עורר הדים: דעת הרבי בנוגע לספר 'יוסיפון'
כהמשך לכתבה שעוררה הדים רחבים בעניינו של ספר 'יוסיפון' לדעת רבותינו נשיאנו, אנו מגישים בזה כתב יד בו כותב הרבי מלך המשיח את דעתו בנושא היחס לספר ולמחברו • הספר מתאר את ההיסטוריה של עם ישראל בתקופת בית שני עד למרד הגדול שבסופו נחרב בית המקדש. בנוגע למידת אמינותו של הספר התקיימו פולמוסים רבים • לסיפור המלא ולצילום כתב היד ופיענוחו
•••
כהמשך לכתבה שעוררה הדים רחבים בעניינו של ספר 'יוסיפון' לדעת רבותינו נשיאנו, אנו מגישים בזה כתב יד בו כותב הרבי מלך המשיח את דעתו בנושא היחס לספר ולמחברו • הספר מתאר את ההיסטוריה של עם ישראל בתקופת בית שני עד למרד הגדול שבסופו נחרב בית המקדש. בנוגע למידת אמינותו של הספר התקיימו פולמוסים רבים.
פענוח כתב יד קודשו של הרבי שליט"א:
הרבה קורין היוסיפון - ונמצא בבית כו"כ [=כמה וכמה].
הדעות ע"ד [=על דבר (ספר יוסיפון)] ומחברו - הפוכות ומן הקצה אל הקצה. ובכלל: רוב המבקרים החפשים משמיצים אותו ורוב היראים משבחים אותו (ראה צמח דוד, סדה"ד [=סדר הדורות] ועוד), ומתרצים מש"כ [=מה שכתב] בשבח הרומאים וכו' - מפני שהי' [=שהיה] בשבי שלהם וחשוב בעיניהם ורצה לבטל גזירות על היהודים וכיו"ב [=וכיוצא בזה].
בדבריו מציין הרבי לספר 'צמח דוד' שכתב הרב דוד גנז, ובו מסכם את ידיעות בני זמנו (המאה ה-16) על ספר 'יוסיפון', וכך הוא כותב:
'יוסף בן גריון הכהן, ממיוחסי ושועי הכהנים שבירושלים ומשוח מלחמה. הוא חיבר את ספרו אחר חורבן הבית ואם מקצת דבריו נראים קצת כסותרין את דברי רז"ל.. תדע מאחר שזה האיש היה גדול בחכמה ובתבונה איש צדיק וישר והוא קודם בזמן מחכמי הגמרא כמה מאות שנה. ראה את כל הנעשה בימיו, על כן אין אנו מחזיקים אותו לסופר בלתי נאמן ומפני זה אנשים חכמים וידועים הלמו יחד סיפוריו וסיפורי חז"ל באופן שאין דבריהם יהיו סותרים זה לזה' (חלק א', סימן תתכ"ט).
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר