תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אסרו חג אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון אבצן גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוב טברדוביץ דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד מונצרש דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דניאל מוסטר דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רוזי'ן חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה ליפסקר יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב הורביץ יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יעקב פרי יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל מגדל העמק ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כיבוד הורים כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי העכט לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנהגי ישראל מנחם בגין מנחם דוב דוברוסקין מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל קנלסקי מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מאירי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם הרפז נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן הורביץ ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סביבון סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סוריה סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'היום יום' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים ספריית ליובאוויטש עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קו הטלפון 'הטה אזנך' קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אברהם יעקב פרידמן - האדמו"ר מסדיגורא רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי ישראל מרוז'ין רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא רחובות ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גוראריה שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן העכט שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הנגלה תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשנ"ה תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

שיהיה מורגש למי אתה מתפלל: משא מאלף של ה'חוזר' הרב נחמן שפירא

אנו מגישים לקריאה משא מאלף ובהיר של הגאון החסיד הרב נחמן שפירא שליט"א - מראשי ארגון 'לחלוחית גאולתית' ומשפיע ראשי בישיבת 'אהלי תורה' בניו יורק, מתוך דברים שנשא בכנס ההיסטורי 'השם שמעה תפילתי' במרכז חב"ד העולמי בהשתתפות אלפים של חסידי חב"ד  האם ניתן ללמוד חסידות מאדם שלא מתפלל באריכות? מהם יסודות התפילה שלא ניתן בלעדיהם? מדוע חשוב להתבונן בחסידות? כיצד ניתן לחוש שמדברים לה'? יש צורך לחשוב את פירוש המילים לפי חסידות? ומה הקשר לצפיה אמיתית למשיח? לכתבה המלאה

•••

 ☚ לצפייה בבלעדיות: כנס חב"ד היסטורי עם גדולי המשפיעים על 'עבודת התפילה' 

יש לדעת שמוכרח לעסוק ב'עבודת התפילה'. זה הדבר הכי ברור שהתפילה זה היסוד של כל היהדות והחסידות. אי אפשר לקיים תורה ומצוות בחיות בלי 'עבודת התפילה'. 'השכלה' בלי 'עבודת התפילה' זה היפך כל עניין החסידות! הרבי הריי"צ כותב שאלו שלומדים החסידות  בלי 'עבודת התפילה' ומידות טובות, הלימוד שלהם הוא 'מבוזבז'.. 

אדמו"ר הזקן כותב שתפילה לא נכללת במניין המצוות, כי תפילה זה כמו 'עמוד השדרה' שלא נכלל באיברים, אבל הוא זה שמעמיד את כל גוף האדם. וכמו שלא יעלה על הדעת לומר שיש כאן גוף בריא כי כל האברים מתפקדים כראוי, במקרה שאין לו עמוד שידרה בכלל, כך לא יעלה על הדעת לומר שיש כאן אדם עם יראת שמיים מאחר שהוא מקיים את כל המצוות ולומד תורה, אבל לא עוסק בעבודת התפילה.

לומר ש'עבודת התפילה' זה רק כמו 'הידור מצווה', זה כמו להגיד שהנחת תפילין בכל יום זה הידור מצווה.. זה יסוד הכל! ישנם שחושבים בטעות שזה שייך רק לאלה שהם 'בעלי מדריגה' אז צריך לדעת ברורות: אם רוצים להרגיש רגש וחיות בקיום המצוות, זה רק על ידי 'עבודת התפילה'. אין שום דרך אחרת.

אם רוצים להפנים את לימוד החסידות, מוכרחים להתפלל באריכות. אפשר לדבר וללמוד בחסידות על 'אחדות השם', אבל זה לא יונח אצל האדם בלי 'עבודת התפילה'. לא מדברים על זה שזה לא יהיה מורגש בלב, זה וודאי שלא, אלא זה אפילו לא יונח בהבנה והשגה.

