תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

מה התועלת בכל החסידות? • הרב נתן גוראריה

הרב נתן גוראריה - לחלוחית גאולתית2

אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש התוועדות חסידית מאלפת עם הרה"ח הרב נתן שיחי' גוראריה - משפיע קהילת חב"ד מונסי בניו יורק • מה הכוונה לקיים את המצוות 'לשמה'? במה תלוי הכל? האם יש מעלה במאמרי חסידות מסויימים על אחרים? מה ההבדל בין 'חיצון' ל'פנימי'? מה מבטיח אדמו"ר הזקן? על מה דיבר הרבי הריי"צ בעיצומה של ה'שואה' הנוראה? ואיך אפשר להיות מוכנים בפנימיות לגאולה? לקריאה

•••

בצעירותי זכיתי להיכנס ל'יחידות' לרבי מלך המשיח בכל השנים החל מגיל עשר (!) והלאה, גם כאשר הייתי תלמיד בישיבת 'תומכי תמימים'. בכל פעם ששאלתי את הרבי בענייני 'עבודת השם' במשך השנים, קיבלתי תשובות ברורות בעניין ששאלתי. ואני זוכר בצורה מדוייקת שבכל שנה (ובפרט מגיל 17\18), חלק בלתי נפרד מברכת הרבי ב'יחידות' ליום הולדתי הייתה 'הצלחה בעבודת התפילה'. וזה לא היה משהו מיוחד רק אצלי, אני זוכר שזה היה הנוסח גם לחברים שלי.

זאת אומרת, ש'עבודת התפילה' זהו עניין שעומד על הפרק, והרבי תובע לעסוק ולעבוד ב'עבודת התפילה', ואף נותן כוחות להצליח בזה אפילו לבחורים בגיל צעיר. מה זה 'עבודת התפילה'? ב'ליקוטי תורה' (פרשת בלק), מסביר אדמו"ר הזקן שיש רמ"ח מצוות עשה ושס"ה לא תעשה – כנגד רמ"ח אברים ושס"ה גידים שיש לאדם (כל פירוט האברים נכתב במסכת 'חולין').

אבל יש את הדבר הכי מרכזי בגוף, שהוא מחזיק ומעמיד את כל האברים - וזהו 'חוט השידרה'. עד כדי כך שאם יש אפילו רק נקב וחור קטן ב'חוט השידרה', אז האדם הוא נחשב טריפה. מצבו מוגדר כיצור שכבר לא חי. ואדמו"ר הזקן מסביר שה'חוט השידרה' בנמשל בחיי עבודת השם של יהודי, זו 'עבודת התפילה'. התפילה היא בעצם המרכז של חייו של יהודי. היא זאת שמחזיקה ומעמידה את כל התורה והמצוות, ובלעדיה היהודי הוא כבר לא 'חי', הוא נחשב כמו 'טריפה'. מכאן רואים עד כמה 'עבודת התפילה' היא חשובה מאוד.

גוראריה

יכול להיות שאף פעם לא קיימתי מצווה באמת?

ידועה בשערי בת רבים ההלכה ש'מצוות צריכות כוונה'. הסבר הדברים הוא, שצריך לכוון לקיים את המצוות  בגלל שהם ציוויים של הקדוש ברוך הוא. זו ההלכה הפשוטה. אך אדמו"ר הזקן מסביר פירוש פנימי יותר, שהכוונה בזה ש'מצוות צריכות כוונה' היא, שקיום המצוות צריך להיות מתוך השתוקקות להתחבר ולהידבק בקדוש ברוך הוא. זו הכוונה שנוגעת בקיום כל המצוות. שנחשוב: מדוע אנו מקיימים את המצוות? בכדי להתקשר לקדוש ברוך הוא, להתחבר אליו. כמו ההסבר שמובא בחסידות ש'מצווה' זה מלשון 'צוותא וחיבור', שעל ידי לימוד התורה וקיום המצוות מתחברים לקדוש ברוך הוא, ונהיה דביקות בקדוש ברוך הוא.

ואיך אפשר להגיע לכוונת המצוות? לרצות לקיים את המצוות בכדי להידבק באלוקות? זה נעשה על ידי 'עבודת התפילה'. כשמתבוננים בתפילה בגדולתו העצומה של הקדוש ברוך הוא, זה גורם ומביא לידי כך שאנו רוצים להתקשר ולהתאחד עם הקדוש ברוך הוא. משום שכאשר אנו נבין קצת מיהו הבורא, אז אנחנו נקלוט עד כמה חשוב לקיים את הוראותיו. ולכן 'עבודת התפילה' היא נוגעת מאוד עבור היום כולו, כי רק על ידי שמתפללים באריכות אפשרי להרגיש דביקות בקדוש ברוך הוא בלימוד התורה ובקיום המצוות!!

כמו שרואים בסדר פרשיות 'קריאת שמע', שדבר ראשון יש להגיע להרגש אהבה להשם ('ואהבת את השם אלוקיך בכל לבבך'), ואז התוצאה של האהבה היא - 'והיו הדברים האלה', לממש את האהבה להשם בקיום המצוות. ומבואר בחסידות שכל נוסח התפילה ('הודו', 'פסוקי דזימרה' וכו') הוא רק הכנה, בכדי שנוכל להגיע להרגש של אהבה ויראה מהקדוש ברוך הוא, שזה עניינה של 'קריאת שמע'. כי כדי שנקיים את המצוות ונלמד תורה בצורה הראויה, ולא נעשה זאת רק בצורה טכנית כ'מצוות אנשים מלומדה', אנחנו צריכים לאהוב ולהרגיש חיבור עם מי שמצווה זאת עלינו. לכן הקדוש ברוך הוא רוצה שנאהב אותו ונירא ממנו, כדי שקיום המצוות שלנו יהיה מצידנו ולא רק בכפייה ו'קבלת עול'.

עד כדי כך  הם פני הדברים, שמבואר בפרק ד' בספר ה'תניא', שקיום המצוות בלי רגשות של 'אהבה ויראה' - אין להם קיום אמיתי! אדמו"ר הזקן קובע בצורה הכי ברורה, שאי אפשר לקיים מצוות באמת בלי 'אהבה ויראה'! והרי כל יהודי מחוייב לקיים את המצוות באמת, עם 'אהבה ויראה', וזה אפשרי רק על ידי לימוד החסידות ו'עבודת התפילה'! ההתבוננות בחסידות בתפילה באריכות, היא זאת שמייצרת את הרגשות של ה'אהבה ויראה', ובלי 'עבודת התפילה' פשוט לא ייתכן לקיים את המצוות בצורה אמיתית. זה דבר פשוט מאוד בחסידות, שהעניין של 'עבודת התפילה' נוגע לכל היום, לקיום המצוות וללימוד התורה, ובמילא לא שייך אחרת ללא תפילה באריכות!!

וזה גם מה שאדמו"ר הזקן מסביר בפשטות בספר ה'תניא', שהפירוש של 'לשמה' בלימוד התורה וקיום המצוות, זה לעשות את המצווה וללמוד תורה רק בכדי להתקשר לקדוש ברוך הוא, ולא בשביל דברים אחרים. וזה יכול להיעשות רק על ידי 'עבודת התפילה', שאז האדם תופס את גדולת הבורא וחש את אפסיותו כלפיו, וממילא הרצון היחיד שיהיה לו בקיום המצוות זה להתאחד עם המציאות הנפלאה הזאת של הבורא.


הרב נתן גוראריה - לחלוחית גאולתית8

לא רק דבר טוב.. אלא הכל תלוי בזה

בעולמה של תורת החסידות, 'עבודת התפילה' זה עניין שנוגע מאוד. כל היום סובב סביב התפילה, וכל היום תלוי במה שקורה בשעת התפילה. מפורסמים דברי חז"ל ש'תפילות במקום קורבנות תקנום'. אדמו"ר הזקן שואל על כך: מה הדמיון שמשווים בין התפילה לקורבנות? ומסביר שכמו שבזמן בית המקדש היו מקריבים בהמה גשמית על גבי המזבח, כך גם כיום יש לנו 'נפש הבהמית', שזה ממש כדוגמת הקרבת ה'בהמה' במזבח, ועלינו לקרב את נפש הבהמית שלנו לאלוקות. וזהו עניינה של 'עבודת התפילה', להתבונן ולשכנע את הנפש הבהמית בטוב האלוקי. במילא, אצל חסידים הכל תלוי בתפילה! כל היום! זה לא כמו דבר נוסף.. דבר טוב.. אלא הכל תלוי ב'עבודת התפילה'!!

כדי לגשת לתפילה עצמה בצורה טובה, זה תלוי לא מעט בהכנה שקודם התפילה. זה דבר ברור שאי אפשר לצאת מהמיטה ולדבר עם מלך מלכי המלכים.. צריך להתכונן לזה. יש לטבול במקווה, ללמוד חסידות ולהתבונן בחסידות כהכנה לתפילה, ואז אפשר לגשת לתפילה. יש מאמר קצר של הרבי המהר"ש (כל המאמר זה שורה אחת), שבו הוא מסביר את הלשון של 'תשובה ומעשים טובים', שבכל פעם שאנחנו עושים מעשים טובים, יש להקדים לזה תשובה. והכוונה ב'תשובה' זה לצאת מהמקום והמצב שהייתי קודם, ועל ידי זה אפשר להתקרב ולהתרומם באלוקות. כמו שכתוב שמשה רבינו אמר 'אסורה נא להתקרב שם', שדבר ראשון צריך להיות 'אסורה' ואחר כך אפשר להתקרב. כך בכל תפילה יש להתכונן לתפילה, להתכונן לעבוד את השם. להתרומם מהמקומות הנחותים שהיינו קודם, ולהתעלות למקום נעלה יותר.

צריך להכין את עצמנו לפגוש את בורא העולם. כמו שיש פתגם של הרבי הריי"צ, שצריך 'שטעלן זיך צום דאוונען' [=יש להיעמד להתפלל]. אני זוכר שבזמן צעירותי, הבחורים הקפידו לטבול במקווה לפני לימוד החסידות, כי בין לימוד החסידות לתפילה עצמה, צריך לא להפסיק לשום דבר אחר, אלא לגשת מיד לעניין התפילה וההתבוננות וכו'. לא לדבר דברים בטלים, לא לעשות שום דבר, ואפילו לא לטבול במקווה, כי אז מאבדים את כל ההכנה של לימוד החסידות שקודם התפילה. כאשר מדברים עם חברים או שטובלים במקווה וכו', אפשר לשכוח ולאבד את כל העניין של ההכנה של לימוד החסידות לתפילה.

הרב נתן גוראריה - לחלוחית גאולתית29

לעבוד עם עצמך

לכן צריך להיזהר שתיכף לאחר לימוד החסידות, יש להתכונן לתפילה. לומר כראוי את ה'קרבנות', להניח תפילין ואז להתבונן בעניין בחסידות. אפשר להתחיל מכמה דקות ספורות, ולאט לאט להגדיל את זמן הריכוז בהתבוננות לפני התפילה. לאחד שכתב לרבי מלך המשיח 'הייתכן שלומדים חסידות ומתחילים להתפלל אחרי זמן תפילה'? ענה לו הרבי, שבעצם לימוד החסידות זה כבר ההתחלה של התפילה. לימוד החסידות אינו 'לפני התפילה', אלא הוא כבר ההתחלה של התפילה. אבל זה צריך להיות ברצינות, שנדע שבלימוד החסידות אנו מתחילים להתפלל.

כאשר ניגשים ללמוד חסידות, צריך לדעת שדבר ראשון צריך ללמוד מאמרים של 'עבודה'. יש הרבה הוראות של רבותינו נשיאנו והרבי שליט"א, על החשיבות העצומה שישנה בלימוד של מאמרי 'עבודה' בייחוד. אמנם יש גם מאמרים של 'השכלה', וכמובן שצריך ללמוד הכל, אבל הדגש והחביבות העיקרית צריכה להיות אצל חסיד במאמרי 'עבודה'. הן מאמרי 'עבודה' של רבותינו נשיאנו בכלל ובפרט מאמרי 'עבודה' של נשיא דורנו. באחת המכתבים הרבי מלך המשיח כותב, שאמנם צריך להוציא 'בכן' מכל עניין בחסידות, ואפילו מהמאמרים של 'השכלה' הכי עמוקים, אבל בדורנו שהמוחות חלשים יותר אז יש להתמקד בעיקר בלימוד מאמרי 'עבודה', שאז אפשר בקלות יותר לתרגם אותם לעבודת השם ביום יומית.

בקשר ללימוד החסידות, יש דבר חשוב שצריך לדעת. לימוד תורת החסידות זה לא מצד מצוות 'ידיעת השם', לדעת את 'סדר ההשתלשלות' וגדלות הבורא וכו'. זה נעשה גם כן על ידי לימוד החסידות, אבל לא בשביל זה הגיעה תורת החסידות ולא זוהי מטרתה. אלא כל העניין של תורת החסידות, זה 'ארבעטן אף זיך' [=לעבוד עם עצמו]. לימוד החסידות הוא רק בכדי לפעול על עצמו. שלימוד החסידות יהיה בכדי שהאדם ישנה את עצמו. שיתקן את מידותיו. ואז כל לימוד החסידות, יהיה לימוד אחר לגמרי! לומדים חסידות בכדי לממש זאת! לא חס ושלום רק לשם 'השכלה'! בכל לימוד של 'מאמר' בחסידות, עלינו למצוא 'במה זה שייך אלי ומה זה מדבר אלי'. בצורה אישית.

הרב נתן גוראריה - לחלוחית גאולתית22

פיקוח נפש ממש!

אם כן יוצא שכדי להתבונן לפני התפילה, מומלץ לקחת מאמר 'עבודה' וללמוד אותו בצורה טובה, ולחזור עליהם הרבה פעמים ולהתבונן בזה. ההתבוננות צריכה להיות בעיקר במאמר של 'עבודה', מהמאמרים שמסבירים איך אלוקות זה החיים שלנו ('כי הוא חייך'), ואיך הקדוש ברוך הוא מהווה בכל רגע את הבריאה עם כל הפרטים ('ממלא כל עלמין') ואיך הוא למעלה מזה גם כן ('סובב כל עלמין') וכו'.

זה נוגע לכל התפילה, כל הקטעים ב'פסוקי דזימרה' מדברים על היחס של השם לעולם, ואחרי זה מוסבר שבעצם כל הבריאה זה רק הארה, והקדוש ברוך הוא עצמו 'כי נשגב שמו לבדו' שהוא למעלה מעלה מזה. אך בתפילה עצמה יש להתבונן בפירוש המילים של התפילה. וההתבוננות שחשבנו ב'מאמר' קודם התפילה, היא כמו נכנסת לתוך המילים של התפילה. התפילה מסבירה איך שאלוקות זה החיים האמיתיים וכל הגשמיות זה מוות ואין זה מציאות, והמציאות של הכל זה אלוקות. אלו דברים שמוכרחים וחייבים להבין, ולהתבונן בהם.

ההתבוננות ב'מאמר' שלומדים, צריכה להיות במילים ובאותיות שלנו. אם נחשוב את ה'מאמר' במילים שכתובות בספר, זה לא יפעל עלינו שום דבר. אנחנו צריכים לחשוב אצלנו בראש במילים שלנו. כאילו אנחנו מדברים לאיש אחר ומסבירים לו. הבנת מה שלמדת? מה אתה לוקח למעשה מה'מאמר' הזה?? לחשוב חסידות לפני התפילה, זה צריך להיות באותיות שאני מסביר לנפש הבהמית שלי, שהיא תבין את המאמר במילים שלה, שהיא תשתכנע.

בשביל זה צריך ללמוד כמה וכמה פעמים את ה'מאמר'. ה'חיצון', לומד מאמר פעם אחת והוא יודע את ה'מאמר', ומתקדם כבר ל'מאמר' הבא.. זה לא עניין החסידות! כל עניין החסידות זה לקחת את החסידות בפנימיות, לשנות את עצמי. ולכן יש לחזור שוב ושוב על ה'מאמר'. לחקוק אותו אצלי. וזה נוגע בנפש, זה פיקוח נפש ממש! אני צריך לעבוד עם המאמר.

הרב נתן גוראריה - לחלוחית גאולתית21
הרב נתן גוראריה עם האדמו"ר מבויאן

יש הבטחה ברורה להצלחה

כשהייתי בחור צעיר בישיבה, כתבתי לרבי מלך המשיח שיש לי בעיות וקשה לי מאוד לרכז את המחשבה בשעת התפילה. כתשובה לזה, הרבי העתיק במכתבו כמה שורות מספר ה'תניא' (פרק כ"ח בסופו). תוכן העניין שמובא שם, שאם יש לאדם מחשבות זרות בעת התפילה, אזי ישפיל את עצמו, ויתחנן להשם במחשבתו שירחם עליו ברחמיו המרובים, כרחם אב על בנים. (מעניין לציין, שכמעט בכל פעם ששאלתי בענייני עבודת השם, ענה לי הרבי שהפתרון לכל הבעיות כתובות בספר ה'תניא', ויש לחפש ולמצוא את כל הפתרונות בתוך ה'תניא'. הרבי ממש חינך אותי תמיד שיש לחיות עם ה'תניא').

בסיום העתקת שורות אלו, המשיך הרבי והעתיק את המילים האחרונות (בהם אדמו"ר הזקן מסיים את הפרק) 'ולמענו יעשה'. על מילים אלו הרבי הוסיף במכתב שיש בהם שני ביאורים. פירוש ראשון, שעל ידי שאנו נתחנן להשם שנצליח להתפלל אליו, השם יעשה למענו ואכן נתפלל לא הפרעות וטרדות. כמו שאנו אומרים בסליחות 'עשה למענך'. אך הרבי הוסיף פירוש שני ('ועוד יש לומר'), שמילים אלו הם הבטחה מפורשת מאדמו"ר הזקן שמי שיתפלל ויתחנן לקדוש ברוך הוא שיצליח בתפילתו, אז רבינו הזקן כמו אומר: 'הנני מבטיחך שהשם ימלא בקשתך ותוכל להתפלל בכוונה'.

הרעיון שאני רוצה להבהיר מהסיפור הזה הוא, שצריך לדעת שהעבודה בתפילה אינה מגיעה בקל. צריך עבודה לרכז את המחשבה! וזה לא פשוט. עד כדי כך שאם יש לך בעיה לרכז המחשבה, צריך להתחנן להשם! זה לא צחוק, זה לא חס ושלום דבר הרגיל והפשוט.. אלא זה עבודה ומאמץ לרכז את המחשבה! ואם יש קושי בריכוז המחשבה בתפילה, יש להתפלל במחשבה שהשם ירחם עלי שאוכל להתפלל.

אדמו"ר הזקן שואל ב'ליקוטי תורה', מדוע באמצע 'הודו' בתחילת התפילה, שהוא קטע שעוסק בהודאה ושבח לבורא העולם, יש בו גם פסוק של תחנונים ובקשה 'השם הושיעה'? ומסביר שהפירוש של 'השם הושיעה' בקטע זה אינו עבור תשועה ועזרה לצרכי היהודי הרגילים, אלא זוהי תפילה ובקשה מיוחדים שיצליח להתפלל להשם. זה חלק מהתפילה ומוכרח עבור אמירת התשבחות. אך למה באמת יש צורך ב'תפילה שנצליח להתפלל'? הביאור בזה הוא שיש מלאכים שמקטרגים שהיהודי לא יצליח להתפלל, והתפילה 'השם הושיעה' גורמת שהיהודי יתגבר עליהם ויוכל להתפלל לקדוש ברוך הוא. אתם מבינים עד כמה נחוצה 'עבודת התפילה'? עד כדי כך שיש תפילה באמצע התפילה, שהקדוש ברוך הוא יסייע לנו שנצליח להתפלל! במילים הכי פשוטות: זה נוגע ביותר שנבין ונחדיר לנו היטב לראש, שנחוץ מאוד להתפלל באריכות!


מה התועלת בכל החסידות?!

בנוגע לפסוק 'כי תצא למלחמה', מתרגם האונקלוס על המילים 'בחרבי ובקשתי' - 'בצלותי ובבעותי', וידוע הפירוש שמבואר בחסידות שהמלחמה שמדוברת שם זה בנוגע לתפילה. שבזמן התפילה יש מלחמה אדירה בין נפש האלוקית לנפש הבהמית. אז אמנם חסידות מסבירה שיש להילחם בעיקר בדרך של תוספת אור וחיזוק נפש האלוקית ואז נדחה החושך בדרך ממילא, אבל בכל אופן זה מלחמה. וכדי לנצח, צריך לעבוד על זה.

כל בחור וחסיד, צריך לדעת ש'עבודת התפילה' זה דבר שנוגע עבור כל עניין החסידות! אם לא לומדים חסידות ולא מנצלים את כל החסידות ל'עבודת התפילה' – אז למה זה כל החסידות??? על 'השכלה' בלי 'עבודה', יש את הפתגמים הכי חמורים וחריפים מרבותינו נשיאנו! כל עניין החסידות, זה להביא זאת לידי הלב בתפילה ועל ידי הלב לפועל ממש. כל חסיד צריך לקיים את רצון רבותינו נשיאנו ולהתפלל באריכות!

כאשר לומדים את השיחות של הרבי הריי"צ, אפשר לראות שם שיחות מאמצע ה'שואה' והמלחמה הנוראה. באחת השיחות שנאמרו בעיצומה של המלחמה, הרבי הריי"צ מדבר על הקורבנות הנוראים שנפלו אז ועל המצב שהיה איום ונורא. אבל בהמשך אותה התוועדות תובע הרבי הריי"צ מהחסידים 'עבודת התפילה'. וזה פלא גדול מאוד. באמצע שהרבי מדבר על מצב העולם החמור, הרבי מתחיל לדבר שצריך להאריך בתפילה. מזה אפשר להבין עד כמה זה דבר יסודי ועיקרי, ובלי זה לא שווה כל החסידות!! מה התועלת בכל החסידות??...

הרב נתן גוראריה - לחלוחית גאולתית26

כדי לקבל 'פני' משיח – יש להיות 'עובד'!

אנחנו צריכים לקלוט. עוד רגע הרבי יתגלה כמלך המשיח לעיני העולם כולו. כל מה שאנחנו עושים, צריך להיות כהכנה לגילוי הנעלה הזה. צריך להבין שזה תלוי בי, כמו שמובא בספר ה'תניא' (פרק מ"א בתחילתו), ש'חייב אדם לומר בשבילי נברא העולם', ושהקדוש ברוך הוא 'מניח עליונים ותחתונים ומייחד מלכותו על עמו ישראל בכלל ועליו בפרט'. כאשר הרבי מודיע לנו שיש להכין את עצמנו ל'קבלת פני משיח', חייבים להבין שהרבי לא אומר משהו שהוא לא מאה אחוז חלילה.. הרבי רוצה שכל היום אנחנו נכין את עצמנו ל'קבלת פני משיח', על ידי לימוד התורה וקיום המצוות ברצינות, כי הכל תלוי בנו שמשיח יבוא. ואני צריך להבין שהרבי מייעד אותי לזה, והוא רואה הכל, ושואל אותי בצורה אישית: מה עשית היום למען ההתגלות? מה עשית והתכוננת לקראתי ביאתי? צריך להיות מוכנים לכך במחשבה דיבור ומעשה. צריך לשנות את כל הפנימיות שלנו, שתהיה מוכנה לקבל את הגילוי אלוקות העצום שיתגלה כשתבוא הגאולה.

מה זה 'קבלת פני משיח'? אדמו"ר הזקן מסביר בנוגע לקבלת המלך בשדה, שמהי הכוונה 'קבלת פנים'? הפירוש הוא שיש לקבל ('קבלת') את הפנימיות ('פנים') של הקדוש ברוך הוא. את העצם של האלוקות. אותו דבר עלינו לגלות את הפנימיות שלי לקבל את הפנימיות של השם. זה ממש מה שכתוב שם. אז כמו בחודש אלול, עלינו לקבל את המלך המשיח. ובשביל לקבל אותו, אני צריך להביא את הפנימיות שלי, לצאת מהמדבר לשדה, ולקבל את המלך. אז איך אפשר לגלות את הפנימיות? בשביל צריך לעסוק בעבודה פנימית, שזה 'עבודת התפילה'. זה 'קבלת פני משיח'. לקבל את הגילוי אלוקות שיהיה בגאולה, כבר עכשיו בצורה פנימית. אם רוצים להקביל פני משיח, עלינו להיות 'עובד' אמיתי! להשקיע בעבודת התפילה כמה שיותר. לשפוך את הנפש. כך נביא להתגלות הרבי בפועל ממש בגאולה השלימה.

הרב נתן גוראריה - לחלוחית גאולתית25

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מצוה עלינו לספר: יחידויות מרתקות עם הרבי בפרסום ראשון

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

רשימה מעניינת: ה'מתאים ולא מתאים' של חסידי חב"ד

ברמה אחרת: מגזין מעורר עם הרב שווי • לקריאה והורדה

כך החלה 'סעודת משיח' בשביעי של פסח • סקירה היסטורית

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.