יום כיפור? הצום עצמו מחיה את הגוף • אגרת מהרבי הריי"צ
אנו מגישים אגרת קודש מיוחדת של הרבי הריי"צ בקשר לצום יום הכיפורים • צום הכיפורים, הצום עצמו מחיה מזין ומפרנס את הגוף, וכמו שכתוב 'ולהחיותם ברעב', דהרעב עצמו הוא החיות, וביום כפור הוא בדרך מתנה מלמעלה, מתנה מאין סוף.. לעצום עיניו, לאטום אזניו שלא להיות כלי קיבול לדברים לא טובים, ומי יאמר חס ושלום רעים. ולהיזהר בדיבור' • לקריאה
•••
'שמוע שמעתי מהוד כבוד קדושת אדוני אבי מורי ורבי הרב הקדוש [הרש"ב] זצוקללה"ה נבג"מ זי"ע, בערב יום הכיפורים תרנ"ד, קודם הברכה לאמור: צום הכיפורים, הצום עצמו מחיה מזין ומפרנס את הגוף, וכמו שכתוב 'ולהחיותם ברעב', דהרעב עצמו הוא החיות, וביום כפור הוא בדרך מתנה מלמעלה, מתנה מאין סוף, 'לפני הוי' תטהרו', הבהירות של 'לפני הוי'' אינה 'שוברת' את הגשמיות, אלא מלבישה את הגשמי בבגד של רוחני, 'לחם לא אכל ומים לא שתה', ומכל מקום הוא בהגבלה של הגשמי, ארבעים יום וארבעים לילה.
זהו ביום הכיפורים, אבל בכל השנה צריך להיות 'להחיותם ברעב' בדרך עבודה, רעב ענינו להרעיב את עצמו שלא לעשות מה שהוא רגיל, ומה שהוא חפץ, בין אם באכילה שתי' ושינה, בין בדיבור והרהור, ובין במעשה בפועל, ובשעה שמרעיב עצמו ילמוד ויתעסק בבירור וזיכוך המדה, וכמו לעצום עיניו, לאטום אזניו שלא להיות כלי קיבול לדברים לא טובים, ומי יאמר חס ושלום רעים.
ולהיזהר בדיבור, לא מיבעי דבר האסור דרכילות לשון הרע אחד בפה ואחד בלב, ושקר, אשר כל אלה לא רק שהם אסורים והמה כצרעת רחמנא ליצלן, אשר מלבד החולי הרעה רחמנא ליצלן, הנה האיש ההוא נעשה מיאוס במיאוס גמור, עוד הרבה יותר מכמו מוכה שחין רחמנא ליצלן שעל כל פנים מרחמים עליו, לא כן המצורע רחמנא ליצלן הלזה אסור לרחם עליו ולעמוד בד' אמותיו עד כי ירפא את עצמו, וכשמרעיב את עצמו הנה עבר זה נעשה אחר כך ערב, הרעב כאשר נעשה עבר במעמד ומצב כדבעי למהווי אז הוא ערב'.
ספר 'אגרות קודש' הרבי הריי"צ, חלק י"ג עמוד תקכב.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר