תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

ללמד באידיש דווקא, או לאו דווקא? • תחקיר מרתק

לחלוחית גאולתית - הרבי אידיש

שפת האידיש היא כמו השפה ה'רשמית' של חסידות חב"ד ליובאוויטש, ובעצם של היהדות שהגיעה מארצות אשכנז. במצב העכשווי ישנם מוסדות חב"ד רבים שמדברים בשפות אחרות שונות (אנגלית, עברית ועוד) • מה דעתו של הרבי מלך המשיח בעניין? האם יש חשיבות מיוחדת שידברו בשפת האידיש במוסדות? עד כמה זה קריטי ומתי יש להסתייג מכך? ובמה נלחמו רבותינו נשיאנו?  בתחקיר שלפניכם מגיש אחד מעורכי אתר 'לחלוחית גאולתית' הסתכלות רחבה שעולה ממבחר גדול של דברי הרבי לתחקיר המלא

•••

חשיבות שפת האידיש

אמרו חכמינו ז"ל, שאחת הזכויות שבזכותם יצאו בני ישראל מארץ מצרים היא 'שלא שינו את לשונם'1. ומבואר בשיחת2 הרבי הריי"צ שהכוונה היא – 'דער אידישער גלות-שפראך' [=שפת היהודים בגלות], אשר בדורות אלו היא שפת אידיש. 

והנה, ישנם מעלות מיוחדות ונפלאות בנוגע לשפת אידיש דווקא, אשר אין דוגמתם בשאר הלשונות, כפי שהרבי מבאר זאת בארוכה בשיחה הקדושה, שנאמרה בקשר לסיום ספר תניא קדישא ברדיו, פרשת 'משפטים' תשמ"א3. באותה שיחה ציין הרבי, שמנהג ישראל (האשכנזים) במשך מאות השנים האחרונות, הוא, שב'חדרים' ובישיבות ובבתי מדרש, מדברים ולומדים4 דווקא בשפת האידיש5.

וכפי שמסופר ב'היום יום' י"ג חשון: 'דער בעש"ט פלעגט לערנען מיט זיינען תלמידים א שיעור גמרא.. דער בעש"ט פלעגט אפטייטשען די ווערטער אין אידיש'. [=הבעל שם טוב היה לומד עם תלמידיו שיעור בגמרא.. הבעל שם טוב היה מתרגם את המילים לאידיש]. וכן הוא בספר ה'תניא', אגרת הקדש סימן כ"ה: 'הבעל שם טוב ז"ל היה אומר דברי תורה בלשון אידיש ולא בלשון הקודש'.

לאור הקדמה קצרה זו, ניתן להבין מדוע כאשר ביקשו לשנות את שפת הלימוד מאידיש לשפה אחרת, דרש הרבי מלך המשיח ותבע להשאיר את שפת האידיש ולא לשנות. וכפי שניתן לראות במכתבים שלהלן:

• 'הנהלת ישיבה ותלמוד תורה בכפר חב"ד.. במענה על שאלתם שעד עתה היו אצלם כיתות ששפת הלימוד עמהם היה באידיש ומסתפקים בזה בנוגע לזמן הבא עלינו לטובה מפני כמה טעמים שמזכירים במכתבם ושואלים חוות-דעתי בזה. הנה למרות הטעמים שמזכירים מוכרח הדבר שימשיכו בכיתות הנ"ל דווקא בשפת אידיש וכמו שהיה עד עתה.. ובה בשעה שרואים אשר הלעומת-זה לוחם בעד כל קוץ ותג ואין דבר נחשב למאומה ובלבד לנצח, הרי לא תהיה תורה שלימה שלנו כעניינים שלהם שצריכים לשמור אפילו על ערקתא דמסאנא ועל אחת כמה וכמה בעניין הנוגע בחינוך שקשה במאוד לשער מראש את התוצאות משינוי קל במשך שנות הילדות על משך חיי האדם בימי חלדו, והאריכות לדכוותייהו בטח אך למותר'6.

• 'לימוד עברית בעברית – ידוע עד כמה נלחמו בזה נשיאינו רבותינו (למרות ה'טענות' של ה'מחנכים' שחיפשו כביכול 'טובת' התלמידים, והוא הדין הנימוקים שמעתיק במכתבו), וטוב וגם נקל יותר שהמועמדות למורות יתלמדו אידיש'7.

ללמד בשפה המובנת

בשנים האחרונות רבו מוסדות חב"ד בכל רחבי תבל, שמלמדים את התלמידים בשפת המדינה, ולא באידיש. הטענה היא שמכיוון שרוב התלמידים התרגלו לדבר בשפה אחרת (עברית, אנגלית וכיוצא בזה, אבל לא בשפת האידיש), אין טעם להתעקש לדבר דווקא באידיש, למרות מעלותיה הנפלאות שהובאו קודם; על דרך זה בתרגום ('טייטשן') של החומש, משניות וכיוצא בזה - הם אינם מתרגמים לאידיש, כקדמת דנא, אלא לשפה המדוברת, בהיותה מובנת יותר לילדים. שיטה זו מבוססת על הוראות שנדפסו באגרות קודשו של הרבי (וכן בהוראות בעל פה), שעל המורה ללַמד את התלמידים בשפה המדוברת שלהם, ולאו דווקא באידיש. לפניכם נביא מספר מכתבים של הרב בנושא זה.

• במכתב מט"ו אייר ה'תשכ"ח, כותב הרבי:
כבוד באי כח הורי התלמידים דתלמוד תורה בכפר חב"ד בארץ הקודש תיבנה ותכונן במהרה בימינו על ידי משיח צדקנו.. הנני מאשר קבלת המכתבים ונקודתם.. שאלת השפה בה ילמדו עם תלמידי התלמוד תורה.. דעתי אשר כיוון שעיקר תכלית התלמוד תורה הוא לחנך התלמידים ביראת השם ואהבתו וללמדם תורת השם ומצותיו, אשר ארוכה מארץ מדה ורחבה מני ים8, שלכן הזהירונו כל כך חכמינו ז"ל9 מביטול תינוקות של בית רבן ועד שאסרוהו אפילו לבנין בית המקדש, הנה על פי האמור מובן שהשפה בה ילמדו התלמידים לא זהו העיקר, כי אם נקודות האמורות - יעילות והריבוי בכמות ובאיכות בידיעת התורה ומצותיה. 

כן מובן שבמקום ששפת הלימודים יש לה השפעה על עניני יראת שמים וכיוצא בזה, אזי גם לקביעת השפה חשיבות בהתאם לזה. ב) מובן גם כן שבאמצע שנת הלימודים אינו עניין לשנות שפת הלימוד מכמה וכמה טעמים [באם אין הכרח מוחלט לעשות השינוי]. ג) בתנאים מסויימים כשההורים רוצים לקבוע שפת הלימודים, ובתנאי הנ"ל שאין בזה שייכות ליראת שמיים וענייני 'שולחן ערוך' וכו', אזי אין לכפות על ההורים שפת הלימוד בה ילמדו את בניהם, כי אם להסביר להם; באם אינם צודקים בטענותיהם; וכמו בעניינים דומים, – קובעים שפת הלימוד כדעת רוב ההורים שאחרי רבים להטות.. ומה שמזכירים מעלות מיוחדות בנוגע לשפת אידיש, צריך עיון אם רכישת מעלות אלו היא מתפקיד התלמוד-תורה או מחובתם של ההורים והאוירה בבית, וקל להבין'10.

• כך גם במכתב מוקדם יותר, מכ"ח ניסן תשי"ז11, כותב הרבי:
'במה שכתב באיזה לשון ילמוד עם הבחורים והתלמידים. כיוון שצריכים להודיעם את מצות השם ואלה אשר לא תעשינה בהנוגע לפועל, מובן שאין זמן לחכות בלימודים אלו עד שיבינו לשון אחר משהורגלו כבר, ולכן צריך ללמדם בזה הלשון שהם מבינים עתה, ולנצל הזמן כולו העומד לרשותו להשפיע עליהם לא ללימוד איזה שפה אלא להחדירם רוח יראת שמים אהבת השם ואהבת התורה, וקל להבין'12.

• בי"ג אייר תשי"ז, כותב הרבי:
'במה שכתב אם יקפיד שהלימוד עם בנו שי' יהיה דווקא באידיש ולא באנגלית. הנה כיון שהוא וכן זוגתו שיחיו יודעים אידיש, ושיעור שעות הלימוד של בנו בחדר מצומצמות הן ביותר כמנהג מדינה זו, נכון שהתרגלות בנו לדבר אידיש ולהבנתו, יתעסקו בזה הוא וזוגתו תחי' ובחדר עתה עד שיתרגל באידיש, ילמוד באותה השפה שרגיל בה יותר למען לרכוש לו ידיעות עוד'13.

