ט"ו בשבט: מה לומדים מ'ראש השנה לאילנות'?
לרגל חמשה עשר בשבט - 'ראש השנה לאילנות', אנו מצרפים מכתב מיוחד של הרבי מלך המשיח שמבאר בצורה נפלאה את הרעיון בעבודת השם שעומד מאחורי חגיגת יום זה - 'כי האדם עץ השדה' • מקור המכתב הוא מספר 'אגרות קודש' של הרבי חלק א' אגרת קלה • לקריאה
•••
ידידי הנכבד מר בעזבאראדקא שי'
שלום וברכה!
מוסגר פה ימצא קבלה על נדבתו להחזקת בתי הספר העומדים 'תחת הנהלת המרכז לענייני חנוך'. ותודה רבה, בשם ה'מל"ח' נתונה לו בזה, על השתתפותו במפעל חנוך בני ובנות ישרעל על טהרת הקדש.
ותקותינו חזקה, אשר גם להבא יקח חלק בעבודה זו וישתדל להשפיע גם על מכיריו ומיודעיו להתענין בזה ולעזור לה'מל"ח', כל אחד לפי אפשריותו, וכל המביא את חברו לידי פעולה טובה זכות חברו תלוי בו.
וגם מענין יומא דפגרא דחדש זה הוא יום ראש השנה לאילנות, הרבה יש ללמוד בזה, כי האדם השם לבו לכל הנעשה מסביב לו הרי מכל דבר ודבר יוסיף חכמה על חכמתו בהנהגה שבין אדם למקום ובין אדם לחבירו, ולאו דוקא ממחזה בלתי רגיל, אלא אפילו מענינים המצוים ביותר, וכמו אילן צומח, כמה הוראות בחיי היום יומיים של האדם יש להבין.
ואעיר בזה על אחדים מהם, והם: רוב מין הצומח ובפרט האילנות מצורפים מחלקים רבים הנכללים בכלל בשלשה: שורש, גוף האילן (גזע, ענפים, עלים) פירות (קליפה, הפרי עצמו, גרעינים).
מהחילוק אשר ביניהם: השורש - נעלם הוא מעין הרואה, אבל עיקר חיות האילן על ידי נמצא (אף שגם על ידי העלים שואפים האילנות מן האויר חומרים המוכרחים לחייהם, וכן קולטים החום מקרני השמש וכיוצא בזה). עוד זאת, אשר דווקא על ידי השורש עומד האילן על עמדו ואם שורשיו חזקים לא יירא מכל רוחות המנשבות שיעקרו אותו.
גוף האילן - הוא הוא רוב המכריע של בנין האילן, מזמן לזמן מוסיף הוא בעובי בענפים ובעלים, עד שעל ידו - ובפרט על ידי גזע האילן - יודעו שנות האילן. אבל תכלית שלימות האילן הוא בעשותו פירות, כי על ידי הגרעין הוא מזריע זרעו להצמיח אילנות חדשים דור אחר דור.
והנה האדם עץ השדה, היינו אשר בכמה פרטים דומה האדם למה שנראה באילן ועץ השדה ואפילו בחייו הרוחניים, וגם הם בכללותם: נחלקים לשלשה סוגים:
השורש - היא האמונה, אשר על ידה הוא קשורו עם מקום ומקור חיותו, הוא הבורא יתברך ואף כשגדל בחכמה תורה ומצות חיותו נמשך לו על ידי אמונתו בה', דתו ותורתו.
גזע וגוף האילן - הם הם לימוד התורה וקיום המצות ומעשים טובים, אשר הם צריכים להיות רוב בנין ורוב מנין של מעשי האדם ופעולותיו, ועל פי רוב המצות וגדלו בתורה ניכרו ימי שנות חיי האדם, היינו חיים מלאים תוכן של חכמה ומעשה.
פירות - תכלית שלימות האדם הוא, כאשר, נוסף על זה שהוא מקיים כל המוטל עליו בינו לבין עצמו, הנה משפיע הוא על חביריו והסביבה שלו שגם הם יהיו על צד השלימות, והיינו שפעולתו היא 'גרעין' המצמיח אילן (אנשים) בעל שרשים (עקרי האמונה) גזע וענפים (תורה ומעשים טובים) ונושא פירות (מזכה את הרבים).
המורם מכל הנזכר לעיל: שרש האדם ועיקרו - היא אמונה תמימה. חלישות באמונה מעמידה בסכנה קיום חייו הרוחניים של אדם גדול אפילו. רוב מנין ורוב בנין האדם - הם מעשיו הטובים ההולכים ומתרבים מיום ליום.
אבל שלימות האדם הוא נושא פירות - היינו כשהוא משפיע על הרבים ומזכה אותם להיות גם הם ממלאים את תפקידם ומטרות בריאתם אשר אז פעולתו עושה פירות ופירות פרותיהן דור אחר דור וזכות זה תלוי בו.
בברכת לאלתר לתשובה לאלתר לגאולה
הרב מנחם שניאורסאהן
יו"ר ועד הפועל
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר