לא תוכל לשער את שברון הלב של הרבי מחיסרון ה'עבודה' • מעורר
אנו עדת החסידים בכלל והתמימים בפרט - לא נוכל לפטור עצמינו מכל הענינים השייכים לפנימיות: עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש מכתב נוסטלגי מיוחד, שכתב מזכירו של הרבי הריי"צ הרב יחזקאל ('חאצ'ה') פייגין ע"ה לידידו הרב ישראל ג'ייקובסון ע"ה, על נחיצות אחדות החסידים וניהול מוסדות חב"ד עם קשר ישיר לרבי, יחד עם הדרישה שזקני החסידים יחנכו ויתבעו מצעירי הצאן • לקריאה
•••
ברוך השם, ח' אדר ראשון, תרצ"ה. וורשא.
אל כבוד ידידי הרב הגאון הנודע לשם תהילה ותיק וחסיד איש ירא אלוקים מורנו הרב ר' ישראל שי' דזיקאבסאן
שלום וברכה!
כתבתי לך מכתב, עדיין אין מענה. הנני שולח בזה קבלה על הסך 15$ הנמסר על ידי הררי"ע מ'תומכי תמימים'. פלא הדבר אשר סוף כל סוף נראה כי השטן רחמנא ליצלן מרקד בינינו, ונראה בחוש כי אנ"ש סובלים מזה בגשמיות וברוחניות, עזיבה יתירה בכל הענינים. לא תחשוב חס ושלום כי הנני תובע ממי שיהיה, רק הנני מדבר, מי רעט זעך דורך [= 'ביננו'].
בכלל נראה זה בכל המקומות וביחוד במדינתכם, אשר אחרי כל ההתעסקות שיהיה איזה סדר של עבודה באגודת חסידי חב"ד, ואיזה איחוד הכוחות, ואין נראה, מי קען זיך ניט צו נויף ריידין [= אי אפשר להתדבר יחד], לא המענה ממין השאלה.
כבר זכינו לשמוע כי נכנסת בהעבודה בתור מנהל אגודת חסידי חב"ד, וכן כתבו לי אחרים, ולפועל לא נשמע דבר ברור כי נכנסת בפועל בהנהלת האגודה, ושידעו איזה סדר מהנעשה שם. סוף כל סוף אני כשאני לעצמי [יכול מי שירצה יאמר עלי אשר זהו או תמימות יתירה או שקר, אבל כבר הנני בעבודה הכללית שלנו השייכה לעניני אנ"ש משנת תרפ"ב, אשר זהו שלוש עשרה שנה וכבר] נוכחתי אשר גם עניני כבוד קדושת [הרבי הריי"צ], אשר אין להם קישור הראוי עם כבוד קדושת, אין להם קיום הראוי. כמובן אשר זהו דווקא בעניני אנ"ש. והנני חושב הטעם בזה פשוט כי ענינים שלנו אינם דומים סוף כל סוף לכל שארי ענינים, כי אינם מלובשים כל כך בדרך הטבע.
וזה כל העת אי אפשר לסדר אשר כבוד קדושת ידע בפרטיות מהנהלת אגודת חסידי חב"ד, סדר הפעולות הנעשה בזה?! ומה היה הרעש לו היה בכל חודש לפחות חשבון פרטי לכבוד קדושת הנעשה בעניני האגודה. היה נותן רק חיזוק וכוח, וגם היו סדרים מכבוד קדושת אשר היו מביאים תועלת רבה.
גם עוד כעת עומדת על השולחן שאלה כבדה והוא אודות ידידנו הרב ר' יצחק שי' הורוויץ, כבוד קדושת כותב מכתבים תכופים, כי למען השם ישאר שם עוד, וכן בקשתיך בזה בשם כבוד קדושת להשתדל בדבר הארכת הויזיע [ויזה], בכל זאת שאלתיך מעצמי איך דעתך אם יש נחיצות בזה ותועלת. הרב ר' יצחק [ר' איצ'ה דער מתמיד] בעצמו ממטיר מכתבים כי לא יוכל לישאר, ובין הטעמים.. וכי זהו גרם גדול בהבלי סדר בעבודתו, ומיעוט התועלת בערך.
נתבונן בעצמינו.. ואלו התלמידי חכמים, וכפירוש הידוע תלמידי החכמה, שזהו החסיד, אשר כל עבודתם הוא בביטול היש, הנה ביניהם בלי איחוד הכוחות והדעות. האם בענין כזה בעת אשר ישנם הרבה מאנ"ש והתמימים הנה אי אפשר להתדבר ביניהם ואי אפשר לידע מהם אמיתית המצב כמו שהוא, מי הוא האשם בהבלי סדר. יעזור השים יתברך לכולנו, אז אונז זאל אראפ גלאט אזא הנהגה [= שתסור מאיתנו הנהגה כזו].
לא תוכל לשער די צובראכינקייט פון רבי'ן [= השברון של הרבי] בכל הפרטים. בגשמיות ידוע פשוט חולה. אמת ברוך השם כי הוטב מעט, אבל הרי אי אפשר לומר כי יצא מכלל חולה עדיין. ברוחניות הוא שבור מהמצב הכללי של אנ"ש והתמימים והעדר העבודה, ומצבם של אנ"ש בכלל בגשמיות וברוחניות. מי נושא האחריות ידידי, הלא אנו התמימים אויף דעם האט מען אונז גיהאדעוועט, און אין לנו רשות אויסטאן זיך פון דעם [= על זה חינכו אותנו, ואין לנו רשות להתחמק מכך].
כשם וי בכלל ישראל הלא כתוב הוא אשר בקשו כו', ואמר להם הקדוש ברוך הוא על ידי נביאו והעולה על רוחכם נהיה ככל הגוים, היו לא תהיה, אם לא ביד חזקה אמלוך עליכם. כן הוא אנו עדת החסידים בכלל והתמימים בפרט לא נוכל לפטור עצמינו מכל הענינים השייכים לפנימיות. דיברתי עד הנה מרוב שיחי וצערי, אבל לפועל הרי בהכרח לעשות סדר הן בגשמיות והן ברוחניות.
כתוב נא מהנעשה בעניני אגודת חב"ד, אם מסתדרים הענינים והעבודה ובאיזה אופן ואם כבר התחלת בעבודת חילוקי הקופסאות, ואם נתחלקו במספר מסויים. וגם נא לסדר בדבר הרב ר' יצחק ['דער מתמיד'] שיהיה לו האפשרית לישאר שם. כן מה דעתך בדבר עוד שלוחא דרבנן שיסע מי על מקומו, ומי הוא לדעתך, ובטח הנך מכיר את הרב משה אקסעלראד (הנקרא 'משה לאהויזקער'), אם היה מתאים לענין כזה. יש תקוה אשר בקרוב יוכל ליסע מרוסיא, כי כבר יש לו כמעט השיפסקארטין על ארץ הקודש רק חסר לו איזה סכום.
נא להשיב בהקדם, וכפי האפשרי לא להסיח דעת מענין המעמד, כי כעת הדבר כפול כי נוגע ביותר להמשיך ההתרפאות. בכל עוז משתדלים להמשיך עוד איזה זמן ההתעכבות שלו שם. כי הרופאים אומרים כמו שכתבתי לך כבר, כי ראוי וטוב לבריאותו כי יתעכב שם הרבה זמן, וכבר נראה כי בכלל כיוונו הרופאים לדרכי הרפואה.
ידידך הדורש שלומך ומברכך, יחזקאל פייגין.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר