תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודי יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

'תענוג עצום לרבי': ראיון מרתק עם המשפיע הרב אופן

לחלוחית גאולתית - הרב יוסף יצחק אופן שלייטא3

אתר 'לחלוחית גאולתית' גאה להגיש ראיון מיוחד ומרתק עם הגאון החסיד הרב יוסף יצחק אופן שליט"א - מגדולי וחשובי משפיעי חסידות חב"ד ליובאוויטש ומשרידי דור דעה • בין הדברים מדבר הרב אופן על הדרך לעבוד את השם בזמננו, על חשיבות ההתבוננות בחסידות והצורה המעשית ליישם זאת, על מי שלא מרגיש התעוררות בתפילה, ועל הקשר של 'עבודת התפילה' לביאת המשיח לראיון המלא

•••

פעם ראיתי בחור שרואה ומסתכל איך יורד שלג. עשר דקות, רבע שעה. וכאשר קראתי לו, הוא בכלל לא שמע. הוא היה שקוע כל כולו לראות איך השלג יורד. זה עניין אותו. זה נקרא התבוננות. לכאורה מה התחדש לו כל הרבע שעה? כלום. כבר בשתי הדקות הראשונות הוא כבר ראה איך יורד השלג, אלא שהוא כמו התהפנט לשלג. הוא התחבר לזה.

זה נקרא הסתכלות חזקה בעניין. וזה יגרום לו שגם בלילה הוא יחלום על זה.. זה נכנס וחדר בתוכו. על דברים שאדם מסתכל ברפרוף, הוא שוכח במהרה. אבל על דברים שעניינו אותו והוא התבונן בזה זמן ממושך, הוא יחלום על זה גם בלילה..

זה קורה בגשמיות. השלג משך אותו בגשמיות, ולכן הוא שקע בזה לגמרי. בפרט שזה היה בראיה, שראיה זה ההתקשרות הכי גדולה. אבל עניינים אלוקיים, הם לא מושכים את הנפש הבהמית. זה מושך את הנפש האלוקית, אך היא לא בגילוי אצלנו. ולכן צריך למצוא דרך לקשר את עצמנו לעניין אלוקי. שנגיע להסתכלות חזקה בו.

זה מה שנקרא בלשון החסידות 'התבוננות'. התבוננות פירושו הסתכלות חזקה בעניין. העניין של התפילה זה 'דעת', שזה ההרגשה בעניין שחושבים עליו, אבל כדי להגיע להרגשה בזה, צריך התבוננות והסתכלות חזקה בזה. כמו לדוגמא בגשמיות ההסתכלות החזקה של הבחור בשלג.

לא להתנתק, להיות מחובר

אז אם רוצים לחשוב על 'ווארט' חסידי או סיפור שהלהיב אותו, זה אפשרי. השאלה היא לכמה זמן הוא יוכל לרכז את המחשבה שלו בזה. כמה הוא יוכל להיות כל כולו בתוך הדבר שהוא חושב עליו. כי ברגע שהוא חושב על משהו אחר באמצע, הוא מאבד את הקשר והחיבור לדבר. אז למרות שלידע שלי, זה לא מפריע, אבל להתקשרות והחיבור שלי לדבר, זה כן מפריע. כי התנתקתי.

שמעתי פעם שאמרו על הרבי הריי"צ, שהוא יכול לחשוב כמה שעות ברציפות על עץ שהוא עץ, בלי שהמחשבה תחשוב על שום דבר נוסף. זה כוח עצום! אנחנו לא יכולים לעשות כך. ולכן ככל שיודעים יותר פרטים, זה יהיה יותר קל להתרכז בזה. כדי להתחבר להבנה של משהו, אז לא מספיק לחשוב על נקודת הדבר, אלא צריך לחשוב על הפרטים ופרטי פרטים.

אבל אם מבינים את זה באופן כללי, זה נקרא 'מקיף' בלשון החסידות. ולכן כדאי לקחת 'מאמר' שמבאר הרבה פרטים, וללמוד אותו בצורה טובה, ואז להתבונן איתו בקביעות במשך תקופה. כמה שבועות בכל יום ויום. אז זה חודר פנימה. ואם זה מתחיל לשעמם, אפשר להחליף 'מאמר' או פרק 'תניא' אחר. כדאי למצוא משהו שמתחברים עליו, בכדי להתבונן. 'מקום שליבו חפץ'.

לחלוחית גאולתית - הרב אופן שליטא57

לרדת ל'קטנות'..

אחד הדברים שחסידות חב"ד מדגישה מאוד זה את החשיבות של ה'התבוננות פרטית'. מה זה אומר? לדוגמא אפשר לתת את פרק מ"א בספר ה'תניא'. שם מוסבר שבכדי להגיע ליראה מהבורא, צריך להתבונן איך שהמלכות של הבורא היא 'מלכות כל עולמים', שהקדוש ברוך הוא מהווה את כל העולמות.

אז אפשר לחשוב בכללות על העובדה שהבורא מהווה את כל העולמות, וזה בהחלט מעורר. אבל זה התבוננות מקיפית, שהיא לא תשנה בפנימיות. ההתעוררות תחלוף במהירות כמו שהיא באה בקלות. אבל מי שלמד חסידות, יכול לפרט ולהרחיב את ההתבוננות בזה.

לחשוב איזה סוגי עולמות ישנם, מה החילוק ביניהם, ואיך בכל עולם ועולם יש אין סוף פרטים ויצורים משלו. בעולם היצירה, יש מלאכים אין קץ עם המון חלוקות של מדריגות בין כל אחד למשנהו. בעולם העשייה, יש דומם צומח חי ומדבר, עם פרטים רבים שכל נברא שונה מחבירו.

במאמרי החסידות נכנסים לפרטים הכי קטנים. איזה חלוקה יש בדומם עצמו, בין אבן לאבן וכו' וכו'. וכך גם בהתבוננות של 'ממלא כל עלמין', יש לפרט את ההבדלים בחיות האלוקית שמהווה כל נברא בצורה ייחודית ופרטנית, מה ההבדל בין החיות שמהווה גשמיות לחיות שמהווה רוחניות וכו'. ההתבוננות הפרטית היא אולי פחות מרגשת בצורה מיידית, אך היא מייצרת רגש אמיתי שמשפיע בצורה אמיתית ופנימית, שנשאר לעד.

כמו שניתן לראות שגם נוסח התפילה שקבעו חז"ל, בנוי על התבוננות מפורטת, איך כל נברא ונברא משבח את הבורא. 'הללו את השם מן השמים, הללו במרומים.. כל מלאכיו.. כל צבאיו' וכו'. את הפירוט אפשר לראות אפילו בפירוש הפשוט של המילים, וכל שכן שאפשר לפרט יותר בפירוש החסידי של המילים.

לחלוחית גאולתית - הרב יוסף יצחק אופן שלייטא

מה שגורם להתהפנט

אך הנקודה המרכזית בהתבוננות, זה להתרכז לגמרי בדבר שחושבים עליו. להיכנס ולהתחבר למה שהוא חושב. לרכז את המחשבה. המטרה של ההתבוננות בפרטים, זה בכדי לרכז את המחשבה. אבל גם אם אין הרבה פרטים, אפשר להגיע לריכוז.

כמו שבגשמיות אדם יכול להיות מהופנט ומרוכז כל כולו לנוף טבעי מיוחד, גם אם אין שם הרבה פרטים, כי הוא מחובר למה שהוא חושב. אז כמובן שברוחניות זה יותר קשה ופחות מוחשי, אבל זה אפשרי. והדרך הטובה ביותר לזה, זו ההתבוננות בפרטי הדבר שחושבים. הדרך הכי טובה להתחיל בהתבוננות פרטית בצורה נכונה, זה ללמוד 'מאמר' שבנוי על הסבר מפורט ומורחב.

למשל יש את ה'מאמר' דיבור המתחיל 'אחת שאלתי' עת"ר, שמסביר בצורה נפלאה התבוננות בצורה פרטנית, או את ה'מאמר' דיבור המתחיל 'מי כמוכה' של הרבי המהר"ש תרכ"ז, שמסביר איך להתבונן בשורש והמזל של כל נברא בצורה ייחודית עם הפרטים. איך המחשבה ב'מה רבו מעשיך השם' קיימת בכל נברא קטן כגדול, ולא רק על הבריאה כולה. יש רבבות מדריגות של השתלשלות וצמצומים, עד שנברא צמח או דומם. ויש גם התבוננות במדריגות יותר נעלות, כמו התבוננות באחדות השם, ביש מאין וכו'.

בדוגמת מה שהבעל שם טוב אמר ש'במקום שמחשבתו של אדם שם הוא נמצא'. זה התועלת שנהיית על ידי ההתבוננות, שפשוט 'להיות נמצא שם'. וזה קורה על ידי התבוננות מפורטת שלוקחת זמן. וגם בזה יש דרגות כמה להיות 'שם'.

וזה כמו הסיפור של חברו של 'המגיד ממעזריטש', שהתפלל עם הכוונות בתפילה, אך תפילתו לא התארכה כל כך כמו של 'המגיד', והוא שאל את ה'מגיד' לפשר האריכות הגדולה שלו. ענה לו 'המגיד', שלא מספיק לכוון שהולכים ליריד וקונים סחורה, אלא צריך סחורה בפועל ממש. כך גם בתפילה לא מספיק לכוון את הכוונות, אלא צריך 'להיות שם', וזה לוקח זמן רב..

זה רק דוגמאות, אבל כדאי להתייעץ עם משפיע בצורה אישית מה מתאים לחשוב חסידות. ניתן גם לצרף כמה 'מאמרים' להתבוננות בנושא אחד. לדוגמא אם יש ביאור על העניין של אחדות השם עם משל מסויים ב'מאמר' אחד, וביאור נוסף עם משל אחר שמבהיר עוד פרט ב'מאמר' שני, בוודאי שאפשר להתבונן בשניהם יחדיו.

אבל אם קשה למישהו, הוא יכול להתבונן ב'מאמר' אחד או אפילו בחצי 'מאמר'. ניקח לדוגמא את העניין של 'יש מאין' או 'השגחה פרטית', שמוסבר בפרק א' ב'שער היחוד והאמונה'. זה התבוננות שלימה. אם מישהו יתבונן בכל הפרטים שבזה כמו: יש את הברואים שנוצרו מ'עשרה מאמרות', יש את אלו שלא הוזכרו ב'עשרה מאמרות' והם נבראו מצירופים שונים של האותיות של ה'עשרה מאמרות' (כי הם לא יכולים לקבל מאור כה גבוה והם צריכים להצטמצם). יש הרבה על מה לחשוב. ולכן כדאי שכל אחד יתדבר עם המשפיע שלו שיציע לו במה להתבונן.

לחלוחית גאולתית - הרב יוסף יצחק אופן שלייטא2

לטפטף את אותה נקודה

חשוב מאוד להתבונן ב'מאמר' אחד בצורה קבועה למשך תקופת זמן. לא כל יום משהו אחר. אם כל יום חושבים על נקודה אחרת בחסידות, זה נשאר מקיף. כמובן שזה עדיף מלא כלום, סוף סוף חשבתי על מה שלמדתי, חשבתי על הקדוש ברוך הוא.

אבל מה שרצוי בעיקר זה ללמוד 'מאמר' בצורה טובה, עם כל הפרטים והשקלא וטריא, ולחשוב בכל יום על אותו עניין בחסידות למשך כמה שבועות רצופים. אפילו רק לחשוב עשר או חמש דקות ביום. אז זה חודר בצורה פנימית. כמו שידוע ה'ווארט' של הרבי המהר"ש, שאחרי לימוד של שלושים פעמים – אז ה'מאמר' מכיר את האדם.. אז זה חודר בו.

ככל שחושבים יותר על אותה נקודה, מוצאים יותר פרטים להתעמק ולחשוב, דברים שלא חשבתי עליהם בפעם הקודמת. כמו שזה גם בגשמיות, שאדם רואה ציור בפעם הראשונה, הוא מתרשם בעיקר מהציור הכללי, אך אם יסתכל ויחשוב בזה שוב ושוב, הוא יגלה עוד פרטים ופרטי פרטים. כמו שגם מסופר על רבי עקיבא, שראה שהמים טפטפו על האבן למשך שנים, טיפה אחרי טיפה באותו מקום, וכך שחקו את האבן. אותו דבר בחסידות, כדי לטפטף אלוקות ולשחוק את הנפש הבהמית, יש להישאר ולהתבונן עם אותה נקודה, ולחשוב על כך בקביעות יום אחר יום. וגם אם לא רואים בהתחלה שינוי ותזוזה גלויים, זה לא אומר שזה לא שינה. זה לא ניכר אולי, אבל זה שינה.

