תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסך יצחק סילברמן יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

תחילת גאולתו של הרבי הריי"צ - ותפילת ההודאה שנמשכה שעות • תיאור מרתק


בשבת קודש האריך הרבי בתפילתו, תפילה חב"דית הנובעת מתוך התבוננות הדעת ושלהבת אש פנימית, לעתים מלווה בניגון חב"די המעורר נימים חבויים. תפילתו של הרבי ב'עבודה' נמשכה שעות ארוכות, עד שלוש או ארבע אחר הצהריים. הקהל כולו כבר הספיק להתפלל, לאכול סעודת שבת ואף לקיים בגופו 'שינה בשבת תענוג', ואילו הרבי עודנו עומד סחוף בתפילתו.. בית הכנסת התמלא מפה לפה ביהודי המקום, חלקם כאלה שכבר זמן רב לא דרכה רגלם על סף בית כנסת. כך הקהילה הקטנה זכתה בזכייה מן השמים.. • סיפורה של גלות קסטרמה, תחילת גאולתו של הרבי הריי"צ אליה יצא ביום ג' בתמוז תרפ"ז • לכתבה המלאה

•••

א]

יום חמישי, ראש חודש תמוז תרפ"ז. השעה אחת-עשרה בבוקר. הרבי ישב בפינת תאו כשהוא לבוש בטליתו ועטור בתפיליו, דבוק בקונו, מונה את מילות התפילה בדבקות רבה, בניגון נשמה מרטיט נפש. פתאום נפתחה דלת התא ובעדה נכנסו שלושה סוהרים. אלו ציוו עליו לקום. הרבי השיב להם, באידיש, כי לא יקום, נאמן כבר מהיום הראשון להחלטה פנימית תקיפה אותה קיבל, שלא לאבד את עשתונותיו ולא לפחד מהשופטים והחוקרים, אף לא להחשיב אותם למציאות. הוא שם אותם במחשבתו כאין וכאפס.

'יש לנו הודעה בשבילך', הודיעו הסוהרים לרבי. אחת מתקנות בית הסוהר הייתה, שכאשר סוהר מבקש לדבר עם האסיר, על האסיר לקום על רגליו. בכך הוא מסמל יראת כבוד וקבלת מרות של הסוהר. הרבי סירב אפוא לקום לקבל את הודעתם. אחד הסוהרים היה כנראה יהודי שהבין מעט אידיש. הוא הבין כי הרבי מסרב לקום. 'אנו נכה אותך!' איים הסוהר. 'נו', השיב הרבי במשיכת כתף. הסוהרים הכו את הרבי ולאחר מכן פנו ללכת לדרכם.

כעבר שעה קלה נכנסה קבוצה שנייה של סוהרים, ביניהם היה גם לולב החוקר היהודי שהִרבה להציק לרבי יותר מכולם. הדברים חזרו על עצמם בשנית, אך הרבי סירב לקום. 'רבי! מדוע אינכם מצייתים לסוהרים?' אמר לולב, 'הם מבקשים רק לבשר לכם על הקלה במצבכם. למה לכם להרגיז אותם? אם הם דורשים לעמוד - יש לעמוד'. הרבי הביט בהם ולא הגיב. 'הרי שוב יכו אתכם', הפציר לולב ברבי, אך הרבי המשיך להביט בו בשתיקה.

הסוהרים אכן לא נרתעו והכו את הרבי באגרופיהם. אחד מהם אף הכה את הרבי בחזקה מתחת לסנטרו. הרבי חש את הכאב עוד תקופה ארוכה לאחר מכן. שוב חלפה שעה ארוכה, וקבוצה שלישית של סוהרים, אחד מהם יהודי בשם קאבאלוב, נכנסו לתא ופקדו על הרבי לעמוד על רגליו. כשהרבי סירב בשלישית, היכוהו שוב באגרופים קמוצים. עיקר המכות הגיעו מידיו של קאבאלוב היהודי.. 'נלמד אותך לקח!' צווח קאבאלוב בחרון איום. 'איני יודע מי ילמד את מי'.., הגיב הרבי בקור רוח.

שוב נכנסו הסוהרים לתאו של הרבי והורו לו להיכנס למשרד. הרבי קם ממקומו וניגש אל החדר הסמוך. משנכנס פנימה הופתע לראות את מזכירו, הרב חיים ליברמן. ואולם הרב ליברמן הופתע עוד יותר. פיו נפער בתדהמה ועיניו נתעגלו לרווחה. 'האם עודכם בחיים?' הצליח לבסוף להוציא מילים מפיו והוא נפל מתעלף..


הרבי נקרא לגשת אל השולחן המשרדי, שם הראה לו לולב תעודה רשמית של הג.פ.או. על התעודה היה כתוב בגדול: 'מיתה בירייה!'. קו נמתח על המילים בתוספת המילה 'ניעט' (לא!). מתחת לשורה זו הייתה שורה נוספת שבה נכתב: 'עשר שנים גלות סולובקי!'. ושוב קו מתוח על המילים בתוספת המילה 'ניעט'. ומתחת שורה שלישית: 'שלוש שנות גלות לקסטרמה!'.

הרבי קרא את השורות, וכשסיים הביט בו לולב בעיניו הטמאות, מלאות הזדון והוסיף: 'דע לך שמצבך שם יהיה קשה מאוד. לא מעט סבל וייסורים מצפים לך בקסטרמה. אולם - הטעים לולב - אתה יכול עדיין להציל את נפשך אם תסכים להשתתף בוועידת הקהילות היהודיות לפי יזמתה של הקהילה היהודית בלנינגרד 'ליר"ה'. פרסם הודעה שאתה חוזר בך מהתנגדותך, הסכם לקיומה של ועידה זו ומיד תצא לחופשי'.

הרבי נתן בו מבט תקיף ללא חת: 'אינני מתחרט ואינני חוזר בי! אתם יכולים לאיים עליי בעונשים הכבדים ביותר אך לא תשפיעו עליי לשנות את דעתי והחלטתי. אתם יכולים אף לשלחני לסיביר אם רצונכם בכך'. לולב לא מיהר לוותר על ההזדמנות לאיים על הרבי. עוד שעה ארוכה הוסיף לולב לאיים על הרבי ולהפציר בו כאחד, כי כדאי לו להסכים לקיומה של הוועידה, אך הרבי עמד בנחישות על סירובו לקיום ועידת הקהילות. הוא הבין כי בוועידה זו תצאנה שורה של החלטות כנגד הדת היהודית והחינוך היהודי בברית המועצות.

כשראה לולב כי לא יצליח להכניע את הרבי, פקד להחזיר את הרבי לתאו. מצבו של לולב היה ביש. אילו רק יכול היה, היה מבצע את גזר דין המוות במו ידיו, ואילולא התערבותם של רבּי השלטון, ראש הממשלה וראש הג.פ.או. מנז'ינסקי, הרי כבר היה עומד אחרי ככלות הכול.. לא רק לולב רתח מזעם ומבושה. גם מסינג, ראש הג.פ.או. בלנינגרד, חש בושה ועלבון צורב. לא רק שמזימתם לא צלחה בידם אלא שהם נאלצו לחתום על עונש קל בהרבה - שלוש שנות גלות בלבד לקסטרמה.

הם חרשו מזימות כנגד הרבי והחליטו אפוא להתנקם בו ככל שהיה בידם. הם הורו לשלוח את הרבי לקסטרמה בעיצומו של יום השבת דווקא. 'כיצד הנך רוצה לעשות את הדרך לקסטרמה?' שאל אחד החוקרים את הרבי. 'הדרך הטובה ביותר היא במחלקה הראשונה של הרכבת הבין-לאומית', השיב הרבי. 'האם יש לך די כסף לנסיעה כזאת?'. 'אם הכסף שלי המונח במשרדכם אינו מספיק, אתן הוראה לבני ביתי וישלחו לי את הכסף הדרוש', השיב הרבי בניחותא. הרשעים מנעו מהרבי את התענוג לנסוע בנוחות.


'אין לך רשות לנסוע ברכבת הבין-לאומית', השיבו לו, 'אלא ברכבת רגילה במחלקה השנייה'. 'מתי אגיע לקסטרמה'? הוסיף הרבי ושאל. 'בשבת'.. 'בשבת לא אסע בשום אופן, רק בכוח תוציאוני מן התא'. באותו הערב הרשו החוקרים לרבי להתראות עם חתנו, נכדו ועוד אחדים מבני ביתו. מעבר לסורגים הפציר מהם הרבי להשתדל שלא ייאלץ לנסוע בשבת.

שוב יצאו הרצים דחופים ובהולים. הכול הבינו כי יהיה מה שיהיה, הרבי לא יחלל שבת, אף לא בכפייה. לא היה צריך דמיון רב כדי להבין כי חורשי רעתו של הרבי זוממים להגותו מן המסילה בשל כך. לא ייפלא אפוא שלולב לא הסכים בשום אופן לוותר על דרישה זו. זו הייתה הנקמה היחידה שעוד נותרה בידו כנגד הרבי.

הגברת יקטרינה פישקובה שוב נפגשה בבהילות עם אלכסיי ריקוב, ראש הממשלה הסובייטית, והציגה בפניו את עמדתה המגוחכת של הג.פ.או. שנועדה להתנקם ברבי. בו במקום, בנוכחותה, טלפן ראש הממשלה אל ראש הג.פ.או. מנז'ינסקי וביקשו לדחות את נסיעת הרבי לקסטרמה עד לאחר השבת. מנז'ינסקי לא ראה בכך בעיה של ממש, והסכים.. לולב וחבריו חרקו שן. הנקמה האחרונה כנגד הרבי הוצאה מבין אצבעותיהם..

נשארה עוד אפשרות אחרונה להתעלל ברבי: 'אם תרצה לנסוע בשבת לקסטרמה' - אמר לולב לרבי בהיכנסו אל תאו - 'אשחרר אותך מבית הכלא כבר עכשיו, ולא תצטרך לשבת עוד ימים רבים'. 'אשב כמה שאשב, אך בשבת לא אסע', הגיב הרב בשוויון נפש. מזימתו האחרונה של לולב התאיידה ונעלמה בו ברגע. הנסיעה לקסטרמה נדחתה עד לאחר השבת.

כבר באותו יום, יום חמישי, נשלח החסיד הרב מיכאל דבורקין ע"ה לקסטרמה כדי להכין מעון לשיכון הרבי. עם זאת סידר את המקווה במקום, קיבץ מעט ילדים ממשפחות יהודיות שהתגוררו בקסטרמה, ויסד 'תלמוד תורה'. כשנודע הדבר לרבי, הגיב בקורת רוח וחזר על דברי הפסוק: 'ואת יהודה שלח להורות לפניו גושנה!', כשהוא מרמז על יעקב אבינו ששלח את יהודה להקים תלמוד תורה בטרם ירד יעקב לגלות מצרים.


ב]

יום ראשון, ג' בתמוז תרפ"ז. השעה שעת צהריים, שמש קיצית בהירה האירה את לנינגרד. דלת הברזל האוטמת את תאו של הרבי נפתחה לרווחה, וסוהרים הובילו את הרבי אל משרד הכלא. 'היום בלילה יבוצע הגירוש, ועליך לנסוע לקסטרמה למשך שלוש שנים', הורה לו פקיד חמור סבר. 'ביכולתך לצאת כעת לביתך כדי לקחת את חפציך החשובים ולהיפרד מבני ביתך, אך עליי לצוות אותך כמה הוראות: א. לפניך שש שעות בלבד לשהות בביתך. בשעה שמונה בערב עליך לעזוב את לנינגרד. ב. אם תאחר אף למשך שעה קלה, תוחזר בחזרה לתאך בבית הכלא. ג. בשעה שמונה בערב תצא הרכבת המובילה לעיר גלותך, קסטרמה. 

