תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

מיסודות דור השביעי: מאמר הרבי על התפילה • ללימוד


מיסודות דור השביעי: אנו מגישים בזאת מאמר חסידות שאמר הרבי מלך המשיח בשבת פרשת 'נח' בשנת תשכ"ה • במאמר מבהיר ומגדיר הרבי יסודות מרכזיים בעניין 'עבודת התפילה' • הנחת וכתיבת המאמר (עם הציונים והמארי מקומות) היא בהגדרה 'בלתי מוגה'. הוגה על ידי הרבי בתור 'שיחה' בספק 'ליקוטי שיחות' חלק ה' עמוד 288 ואילך • להורדת המאמר בגירסת הדפסה  ללימוד המאמר

•••


מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה ונהרות לא ישטפוה1, ומבאר רבינו הזקן ב'תורה אור' דפרשתינו2 ('די חסידישע סדרה') שמים רבים הם כל טרדות הפרנסה והמחשבות שבענייני עולם הזה כו', ועם כל זאת לא יוכלו לכבות את האהבה, שהוא בחינת האהבה המסותרת שיש בכל נפש מישראל בטבע כו' (ועל דרך זה בנוגע לאהבת הקדוש ברוך הוא לנשמות ישראל), והמים רבים הנזכרים לעיל לא יוכלו לכבותה מלהיות תמיד בבחינת אהבה כו'.

ואדרבה, על ידי המים רבים הנזכרים לעיל נעשה תוספות עילוי בעבודה, שלכן נקראים המים רבים בשם מי נח3, נח מלשון 'נייחא דרוחא'4, כיון שעל ידם נעשה תוספת עילוי. וכמשל הידוע (המבואר במקום אחר5) ממים ההולכים כו', שכאשר יש סתימה שמונעת את הילוך המים, הנה סוף כל סוף, כשמצטברים ריבוי מים, הנה לא זו בלבד שהמים בוקעים את הסתימה, אלא אדרבה, שעל ידי הסתימה נעשה הילוך המים בתוקף יותר, ועד שגם הסתימה עצמה זורמת עם המים ומוסיפה בתוקף הליכת המים. ועל דרך זה בנוגע להעלם וסתימה דמים רבים הנזכרים לעיל, דקאי על נפש הבהמית בכלל וטרדות הפרנסה בפרט, שדווקא על ידם באה הנשמה למדריגת האהבה ד'בכל מאדך'6.

מה עיקר עבודת האדם?

והנה הדרך לזה (שלא זו בלבד שהמים רבים לא יכבו את האהבה, אלא אדרבה, שיעוררו אהבה עמוקה יותר) היא – 'בא אל התיבה'7, היינו, לבוא ולהיכנס בתיבות התפילה8, כיון שתפילה פועלת ענין האהבה. וכמבואר באריכות ב'קונטרס העבודה'9, שעיקר העבודה הוא עניין האהבה, דלית פולחנא כפולחנא דרחימותא10 (והיינו, שעניין היראה אינו שייך לעבודת התפילה דווקא, שהרי יראה צריכה (ויכולה) להיות כל היום, ואילו עבודת התפילה היא לעורר את עניין האהבה).

וממשיך ב'תורה אור' שם: 'וזהו טעות הבעלי עסקים שבדעתם שאין יכולים להתפלל כל כך כמו היושבי אוהלים, כי אדרבה, נהפוך הוא, שהם יכולים להתפלל יותר, כי יתרון האור הוא מתוך החושך דווקא כו''. וזהו גם מה שכותב ב'אגרת הקודש'11 שבשבתות וימים טובים שגם בעלי עסקים יש להם פנאי, הנה עליהם מוטל ענין עבודת התפילה ביתר שאת ויתר עז. 

ומובן, שבכדי שתוכל להיות עבודת התפילה בשבתות וימים טובים, בהכרח שתהיה עבודה זו גם בימי החול, שהרי דווקא מי שטרח בערב שבת יאכל בשבת12, וכמו בנוגע לאכילה דשבת כפשוטה, כך גם בנוגע לתפילה דשבת, שהרי תפילות דשבת וסעודות דשבת שייכים זה לזה, כמבואר בחסידות13 שתפילות דשבת הם בדוגמת ברכות על הסעודות. 

באריכות גם בימות החול?