הרגש יבוא עם הזמן

ידוע אצל חסידים שאדמו"ר הזקן לא דרש התעוררות. הוא דרש מוח ומעשה, להתבונן ולעשות. וזה נלמד מהפסוק 'וידעת היום', ש'וידעת' כתוב 'היום', אך 'והשבות אל לבבך' לא כתוב 'היום', ההרגש יבוא עם הזמן. העיקר זה לעשות את העבודה של ההתבוננות, שוב ושוב ושוב, בסוף זה יהיה ניכר וישנה את החיים לגמרי. סוף סוף היצר הרע יכיר באמת. כמו שרואים שאדם שרעב מאוד שמתחיל לאכול, בתחילת האכילה הוא לא שם לב שזה משביע אותו, אבל בסופו של דבר כבר הנגיסה הראשונה השביעה אותו, אלא שהתוצאה הסופית שניכרת ומורגשת מגיעה בהמשך.

אם מתבוננים בכל יום בקביעות, ועל פי ההדרכה שהוסברה קודם בהתבוננות פרטית וכו', לאחר כמה שבועות תורגש התעוררות. וגם אם לא מרגישים, זה בסדר. לא העיקר להרגיש, העיקר להפנים. שהמסקנה של ההתבוננות, שאלוקות זה דבר אמיתי וטוב והגשמיות בלי רוחניות זה שקר ומוות, תשפיע על האדם בחיים היום-יומיים.

ומי שקשה לו מאוד לרכז את המחשבה לעניין אחד, יכול להתחיל להתבונן תוך כדי הלימוד של החסידות. פשוט לקרוא, לעצור ולחשוב ואז להמשיך בלימוד. אם הוא יתמיד בזה, הוא יתרגל להתרכז והוא יוכל לרכז את המחשבה שלו בעניין בחסידות. אז יש מישהו שכבר יכול להתבונן בהתבוננות פרטית ארוכה ויש מישהו שיכול להתבונן רק בהתבוננות קצרה, אבל העיקר של התבוננות זה ההסתכלות החזקה וההתחברות לעניין לגמרי, עד שאתה נכנס בתוך הדבר. 'להיות שם'.

לחלוחית גאולתית - המשפיעים שליטא
המשפיע הנודע הרב יוסף יצחק אופן יחד עם המשפיעים הרב חיים שלום דייטש והרב מענדל וועכטער

זה נוגע ויקר מאוד לקדוש ברוך הוא

אז נכון. הכמויות והאיכות שהיו פעם, השתנו כעת. אבל המטבע של חסידות, הנקודה העיקרית של חסידות, לא השתנתה בכהוא זה! צריך לדעת שנקודת העניין של חסידות לא השתנתה. המטבע של חסידות לא התחלפה. חסידות חב"ד בנויה על כך שיש ללמוד חסידות בצורה טובה, להתבונן בזה ולהתפלל עם זה. כך הלימוד יביא לשינוי פנימי ומעשי.

אז אולי ר' בנימין קלעצקער התבונן חמש שעות בתפילה, אבל אם אנחנו נתבונן חמש דקות – עשינו את אותה פעולה ואולי אף יותר ממנו. כמובן שצריך לשאוף כמה שיותר, ואם מישהו שייך לחמש שעות אז זה מצויין, אבל בהחלט מי שאצלו זה מאמץ לחשוב בריכוז המחשבה חמש דקות חסידות, זה תענוג עצום אצל הקדוש ברוך הוא.

כמו שכתוב שמשה רבינו היה 'ענו מכל האדם' ובפרט בפני הדור של 'עקבתא דמשיחא'. מה החכמה שר' בנימין קלעצקער מתבונן חמש שעות? יש לו תענוג מזה.. אבל אם יש איזה בחור קטן או חסיד פשוט שחושב חסידות חמש דקות או מתפלל באריכות קצת יותר, לא מופרך שאצל הבורא זה יותר יקר. זה לא צריך לגרום לגאווה ולא בגלל צריך לעשות זאת. יש לעשות מה שנדרש. אבל חשוב לדעת שההשקעה שלי לכוון ולהאריך בתפילה, נוגעת מאוד לקדוש ברוך הוא, אפילו יותר מגדולי החסידים בעבר!

לחלוחית גאולתית - הרב אופן שליטא

שיהיה 'גישמאק'

מומלץ לקחת עבור ההתבוננות, 'מאמר' שיש לאדם 'גישמאק' וחיות מיוחדת, כי כל מטרת ההתבוננות היא בכדי שהאדם יוכל להיכנס כל כולו בעניין שהוא חושב עליו, ומאוד קשה להתחבר לדבר שאין בו חיות וחיבור. פעם אמרתי לבחור שיתבונן ב'מאמר' דיבור המתחיל 'אחת שאלתי' עת"ר, במשך חודש ימים, ואמרתי לו שאם הוא מרגיש שזה נמאס לו לחשוב על זה, אז הוא יכול להחליף את ה'מאמר' ואין בזה בעיה. לאחר חודש, הבחור אמר לי שהוא לא רוצה להחליף, הוא רוצה להמשיך, יש לו חיות ו'גישמאק' בזה.

אחרי כמה חודשים שאלתי אותו שוב אם הוא רוצה להחליף, והוא ענה בצורה הכי ברורה שהוא לא רוצה להחליף! הוא רוצה להמשיך הלאה, יש לו 'גישמאק' בזה! היה בחור אחר, שהחיות כבר התיישנה אצלו ב'מאמר', אז אמרתי לו לחשוב על 'מאמר' אחר. כל אחד לפי טבעו.

יש את הפתגם המפורסם של הרבי הרש"ב לאחד שאמר לרבי, שבנו למד את כל ספר ה'תניא'. והרבי הרש"ב שאל אז: ומה ה'תניא' לימד אותו? זאת אומרת שלא רק הוא נכנס בתוך העניין, אלא העניין נכנס בו. במילים אחרות, מה שרק הבנתי בצורה מקיפית ולא התבוננתי בו והתחברתי אליו, זה לא ישפיע על המחשבה דיבור ומעשה וכמובן שלא על הרגש הלב. אבל אם אני יודע שהעניין הוא כך וכך, ואני עושה מסקנה, זה משנה את ההנהגה שלי. לא ביום אחת משתנים לגמרי. מתחילים בפרט מסויים, וכך מתקדמים לאט לאט, מן הקל אל הכבד. לא בבת אחת.

שקר אחד גדול

כתוב 'ואהבת את השם אלוקיך בכל לבבך' ומסבירים חז"ל שאהבת השם צריכה להיות 'בשני יצריך ביצר טוב וביצר הרע'. ואיך אפשר שהיצר הרע יאהב אלוקות? אז יש התבוננות לזה. על הפסוק 'ראה נתתי לפניך את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע ובחרת בחיים', מסבירים בחסידות בהרחבה, שלא הכוונה שצריך לבחור בחיים כפשוטם במקום מוות כפשוטו.

כי אם זה כפשוטו התורה לא צריכה לייעץ לאדם לבחור בחיים, כי מי לא רוצה לחיות? כולם רוצים לחיות. גם נפש הבהמית רוצה לחיות. אלא הכוונה ב'חיים', זה לרוחניות. מה ההוכחה לזה? כאשר הנשמה הרוחנית יוצאת מהגוף הגשמי, מה קורה לגוף? הוא מתרקב ונפסד. זאת אומרת שמהו הדבר שמחיה את הגשמיות? הרוחניות, האלוקות. אם האלוקות תסתלק מהחפץ הגשמי הוא איננו. הוא לא קיים יותר. המסקנה שיוצאת מזה היא, שהחיים האמיתיים הם האלוקות והרוחניות. רואים כאן במוחש שגשמי בלי רוחניות, זה דבר מאוס וחסר תועלת לחלוטין. אין לו קיום אמיתי.

לחלוחית גאולתית - הרב אופן שליטא2

לא ליפול בפח.. יש חיים!