ד. אם מסיבה כלשהי תאחר את הרכבת, עליך לחזור לבית הכלא. אם תנסה להתחמק, הזהיר הפקיד באיום, 'נחזיר אותך לתא על כרחך'. ה. עליך לנסוע ברכבת זו המובילה לעיר קסטרמה מבלי להתעכב בדרך. לפי החשבון, תגיע לשם ביום שני, ד' בתמוז בערב. ו. בכל יום שלישי בבוקר עליך להתייצב בפני ראש הג.פ.או בקסטרמה. אתה נמסר ברשותו לתקופה של שלוש שנים עד 15 ביוני 1930. ז. עליך לחתום על תעודה זו המעידה כי עליך להתייצב ביום 4 ביולי 1927 במשרדי הג.פ.או. של קסטרמה.

לאחר קבלת ההוראות, שב הרבי לביתו לראשונה לאחר תשעה עשר ימים של מאסר בבית הכלא האיום שְׁפָּלֵרְקָה, כדי להתראות עם בני משפחתו. כאמור, הזמן שעמד לפניו היה כשש שעות בלבד. הרבי נכנס אל חדרו לתפילה. הוא נשא תפילה אישית מעומק ליבו הטהור - תפילת הודאה לה' יתברך על שהציל את חייו. מתי מעט חסידים עמדו מאחורי דלת חדרו של הרבי והאזינו לתפילה האזנה מלאה. הם העידו כי גם לב אבן היה נמס לשמע תפילה זו..

בית הרבי נתמלא חיש מהר. קהל חסידים רב מילא את כל החדרים עד אפס מקום. מספרים כי באותה השעה ביקש הרבי להתעניין בשלומם של אישה ותאומים שנולדו ימים אחדים לפני מאסרו. הלידה הייתה בקשיים רבים וגם לאחריה היה מצב בריאותה של האֵם ומצב בריאותם של התאומים חלש מאוד. כשהרבי חזר אפוא לביתו ביום ג' תמוז לביקור למשך שעות אחדות, ביקש לדעת האם הוטב מצבם. למרות מצבו הפרטי הקשה, לא שכח הרבי להתעניין באשה וילדיה..


ג]

השעות נוקפות במהירות. השעה שבע בערב. נותרה עוד שעה קלה לצאת הרכבת. הרבי מתכונן לצאת לדרכו. הרבי כבר מתכונן לצאת מהבית, הנוכחים הרבים שבבית נעמדו בשתי שורות כדי ללוות את הרבי במלוא הכבוד וההדר. הרבי התחיל ללכת לכיוון היציאה. בעודנו עומדים שם ניגש החסיד ר' בנימין אלטהויז אל הרבי. הרבי נעמד ור' בנימין אמר לרבי: 'ידוע שאדמו"ר הזקן התחיל לאחר המאסר בפטרבורג להתנהג ביד רמה'.. ענה לו הרבי: 'הרי דובר במאמרי חג השבועות על אודות עניין שלוש הידות - יד הגדולה, יד החזקה ויד הרמה. 'רמה' הוא כתר, הוא גם אותיות כרת. שיתקיים 'וכל אויביך יכרתון'..

אל הרבי מצטרפים מתי מעט בלבד: בתו הרבנית, מרת חיה מושקא, חתנו הרב שמריהו גוראריה, וכן אחד ממקורבי בית הרבי, החסיד הרב אליהו חיים אלטהויז. שאר בני המשפחה נפרדים מהרבי עוד בהיותו בבית. רכב מיוחד מוביל את הרבי לעבר תחנת הרכבת של לנינגרד. למרבה ההפתעה תחנת הרכבת מלאה וצפופה בהמון רב. יהודים רבים מכל גווני הציבור והקהילות באו להיפרד מהרבי בטרם יצא אל גלותו. היו רבים שאף רצו לנסוע עם הרבי כמה תחנות, אך הג.פ.או. שהבין כי הקרבה לרבי מהווה מקור השראה וחיזוק של הנשמה היהודית, אסרה למכור כרטיסים לרכבת זו..

הרבי יוצא מרכבו ומיד מוקף במשמר כבד. שלושה אנשי ג.פ.או. שוטרים גרוזינים, חיילים חמושים ושני פקידים ממנהלי מחלקת החקירה הפלילית. בצעדים מתונים, מעוררי הוד, הרבי עולה על מדרגות קרון הרכבת. כשהוא עומד שם, רגע קל לפני היכנסו פנימה, הרבי מסתובב לעבר הקהל העצום שבא ללוותו, ונושא דברים חוצבי להבות אש שגאון יהודי עתיק לוהט בהם:


'נושאים אנו תפילה להשם יתברך - יהי ה' אלוקינו עמנו כאשר היה עם אבותינו, אל יעזבנו ואל יטשנו. יש בכך גם בקשה וגם הבטחה, אשר השם יתברך יהיה עמנו כאשר היה עם אבותינו. אף שאיננו יכולים להידמות לאבותינו שהיו בעלי מסירות נפש בפועל ממש על התורה והמצוות, וכמאמר הידוע שאמר אחד מאבותינו הקדושים (בעת שהמלוכה דרשה אז מהרבנים להנהיג שינויים בחינוך ובמצב הרבנים והרבנות):

לא מרצוננו גלינו מארץ ישראל ולא בכוחותינו נשוב לארץ ישראל! אבינו מלכנו יתברך הגלה אותנו מאדמתנו ושילח אותנו בגלות, והוא יתברך יגאלנו ויקבץ נדחינו מארבע כנפות הארץ ויוליכנו קוממיות על ידי משיח צדקנו לארצנו במהרה בימינו אמן. אבל ידעו נא כל העמים אשר על פני האדמה, כי רק גופותינו נמסרו בגלות ובשעבוד מלכויות ואילו נשמותינו לא נמסרו לגלות ולשעבוד מלכויות. 

חייבים אנו להכריז גלוי לעין כל, שבכל מה שנוגע בדתנו, בתורה ישראל במצוותיה ובמנהגיה, אין מישהו שיכפה עלינו דעתו ואין שום כוח של כפייה רשאי לשעבדנו. עלינו להצהיר בכל תוקף עקשנותנו היהודית, ובכל תוקף כוח מסירות הנפש היהודית זה אלפי שנה - אל תגעו במשיחי ובנביאי אל תרעו!

כך דיבר יהודי בעל מסירות נפש, ואנו אין לנו אפילו התוקף האמיתי למחות בפני כל העולם ולהוקיע מעשי התעתועים של כמה מאות צעירים יהודים ריקים ושובבים המתעללים ביהודים וביהדות. ידוע לכל שהחוק בהגבלות ידועות מרשה ללמוד תורה ולקיים מצוות, ורק דברי מסירה ועלילות גורמים לשלחנו לבתי מאסר ולעבודת פרך.

זו בקשתנו מהשם יתברך: אל יעזבנו ואל יטשנו! יתן לנו השם יתברך התוקף הנכון שלא נירתע מפני ייסורי הגוף, ואדרבה: לקבלם בשמחה. וכל עונש חס ושלום המוטל עלינו בגלל החזקתנו 'חדר' ללימוד התורה ולקיום המצוות, יוסיף לנו התחזקות בחיזוק היהדות.

עלינו לזכור כי מאסר ועבודת פרך אינם אלא ייסורי שעה, ואילו התורה והמצוות וישראל הם נצחיים! שלום לכולכם! היו בריאים וחזקים בגשמיות וברוחניות, הנני מקווה להשם יתברך שעונשי הזמני יכניס בעזרת השם כוחות נוספים בחיזוק היהדות הנצחית, ויקוים בנו 'אשר יהיה ה' אלוקינו עמנו כאשר היה עם אבותינו אל יעזבנו ואל יטשנו', ולכל בני ישראל יהיה אור ברוחניות ובגשמיות'.

הרבי נענע בראשו לאות פרידה מהאלפים ונכנס אל הקרון פנימה. הקהל העצום הקשיב לדברים בשתיקת תדהמה. רק כעת הוסר מעל ראשו איום המוות, וכבר הרבי נושא דברי גאון יהודי בתקיפות, ללא מורא וללא חשש. דברי עידוד להרבצת תורה והחזקת היהדות בכל מקום.. צפירה ארוכה של הרכבת נשמעה, ארובת הקטר פלטה עשן פיח שחור, והיא הפליגה לדרכה.


ד]

עשרים וארבע שעות רצופות ארכה הדרך עד בואה לקסטרמה. הרכבת נכנסה בקול צפירה רועמת אל התחנה. השעה הייתה שעת לילה מאוחרת. על פי הפקודה שקיבל טרם צאתו מבית הסוהר, היה על הרבי להתייצב מיד בתחנת המשטרה המקומית, אך לאחר שיקול דעת החליט הרבי לדחות זאת למחרת בבוקר, יום שלישי, ה' בתמוז. הרבי נסע אפוא אל דירת מגורים שהכין החסיד הרב מיכאל דבורקין. זו הייתה דירתו של שוחט העיר, והיא נועדה בעבור הרבי למשך כל זמן גלותו.

למחרת בבוקר התייצב הרבי במשרדי הג.פ.או. של קסטרמה. מפקד הג.פ.או. קיבל את פני הרבי ב"ברוך הבא" זועף. הרבי שכבר עבר אנשים קשים ממנו, העדיף להתעלם ומילא את השאלונים השונים. כשסיים פנה אליו המפקד ופרש בפניו שורה של הוראות:

'הנך עבריין ואסיר גולה. אתה נמצא כאן כאסיר המרצה את עונשו על חטאיו נגד המשטר הסובייטי. עליך להימצא בעיר זו כל העת ואסור לך לצאת אל מחוץ לתחום העיר, אלא אם תקבל רשות על כך. אם ברצונך להחליף מקום מגוריך בתוך העיר, חובה עליך להודיע על כך קודם לג.פ.או.'. המפקד נעץ מבט מאיים ברבי, והטעים: 'בוודאי ידוע לך שהמשטרה תדע הכול על מעשיך ועל כל מה שייעשה בביתך. היזהר לך! בכל שבוע חובה עליך להתייצב כאן, במשרדי הג.פ.או. בפני הפקיד המתאים, ולחתום על נוכחות'.


••

קסטרמה. קסרטמה נמצאת מאות קילומטרים ממוסקבה הבירה. עיר רוסית גדולה, אך יהודיה מעטים. כמאה משפחות יהודיות בלבד התגוררו בעיר בשנת תרפ"ז, רובם ככולם יהודים פשוטים שאינם יודעים תורה, לשנות או ללמוד.

בעת שהותו בעיר, התגורר הרבי בבית השוחט ר' ירחמיאל קוגל ע"ה, ברחוב ניקיטסקאיה 3. בתו של השוחט, הגברת רוזה מלמד, הייתה נערה כבת שתים-עשרה שנים כאשר הרבי התאכסן בביתם, והיא עדיין זוכרת היטב את אותם הימים: 'אבא היה חסיד חב"ד, שוחט ומוהל במקצועו, שהיה מבוקש בעיר ובסמוכות לה והוזמן אף לבריתות בלנינגרד ובמוסקבה. לאחר שנסגר בית הכנסת בעיר, התקיים מניין התפילה בביתנו, זאת למרות העובדה שהשלטונות החרימו את ספרי התורה.

אני זוכרת שכאשר הרבי הריי"צ הגיע לקסטרמה, שררה בעיר התרגשות והמולה רבה. גם הגויים יצאו לראות את 'איש האלוקים'. אני זוכרת איך אנשים עמדו מעל הגגות ומסביב לגדרות. הבית שלנו אירח את הרבי ואת כל מלוויו. זה היה בית גדול, ולרבי הוקצה חדר מיוחד בבית. כאשר הרבי יצא לרחוב, והנוצרים היו רואים אותו, היו מפנים לו דרך ביראת כבוד. הם היו אומרים: 'הנה הגיע אלינו נציגו של אלוקי העם היהודי'.

אף על פי שהיה כאן רק כעשרה ימים, הייתה לנו שמחה גדולה על שבחרו את הבית שלנו כמקום שישהה בו הרבי. אצלנו בבית כל האוכל היה כשר. היינו המשפחה היהודית היחידה בעיר שכל האוכל אצלה היה כשר למהדרין. הרבי היה מדבר אל הסובבים אותו בצורה עדינה מאוד ושקטה, והיה מברך את כולם. הוא היה מתפלל במשך הרבה שעות וקורא בספר התפילה. היו לנו הרבה שכנים, מקצתם יהודים. היו אנשים, גם מבין בני העם היהודי, שהתביישו לבוא ולראות את פני הרבי. הם אמרו: 'אנחנו לא ראויים אפילו לדבר אתו'. אני זוכרת שהיו יהודים שביקשו לראות את הרבי, ואחד מהם, שרצה מאוד, אף הצליח להתקבל ל'יחידות''.

בית כנסת אחד בלבד היה בקסטרמה באותן השנים, ובו התפלל הרבי יחד עם היהודים הפשוטים. בשבת קודש האריך הרבי בתפילתו, תפילה חב"דית הנובעת מתוך התבוננות הדעת ושלהבת אש פנימית, לעתים מלווה בניגון חב"די המעורר נימים חבויים. תפילתו של הרבי ב'עבודה' נמשכה שעות ארוכות, עד שלוש או ארבע אחר הצהריים.


הקהל כולו כבר הספיק להתפלל, לאכול סעודת שבת ואף לקיים בגופו 'שינה בשבת תענוג', ואילו הרבי עודנו עומד סחוף בתפילתו.. בית הכנסת התמלא מפה לפה ביהודי המקום, חלקם כאלה שכבר זמן רב לא דרכה רגלם על סף בית כנסת. הדבר היה בעיניהם לפלא עצום, עד שאפילו הכומר (הפרבוסלבי) הגיע לבית הכנסת לחזות במחזה הלא שגרתי.. כך קיבלה פתאום קסטרמה - העיר הגדולה אך הקטנה בכמות יהודיה - רבי קדוש ונשגב. הקהילה הקטנה והפשוטה זכתה בזכייה מן השמים..

לימים סיפר הרב מיכאל דבורקין על תפילת השבת של הרבי במקום: 'ישבתי וחיכיתי במשך כל הזמן שהרבי יתפלל. הרבי התהלך אנה ואנה בבית הכנסת. לאחר התפילה אמר לי הרבי: "היום 'התחממתי' בתפילה'.. באחת השיחות שהתפתחוה בין היהודים המקומיים לבין הרבי, סיפרו לו התושבים בגאווה רבה כי בעבר כבר היה במקום 'א גוטער איד' (צדיק) שהתגורר עמם במשך שבע שנים. הרבי ענה להם בבת שחוק: 'אנו נעשה זאת מהר יותר'.. במהלך אותם הימים התבטא הרבי בכאב: 'זה קרוב לחודש ימים שלא כתבתי מאומה על אודות תלמודי התורה - אם כן, בשביל מה בכלל צריכים את אצבעות הידיים?!'..

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

שאו מרום עיניכם: קורס מקצועי וראיון ישיר על הדרך לשדרוג התפילה עם הרב ישראל אלפנביין

עד כמה נחוצה 'עבודת השמחה' בעבודת השם? התוועדות מעוררת

סגירת המעגל של הרב שניאור זלמן גפני • שיחה מיוחדת

הרבי במאמר מעורר: ההתבוננות בתפילה גורמת לביטול האדם והתאחדות בה'

חודש אלול: המשפיע הרב אופן בהתוועדות סוערת ומעוררת • צפו

'יש לי שמחת הלב': החתונה המיוחדת של הרבי הרש"ב באוורוטש

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

100 אמרות וסיפורי חסידים מוסמכים מהמשפיע ר' גרונם

סיפורה המפעים של ישיבת 'תומכי תמימים' שהקים הרבי הרש"ב

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.