ומזה מובן, שגם בימי החול צריכה להיות 'עבודת התפלה' (גם אצל בעלי עסקים). אלא שבימי החול, כיון שאין להם פנאי, אזי העבודה אינה באריכות בזמן כל כך, והעיקר היא הכוונה, טוב מעט בכוונה [ויש לומר אשר קצת אריכות (גם בזמן) צריכה להיות גם בימי החול, ורק לא ירדו לפני התיבה, כיון שאינם יכולים להאריך כל כך עד שיוציאו גם אחרים ידי חובתם, דכיון שישנם כאלו שיש להם פנאי להאריך יותר, כמו מלמדים או סמוכים על שולחן אביהם, הרי מוטב שהם יהיו העוברים לפני התיבה].

ומזה מובן הוראה נוספת, שאצל יושבי אוהלים הנה מלכתחילה אין מקום לטעות כזו, והיינו, שרק אצל בעלי עסקים יכולה להיות טעות שאין יכולים להתפלל כל כך כמו היושבי אוהלים, אבל יושבי אוהלים, הנה אפילו אצלם גופא, אף שאדם קרוב אצל עצמו14, לא יכולה להיות טעות כזו. ואם ישנם יושבי אוהלים שאינם מאריכים בתפילה, הנה מה'תורה אור' הנזכר לעיל יודעים שאין נתינת מקום לטעות כזו שאינם צריכים להאריך בתפילה. 

ומה שיש כאלו שחושבים שכיון שכבר משך זמן שאינם מאריכים בתפילה ואין מוחים על זה, הרי זו ראיה שמסכימים עם הנהגתם, הרי כבר הובהר הדבר מאז, על ידי רבינו הזקן ב'תורה אור', שאין נתינת מקום לטעות בזה, והרי זה ענין שבינו ובין רבינו הזקן.

שיתווכח עם אדמו"ר הזקן..

ואם יש לו טעמים להנהגתו - זאָל ער זיך אויס'טענה'ן עם רבינו הזקן, אם טענתו היא אמנם תירוץ, או שאינה אלא אמתלא [ואם הוא כזה שביכולתו אויס'טענה'ן זיך - הנה במקום לנצל זאת על ההימנעות מעבודת התפילה, מוטב לנצל זאת על תוספות הבנה בחסידות כו']. ואכן צריכה להיות אריכות בזמן. 

ואלו שחושבים שיכולים לפעול זאת במיעוט זמן, 'טוב מעט בכוונה' – אין האמת כן, אלא כאשר ממעטים בזמן, אזי חסר גם בכוונה, ובאמת יש צורך בהתבוננות הדורשת אריכות זמן. והראיה, מדברי רבינו הזקן ב'אגרת הקודש' שיש להאריך בתפלה 'ערך שעה ומחצה לפחות', ואם היו יכולים לפעול זאת במיעוט זמן, לא היה רבינו הזקן דורש – ובפרט בתוקף כזה – דווקא אריכות זמן.

ועוד זאת בנוגע ליושבי אוהלים, שאם הם אינם מאריכים בתפלה, הרי זה פועל גם על אחרים שלמדים מהם, ובקל וחומר: אם היושב אוהל שיש לו פנאי, מתפלל במשך זמן מסויים, הרי מי שאין לו פנאי, יכולה להיות תפלתו במשך זמן קצר מזה. 

ועד כדי כך, שפעם היו אומרים, שכדאי אפילו לישון חצי שעה תחת הטלית, כדי שהרואה יחשוב שהוא מתבונן בעניין עמוק, ובגלל זה יעשה גם הוא כן. כלומר: גם כאשר חסר אצלו – יש להשתדל שתהיה הפעולה על הזולת (אף שלכתחילה הרי צריך להיות – כהסגנון הידוע 'יהי רצון שיפעול בי ובהשומעים').

אין מקום לטעות בזה

ויש להוסיף בביאור דיוק הלשון 'בעלי עסקים ויושבי אוהלים' (לשון רבים), ולא בעל עסק ויושב אוהל (לשון יחיד). ובהקדמה, שאף שאין זה מה שכתב רבינו הזקן בעצמו, מכל מקום, כיון שה'צמח צדק' בחר הנחות אלו והדפיסם ב'תורה אור' ו'ליקוטי תורה'15, הרי זה בוודאי בדיוק. ובפרט אשר (אגרת הקודש דה'צמח צדק'16) הרבה מהם שם רבינו ז"ל בעצמו עין עיונו עליהם והגיהם. 

וביותר יש לדייק מה שכתוב 'יושבי אוהלים', לשון רבים, על פי חסידות. דבשלמא מה שכתוב 'בעלי עסקים', לשון רבים, הרי זה לפי שהעסקים הם בענייני העולם, שזהו עניין רשות הרבים, טורי דפרודא17, אבל (יושבי) אוהלים, שקאי על אוהלים של תורה, הרי התורה היא תורה אחת18, ענין של אחדות, ולמה נאמר אוהלים לשון רבים. 

ויובן בהקדם הביאור במה שכתוב19 'ויעקב איש תם יושב אוהלים', ופירשו רז"ל20 'אהלו של שם ואהלו של עבר', שמרמז גם על תורה שבכתב ותורה שבעל פה, כפי שמבאר ה'צמח צדק' ב'אור התורה'21 שאוהלו של שם קאי על תורה שבכתב, דכל התורה שמותיו של הקדוש ברוך הוא, ואוהלו של עבר קאי על תורה שבעל פה, מלשון עובר עלינו22, שהוא עניין המשכת וגילוי תורה שבכתב.

ומלשון ה'תורה אור' בנוגע ל'טעות הבעלי עסקים שבדעתם שאין יכולים להתפלל כל כך כמו היושבי אוהלים', שמדבר אודות יושבי אוהלים בסמיכות ובאותו סגנון כמו אודות בעלי עסקים, מובן, שבשניהם אותה כוונה. 

והיינו, דכשם שבנוגע לבעלי עסקים הכוונה היא לא רק למי שיש להם כמה עסקים (לשון רבים) דווקא, אלא גם למי שיש להם רק עסק אחד, כך גם בנוגע ליושבי אוהלים (שאצלם אין מקום מלכתחילה לטעות, כנזכר לעיל) הכוונה היא לא רק למי שיושב בשני האוהלים דתורה שבכתב ותורה שבעל פה, אלא גם למי שיושב רק באוהל אחד, היינו, שלימודו בתורה הוא רק באופן אחד, בתשורה שבעל פה לבד או בתורה שבכתב לבד, הנה גם אצלם אין מקום מלכתחילה לטעות הנזכרת לעיל.

כולם שייכים וצריכים להתפלל באריכות

והנה, החילוק בין תורה שבכתב לתורה שבעל פה הוא, שתורה שבכתב עיקרה אותיות, ולכן אפילו עם הארץ ש'לא ידע מאי קאמר' מברך ברכת התורה בעלייתו לקריאה בתורה שבכתב23, ואילו תורה שבעל פה עיקרה הבנה והשגה, ולא נוגע כל כך האותיות, ואדרבה, הסימן שהבין את העניין בטוב הוא דווקא כאשר מבאר העניין באותיות שלו. 

והיינו, שצריך להיות שמירת האותיות גם בתורה שבעל פה, ובכלל 'חייב אדם לומר בלשון רבו'24, כי בלשון הרב יש עוד כמה וכמה עניינים שלא השיג עדיין, ואם ידע את העניין רק בסגנון שלו, לא יהיו כלולים בזה כל העניינים הנזכרים לעיל, אבל, הסימן לכך שהשיג על כל פנים חלק מהעניינים, הוא, כאשר מבאר העניין באותיות שלו דווקא.

ועל פי זה יש לבאר ההוראה מלשון ה'תורה אור' 'יושבי אוהלים', לשון רבים. דהנה, ישנם החושבים שבכדי להתפלל באריכות יש צורך בריבוי מאמרים דווקא, ולהבין אותם בטוב על ידי לימוד בעיון וכו'. אבל כאשר מכמה סיבות לימוד החסידות אצלו הוא רק באופן דלמיגרס, ללא הבנה עמוקה, וגם לא למד ריבוי חסידות – אזי אינו שייך ל'עבודת התפילה'. 

ועל זה באה ההוראה, שאפילו מי שיושב באוהל דתורה שבכתב בלבד, והיינו, שלומד חסידות באופן דלמיגרס, ועד לאופן שהוא על דרך אמירת אותיות – הנה גם אצלם בפשיטות גמורה, באופן שאין מקום לטעות, שיכולים וצריכים לעסוק בעבודת התפילה כמו אלו שלימוד החסידות שלהם הוא באופן דתורה שבעל פה, בעיון ובהעמקה כו'. וגם זה היושב באוהל דתורה שבעל פה, שיש לו הבנה עמוקה בתורה – מוכרח לעבודת התפילה, וכמאמר חז"ל 25כל האומר אין לי אלא תורה כו', כי אם תפילה גם כן26.

ההפרעות לתפילה - רק מחזקות

וזהו מים רבים לא יוכלו לכבות את האהבה גו', שעל ידי העסק בעבודת התפילה, הן אצל יושבי אוהלים והן אצל בעלי עסקים, הנה לא זו בלבד שמתבטלים המים רבים, כל הטרדות המבלבלות, שישנם לא רק אצל בעלי עסקים אלא גם אצל יושבי אוהלים, אלא אדרבה, כאמור לעיל, שעל ידי המים רבים נעשה תוספות עילוי בעבודה. 

וזהו גם מה שכתוב בסיום הכתוב שסוף כל סוף מביאים המים רבים לידי כך שאם יתן איש את כל הון ביתו באהבה – אהבת בכל מאדך – בוז גו', כמבואר העניין ב'תורה אור'27. ועד שזה מביא להענין דאחות לנו קטנה28, שהוא עניין ההתאחדות דאחותי, שהיא מדריגה נעלית ביותר, והיינו, שגם לאחרי האהבה דבכל מאדך ישנם כמה מדריגות, הנה נוסף לזה שעל ידי המים רבים באים לאהבה דבכל מאדך כנזכר לעיל, באים על ידה גם להדרגא דאחותי. 

ועד שבאים למה שכתוב (בסיום הכתוב29) ביום שידובר בה29 – שידובר ממילא ומאליו, שענינו בתפילה היא הדרגא ד'אד' שפתי תפתח ופי (רק) יגיד (וימשיך) תהילתך'30, ובתורה הרי זה בחי' איתָמָר מלשון איתְמר, שנלמד ממילא31, כמו שכתוב32 תען לשוני אמרתך, כעונה אחרי הקורא33.

______ · ______


1) שה"ש ח, ז.

2) ח, ג ואילך.

3) ישעי' נד, ט. – הפטרת פרשתנו.

4) ראה זח"א נח, ב. ב"ר פ"ל, ה.

5) לקו"ת מסעי צא, ג. סה"מ תרצ"א ע' שמג. תרצ"ז ע' 244 ואילך.

6) ואתחנן ו, ה.

7) ע"פ לשון הפסוק פרשתנו ו, יח. ז, א.

8) ראה כתר שם טוב (הוצאת קה"ת, תשס"ד) הוספות ס"ט. וש"נ. תו"א שם ט, א.

9) פ"א. פ"ג ואילך.

10) ראה זוהר ח"ב נה, ב. ח"ג רסז, א.

11) ס"א.

12) ע"ז ג, א.

13) דרמ"צ מצות אכילת קדשי קדשים.

14) יבמות כה, ריש ע"ב. וש"נ.

15) ראה אגרות-קודש אדמו"ר מהוריי"צ ח"ד ע' תקסא ואילך. "היום יום" יד אדר א.

16) הועתקה בהקדמת המו"ל ל'דרך מצוותיך'. ולאחרי זה – באגרות קודש אדמו"ר הזקן ח"א ע' שלד. הועתק ב"היום יום" ג שבט.

17) ראה תניא ספל"ג.

18) בא יב, מט. ועוד.

19) תולדות כה, כז.

20) רש"י שם.

21) תולדות קמה, ב.

22) מלכים-ב ד, ט.

23) הל' ת"ת לאדה"ז ספ"ב.

24) ברכות מז, א. וש"נ.

25) ראה יבמות קט, ב. לקו"ת ויקרא ה, א.

26) עיין קונטרס עץ החיים פי"ב.

27) שם, ב. יו"ד, א-ב.

28) שה"ש שם, ח.

29) ראה תו"א שם ט, ג. יו"ד, ב.

30) תהלים נא, יז. וראה ד"ה אד' שפתי תרכ"ח.

31) כמבואר בלקו"ת פ' נשא (כב, ב. כה, ב).

32) תהלים קיט, קעב.

33) ע"פ סוכה לח, ב. וראה תו"א יתרו סז, ב. ליקוטי תורה שה"ש מד, ב. ובכ"מ.  

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מצוה עלינו לספר: יחידויות מרתקות עם הרבי בפרסום ראשון

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

רשימה מעניינת: ה'מתאים ולא מתאים' של חסידי חב"ד

ברמה אחרת: מגזין מעורר עם הרב שווי • לקריאה והורדה

כך החלה 'סעודת משיח' בשביעי של פסח • סקירה היסטורית

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.