אז אמנם הנפש הבהמית חושקת לתאווה גשמית, אבל אם האדם יחשוב ויגיע למסקנה מהם החיים האמיתיים שלו, מה נותן לו כוח באמת – אלוקות, זה ייתן לו כוח לעצור את עצמו מליפול לתאווה החומרית. אפשר לתת לזה דוגמא גם מהעולם המדעי, שהיום המדענים אומרים שמה מחיה את האדם ונותן לו את האנרגיה, זה לא האוכל שהוא אוכל, אלו ה'ויטמינים' שיש בתוך האוכל.

באה חסידות וגילתה עומק אמיתי יותר, שגם ה'ויטמינים' לא נותנים את האנרגיה לאדם, אלא ה'דבר השם' שנמצא ב'ויטמין' הוא זה שנותן את החיות לאדם! כמו שרואים בחוש, שכאשר הגשמי מסתלק מהרוחניות, הוא מתרקב. אז רואים בחוש שהרוחניות מחיה את הגשמי. אז למה להתאוות למציאות שקרית?

למה לרצות דבר מזוייף? התאווה אולי נראית טובה ומגרה בחיצוניות, אבל באמת זה מוות! הגשמיות לבד זה כמו תפוח שתולעת אוכלת בו.. כמו מטבע מזוייפת שנראית טוב, אבל למי שיש מוח בקודקודו, מבין שזה לא שווה גרוש. ההתבוננות בזה, נותנת את המסקנה, שגשמיות בלי רוחניות לא שווה פרוטה. בלי רוחניות, הגשמי לא שווה שום דבר, ממש כלום.

לא רק ללמוד על משיח, צריך 'להתפלל' עם זה

העניין של 'עבודת התפילה' והעניין של 'משיח', זה הולך ביחד. עניינו של משיח זה גילוי אלוקות בעולם הזה. והתפילה ממחישה את האלוקות בחיים שלנו הגשמיים. 'עבודת התפילה' גורמת לנו להחדיר ולגלות את האמת האלוקית בעולם האנושי ה'תחתון' שלנו. ובעצם כשמתפללים באריכות, אפשר כבר עכשיו 'לחיות עם משיח' וכך להתרגל ולהכין את עצמנו לחיות כמו בזמן הגאולה. כי בתפילה אנו מגלים את הגאולה בצורה אישית עבורנו.

הרבי מלך המשיח דורש מאיתנו ש'נחיה' עם משיח. זאת אומרת ש'משיח' צריך להיות החיים שלנו. ואיך עושים זאת? אז דבר ראשון צריך ללמוד ענייני גאולה ומשיח ובפרט כמוש מבוארים בתורת החסידות. זה היסוד שנדרש. אחרת אין לאן להתקדם. אבל אחרי שלומדים ויודעים, אז מוכרחים להפנים זאת. שהלימוד ישנה לנו את החיים! שבאמת 'נחיה' עם 'משיח'. את זה עושים על ידי 'עבודת התפילה'. 

התפילה זה הזמן הנכון להתבונן במה שנלמד ולהחדיר את זה לאדם פנימה. שלא נשאיר את ה'גאולה ומשיח' בתיאוריה.. ש'נחיה' את ענייני גאולה ומשיח. ולכן מוכרחים להתעסק ב'עבודת התפילה'. ובזכות לימוד ענייני הגאולה, ובמיוחד בשיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תנש"א-תשנ"ב, ובעיקר מה שחשוב זה להתבונן בהם ב'עבודת התפילה', נזכה לגאולה השלימה והרבי שליט"א בראשנו.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

להתוועד שעה בב' אייר? לכאורה אין בזה 'לכתחילה אריבער'

'ענק רוחני': תיאור מפעים מדמותו של הרבי המהר"ש • פענוח גרפולוגי

סיפורים מרתקים על דמותו האדירה של הרבי מהר"ש

עשרות שנים חלפו מבשורת הגאולה - הייתכן שחלילה הרבי טעה?! • מעורר

הרבי בכאב: לנצל את זעקת כ"ח ניסן למעט בעבודה האישית? לא זו הדרך!

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

שו"ת 'מדינת ישראל' בראי התורה עם הרב דרוקמן • מרתק

הרבי משיב בנחרצות: מותר להשתתף בהופעת זמר מעורבת?

התרופה לבריאות הנפש בדור הגאולה • המגזין השבועי לקריאה והורדה

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.