תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

הרב לוי יצחק גינזבורג בהתוועדות מעוררת • לרגל ה'יארצייט'

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית

מערכת 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות חסידית סוחפת עם המשפיע הנודע הרב חיים לוי יצחק ע"ה גינזבורג • מהו סוד הצלחתו של 'הבינוני'? עד כמה חשובה הכוונה? מה משנה את 'סולם הערכים'? מה גורם ל'קיום אמיתי' של המצוות? מה נדרש במיוחד בדורות האחרונים? מיהו ה'עובד'? וכיצד נדרוש גאולה באמת?• מוגש לרגל ה'יארצייט' בט"ז תמוז לקריאה

•••

כל חסידות חב"ד בנויה על התמודדות 'הבינוני'. זה שאינו נקרא עדיין 'צדיק' ובטח שלא 'רשע'. אם נפתח את ספר ה'תניא' נגלה, שהאמת היא שכל 'סודו' של אותו 'בינוני', זוהי ההתעסקות העיקשת בכל יום ב'עבודת התפילה'. מה ש'מחזיק' ומרומם אותו להיות בדרגת 'הבינוני' ומה שמביא אותו להרגשה שהרע מושלל אצלו בתכלית, אלו הם אותם 'עיתים מזומנים' של התבוננות במוח והרגשת האהבה לה' בלב – בזמן שהוא מתפלל באריכות.

הדרך בה מדריך רבינו הזקן (בספר ה'תניא' פרק י"ב) את האדם הרגיל, שרוצה להתקרב לה', להגיע למצב של 'קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו', היא באמצעות ה לימוד וההתבוננות בזמן התפילה. שעת התפילה, זהו זמן מסוגל להתבוננות בגדולת ה' ולהתעוררות האהבה לה' בלב. ומה שמביא את 'הבינוני' למצב נעלה זה (ביחס לאנשים כמונו), שכל עבירה מושללת אצלו בתכלית לגמרי - הם אותם 'עיתים מזומנים' שהוא מתפלל באריכות.

בהם מתגברת נפשו האלוקית, ומתגלה ומאירה בתוקף אורה. באותם רגעים נרגשת הנפש האלוקית ומתגלה בתוך המהות הגלויה של האדם, עד שהנפש הבהמית כמו 'משתתקת', ו'מקבלת', גם היא את ה'מסר' של הנפש האלוקית (בהסכמה של שתיקה לפחות), את האמת האלוקית שהוא יתברך לבדו ואין זולתו, שהכל הוא אלוקות ואלוקות הוא הכל.

אותם זמנים מרוממים של 'עבודת התפילה', הם המביאים את האדם לידי החלטה איתנה בנפשו פנימה, שבשום אופן שבעולם לא יפרוק מעליו עול מלכות שמים, גם בשעה שההתעוררות של אותם רגעים תחלוף ותעבור.

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית2

הכל תלוי בכוונה

שלא כמו בשאר המצוות, בהם כוונת המצווה היא רק דבר נוסף (חשוב כשלעצמו) על עיקר קיום המצווה, בו 'המעשה הוא העיקר'. אם כיוון האדם את כל הכוונות ולא עשה את המעשה לא יצא ידי חובתו, ומאידך, אם קיים את המצווה במעשה ובדיבור, גם אם לא כיוון כראוי, הרי את עיקר המצווה הוא קיים; [ואפילו במצוות בהם הכוונה היא חלק מהמצווה, כמו תפילין ('שיעבוד המוח והלב') וציצית ('קבלת עול מלכות שמיים') - הרי סוף סוף גם ללא כוונה יוצאים ידי חובת המצווה].