• וכן במכתב מיום ה' לחודש כסלו תש"ד:
'בשאלת שפת ההוראה, הנה כפי שהוא מצייר את מצב הדברים, עצתנו שילמדו הילדים באופן זמני הכל באנגלית, ויחד עם זה להשתדל שבמשך הזמן יתלמדו גם אידיש ואז יוכלו לעבור גם לשפת ההוראה באידיש'14.


הרב אופן667 - לחלוחית גאולתית

הוראות סותרות?

הרי יש לפנינו כמה הוראות שונות וסותרות לכאורה: 1) לפעמים עלינו להתעקש לדבר דווקא באידיש. 2) לפעמים, אין להתעקש כלל ללמד דווקא באידיש, אלא אדרבה, אין להכריח את התלמידים ללמוד דווקא באידיש, כי אם, בשפה היותר קלה ומובנת להם. אלא, ש'יחד עם זה להשתדל שבמשך הזמן יתלמדו גם אידיש ואז יוכלו לעבור גם לשפת ההוראה באידיש'.

הנה, באמת, שתי ההוראות הללו אינן סותרות האחת את השניה, אלא עוסקות בשני מצבים שונים, וכדלקמן: א) במקומות בהן הרבי מלך המשיח דרש שלא ישנו את השפה מאידיש לשפה אחרת, היה זה מפני ש'עד עתה היו אצלם כיתות ששפת הלימוד עמהם היה באידיש', הרי פשוט הדבר שאין מקום לשנות. ב) אולם במקומות שהתלמידים לא מבינים אידיש, אין מקום ללמדם באידיש כי אם בשפה הכי מובנת להם.

מתי ללמד אידיש?

נזכר קודם שיש 'לנצל הזמן כולו העומד לרשותו להשפיע עליהם לא ללימוד איזה שפה אלא להחדירם רוח יראת שמים אהבת השם ואהבת התורה'. ולפי זה יש לברר איך זה מתאים להוראה ש'יחד עם זה להשתדל שבמשך הזמן יתלמדו גם אידיש'. איזה זמן יכולים להקדיש לזה, ללמדם שפת אידיש?

כדי להבין זאת, יש להקדים את מה שסיפר הרב קאזין שיחי', מנהל לשעבר בישיבת חב"ד לונדון, אנגליה: בשנות הלמדי"ם, הנה, בחיידר שלנו, רוב התלמידים הורגלו רק בשפת האנגלית, ונשאלה השאלה בנוגע ללימודים ב'חיידר', היות וחלק של ההורים דרשו ותבעו בתוקף שילמדו דווקא באידיש, האם אכן יש להתעקש ללמוד באידיש דוקא, או עדיף ללמוד באנגלית, היות שרוב התלמידים לא הבינו (עדיין) אידיש. מכיוון שלא ידעתי מה לעשות, והלחצים מצד ההורים גברו, הנה בהיותי באותה תקופה ב'יחידות' אצל הרבי, שאלתי את דעת הרבי בזה. ענה לי הרבי: 'באם רוצים שהתלמידים יתלמדו אידיש, אז יש לדבר אתם באידיש בחדר-האוכל ובחצר-המשחקים, אבל לא להשתמש בלימוד החומש כאמצעי ללמדם אידיש. את לימוד החומש מוכרח להיות אך ורק בשפה המובנת להם'.

מסיפור זה עולה, כי דעת הרבי חד משמעית: במקרה שהתלמידים לא מבינים אידיש, אין לבלות/להקריב את הזמן המיועד להוראה, על מנת ללמדם שפה. ומה שצריכים ללמוד אידיש, מצד גודל המעלה שבזה - יכולים ללמדם אידיש בזמנים הפנויים דוקא, היינו, בחדר האוכל, בחצר המשחקים וכדומה. במילים אחרות: מכיוון שעל כל מורה מוטלת האחריות לנצל כל רגע ללמדם תורה ויראת שמים, צריכים/מוכרחים לדבר בשפה הכי מובנת להם.

