן נמצא ההגה של העולם, מכאן אפשר גם להשפיע על הטבת מצב הדת בארץ באמצעים מסוימים. אין זאת אומרת שכולם צריכים לשבת כאן. המדובר באותם בעלי השפעה, באנשים מסויימים. נוסף לזאת, נמצא כאן הקיבוץ היהודי הגדול ביותר בעולם'.
עמוד 41
• חושבים על כך
העיתונאי יהודה יואל דויטש מספר: שאלתי את הרבי 'מתי יבקר כבודו בארץ ישראל? אולי לשם הקמת החזית הדתית'? הרבי צחק ואמר: 'את החזית הדתית אפשר להקים דווקא כאשר יושבים באמריקה, אז יש לנו יותר השפעה על המנהיגים והם מוכנים יותר לשמוע לקולנו'. ובאשר לביקור בארץ הקודש? 'חושבים על כך, אבל אין עוד תכנית ממשית'.
עמוד 81
• לא לשם תענוג בעלמא
כאשר שהה העיתונאי מר שלמה נקדימון ביחידות, שאל בין הדברים מדוע אין הרבי עצמו עולה לארץ ישראל להלחם את מלחמת המצוות המעשיות? ענה הרבי: 'יש כמה סיבות שבגללן איני יכול בנתיים לנסוע מכאן. איני חושב שיהודי צריך לנסוע לארץ ישראל לשם תענוג בעלמא, אלא לפעול שם. כשתרד הסיבה המחזקתני בארצות הברית, צריך לחשוב מה אוכל לפעול שם. 'ומתי זה יהיה'? תשובה: חיוך.
עמוד 93
• לשתוק או למחות
העיתונאי שלמה סנה כותב בעיתון 'למרחב' בשנת תש"ל: פעם אמר הרבי 'לבוא ולשתוק על האווירה בארץ ישראל - אינני יכול. לבוא ולמחות - אינני רוצה'.
עמוד 104
• שאלה שמ.ש. שואל אותי כל יום
בשמחת תורה תשל"א בעת ה'הקפות', ביקרו כמה דיפלומטים, פקידים, ואנשי צבא אצל הרבי. בינהם היה מר אהרן בקר, חבר משלחת ישראל לאו"ם, ולשעבר מזכיר ההסתדרות. בין השאר, שאל אז את הרבי 'מתי יהיה לנו הכבוד לקבל את פניך בישראל, בירושלים'? הרבי חייך ולא ענה מיד. הוא חזר על השאלה. הרבי חייך שוב ואמר: 'זוהי שאלה שמ.ש. (הרבי עצמו) שואל אותי כל יום'. על כך השיב בקר: 'אבל אם החלטתך כה נחושה שכל ירושלים צריכה להישאר בידינו – מדוע אינך בא'? הרבי הביט בי (בבקר) שוב וענה: 'אילו היתה זו הבעייה היחידה, אני מבטיח לך שלא היתה אז שום מניעה'.
עמוד 166
• בקרוב ממש
מספר מר אברהם זיגמן: 'ביחידות, העזתי לשאול את הרבי, בשם גיסי, מתי יבא לבקר בישראל, והוא ענה לי - הבטחתי לגיסך שאבוא עם משיח צדקנו בקרוב, בימינו ממש'. 'החברים ברשות השידור מצפים לשדר את רגע הגיעו לארץ הקודש', אמר זיגמן. 'תאמר להם', השיב לו הרבי, 'שאני מאוד רוצה לבוא. תגיד להם שאני אבוא בקרוב, בימינו ממש'!
עמוד 268
• הקברניט אינו נוטש את הספינה!
אחד מאלופי צה"ל [מר אריאל שרון] אשר שוחח עם הרבי ב'יחידות', הפנה לרבי את השאלה 'מדוע הרבי שליט"א לא עולה לארץ הקודש?". ענה על כך הרבי שליט"א: מפקד טוב אומר לאנשיו 'אחרי'. והוא מסתער או נוסע או רץ הראשון. ברם, לעיתים, חייב המפקד לומר לאנשיו 'קדימה'! והוא נאלץ להשאר אחרון. מתי?! כאשר הוא מפקד של ספינה בחיל הים. הספינה שטה בלב ים בנחת, לפתע נבקעה פרצה בבטן האנייה. המים מאיימים להטביע את הספינה ואת יושביה. קברניט אמיץ, אחראי ומסור חייב לדאוג ראשית כל להציל את אנשיו, לוודא, כי כולם יקפצו לסירות ההצלה, יחגרו חגורות הצלה וינצלו מהאניה הטובעת. רק לאחר שהוברר לו, ללא כל צל של ספק כי אנשיו ניצלו מותר לו לנטוש את הספינה ולהציל את עורו. אין ספק כי קיימת סכנה מוחשית ביותר לספינת עם ישראל הקטנה, השטה ומתנדנדת כשיכור, בין גלים זידוניים, בין בועות מים וקצף, בין מערבולות, סערות וזרמי ים אדירים, נחשולים מפחידים המאיימים לבלעה ולהורידה ח"ו למצולות. אך הקברניט לא ינטוש ולא יעזוב, כאמור, הוא מנהיגה לחוף מבטחים.
עמוד 224
• האמנם תיכנן הרבי לבקר בארץ ישראל? •
בשנת תשח"י נפוצה בארץ ישראל השמועה כאילו הרבי מליובאוויטש מתכנן לבוא לביקור בקיץ, לקראת הקמתו של כפר חב"ד ב'. מדבריו של הרבי בהקשר לזה השתמע, כי עצם העניין לא מושלל אצל הרבי, למרות שלשמועה זו לא היה כל יסוד.
בספר 'פגישות עם הרבי' (עמוד 99), מספר העיתונאי מר אלתר ולנר, כי שאל את הרבי האם נכונה הידיעה שפורסמה אז בעיתונות שהרבי אמור להגיע לארץ לביקור. הרבי השיב לו: כל אחד ואחד מקווה להיות בארץ, והרי כולנו מצווים לקיים את ה'אחכה לו בכל יום שיבוא''...הוא המשיך ושאל: הרי הרב גורן הודיע שהתוכניות של הרבי לבוא לארץ ישראל בעניין ייסוד כפר חב"ד ב'? והרבי השיב, שהתוכניות שובשו במידה מסויימת, אבל לא יעוכבו בגלל אי-הופעה של אישיות מסויימת..
התייחסות נוספת לשמועה זו, אנו מוצאים באגרת ששלח הרבי לר' משה יפה בשנת תשח"י ('אגרות קודש' חלק ט"ז עמוד רמה): 'בהנוגע לשאלתו על דבר אפשריות ביקורי בארץ הקודש תבנה ותכונן בראשית הקיץ, הנה כנראה לעת עתה, תכנית עבודתי תאלצני להיות כאן - על כל פנים משך כל הקיץ .
• אי ההודעה היא ההוכחה
בתשכ"ו שוב התפשטה שמועה כאילו הרבי עומד לערוך ביקור בארץ הקודש. מר שז"ר, ששמע על כך, מיהר לשגר מכתב לרבי, בו הוא מתרעם על שהרבי לא יידע אותו על תוכניתו.. במכתב מכ"ח סיון תשכ"ז ענה לו הרבי: 'נצטערתי רבות.. על השמועה אשר חשד בי כבודו שעומד אני לבקר בארץ הקודש תבנה ותכונן מבלי להודיעו קודם. והוא בהיפך מוחלט להיחסים שבינותינו - אילו לא הודעתי לכבודו. ואדרבא, אי ההודעה היא ההוכחה שלא היה להאמור כל יסוד'.
• אפילו נסיעה לזמן קצר
לאחר הניסים והנפלאות שאירעו במלחמת 'ששת הימים', ושחרור המקומות הקדושים, היו כאלו שחשבו כי הרבי יבוא לארץ הקודש לביקור במקומות הקדושים. הרבי התייחס לכך במכתב מה' סיון תשכ"ז להרה"ג ר' שלמה יוסף ע"ה זוין: '(לעת עתה על כל פנים) אין מקום לנסיעתי מניו יארק לאיזה מקום שהוא'. ובמכתב מי"ג תמוז תשכ"ז, כותב הרבי: 'ובודאי ידוע לו שמעת הסתלקות כ"ק מו"ח אדמו"ר לא נסעתי מניו יארק אפילו נסיעה לזמן קצר'.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר