תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש התוועדות חסידית סוחפת עם הרה"ח הרב יוסף יצחק שיחי' גאנזבורג, שמשמש כמשפיע בישיבות תות"ל נחלת הר חב"ד וקרית גת – משלוחי הרבי מלך המשיח לארץ הקודש • מה התנאי לצאת ל'שליחות' של הרבי? איך הייתה תפילתו של המשפיע ר' ניסן נמנוב? מה יש לחנך מגיל צעיר? מה הדבר שמבטא יותר מכל את עניין הגאולה? לקריאה

כאשר התפרסמה השמועה שהרבי מתכוון לשלוח 'שלוחים' מיוחדים לארץ הקודש, כמובן שהיו מאות חסידים שרצו להירשם ולזכות להיות 'שליח של הרבי'. אך הרבי פירסם תנאים מינימלי והכרחיים, בכדי לצאת ל'שליחות'. אחד התנאים היה 'להיות שייך לעבודת התפילה'. הרבי מלך המשיח הגדיר זאת כדבר שהוא מחוייב המציאות וחיוני עבור היציאה ל'שליחות', עד שלא היה אפשר אפילו להירשם ל'שליחות' (למרות שמתוך המאות הרבים שנרשמו, הרבי עצמו בחר מספר מצומצם של חסידים) בלי לעסוק ב'עבודת התפילה', וכל שכן שזה נדרש ביציאה בפועל ממש.

אם נדייק במילים שהרבי התנה ביציאה ל'שליחות', אז נכתב 'שייך לעבודת התפילה'. ולכאורה צריך להבין מה הכוונה בהגדרה של 'שייך'? אם מדובר על אחד שלא מתפלל באריכות בפועל ממש, אלא רק 'שייך' ויכול בצורה תיאורטית 'להתפלל' – אז מה החידוש בזה? הרי ההתעסקות ב'עבודת התפילה' היא שייכת ונדרשת מכל אחד ואחד ללא יוצא מן הכלל (כמו שהרבי שליט"א מדגיש הרבה, ש'עבודת התפילה' היא מצווה מהתורה ופשוט שהיא נחוצה גם בדורנו, ובאריכות בזמן התפילה דווקא), אז מהו ה'תנאי' בזה?

לעניות דעתי הרעיון בזה הוא כך. יכול להיות מישהו שאולי בצורה מעשית הוא לא יכול להתפלל באריכות בכל יום, מחמת שהוא עסוק בעניינים אחרים של פרנסה או הפצת יהדות וכו', ויכול להיות גם מישהו שאולי גם מתפלל באריכות מפעם לפעם, אך הוא לא מונח בזה לגמרי. זה לא נוגע לו בצורה יוצאת מגדר הרגיל. כשצריך גם 'להתפלל', אז הוא מתפלל, אבל לא בזה חדור כל עולמו. על זה מגיע הרבי וקובע שבכדי לזכות בעניין הנפלא הזה של להיות 'שליח של הרבי', זה לא מספיק, אלא החסיד צריך להיות חדור כל כולו בעניין של 'עבודת התפילה'. שגם אם אין לו זמן מספיק לעסוק בזה, הוא יהיה מלא ברצון וכמיהה להזדמנות הראשונה בה הוא יוכל להתפלל באריכות ולשפוך את נפשו לפני השם.

הרב יוסף יצחק גאנזבורג - לחלוחית גאולתית8

שזו תהיה המציאות שלי

במילים אחרות: השינוי הוא בגישה ובתפיסה ל'עבודת התפילה'. שהזמן המיוחד הזה בו היהודי מתרומם מהגסות והגשמיות לעולם זך וטהור יותר, יהיה המרכז של חייו. שהדביקות בקדוש ברוך הוא בזמן התפילה, תהווה נקודת המפתח של עבודתו בכל הזמנים. שהדבר שינחה אותו בהפצת המעיינות וב'שליחות', יהיה העיסוק ב'עבודת התפילה'. זה הפירוש 'להיות שייך'. שזה לא 'עוד דבר' שצריך לעשות, אלא זה שייך אלי בצורה אישית, זו המציאות שלי.

לפעמים זה נראה ש'עבודת התפילה' זה דבר קשה ומסובך, שרק חסידים גדולים ואנשים מרומים מעם וכו', מצליחים לעסוק בזה. אבל האמת היא שהבעיה המרכזית היא לא הדרך המעשית 'איך מתפללים', אלא השאיפה והרצון 'להתפלל'. זו הבעיה האמיתית. כאשר מישהו באמת ירצה להתעסק ב'עבודת התפילה', ברור שהוא כבר ימצא את הדרך ליישם זאת בהתאם ליכולות שלו. האתגר העיקרי שעומד בפני האדם, זה השייכות והרצון לדבר. שהוא ירגיש שזה עניין שנוגע בנפשו.

הסיבה שהרבי הרש"ב הוציא את 'קונטרס התפילה', כתובה בתחילת הקונטרס: 'הנה בהיות אשר כל אחד ואחד מאנ"ש שואל ודורש איך מתפללים'. זאת אומרת שבגלל שיש אנשים שרוצים לדעת 'איך להתפלל', יש תשוקה לעסוק ב'עבודת התפילה', אז גם אפשר לסדר הדרכה מסודרת בזה. אבל הנקודה העיקרית, היא הרצון והשייכות להתפלל. להוריד את הסטיגמה ששמתי על עצמי 'שאני לא שייך לזה'.. הרבי מלך המשיח דורש שלכל אחד יהיה רצון להתפלל באריכות. שזה יהיה נוגע ואכפת לו. אחרי זה, כל אחד יתחיל בזה בהתאם ליכולות והכישרונות שלו, אך העיקר היא השאיפה להיות 'עובד'.

אחד כתב לרבי שהוא מתעסק 'בעבודת התפילה' והוא מרגיש שזה לא עוזר שום דבר, הוא נשאר אותו דבר ולא משנה את מידותיו כלל, ולכן הוא חושב להפסיק להתפלל. אז הרבי מלך המשיח עונה לו, שאם כאשר אתה מתעסק ב'עבודת התפילה' – אתה לא מצליח לשנות את המידות, אז תחשוב מה יקרה כאשר תפסיק להתפלל באריכות??.. מה יקר אם תפסיק להתפלל, יהיה יותר טוב?!.. התפילה היא הרי ראשית העלייה בעבודת השם, והיא גם ראשית הירידה לענייני העולם, אז ברור שחייבים להמשיך להתפלל באריכות! ובטוח שזה גם משפיע ומשנה מאוד.

הרב יוסף יצחק גאנזבורג - לחלוחית גאולתית6

להבין מה שאומרים

מוסבר בחסידות שעל ידי התפילה שהיא 'סולם המוצב ארמה וראשו מגיע השמיימה', כל אחד יכול להתעלות ולהתרומם אפילו מהמקום הנחות ביותר ('ארצה') ולהגיע לדביקות הכי גבוהה בקדוש ברוך הוא ('שמיימה'). ב'עבודת התפילה' ישנם דרגות רבות. אך תחילת העבודה בתפילה, זה לחשוב את פירוש המילים של התפילה ולומר אותם בחיות. יש כאלו שאפילו לא יודעים את פירוש המילות הפשוט של התפילה.. אז בפירוש העבודה בתפילה מתחילה מהבנת תוכן המילים שאומרים בתפילה.

השלב השני בתפילה, זה לחשוב את פירוש המילים החסידי של התפילה (ויש סידורים שליקטו בהם פירושים קצרים מתורת החסידות בתיבות התפילה, שכדאי לכל אחד להתפלל מהם בתור התחלה). אפשר להתחיל מדברים פשוטים, לחשוב מה זה שם הוי' ומה זה שם אלוקים וכו', ולאט לאט להתקדם בזה. אי אפשר לקפוץ מיד לשלבים מתקדמים.. יש לעלות בשליבות סולם התפילה בהדרגה. תורת החסידות מלאה וגדושה בביאורים של התפילה בדרך פנימיות התורה. פירוש המילות החסידי משדרג את התפילה מאוד. התפילה מקבלת משמעות חזקה יותר.

אך גם כאשר עוסקים בשלבים ראשוניים אלו ב'עבודת התפילה', צריכים להיות תמיד השאיפה והרצון להתפלל כפי שהרבי הרש"ב מדריך ב'קונטרס התפילה'. אז אמנם בפועל יש להתקדם מלמטה למעלה בהדרגתיות, אך צריך לכוון את עצמנו תמיד עם מטרה ברורה להוסיף ולהתחזק בעבודה בתפילה.

הרב יוסף יצחק גאנזבורג - לחלוחית גאולתית1

מה שלא יכול להיות בתפילה..

מובא בגמרא (ומוזכר הרבה בחסידות), שמי שלומד תורה בלי ההתעסקות ב'עבודת התפילה', אזי התורה נעשית לו כמו 'סם המוות' ותגרום לו לישות וגאווה שיורידו אותו למקומות לא טובים. לעומת זאת כאשר לומדים תורה לאחר ההתעסקות ב'עבודת התפילה', אז התורה נעשית לו כמו 'סם החיים' ותרומם את האדם בעבודת השם. נשאלת השאלה: למה באמת לימוד התורה יכול להיהפך ל'סם המוות' ואילו 'עבודת התפילה' תמיד תהיה כ'סם החיים'?

מסביר על כך הרבי מלך המשיח, שמאחר שהתורה היא עבודה 'מלמעלה למטה', לכן ייתכן שהאדם לא התכונן בצורה מספקת להיות 'כלי' ומשכן לאור האלוקי, במילא התורה יכולה להימשך להחיות את קליפות הטומאה ולהפיל את האדם ממדרגתו. אבל התפילה תמיד תהיה 'סם החיים', מאחר שכל עניינה זה העבודה 'מלמטה למעלה', שהאדם עובד עם עצמו ונהיה 'כלי' ראוי לגילוי האלוקות. במילא האור חודר בו בפנימיות ואין לו להיכן 'לזלוג' וליפול לקליפות הטומאה. כשחסיד או בחור מתחילים לעסוק ב'עבודת התפילה', באיזה צורה שתהיה, היא לא יכולה להיות 'סם המוות' חס ושלום. כשמתפללים בחיות ובפירוש המילות, זה תמיד יגרום להתרוממות רוחנית. רק התורה יכולה להיות 'סם המוות'.

ומדובר פה לא רק על לימוד תורה הנגלית, אלא גם על תורת החסידות. ב'קונטרס התפילה' מוסבר שגם כאשר לומדים חסידות, ואפילו בעיון ובהעמקה, אך לא מתפללים באריכות – אז גם לימוד החסידות נעשה ל'סם המוות' רחמנא ליצלן, והוא גורם לאדם ישות וגאווה עד שהוא מפילו לבאר שחת חלילה. רק 'עבודת התפילה' גורמת בצורה ברורה ומובטחת שהאדם יקיים את רצון הבורא בצורה אמיתית ונכונה, מכיוון שהתפילה גורמת ל'ביטול' מציאותה אדם ובמילא לדביקות באלוקות. אז גם מי שמתחיל להתעסק ב'עבודת התפילה' בדרגות הפשוטות ביותר (של פירוש המילות ואמירת המילים בחיות), מובטח לו הצלחה והתעלות בעבודת השם, כי זו עבודה אמיתית מלמטה למעלה.

הרב יוסף יצחק גאנזבורג - לחלוחית גאולתית3

להתפלל בחיות והתלהבות

לפעמים יכול להיות אחד שהתחיל לחשוב את פירוש המילות של התפילה, אך גם לאחר תקופה שהוא חשב את התוכן של המילים, עדיין המילים לא 'מרגשות' אותו ובמילא זה כבר 'משעמם' אותו.. אז דבר ראשון צריך לדעת, שפירוש המילות הפשוט הזה הוא האמצעי להתקשר לקדוש ברוך הוא. הבעל שם טוב חידש את העניין של 'בא אל התיבה', תיכנס לתיבות התורה והתפילה.

לפני הבעל שם טוב היה הבנה והשגה, אך הבעל שם טוב חידש את המושג של להיכנס ולהתחבר לתיבות עצמם, גם בלי להתרגש מהם. גם אדם פשוט יכול להתחבר למילים של התפילה, גם בלי השכלה עמוקה. המילים עצמם משקפים דרגות גבוהות מאוד באלוקות. במילות התפילה עצמם יש כוח סגולי נפלא. אם נחשוב על העובדה הזאת, שלמילות התפילה יש כוח אדיר, אז זה גורם התעוררות וחיות בתפילה. כשקולטים את הקדושה ששוכנת בתוך מילות התפילה, זה מפיח רוח חיים ואנרגיה מיוחדת בתפילה. זה נותן חשק להתפלל כמו חסיד.

ב'אגרת הקודש' פרק ד' מבואר, שעל ידי התפילה יש אפשרות לראות את המלך, והדרך לזה היא 'להביט אל כבודו וגודלו המתעטף ומתלבש בתוך תיבות התפלה הסדורה בפי כל'. זאת אומרת שעצם הגילוי של הקדוש ברוך הוא נמצא בתיבות ואותיות התפילה. הגילוי של זה מגיע על ידי ההבנה וההשגה, אך נקודת העצם מגיעה מההתחברות לתיבות התפילה. אז כשאדם מבין את הכוח הגדול שיש לתפילה, הוא מתמלא בחשק והתלהבות בתפילה. המילים מתחילות להיות 'מרגשות'.

אני זוכר איך המשפיע הנודע ר' ניסן ע"ה נמנוב היה מתפלל. הוא היה מתפלל בכזה חשק ובכזו חיות.. לא היה אפשר להאמין שחסיד שכל כך 'משכיל' ומלומד בתורת החסידות, יכול להתפלל בכזו חיות והתלהבות.. הוא היה מוציא את מילות התפילה בכזו תמימות נפלאה, כמו אדם פשוט.. זה היה ממש כמו ההגדרה של ה'שולחן ערוך' שיש לומר את מילות התפילה כ'מונה מעות'. היה אפשר לחוש את היוקר שהוא הרגיש בכל מילה ואות בתפילה. כשלא מדגישים את הכוח העצום שיש במילים של התפילה, אז יכול להיות מצב שנמאס לאדם להתפלל. אבל כשחדורה ההבנה בייחודיות של מילות התפילה, אז התחושה שונה לגמרי.

הרבי מדריך שגם ההתבוננות בעניין בחסידות שחושבים לפני התפילה ובתפילה, צריכה להתקשר ולהיכנס בתוך הפירוש הפשוט של המילים בתפילה. כל עניין בחסידות, מתחבר לפירוש המילות. כי כל החסידות מדברת ומסבירה על הקדוש ברוך הוא, וכל מילות התפילה מדברות על הקדוש ברוך הוא.

הרב יוסף יצחק גאנזבורג - לחלוחית גאולתית4

לחנך מגיל צעיר

דרך אגב, שמעתי על מחקר שהתקיים לפני מספר שנים, על ידי אחד המחנכים הגדולים בציבור החרדי, שבדק את המניע וסיבה שגורמת לנשירה שקיימת בציבור החרדי. לאחרי בדיקות של שנים ומאות שיחות עם נוער 'נושר' וכו', הוא הגיע למסקנה שהסיבה שגורמת לתופעת הנשירה, היא העובדה שמגדלים ומחנכים את הילדים החרדיים להתפלל בכל יום (ואף שלוש פעמים ביום), אך לא מחדירים בהם את החיות בתפילה. כך לאחר תקופה שהם אומרים את נוסח התפילה בקרירות ובעל כורחם, זה מוריד להם את החשק והחיות גם בלימוד התורה ובקיום המצוות, כך שלבסוף הם יורדים מדרך התורה והמצוות לא עלינו.

וזה דבר מאוד מעניין שבעצם אדמו"ר הזקן כבר ראה את הכל.. כמו שמוסבר המון בתורת החסידות ש'עבודת התפילה' זה 'חוט השדרה' והדבר שמעמיד ומחיה את כל לימוד התורה וקיום המצוות. אז יש כאלו שגילו זאת עכשיו.. אבל בחסידות כבר הכל מובהר! אם רוצים שיהיה חיות בלימוד התורה וקיום המצוות, אז צריך לחנך את הילדים כבר מגיל צעיר להשקיע ב'עבודת התפילה'! גם ילדים צעירים יכולים וצריכים להבין את פירוש המילים בתפילה, ולהתפלל בחיות ובהתלהבות.

צריך לחנך ולהסביר כבר לילדים קטנים ב'תלמוד תורה' את החשיבות העצומה של התפילה, ואיך היא היסוד והדבר העיקרי של החסידות. אמנם יש דרגות גבוהות יותר ב'עבודת התפילה' ששייכות יותר למבוגרים, אך הכל מתחיל מהחינוך בגיל הצעיר. כאשר הילד יתרגל לכוון בתפילה ולהשקיע בתפילה זמן, כי הוא מבין את החשיבות והנחיצות של התפילה, אז הוא יוכל להתקדם ולעלות בקלות יותר כאשר יגיע לישיבה, וגם אחרי החתונה ובהמשך החיים הוא יתפלל באריכות.

צריך להסביר לילדים מה זה 'תפילה'. לדעת שמדברים לקדוש ברוך הוא ('דע לפני מי אתה עומד'), וכמו שבכדי לפגוש מלך בשר ודם יש לחכות שנים על גבי שנים לכך, אז כך גם התפילה זה זמן מיוחד ונדיר בו אפשר 'להיפגש' ולדבר עם מלך מלכי המלכים! אז צריך לייקר את זמן התפילה ולנצל אותו כראוי. להוסיף בזה עוד כמה דקות וכך להתקדם בזה לאט לאט. וזה חשוב מאוד שמעוררים על העניין של 'עבודת התפילה', כי זו בעצם נקודת חסידות חב"ד! ושוב פעם אני מדגיש: צריך לעורר ולחזק את העניין של 'עבודת התפילה', החל מהגילאים הצעירים ביותר ב'תלמוד תורה' ו'ישיבה קטנה' וכו'. זה דבר נחוץ וקריטי להצלחה ב'עבודת התפילה' שמתוארת ב'קונטרס התפילה'. ואפילו יש לחנך ולהסביר את חשיבות התפילה והמשמעות שלה, לבנות ונערות צעירות. שהרי כידוע שבנות קשורות יותר למידת הרחמים, ועניינה של התפילה זה התעוררות רחמים.

להתרכז בעניין נקודתי

אחד הדברים שנדרשים ב'עבודת התפילה', זוהי ה'התבוננות'. יש בזה הרבה דרגות (והרבי הריי"צ מסביר זאת ב'המשך תש"א'), אך התחלת הדרך ב'התבוננות' זה ריכוז. לרכז את המחשבה בעניין מסויים בחסידות. חמש, עשר דקות. כל אחד שיתחיל בזה לפי היכולות שלו. אבל הרעיון הוא שאחרי לימוד החסידות, יש לעצור ולחשוב על הנלמד במחשבה ולמצוא ב'מאמר' את הנקודה שיוצאת ממנו. לחשוב ולהתרכז בעניין נקודתי שמובן ומונח היטב בראש, ולנסות להתחבר אליו בזמן התפילה. לחשוב: מה לימוד החסידות גרם לי להשתנות?

ולא חייבים להתבונן ולחשוב דווקא על עניין ארוך ועמוק בחסידות, אפשר אפילו להתבונן על פתגם מספר 'היום יום' או בסיפור חסידי בתפילה.. המטרה של ההתבוננות בתפילה, זה ההתחברות והקשר הפנימי לדבר שעליו חושבים. שזה עניינה של ה'דעת', להתעמק ולהתעצם עם הדברים. שמה שכתוב בתורת החסידות יהיה דבר אישי שלי, לא עוד משהו שכתבו בספרים.. וכדי להגיע לזה צריך פשוט להתרכז, במשך חמש או עשר דקות, ולהיות מונח לגמרי בתוך העניין.

זה אמנם קשה בהתחלה, אבל כאשר מתחילים להתרגל להתרכז עם נקודה קצרה בחסידות, אז בהדרגתיות אפשר להתקדם בזה עוד ועוד, וזה נהיה קל יותר במהלך הזמן. אז אולי יש לאחד את החוש והכישרון לזה יותר, ולשני זה מגיע ביותר מאמץ, אך מה שנדרש בעיקר זה ההשקעה של האדם. לקדוש ברוך הוא אכפת בעיקר מהמאמץ והיגיעה האישית להתרכז ולהתבונן, ולא כל כך מהכישורים הטבעיים (למרות שכמובן מי שקיבל את הכישרונות לכך, בוודאי עליו לנצלם עד תום). אז אולי חסידים בדורות קודמים יכלו בקלות יותר להתרכז, אבל נקודת העניין של 'עבודת התפילה', זה לא התוצאות אלא ה'עבודה' והמאמץ.

הרב יוסף יצחק גאנזבורג - לחלוחית גאולתית25

מה יותר 'משיח' מתפילה?

השייכות של 'עבודת התפילה' עם העניין העיקרי של תקופתנו 'לקבל פני משיח צדקנו', ממש בולטת. ב'אגרת הקודש' פרק ד' מבואר דבר נפלא, שבנוסך לגאולה הכללית לעם ישראל כולו, ישנה את הגאולה הפרטית והאישית של כל יהודי, שהיא נעשית על ידי 'עבודת התפילה'! ובלשונו של אדמו"ר הזקן: 'כל ניצוץ פרטי מהשכינה שבנפש כל אחד מישראל יוצאת מהגלות והשבייה לפי שעה בחיי שעה זו תפילה ועבודה שבלב מעומקא דליבא'.

התפילה זה ה'משיח' והגאולה הפרטיים, שאז מתגלה הניצוץ האלוקי שנמצא אצל כל אחד. אז מה יותר 'משיח' מלהתפלל באריכות?? הרי אדמו"ר הזקן אומר ש'עבודת התפילה' זה ה'משיח' הפרטי! צכאשר מתעסקים ב'עבודת התפילה', אז מפנימים בצורה פנימית ואמיתית את כל החיות והאמונה בביאת המשיח. לכן חשוב מאוד להתפלל באריכות, בכדי 'לחיות עם משיח'. והעיקר שנקיים את מה שמדברים..

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.