ויש להוסיף עוד: על פי מה שכתב הרבי 'במקום ששפת הלימודים יש לה השפעה על עניני יראת שמים וכיוצא בזה, אזי גם לקביעת השפה חשיבות בהתאם לזה', הנה מובן וגם פשוט, שדווקא כאשר מדברים בלשון הכי מובנת להם, יכולים להשריש בהם יראת שמים, ולא כאשר מדברים בשפה שאינם מכירים, והתלמידים מתקשים להבין את דברי המורה, והרי חבל על כל יום וכל שיעור שהתלמיד לא מבין את השיעור היטב, הרי זוהי אבידה שאינה חוזרת. ולאידך, כמובן, במקרה שכן מבינים אידיש – יש להמשיך דווקא באידיש.

לחלוחיתתת

ללמד אידיש בגן הילדים

ישנה עצה יעוצה, המתאימה לגמרי לדעת הרבי, והיא: שבגן ילדים ירגילו את התלמידים להבין ולדבר את שפת אידיש על ידי 'דיבור בלעדי'15 באידיש, ושם הרי אין שאלה בנוגע לביטול תורה (וראה להלן), וכאשר יתרגלו הילדים לדבר באידיש בגן במשך שנה-שנתיים, אז, הנה, כל המלמדים של כל הכיתות הבאות אחר כך ימשיכו (ובשמחה וטוב לבב) לדבר אך ורק באידיש! ובעזרת השם – חסל כל הטענות והבעיות!

ועוד וגם זה עיקר חשוב: ראו ראינו אשר (בדרך כלל, הנה) התלמידים השולטים בשפת אידיש, הנה, הם מתקדמים הרבה לגבי שאר התלמידים16. ובאם ישנן מורות בגן ילדים שאינן יודעות את שפת האידיש, הרי כתב הרבי במכתב הנ"ל, 'טוב וגם נקל יותר שהמועמדות למורות יתלמדו אידיש'17.

תפקידו של גן הילדים

והנה, בנוגע לגן ילדים ותפקידו, ישנה תשובה מהרבי, ובהקדים:
בשנת תשמ"ג שאלתי את הרבי בנוגע לגיל של הכנסת ילד לחדר, לגבי גן ילדים. במכתבי ציינתי, שכאן (קראון הייטס) נהוג (ברובם ככולם) שמכניסים הילדים לגן ילדים וכיוצא בזה בגיל 3 בערך (בעיקר לשחק וכו'). הרבי מחק את מה שכתבתי : 'לשחק וכו'', וכתב במקומו 'לומר ברכות וכיוצא בזה' ולמילים 'לגן ילדים' הוסיף הרבי: 'היינו חדר'. עד כאן. ומכיון שכן, שגן ילדים הוא מקום לימוד וכו', אם כן, הרי גם בגן צריכים לדבר עם התלמידים דווקא בשפה המובנת להם, ואיך אפשר לדבר אתם אך ורק באידיש, הלא זה יגרום לביטול תורה!

על כך ישנן כמה תשובות: א) הרי אמרו רז"ל : 'פעמים שביטולה של תורה זהו יסודה'18, ובמילא, אם אכן ישנו ההכרח לבוא לידי 'ביטולה של תורה' בשביל השפה אידיש – הגע בעצמך, איפה מתאים יותר לעשות את זה, בגן אשר שם לומדים בני שלוש-ארבע רק על קצה המזלג, או בכיתות גבוהות יותר? ב) ועוד וגם זה עיקר, הרי ידוע, שבגיל הרך, הרי זה לוקח זמן מועט מאד לילדים להתלמד שפה, מאשר בגיל מבוגר יותר. ובלי ספק שבעזרת השם יראו שגשוג והתקדמות בלימוד של התלמידים ובמילא בהנהגה וכו' וכו' (כולל מניעת תלמידים נושרים ר"ל), כמובן וגם פשוט. ועוד יש להאריך בזה ואין הזמן גרמא.

•••

1) מכילתא בא יב, ו. ועוד.

2) לקוטי דיבורים חלק ג' עמוד תו.

3) ראה 'ליקוטי שיחות' חלק כ"א עמוד 446 ואילך, ובהערות שם.

4) וכן מתרגמים המילים (דחומש, משניות וגמרא).

5) ראה אגרות קודש חלק י', אגרת ב'תתקפז 'היה כ"ק מו"ח אדמו"ר אומר, אז טיף הארציקע זאגען זיך ארויס אין אידיש'.

6) אגרות קודש חלק ח' אגרת ב'רעא.

7) אגרות קדש חלק ח' אגרת ב'שפח.

8) איוב יא, ט.

9) שבת קיט, ב. הל' תלמוד תורה לאדמו"ר הזקן פ"א ה"י. וש"נ.

10) אגרות קודש חלק כה, אגרת ט'תצא. ושם בהמשך המכתב: 'ואחרון עיקר הבא לקמן: פלא גדול על שאין מזכירים כלל על ענין עיקרי בנוגע לתלמידי התלמוד תורה, והוא שמכמה צדדים הגיעתני שמועה לא טובה וכו' בנוגע להנהגת תלמידי התלמוד תורה, ובפרט בימי השבת קודש ויום טוב, וגם ערב שבת קודש ויום טוב. ועל דרך זה הנהגתם בבית הכנסת גם בימות החול. 

ואף שחלק האחריות בזה הוא גם על מלמדי ומורי התלמוד תורה, שהרי חינוך תלמידים על פי תורה הוא גם בנוגע להנהגתם מחוץ לכותלי התלמוד תורה, ובפרט במקום קדוש בבית הכנסת ובית המדרש וכו', אבל חלק חשוב בזה ואולי גם חלק העיקרי הוא על אחריות ההורים, האב והאם, שעליהם להחדיר בבניהם מדות טובות בכל האמצעים העומדים לרשותם, ואפילו גם אם טרודים הם באיזה ענינים שיהיה הרי זוהי מחובתם העקרית. ואם בימות הלימוד בתלמוד תורה הדברים אמורים, על אחת כמה וכמה בערבי שבתות וימים טובים אחר חצות, ובימי שבת קודש ויום טוב שאז עיקר האחריות על ההורים.

כיון שכל ענין וענין צריך לנצלו בעניני תורה ויראת שמים, תקותי חזקה אשר ההתלהבות און דער קאָך שנתעורר בנוגע לשפת הלימוד, שכנ"ל נוגע לפועל רק סמוך להתחלת שנת הלימודים, הרי בודאי ינצלוהו ובמדה הכי גדולה להדרכת התלמידים במדות טובות ובעניני יראת שמיים שאין נכנסים בתחום לימודי התלמוד תורה, כמו ברכות, תפלה כדבעי, כיבוד הורים ומורים וזקנים, וגם התנהגות נימוסית בין אחד לחברו (והרי זהו מלימודים המיוחדים של ימי הספירה לנהוג כבוד זה בזה). 

ותיכף לקבלת מכתבי זה יתאספו לאסיפה של כל ההורים, האשכנזים והספרדים, המצדדים לשפה זו או אחרת וכו', וידונו על בעיה האמורה – הנהגת תלמידי התלמוד תורה, ונוסף לזה הנהגתם בהתלמוד תורה בשמירת סדרי הלימוד, המשמעת וכו' – וידונו על דרך זה בכובד ראש הראוי, דיון המביא לידי מעשה, תיכף על אתר לבחור ועד מן ההורים שעליהם האחריות לההנהגה האמורה מכאן ולהבא, והם יקבעו מספר מההורים שישגיחו בעינא פקיחא על התלמידים וכו' ועוד דברים המתאימים לתיקון המצב בהקדם ולשיפורו הולך ומוסיף הולך וטוב'.

11) סלאמיק, מאנטעווידעא.

12) אגרות קודש אדמו"ר חלק טו, אגרת ה'תד.

13) אגרות קודש אדמו"ר חלק טו, אגרת ה'תמד.

14) אגרות קודש אדמו"ר חלק כא, אגרת ז'תשפז.

15) 'Total-immersion'.

16) אף שמובן וגם פשוט, שאפילו התלמידים המדברים אידיש בשטף, לאו דוקא שבגלל זה יבינו את כל המילים והתרגומים (טייטשן) של חומש, משניות וגמרא. אבל בכל זאת, זה עוזר מאד כידוע.

17) אגרות קודש (הנ"ל) חלק ח' אגרת ב'שפח.

18) ראה ליקוטי שיחות חלק לד, ע' 31. וש"נ.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

מצוה עלינו לספר: יחידויות מרתקות עם הרבי בפרסום ראשון

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

ברמה אחרת: מגזין מעורר עם הרב שווי • לקריאה והורדה

הרבי על קביעות יום השואה: 'אין דעת חכמים נוחה מכך'

משא מאלף: המשפיע הרב אופן מדריך איך מתבוננים

סרט דוקומנטרי מיוחד: הרבי הריי"צ והקצין הגרמני

כ"ח ניסן ההיסטורי: הרבי בזעקת נפש מטלטלת להבאת המשיח

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.