שיחה נוקבת: בית המקדש נחרב היום - הפוך עולמות עכשיו!
זה אפשרי ונדרש לחגוג את חג הגאולה ויחד עם זאת לתבוע מעומק הלב 'עד מתי'? לרגל חג הגאולה י"ב תמוז, עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש תמלול של השיחה הנוקבת שנאמרה בי"ב תמוז תשמ"ד, לפני 40 שנה בדיוק • 'היות שיהודים צעקו אתמול עד מתי, ושלשום צעקו 'עד מתי' וכל הימים שלפני זה צעקו 'עד מתי', ואחר כך רחמנא ליצלן 'חרב בית המקדש' היום בבוקר או היום בצהרים - מובן מזה כיצד צריכה להיות הצעקה 'עד מתי' כעת'.. איי מה שאתה עורך התוועדות וזהו יום גאולה וכו' - יהודים הורגלו כבר שתובעים מהם להיות נמנע הנמנעות, נמנעות בבת אחת' • לקריאה
•••
'והוא, מה שטוען הרוגוצ'ובי, הענין בנית בית המקדש וחורבן בית המקדש, שחורבן בית המקדש הוא 'דבר הנמשך'. היינו שאין הפירוש בזה, שבית המקדש נחרב לפני בערך אלפיים שנה, ומאז יש 'אבילות ישרה', שלכן כשמגיע תשעה באב ושלושת השבועות וכיוצא בזה, וכן בכל יום אומרים 'ותחזינה עינינו', ומתפללים על הגאולה וכו', היינו שזהו דבר שאירע לפני למעלה מאלף תשע מאות שנה - 'אומר על כך [הרוגוצ'ובי]: לא! חורבן בית המקדש הוא 'בכל יום ויום', ובמילא מובן מזה כיצד צריכה להיות הצעקה 'עד מתי' בכל יום ויום!
והוא אומר, שזה ירושלמי מפורש. איתא בירושלמי, ש'כל מי 'שלא נבנה' בית המקדש בזמנו כאילו חרב בית המקדש בזמנו'! אמנם עברו כבר אלף תשע מאות שנה, ועוד שנים לאחרי זה. אבל היות שהיום הוא יום חמישי פרשת 'פנחס', ונמצאים כבר לאחר תפילת מעריב, ולא נבנה בית המקדש - צריכים לדעת, שצריכה להיות הצעקה על הגאולה כאילו חרב ביום חמישי פרשת 'פנחס'!
איי מה שאתה עורך התוועדות וזהו יום גאולה וכו' - יהודים הורגלו כבר שתובעים מהם להיות נמנע הנמנעות, נמנעות בבת אחת: תובעים ממנו להיות נשמה בגוף, ויחד עם זה אומרים ש'על כרחך (אבל) אתה חי', זה צריך להיות 'על כרחך'; בנוסף לזה עליו לקיים את מצוות 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם' בשמחה ובטוב לבב, וביחד עם זה הוא צריך לעמוד במעמד ש'בכל מאודך'.. במילא הנשמה שלו מחזיקה מעמד בגוף רק 'על כרחך', ויחד עם זאת הוא מקיים בשמחה ובטוב לבב את קישור הנשמה עם הגוף, לא כלות הנפש בפועל;
והיות שיהודים צעקו אתמול עד מתי, ושלשום צעקו 'עד מתי' וכל הימים שלפני זה צעקו 'עד מתי', ואחר כך רחמנא ליצלן 'חרב בית המקדש' היום בבוקר או היום בצהרים - מובן מזה כיצד צריכה להיות הצעקה 'עד מתי' כעת! וכאמור - אין זה ענין של 'פשט'ל'. אלא זו הלכה בתורה. שבתורה כתוב 'מי שלא נבנה בית המקדש בימיו', אזי [מעלין עליו] כאילו כך וכך [שנחרב בית המקדש];
נצייר לעצמנו, כאשר נשרף בית המקדש ועומד לו שם יהודי שהוא יהודי קשה, ויהודי מאובן ('א הארטער איד, א שטיינערנער איד'), עם 'לב האבן', ורואה כיצד נחרב בית המקדש בימיו - הרי היה הופך עולם ('געקערט א וועלט')! אומרת תורת אמת ותורת חיים, הוראה בחיים: קער אַ וועלט היינט'!!..
משיחת י"ב תמוז תשד"מ.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר