תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

יש 'גיהנום' עבור חסידים? • הרב לויטין במשא מרומם

לחלוחית גאולתית - הרב לויטין

אתר 'לחלוחית גאולתית' מפרסם התוועדות חסידית מרוממת עם הרה"ח הרב משה שלמה הלוי שיחי' לויטין - משפיע ישיבת 'תומכי תמימים ליובאוויטש' לוד • מה הרבי מזכיר תמיד ב'ברכת הבנים' בערב יום כיפור? מה גורם ליראת שמיים? מה קורה לאדם שחושב שטויות? מה כתב הרבי הרש"ב על אלו לומדים תורה בלי תפילה? ומה ההסבר שהניח את דעת הליטאים בצורך לצפות באמת לביאת המשיח? לקריאה

ידוע שהרבי הרש"ב ייסד את ישיבת 'תומכי תמימים'. אך מה המטרה שהוא ייסד את הישיבה? בפשטות היו ישיבות רבות שלומדים תורה בשקידה והתמדה? עונה על כך הרבי הרש"ב (בקונטרס 'עץ החיים'), שהוא בדק את כל הישיבות והוא ראה שאמנם הם לומדים תורה, אבל אין להם יראת שמיים. עד כדי כך אלו הם פני הדברים, שהרבי הרש"ב כותב שהם והתורה שלהם נמצא ב'אתר דמותא' [=במקום המוות], מכיוון שלא מורגש בתורה שלהם שזה תורת השם, ובמילא אין להם יראת שמים כלל.

ולכן החליט הקים הרבי הרש"ב להקים ישיבה שתגדל בחורים יראי שמיים. מה הפירוש 'יראת שמיים'? אכפתיות. שאכפת ליהודי מתורה ומצוות. שכאשר מצווה נקרית לידו, יש לו שמחה בלב. כאשר הוא פספס מצווה, זה גורם לו צער בלב. ואם הוא עובר עבירה, הוא 'אוכל' את הלב. כדאי שכל אחד יחשוב באיזה מצב הוא נמצא.. אז מה חידש הרבי הרש"ב כאשר הוא יסד ישיבה? מה השינוי שיגרום לחזק את היראת שמיים? שבישיבה ילמדו את תורת החסידות.

אבל גם זה עדיין לא מספק את הרבי הרש"ב, והוא מוציא את שלושת הקונטרסים ('התפילה', 'העבודה' ו'עץ החיים').  והרבי הריי"צ מסביר את הסיבה להוצאת הקונטרסים, מאחר שלימוד חסידות לבדו בלי 'עבודת התפילה' אין לו כל ערך. כדי להפנים את לימוד החסידות, שהחסידות תגרום לנו להיות יראי שמיים, חייבים להתפלל באריכות. אפשר גם לראות שהרבי תמיד מזכיר את העניין של 'עבודת התפילה', בברכת התמימים ('דעם רבי'נס קינדער') בערב יום הכיפורים.

ולמה זה ככה? מה מיוחד שדווקא בתפילה יותר מלימוד התורה והחסידות? אז הרבי כותב (בספר 'היום יום' כ"ו תמוז) שכשלומדים תורה זה כמו עבד שמקיים את פקודת אדונו. הוא לומד את מה שצריך ללמוד. אך כאשר מתפללים זה כמו בן אצל אביו. כשהבן לא טוב לו, אז הוא רץ לאבא. זאת אומרת שהתפילה זה המפגש הכי קרוב לקדוש ברוך הוא. כשאדם לא טוב לו, הוא לא יפתח דף גמרא ללמוד. הוא יתפלל יותר בכוונה. ישפוך את נפשו בתפילתו. הוא יתמקד בעניין של תפילה, כי הוא מרגיש ויודע שדווקא כך הקדוש ברוך הוא יעזור לו, ושזו הפגישה הכי קרובה איתו.

אך כמובן שההרגשה הזאת צריכה להיות לא רק מתי שהאדם שרוי במצוקה. אוי ואבוי אם זה כך.. כשאדם במצוקה, אז אין לו ברירה ובמילא הכתובת היחידה שלו זה זמן התפילה, שאז הוא יכול לבקש את צרכיו מהבורא. אדם צריך להרגיש את התחושה הזאת, גם כשטוב לו. כאשר לא חסר לו שום דבר. ואז להודות ולשבח את הקדוש ברוך הוא, ולהרגיש שהתפילה מעוררת את רגשי ליבו, שיהיה לו יראת השם ואהבת השם.

לחלוחית גאולתית - הרב לויטין2

זו באמת 'בהמה'?

מטרתה של התפילה מתחלקת לשתיים. דבר ראשון, כדי לעורר רגשות של יראה ואהבה להשם, באמצעות לימוד החסידות והתבוננות בחסידות לפני התפילה. דבר שני, כדי לברר את נפש הבהמית של האדם. שגם נפש הבהמית תבין שאלוקות זה טוב. שהנפש הבהמית לא רק שלא תפריע, אלא תעזור לאלוקית. כמו שאומרים בתפילה כל יום, 'רוממות א-ל בגרונם וחרב פיפיות בידם', שהפירוש בזה הוא שעל ידי שהאדם מרומם את הקדוש ברוך הוא בגרונו בחיות ובהתלהבות, אז 'חרב פיפיות בידם', אז הוא חותך וכורת את המפריעים לו בעבודת השם. עניין התפילה הוא לא רק לפעול יראת השם ואהבת השם, אלא גם שנפש הבהמית תשנה.

שעת התפילה גורמת לאדם שגם נפש הבהמית שלו מקבלת תזוזה באותו רגע. כשאדם מתעורר בהתפעלות וברגש אז גם נפש הבהמית לא מפריעה לו לעבוד את קונו. ההוכחה הפשוטה ביותר לזה: אם כאשר יהודי מתעורר בהתרגשות וחיות בתפילה, יבוא איזה ליצן וינסה להצחיק אותו, הוא יצחק אז? הליצן יישאר עם לשון בחוץ.. אבל יש לו גם נפש הבהמית! אז איך זה קורה? כי גם הנפש הבהמית נמצאת בהתעוררות בזמן התפילה.  

זה מה שקורה בזמן 'פסוקי דזימרה' כשמתפללים בחיות והתרגשות, שגם הנפש הבהמית מתחילה להבין שאלוקות זה טוב, אבל זה רק בחיצוניות (וזה נקרא 'חקיקה מבחוץ' בלשון החסידות). כי בזמן התפילה היא מתעוררת, אבל אחרי התפילה היא תתעורר שוב וכמו 'תשכח' מההתעוררות שהייתה לה בתפילה. ולכן חז"ל תיקנו כהמשך ל'פסוקי דזימרה' את 'ברכות קריאת שמע' שאז גם נפש הבהמית מתחילה להרגיש שאלוקות זה טוב. וזו כבר לא רק התרגשות חיצונית, אלא חיבור פנימי וכניעה מוחלטת לנפש האלוקית (שזה נקרא 'חקיקה מבפנים').

ולמה היא נכנעת? היות שמסבירים לה ב'ברכות קריאת שמע' שבאמת היא לא נפש 'בהמית'.. אנחנו אומרים אז את הקטע של 'והאופנים וחיות הקודש'. מי הם 'חיות הקודש'? זה השורש של הנפש הבהמית שבמרכבה העליונה, שכאשר היא יורדת למטה, אז היא נהיית נפש ה'בהמית'. אבל מה היא באמת, במקורה? לא בהמית! אז התפילה צריכה להביא את האדם שיכיר את האמת. שגם נפש הבהמית שלו, היא לא באמת 'בהמית'. ואז במילא כשיתבונן אחר כך ב'שמע ישראל', אז הוא יוכל להגיע ל'ואהבת את השם אלוקיך - בשני יצריך'. זאת אומרת שהתפילה תפעל גם בירור בנפש הבהמית.

לחלוחית גאולתית - הרב לויטין3

כדי להיות ירא שמיים, אז צריך להתפלל קצת..

איך זה מתחיל 'להתפלל'? ב'קונטרס התפילה' (פרק י"א) כתוב חמישה דברים שהאדם צריך להתכונן לתפילה (א] להסיר את הטרדות מענייני העולם. ב] להתבונן בחסידות. ג] לפעול ביטול ושפלות בעצמו. ד] לעורר רחמים על נפשו. ה] שיתבונן שעומד לפני מלך מלכי המלכים).  כל אחד צריך למצוא אצל עצמו, איך כל הכנה שייכת אליו בצורה אישית, וכל אחד ואחד מאיתנו מסוגל לממש את ההדרכות שם.

אמנם יש בהתבוננות דרגות רבות, אבל לחשוב חסידות לפני התפילה (שזה הדבר השני שהרבי הרש"ב מונה בהכנות), כל אחד שייך וכולם שווים בזה. כל אחד יכול לחשוב איזה פרק 'תניא' או מאמר חסידות לפני התפילה.  נחוץ שיהיה לכל חסיד בראש פרק 'תניא' או מאמר בעל פה, כדי שהוא יוכל לחשוב על זה ולהעביר אותו במחשבתו, ואחר כך שיתפלל במתינות עם פירוש המילות. כל מי שיעשה זאת בקביעות, ברור שזה יביא את האדם לידי שינוי.

וזהו עניינה של התפילה, לחבר את האדם עם הקדוש ברוך הוא, כמו בן אצל האבא. לא רק בעת צרה, לא גם כשטוב לי. להרגיש את הכרת הטוב לקדוש ברוך הוא, שאני מחוייב לו. דוגמא פשוטה לכך נותן הרבי הריי"צ: כאשר אדם יתבונן בברכה של 'המחזיר נשמות לפגרים מתים', ויחשוב על התוכן שהקדוש ברוך הוא עשה לו חסד כזה גדול, שהוא החזיר לו את נשמתו. זהו חסד עצום!

אתם מבינים מה המשמעות של הדבר? זה כמו אדם שמציל אדם אחד מטביעה ומיתה. אותו אחד שניצל, מרגיש מחוייבות אדירה למציל המיוחד. כך גם כשאדם ישן זה 'אחד משישים ממיתה', הוא כמו פגר ונבלה, והחזרת הנשמה זה בדוגמת 'תחיית המתים'. וכשאדם יתבונן בחסדו העצום של בורא העולם אליו, הוא ירגיש מחוייבות כמו בן לאביו, הוא ירגיש אהבת השם או יראת השם.

אם האדם מרגיש שהוא לא שייך עדיין לריכוז המחשבה והתבוננות, אז לכל הפחות שיעביר במחשבתו בעל פה איזה מאמר חסידות שהוא מחובר אליו או את תחילת פרק מ"א ב'תניא', ואז יתחיל להתפלל. זה דבר יסודי ומוכרח. לכן אפילו אם יתבונן קצת לפני התפילה, כל אחד בדרגתו ולפי ערכו, או אז התפילה פועלת בו שהוא מעורר את רגשי ליבו, וזה פועל גם אחרי התפילה.

אחרי התפילה ההנהגה שלו היא שונה, לא כמו שהייתה לפני התפילה. הוא ניגש ללימוד התורה לא בכדי לגשת לדעת את החומר היטב במבחן.. אלא הוא לומד את התורה,  כי יש מצווה ללמוד. הוא מרגיש שהתורה והלימוד זה מה שמקשר אותו לקדוש ברוך הוא, כמו שמובא ב'תניא' שכאשר לומדים תורה זהו 'יחוד מופלא שאין יחוד כמוהו' עם הבורא. מה מביא את המחשבה וההרגשה הזאת? 'עבודת התפילה' שקדמה ללימוד.

לחלוחית גאולתית - הרב לויטין5

מה שמזכך גם את הגוף..

המשפיע ר' שלמה חיים ע"ה קסלמן היה מקפיד מאוד, על כך שלפני התפילה לא ידברו דברים בטלים. לא ייתכן שאדם שרק עכשיו דיבר על הא ועל דא, יפנה למלך מלכי המלכים ויאמר לו 'הודו להשם'.. זה גם לא מתאים והוא גם לא מונח באמת במה שאומר.. הוא עמד בתוקף גדול על עניין זה. וכך כמובן גם הוא נהג. זה דבר ראשון. אחרי זה הוא הדריך אותנו, כאשר היינו בחורים קטנים וצעירים, לחשוב פרק 'תניא' בעל פה לפני התפילה. ובשבת הוא דרש יותר מזה, גם לחשוב איך הפרק 'תניא' נוגע לאדם בצורה אישית. במה זה אמור לשנות אותך. והוא הדריך שהתפילה צריכה לקחת אריכות זמן יותר, במיוחד בשבת.

פעם ב'יחידות' אצל הרבי, הרבי דיבר איתנו על כך שיש לחשוב ולהתבונן בחסידות, והרבי אמר שעל יד כך מזככים את הראש. ומאחר ש'גוף בתר רישא אזיל' [=הגוף הולך אחרי הראש], במילא על יד כך גם הגוף הגשמי מזדכך. על ידי הראש אפשר לזכך את כל הגוף הגשמי, שמלא במשיכות ותאוות גופניות וחומריות. אנחנו אנשים גשמיים, העולם הזה הוא חומרי ביותר. האדם צריך לעבוד על עצמו על טהרת המחשבה ועל שמירת העיניים שלו, כדי להידבק באלוקות. עליו להיות פרוש מתאוות העולם הזה, כדי להגיע לאהבת השם.

איך זה אפשרי שאדם גשמי יתגבר על כל הדחפים הטבעיים של גופו הגשמי? על כך אמר לנו הרבי, שזה אפשרי על ידי כך שמזככים את המוח, שמתבוננים בחסידות. אז הקליפות כבר לא שולטים גם על הגוף, כי 'מעט אור דוחה הרבה מן החושך', כי הראש משפיע על כל הגוף, וגם הגוף מזדכך! אבל אם הראש שקוע בדברים אחרים ולא מתבוננים בחסידות, התוצאה ברורה מלכתחילה..

דוגמא פשוטה לדבר. בית שהוא מוזנח, חורבה, למה הם נהפכים עם הזמן? למזבלה. בבית שהוא מוזנח ולא מרוהט, האדם מרשה לעצמו לזרוק בתוכו זבל ואשפה. אבל לבית מרוהט ומטופח, אדם לא מניח לעצמו להשליך אשפה. בנמשל, ה'בית' זה המוח שבראש, אם ה'בית' לא מרוהט, אם לא חושבים חסידות, הראש נהפך למזבלה של מחשבות לא טובות. שאף אחד לא יגיד שהוא לא חושב. אנחנו אנשים גשמיים, שחושבים תמיד בצורה אוטומטית. אם לא חושבים חסידות ומתבוננים בחסידות בתפילה, אז המוח נהפך למזבלה של תאוות ותענוגי העולם. אך כשמנקים את המוח וחושבים חסידות בתפילה, אז הקליפות כבר לא שולטות.

אחרי שמתעסקים ב'עבודת התפילה', האדם מתרגל לעבוד על עצמו. התפילה גורמת ומחנכת את האדם לעשות 'אתכפיא'. לא לעשות את כל מה שמתחשק לו.. וגם להעביר על המידות שלו קצת. זה הכל. לא לתת ליצר הרע לנצח, אלא להיפך, לנצח אותו ולהשתמש בכוחות שלו. זו כל המטרה של ירידת הנשמה שלנו לעולם הזה, לתקן את המידות. כמו שכתוב 'ימי שנותינו בהם שבעים שנה', שההסבר למספר 'שבעים שנה' בפנימיות הוא, לתקן את שבע המידות שכלולים מעשר (70). במילא ברור בצורה הכי פשוטה, ש'עבודת התפילה', זהו דבר ששייך לכל אחד ואחד, מכל המינים! זה פשוט לא שייך להיות יהודי, שעובד על עצמו ומונח בעניינים אלוקיים בלי תפילה באריכות.

לחלוחית גאולתית - הרב לויטין6

מהו ה'גיהנום' של חסידים?