אבל בתפילה המצב הוא להיפך (ראה 'ליקוטי שיחות' חלק כ"ה עמוד 116 ואילך ושם נסמן): התוכן העיקרי של התפילה היא הכוונה וההתבוננות שבמוח ובלב. כמאמר חז"ל על הפסוק 'ולעבדו בכל לבבכם' - 'איזו עבודה שבלב זו תפילה'. אלא שחכמים תיקנו 'מסגרת' של אמירת נוסח מסויים ומדוייק של פסוקי תפילה, הכולל בתוכו את כל ה'מסר' בו צריך יהודי להתבונן. אבל אין זו אלא 'מסגרת' לתוכן העיקרי של התפילה, שהיא ההתבוננות במוח וההשבה אל הלב כי 'ה' הוא האלוקים' ואין עוד מציאות מלבד אלוקות. וכפי שמביא הרבי מלך המשיח פעמים רבות את דיוקו של הגר"ח מבריסק מלשון הרמב"ם (בתחילת פרק ד' בהלכות תפילה) שבלי כוונה אין כאן 'חפצא של תפילה' כלל!

זו גם הסיבה שאצל חסידים מקפידים תמיד ללמוד חסידות לפני התפילה, ולהתבונן בחסידות ולהתכונן לתפילה, וזאת גם אם בגלל זה יתאחר זמן התפילה. וכן נוהגים לטעום מזונות לפני התפילה, וכפי פתגמו של הרבי מהר"ש 'מוטב לאכול כדי להתפלל מאשר להתפלל כדי לאכול'. וכן מתפללים באריכות ובמתינות אף אם בגלל זאת לא יתפללו עם הציבור, למרות גודל מעלתה של תפילה בציבור, שכן עיקר התפילה היא הכוונה שבלב (לא כשאר המצוות שהכוונה בהן היא עניין נוסף, כמוסבר קודם).

ואם 'יהדרו' בפרטים (בזמן התפילה, בתפילה עם הציבור, ובלא לאכול לפני התפילה) 'על חשבון' כוונת התפילה, לא יהא זה הידור מצוה אלא ההיפך הגמור. שכן בלא כוונה, גם אם יהיו כלל הפרטים בשלימות ובהידור, אין זה אלא הידור בפרטי ה'מסגרת', בשעה שהתוכן העיקרי חסר מן הספר.

ובלשון ה'נגלה' - ה'דאורייתא' דוחה את ה'דרבנן': כוונת התפילה הן המצוות מן התורה שהם חובת הלבבות ויסוד ושורש כל המצוות: אמונה בה', אחדות ה', ידיעת אלוקות, אהבת ה' ויראתו וכו', ואילו הפרטים בתפילה הם תקנת חכמים. אין מקום, איפוא, 'להדר' ו'להחמיר' בקיום הפרטים על חשבון עיקר התפילה, ה'עבודה שבלב', שהיא מן התורה.

וכפי שכתב רבינו הזקן במכתבו המפורסם 'וגם האומרים תפילה מדרבנן - לא ראו מאורות מימיהם'! וזאת, למרות פסק רבינו הזקן עצמו שהתפילה היא מדרבנן. כי חכמים תיקנו את ה'מסגרת' (הנוסח, הזמן והאופן), אבל עצם עניין התפילה היא הכוונה, הכוללת כמה וכמה מצוות מדאורייתא, שהן יסוד ושורש כל המצוות.


הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית3

לא להיות כמו כלב שנובח 'הב הב'...

התוכן העיקרי של התפילה, על פי פנימיות התורה, הוא לא רק 'בקשת צרכיו' של המתפלל, אלא זמן התפילה הוא הזמן בו האדם יוצא ו'נלחם' עם גופו ונפשו הבהמית המושכים אותו לתאוות עולם הזה ותענוגיו, ועל ידי התפילה הוא מתקשר ומתאחד באלוקות. ה'זוהר' הקדוש מתבטא במילים קשות וחריפות על אותם שמתפללים רק בשביל בקשת צרכיהם, ומשווה אותם ל'כלבים' התובעים כל הזמן רק 'הב הב' - הכל בשבילי..

'המגיד ממעזריטש' (בספר 'אור התורה' תחילת פרשת 'ויגש') מפרש את המשנה 'אין עומדין להתפלל אלא מתוך כובד ראש' - שאין להתפלל רק מפני הצרכים האישיים שלי, לא לחשוב רק על עצמי, אלא מפני הצורך ('כובד') והשלמת הכוונה של ה'ראש', 'רישא דכל רישין', היא השכינה. וכידוע הפתגם מגדולי צדיקי פולין (על משקל לשונות הפסוקים): 'מדוע לא בא בן ישי (מלך המשיח) גם תמול גם היום' - משום ש'גם תמול גם היום אל הלחם', מפני שבני האדם מתפללים ומבקשים כל הזמן רק על צורכיהם ופרנסתם הם, ואינם 'מרעישים עולמות' שתבוא כבר הגאולה האמיתית והשלימה על ידי משיח צדקנו!

וזוהי זעקת הרבי מלך המשיח בכ"ח ניסן תנש"א 'אילו היו צועקים באמת (ולא רק 'מפני הציווי') - היה משיח כבר בא מזמן!'. הרבי דורש שנרצה 'משיח' לא רק בגלל הטוב הגשמי שיהיה אז, אלא בעיקר בגלל הגילוי אלוקות שיהיה בגאולה. ועל ידי ההתבוננות בטוב של אלוקות בזמן 'עבודת התפילה', אז אפשר 'לצעוק באמת' לקדוש ברוך הוא שיביא כבר את הגאולה השלימה.

(ב'ליקוטי שיחות' חלק כ"ג עמוד 217 ואילך נתבאר, שגם עניין 'בקשת צרכיו' שנדרש בתפילה, הוא לא בשביל עצמו, אלא כדי שיוכל למלא את הכוונה האלוקית בשלימות, עיין שם).

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית4

מה שמשנה את 'סולם הערכים'

שעת התפילה, היא שעת 'מוחין דגדלות' למעלה. ההבדל בין 'מוחין דקטנות' (שכל של קטן) ל'מוחין דגדלות' (שכל של מבוגר) הוא, ש'סולם הערכים' של ילד קטן הוא מאוד חיצוני ושטותי. הקטן אוהב דברים קטנים לא חשובים, והוא גם מתקצף ומתכעס מדברים קטנים. לעומתו האדם המבוגר, מבין שכל הדברים אליהם מתאווה הקטן אינם אלא שטויות, ואין ראוי להתאוות ולחפש אליהם, אלא ישנם דברים שחשובים באמת, לפי הבנתו המבוגרת.

אם נתבונן יותר נגלה, שהרדיפה אחרי ענייני העולם הזה מגיעה מ'מוחין דקטנות'. נדמה לאדם שדברים אלו הם החשובים, בה בשעה שבאמת כל העולם ותענוגיו אינם אלא שטויות והבלים, כאשר המציאות האמיתית אינה אלא אלוקות בלבד ו'אין עוד מלבדו'. אך כאשר מאירים אצל האדם 'מוחין דגדלות', ו'סולם הערכים' אצלו משתנה לפי ההבנה האמיתית, אזי במקום להיות 'מונח' בגשמיות, הוא מוסר ונותן את כל כולו לאהבה את ה' ולדבקה בו וכו'.

זה מה שקורה אצל הבינוני (ו'מידת הבינוני היא מידת כל אדם, ואחריה כל אדם ימשוך'!) בשעת התפילה. באותה שעה מאירים אצלו ה'מוחין דגדלות', ויכול הוא להגיע לידי הכרה והרגשה שהמציאות האמיתית אינה אלא אלוקות. וזאת, משום שגם 'למעלה', בעולמות העליונים, מאירים באותה שעה ה'מוחין דגדלות'.

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית5

אז אפשרי להרגיש

גם בעולמות העליונים, באורות ובכוחות האלוקיים, יש בחינת 'קטנות' ו'גדלות'. יש את האור האלוקי ש'ירד' והצטמצם להיות שייך לעולמות, שלגביו העולמות חשובים ו'תופסים מקום' (למרות שהוא זה שמהווה אותם), שהרי כל הצמצום שלו וירידתו לא נעשה אלא בכדי שיתהוו העולמות.

בבחינה זו אי אפשר לומר שנרגש בה בתכלית כי 'הוא לבדו ואין זולתו', מאחר שישנה 'תפיסת מקום' כלשהי גם לנבראים. ולכן גם כאשר בחינת אור אלוקי זה תאיר בעולמות, העולמות לא יתבטלו לאלוקות לגמרי. כי נרגש בהם כאילו גם הם מציאות חשובה, גם להם יש 'תפיסת מקום'. וכתוצאה מזה, גם אצל האדם, הוא נמשך ומתאווה לענייני העולם.

אבל בעת רצון, בשעת התפילה, כאשר מאירים ה'מוחין דגדלות' – שהיא הבחינה באלוקות בה נרגש בצורה מוחלטת ש'אין עוד מלבדו', אז גם בעולם שלנו התחתון זה שעת הכושר להגיע להכרה אמיתית שכל העולם כולו הוא אין ואפס ממש, ואין לשאוף ולהתאוות אלא לה' לבדו.

באותה שעה מאירים אצלו ה'מוחין דגדלות', ויכול הוא להגיע לידי הכרה והרגשה שהמציאות האמיתית אינה אלא אלוקות. אבל כמובן, שלמרות שמ'למעלה' נותנים לאדם את האפשרות להגיע לזה, אבל הוא צריך לבוא לכך על ידי עבודתו ויגיעתו שלו.

בחינה זו, של 'מוחין דגדלות', אמנם מתגלה לכל אדם (לא רק ליחידי סגולה ובעלי נשמות גבוהות, אבל מצד שני היא מתגלה רק למי) שעשה משהו והתאמץ בשביל זה. כאשר הוא מתאמץ ומתייגע בשכלו להשכיל להבין ולהעמיק, להתבונן בגדולת ה', שהוא אין סוף ובלי גבול. ודווקא באופן של 'להעמיק דעת'. להתקשר נפשית לכך, על ידי כח הדעת, 'להזדהות' לגמרי ו'לחיות' עם זה בכל מאודו, שרק אז יהיו לכך תוצאות גם בלב, והדברים לא יישארו רק כ'תאוריה' יפה במוח ובשכל.

ומזה הוא מגיע לידי אהבה שבלב. והרגש שבלב אינו רגש 'תיאורטי' בלבד, אלא הוא מהווה 'חיות' לכוחות החיצוניים של האדם, לעשות לחשוב ולדבר בתורה ובמצוותיה. וכדי שלא יהיה קיום 'יבש' בלבד, אלא 'קיום אמיתי', עם כל ה'אמת' והחיות שבו (כמו שכתוב בפרק ד' ב'תניא'), צריך שהקיום יהיה מאהבה, ואז האהבה תשמש 'חיות' לקיום המצוות. וזה נעשה באמצעות התפילה דווקא.

הדרך שהתפילה תגרום לנו לאהבת השם ובמילא ל'קיום אמיתי' של התורה והמצוות, מגיעה על ידי ההתבוננות בתפילה ובפרט ב'קריאת שמע'. אך כדי שתהיה אפשרות להרגיש אהבה ב'קריאת שמע' ויהיה לזה 'קיום', כדי שתיקבע במוחו ובליבו באמת העובדה שכל מציאות העולם היא אין ואפס - לשם כך תיקנו חכמים את נוסח התפילה שלפני 'קריאת שמע'. כי על ידי ההתבוננות בעניינים שמוסברים קודם ל'קריאת שמע', אפשר להגיע בהמשך להרגשה באהבת השם.

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית6

עם ירידת הדורות - צריך להתבונן יותר

להבנת הדברים יותר: למה תיקנו חכמים את 'ברכות קריאת שמע' כהכנה ל'קריאת שמע'? לכאורה אין להם קשר ל'קריאת שמע'.. אילו היו ברכות אלו כמו כל 'ברכות המצות' ('להניח תפילין', 'להתעטף בציצית' וכדומה) היו צריכים כאן לברך 'אשר קדשנו במצוותיו וציונו לקרוא קריאת שמע', והרי לא כך מברכים על 'קריאת שמע'. אלא פותחים בסיפור שבחו של ה', אשר הוא יוצר אור ובורא חושך, וכל המלאכים בטלים אליו ומשבחים אותו, ואהבת עולם אהבתנו וכו'. מה השייכות של כל זה עם 'קריאת שמע'?

אלא, שעניינם של 'ברכות קריאת שמע' הוא כדי שתיקבע במוחו ובליבו של האדם תוכנה של 'קריאת שמע', העובדה ש'השם אחד', והוא ורק הוא המציאות האמיתית. ולשם כך יש צורך להתבונן תחילה בגדולתו של הקדוש ברוך הוא ובשבחיו, ולראות כיצד כל העולמות וכל המלאכים בטלים אליו יתברך לגמרי (והרי המלאכים הם שורשה של ה'נפש הבהמית'; אם כן, בכך שמראים לה כי גם שורשה שלה בטל לאלוקות, פועלים גם עליה שגם היא תהיה בטילה לאלוקות). ולמרות הכל הוא הניח ועזב את כולם, ולא ייחד את מלכותו אלא עלינו, על ישראל עמו, ונתן רק לנו את תורתו וכו' וכו'. ההתבוננות בכל זה תהווה הכנה מתאימה שהתוכן של 'קריאת שמע' יוכל להיקלט בנפש באמת ולפעול את פעולתו.

בדורות הראשונים, כשהיו הגופים היו מזוככים והעולם לא הסתיר כל כך על האלוקות, הייתה מספיקה ההתבוננות ב'שמע ישראל' כדי לפעול באדם שהדברים ייקבעו בנפשו. אבל עם ירידת הדורות עוד ועוד, כשהגופים התגשמו יותר והעולם מעלים ומסתיר יותר, אזי ראו חכמים שיש צורך לתת לאדם יותר 'חומר' במה להתבונן כדי לעורר את מוחו וליבו לאהוב את ה'.

ומסיבה זו, בדורות המאוחרים יותר תיקנו חכמים גם את 'פסוקי דזמרה', לפי שראו חכמים שמפני ירידת הדורות לא די גם בהכנה זו של 'ברכות קריאת שמע', ויש צורך בעוד הכנה והתבוננות בגדולת ה' בכל הפרטים המבוארים בפסוקי דזמרה.

וכן גם בהמשך הדורות, מאותה סיבה מקפידים אצל חסידים ללמוד חסידות בדווקא לפני התפילה, כדי ש'יהיה במה להתבונן'. ובדורנו עלינו להתבונן יותר ויותר באמת האלוקית ולהאריך בתפילה יותר. כך גם נפש הבהמית 'תסכים' לאמת האלוקית.אבל מצב 'אידיאלי' זה, שהרע כאילו 'מסכים' ו'מצטרף' להתלהבותו של הטוב, וגם הוא רוצה אך ורק לדבקה בו יתברך, לא 'הפך' בעצם מהותה של ה'נפש הבהמית'.

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית7

להכניס את האמונה בפנימיות

מכיוון שכל עוד לא לא הגענו לדרגת 'אהבה בתענוגים', הרי בעצם, גם בשעת התפילה עצמה, לא הפך הרע כלל לטוב. בעצם מהותו הוא עדיין שואף ומשתוקק לתאוות העולם הזה, אלא שבאותו רגע הוא 'ענה אמן בעל כרחו'. הוא לא יכל לעמוד בפני עוצמת הגילוי של ה'נפש האלוקית', ולכן הוא כמו 'השתתק' ו'הסכים' לרגע לרצונו של הטוב, להשתוקק לקדושה. אבל זה היה רק כמו אדם שישן, שבכל רגע הוא עלול להתעורר. ברגע שהשפעה וההתלהבות יחלפו, יחזור הרע להיות מה שהוא בעצם - הוא יחזור לשאוף ולהשתוקק לתאוות עולם הזה ותענוגיו. ולכן אחר התפילה, כאשר ה'מוחין דגדלות' כבר לא מאירים בכל התוקף כמו בשעת התפילה, אז האדם חוזר 'אל הקרקע', הוא חוזר ורואה ומרגיש את העולם הזה ותאוותיו.

וזהו חידושה של חסידות חב"ד, להביא את כל האמונה והמסירות נפש שלמעלה מן השכל – אל תוך החכמה בינה ודעת. לתוך המציאות. שה'ביטול' ייכנס אל תוך המציאות. וכך גם המציאות עצמה כמות שהיא (לא רק תתבטל לאלקות, אלא) תבין ותשיג ותתבונן באלוקות, וכך תהפוך בעצמה להיות אלוקות.

בתוך חסידות חב"ד עצמה, במידה מסוימת על כל פנים, אפשר לומר גם ששתי נקודות אלו (ביטול בתכלית מחד ולהכניס זאת לתוך המציאות מאידך), אלו שתי הנקודות המודגשות בשתי הדמויות של החסידים 'משכיל' ו'עובד'.

אצל ה'משכיל' בהבנת וידיעת אלקות ובהתבוננות בענייני אלקות, מודגשת יותר הנקודה שצריך למלא את המציאות עצמה באלקות. שהשכל עצמו יהיה ממולא וחדור באלקות. ואילו אצל ה'עובד', שעיקר עסקו ועבודתו היא (לא כל כך ההשכלה וההבנה, אלא בעיקר) היישום של זה בעבודת ה' – אצלו הדגש החזק הוא יותר על הביטול שלו לה' ושיעבוד כל מהותו לעבודת ה'.

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית8

צריך להיות 'עובד'!

וזוהי גם הסיבה שהחסידים, ועוד יותר רבותינו נשיאנו, שמו דגש חזק מאד דווקא על ה'עובד' ולא החזיקו כל כך מה'משכיל' – כיוון שאצל ה'משכיל' מודגשת יותר המציאות. אף שהיא מציאות של קדושה, אבל בכל זאת זו מציאות. וכל מציאות יש בה איזה שהוא פירוד מה', גם אם רק בדקות דדקות.

כמובן חייבים להדגיש שמדובר כאן על הבדל דק בין 'משכיל' ו'עובד', מאחר שלשניהם ישנה בוודאי קבלת העול הראשונית לפני הכל. שניהם עוסקים הן בלימוד הבנה והתבוננות בחסידות והן בתפילה באריכות. שניהם רוצים להתבטל לאלוקות ולפתוח חלון לקבל את האלוקי כמות שהוא.

אלא שבכל זאת אצל ה'משכיל' מודגשת יותר ההבנה וההשגה, ואילו אצל ה'עובד' מודגש יותר הביטול וזיכוך עצמו. לפיכך אמרו שה'משכיל' האמיתי הוא דווקא ה'עובד'. שכן ה'משכיל' מנסה להוריד את העניין האלוקי אליו, למצוא הסברים ומשלים ודוגמאות שיסבירו את העניין בשכל האנושי התחתון. וכאשר מדובר על הקדוש ברוך הוא ש'לית מחשבה תפיסא ביה כלל' [=שאין מחשבה 'תופסת' ומבינה אותו], מובן שכמה שלא יבין ויתפוס, הדבר עדיין רחוק מאד ממנו.

ואילו ה'עובד' מנסה גם הוא להתקרב אל העניין. אבל לא באופן של להוריד את העניין האלוקי אליו, אלא שהוא מנסה להזדכך להתעלות ולהתרומם וכך להיות שייך יותר ויותר אל העניין האלוקי. ולכן, מי שמנסה להתקרב אל הקדוש ברוך הוא בכוחות עצמו, בבחינת מציאות, הרי בעצם היותו מציאותו, אפילו בדקות דדקות, הוא מנגד לאלקות, ואין השכינה שורה בו. רק ה'עובד', מי שמנסה לצאת מעצמו ולהתבטל אל האלוקי, לפתוח חלונות לקבל בתוכו את העניין האלוקי כמות שהוא, רק הוא יוכל אכן להרגיש ולחיות את העניין האלוקי לאמיתתו.

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית811

לא 'סברות כרס'..

כמובן לא מדובר כאן בשום אופן ב'משכיל' כזה שהוא מציאות של יש מגושם, שמשלב רגל על רגל, 'מפשיל שרוולים' ומנסה 'לפרק' איזו סוגיא. להגדיל את המציאות והישות שלו על ידי אמירת סברות כרס בחסידות רחמנא ליצלן. על כך היה המשפיע ר' מענדל ע"ה פוטרפס מתבטא בשעת חדוותא: מי שהוא עובד בעי"ן הוא משכיל בשי"ן, ואילו מי שהוא אובד באל"ף הוא מסכיל בסמ"ך (מלשון סכל וטיפש).

ישנם כאלו שמחפשים את המציאות שלהם גם בחסידות. הם אומרים פלפולים בחסידות עם 'סברות כרס' רק על העניינים הנעלים ביותר, רק על האור שלפני הצמצום. ברגע שהאור יצא אל מחוץ לצמצום, היה ר' מענדל אומר, הוא אצלם 'נפסל ביוצא' (כמו בשר קודש שיצא חוץ למחיצתו), הוא כבר נפסל וכבר אי אפשר לומר עליו פלפול.

הוא מסתובב מתוך הרחבת הדעת, היה ר' מענדל ממשיך ואומר, הולך מצד לצד ומסובב את אצבעו מלמטה למעלה לפי אופן הפלפול, ומסביר את ההבדל בין ה'ביטול' בדרגא זו ל'ביטול' העמוק יותר בדרגא גבוהה יותר. וככל שה'ביטול' עליו מדבר הוא גדול יותר, כך הוא נעשה יותר יש ומציאות ודבר נפרד בפני עצמו!

מילא אם לומד הוא נגלה דתורה באופן כזה, הוסיף ר' מענדל לאמר, היה אולי איזה שהוא מקום להבין אותו (אף כי בשום אופן לא להסכים לכך). מכיוון שעוסק הוא בענייני העולם, אודותם מדובר בנגלה דתורה, הוא לומד על 'שור שנגח את הפרה' ועל טענות של שקר בדיני ממונות, יש מקום אולי שזה עלול לגרום לו חלילה להיות מציאות של ישות (וכמו אשה מעוברת, שזה טבעי אצלה להיות 'כריסה בין שיניה').

אבל כשמדובר על לימוד החסידות, על הבנה באלקות – איך שייך בכלל שזה יביא אותו להיפך הכוונה לגמרי, להיות מציאות יש?! (אין זה אלא כמו 'איש מעובר', דבר שכלל לא יעלה על הדעת). על כאלו מתבטא הרבי הרש"ב בחריפות רבה בשיחה המפורסמת 'כל היוצא למלחמת בית דוד'.

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית83

כל אחד צריך להתפלל באריכות

ומי שאומר ש'תפילה באריכות' זה לא שייך בזמננו, הרי זה כמו אלו שאומרים רחמנא ליצלן שצריכים לעשות רפורמה חס ושלום בתורה, וכאילו היום אין צורך בקיום מצוות מסוימות מסיבות שונות. והרי זה היפך האמונה שהתורה היא נצחית והתורה הזאת לא תהיה מוחלפת וכו'.

וכמה פעמים הדגיש והרעיש הרבי מלך המשיח אודות החשיבות והנחיצות החיונית של 'עבודת התפילה', ולשלול את הסברה המשונה כאילו 'עבודת התפילה' אינה שייכת כיום חס ושלום. מספרים שכשהמשפיע ר' ניסן ע"ה נמנוב, חזר על הטענה שהיום לא שייכת 'עבודת התפילה' – התרומם הרבי שליט"א ממקומו ואמר בהתרגשות גדולה: 'ס'איז דאך גאר א ווילדע סברא' (הרי זו סברא 'פראית' ביותר)!

הרב לוי יצחק גינזבורג - לחלוחית גאולתית9

ככל שזה קשה - מובנת החשיבות יותר

המשפיע הנודע ר' שלמה חיים ע"ה קסלמן היה מתוועד ודורש תמיד להקדיש לפחות דקות ספורות לחשוב חסידות לפני התפילה. והיה נוהג לומר 'כי שנואה לאה' – בחסידות מוסבר ש'לאה' מרמז על עולם המחשבה. 'שנואה לאה', לא אוהבים את המחשבה. לא אוהבים לשבת ולחשוב ולהתבונן.

מוכנים כבר אפילו ללמוד חסידות בדיבור (שמרומז בשם 'רחל'), אבל קשה מאוד לשבת ולחשוב חסידות. להיכנס בזה, להאריך ולהעמיק בהתבוננות. והסיבה מדוע זה כל כך קשה, היא דווקא משום חשיבות המחשבה. משום שהמחשבה היא פנימית יותר, ומשפיעה ופועלת יותר על האדם בפנימיות נפשו, הרבה יותר מאשר הדיבור. ודווקא משום שזה כל כך חשוב ונוגע, לכן מנסה היצר הרע למנוע את האדם מכך בכל כוחו.

כך אמרו חסידים בשם רבינו הזקן: היצר הרע מוכן אפילו שהאדם ילמד שבע דפים גמרא, ורק שלא ילמד דף אחד מ'ליקוטי תורה'. יותר מזה, הוא מוכן אפילו שילמד שבע דפים ב'ליקוטי תורה', ורק שלא ילמד פרק אחד מספר ה'תניא'. ועוד יותר מזה, הוא מוכן אפילו שילמד שבעה פרקים ב'תניא', ורק שלא יחשוב שלוש או חמש דקות חסידות לפני התפילה!

וכפי שכותב הרבי הרש"ב 'ובדרך הלצה אמרתי, אשר בהשלושה דברים שעליהם העולם עומד, תורה עבודה וגמילות חסדים - על הגמילות חסדים הסכים הנפש הבהמית מכבר. ובשנים אלו הסכים גם כן על התורה, כי גם זה אינו מפריע אותו מעבודתו עבודת פרך רחמנא ליצלן שמעביד את האדם. ורק את ה'עבודה' (שבלב זו תפילה עם התבוננות בה') אינו מניח, לפי שזה הוא נגדו ולעומתו ממש'.

ו'מאויבי תחכמני' - מגודל ההתנגדות של היצר הרע שלא להניח לאדם לחשוב ולהתבונן אפילו מעט לפני התפילה, ומזה עצמו שהיצר הרע משקיע כל כך הרבה כוחות שלא להניח לאדם להתפלל באריכות כראוי - מזה עצמו אפשר להבין עד כמה יקר וחשוב הדבר, וכמה הוא משפיע ופועל.

וממילא עד כמה הדבר נוגע בנפש ונחוץ באופן חיוני ממש. ולכן, עם כל הקושי, צריך להתאמץ ולהתייגע להחזיק את המחשבה משך זמן בענין אחד. ולו יהי במשך דקות ספורות, אבל מידי יום ביומו יש להתבונן 'שעה גדולה רצופה'. וכך להשקיע את המחשבה יותר ויותר לחשוב ולהתבונן באלוקות לפני התפילה, וכמובן גם בשעת התפילה עצמה.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

מדוע חיפש הרבי בחור שלא נוכח בליל הסדר של הבחורים? • הרב שלמה זרחי מספר

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מרגש: איך הרבי מתפלל ב'עבודה'? • תיאור ליל הסדר עם הרבי

במעמד רבבות: הרב אופן בדביקות מרגשת באמירת פרק קכ"ג בתהילים

הרבי בבכי נוראי: בלי 'אתכפיא' - כיצד הוא שייך לקדוש ברוך הוא? • יומן מרתק

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

מיוחד: הרב גופין התעורר מההתוועדות של ארגון 'לחלוחית גאולתית'

לשרוף את ה'חמץ' • טור על ביטול וענווה

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.