פעם הייתי ב'שביעי של פסח' במקום מסויים. שליח הרבי שהתגורר במקום, ארגן 'סעודת משיח' לשאר היהודים ששהו שם, וכמובן שבעיצומה של ה'סעודת משיח' הוא עורר על חשיבות האמונה והביטחון בביאת המשיח, והסביר שאנחנו צריכים לרצות ולצפות לגאולה, לא רק בשביל שיגדלו אז ממתקים על העצים, אלא מאחר שכאשר משיח יבוא יתחולל הגילוי הנעלה ביותר של הקדוש ברוך הוא. אז יהיה 'ונגלה כבוד השם וראו כל בשר כי פי השם דיבר', ולאור עובדה זו יתרחש בימות המשיח גילוי אלוקות אדיר ובלתי נתפס. בגלל זה צריך לחכות בכל רגע למשיח. כך חתם ה'שליח' את דבריו החדים.

בין שלל היהודים מכל הגוונים שהשתתפו ב'סעודת משיח', נכחו גם קבוצת ליטאים ששמעו זאת, והרעיון הזה מאוד גרם להם להרמת גבה ותמיהה. הם פנו ל'שליח' ושאלו אותו בפליאה רבה: אבל איך אפשר לרצות משיח בגלל שיהיה גילוי אלוקות? זה לא מושך אותנו.. הם פשוט לא הבינו כיצד ייתכן לרצות אלוקות..

מילא לצפות לעושר ושפע גשמי עצום, זה אפשרי. אך לייחל ולקוות לגאולה רק בכדי שאז יהיה גילוי אלוקות, זה היה אצלם מופרך לחלוטין. אצלנו המשיח זה 'משיח' אחר לגמרי! זה לא משיח שאנחנו רוצים כי מתחשק לנו.. אצלם כוונת המושג 'משיח' זה גשמיות בהרחבה. ה'משיח' שלנו הוא שונה בתכלית, מן הקצה אל הקצה. זה גילוי אלוקות. זה עולם אחר לגמרי. לא לחינם חסידים אמרו שה'גיהנום' של חסידים זהו ה'גן עדן' של המתנגדים.. המושגים שלנו הם אחרים לחלוטין..!!

הקשר הכי גדול ל'משיח'

ה'שליח' הפנה אותם אלי, והם שאלו אותי 'איך אפשרי להרגיש באמת רצון וציפייה לגילוי אלוקות שיהיה בגאולה'. אז אמרתי להם שהדרך היחידה להגיע לכך, זה על ידי 'עבודת התפילה'. למה מתכוונים כשתובעים את 'עבודת התפילה'? להתנדנד בתפילה וזה הכל?.. תפילה זה הזמן לעורר את קשרי הלב שיהיה לאדם אהבת השם, ובשביל זה צריך לפני התפילה להתבונן בחסידות, כמו שכתוב גם בנגלה דתורה ב'שולחן ערוך' שיש להתבונן ב'גדלות הא-ל ובשפלות האדם'. אחרי תקופה שמתפללים באריכות, כששופכים את הנפש לפני השם ומעוררים את האהבה להשם בתפילה, אז מתחילים לחיות משיח, רוצים אלוקות! אז הוא לא רוצה רק את הלחמניות על העצים.. אמרו לי הליטאים: באמת שלא חשבתנו על זה אף פעם..

הקשר שישנו בין הצורך לחיות עם ענייני 'גאולה ומשיח' ל'עבודת התפילה', זהו הקשר הכי גדול שיש. הדבר שיכול להביא את האדם להרגיש ו'לחיות עם משיח', זה רק על ידי התפילה. דווקא 'עבודת התפילה' מביאה את האדם שירצה את משיח באמת! שירצה את הגילוי אלוקות. שיבין שאלוקות זה העיקר. זוהי תפילה. מהעובדה שהוא ילמד 'שור שנגח את הפרה', הוא לא יגיע למקום שהוא ירצה אלוקות באמת. רק על ידי שמתפללים באריכות. ולכן זה ממש חשוב ונחוץ לכל אחד באשר הוא, לעסוק ב'עבודת התפילה' ולהשקיע בזה כוחות נפש וזמן ככל הניתן.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.