המטרה של הכל

זה אפילו לא ב'גדר' של שאלה 'האם זה נדרש היום'.. זה כמו לשאול אם אפשר להיות יהודי בלי שהאדם ימול את עצמו.. צריך להיות העניין של 'ומלתם את ערלת לבבכם' וזה נעשה באמצעות  'עבודת התפילה'. זה דבר פשוט והכי יסודי. רק כשמתפללים באריכות אפשר שיהיה חיות במצוות. וזה נוגע גם לאמונה באחדות השם ולהפנמה והרגשה של תורת החסידות.

הרבי מלך המשיח אמר ב'יחידות' למשפיע הדגול ר' שלמה חיים קסלמן ע"ה 'בחור שאינו מתפלל באריכות, לפחות לעת מן העיתים, אינו כלל ב'תומכי תמימים''.. כל החסידות מלאה בדבר זה, שמטרת כל היהדות והחסידות זה להתעסק ב'עבודת התפילה' עם התבוננות בחסידות.  עד כדי כך שהרבי הריי"צ מזהיר שלא לשמוע חסידות מאחד כזה שלא מתפלל באריכות, מאחר שהוא מחלל את כבוד רבותינו נשיאנו וכבוד החסידות.. 

'עבודת התפילה' זה נוגע בחיי נפשו של כל אחד. בלי תפילה האדם מתייגע לחינם בתורת החסידות. עבודת התפילה היא המטרה של כל חסידות חב"ד. איך בדיוק לעסוק ב'עבודת התפילה' וכו', אז יש את ההדרכות הכלליות של רבותינו נשיאנו והמשפיעים, וכל אחד צריך גם להתייעץ עם המשפיע האישי, מה שייך עבורו בגיל שלו, מה מתאים למידות שלו ולידע שלו בחסידות וכיוצא בזה, אבל זה דבר ברור שכל אחד ואחד מוכרח להתפלל באריכות. 

בליובאוויטש היו בחורים, לאו דווקא 'עובדים' גדולים, שהתפללו כמה שעות בכל יום. ולמרות שיש את 'סדרי הישיבה', ידועה הוראת רבותינו נשיאנו שאלו ששייכים ל'עבודה פנימית' הם למעלה מעניין הזמנים, והיה 'היתר' מיוחד עבורם להתפלל כמעט כל היום. היו כאלה שהיו מתפללים פחות, רק שעתיים בערך.

צריך לדעת שכל קיום המצוות ולימוד התורה תלוי ב'עבודת התפילה'. כל מטרת ירידת הנשמה של האדם לעולם הזה ותכלית בריאתו של האדם, זה מתבצע רק על ידי 'עבודת התפילה'. כמו הפתגם הידוע שלימוד התורה בלי תפילה, זה כמו גוף בלא נשמה. 'עבודת התפילה' זה הנשמה של ההתקשרות לרבי, תפילה זה הנשמה והחיות של ענייני 'גאולה ומשיח', תפילה זה הנשמה לכל הקשר לאלוקות ועניינים רוחניים. 

לצפות למשיח באמת

חשוב לזכור שיסוד החיים זה 'עבודת התפילה', זה היסוד שעליו עומד כל הציור קומה של יהודי, כל התורה וקיום המצוות. 'עבודת התפילה' זה בסיס האמונה באחדות השם. בלי ההתעסקות ב'עבודת התפילה', לא יודעים ולא חשים שיש אלוקים בעולם. 

לא יודעים שיש תורה ומצוות, לא יודעים מה זה נשמה, לא יודעים מהי כוונת הבריאה. אולי יודעים לומר את המילים, יכולים ללמוד ולחזור על הדברים, אבל לא מתחברים לזה. אפשר 'לצטט' את הכל, רק שאין 'דעת' והרגשה בזה, ובעצם זה לא נקרא ידיעה.

אי אפשר להיות יהודי חרדי, יהודי ירא שמיים - בלי 'עבודת התפילה'. יראת שמיים ועבודת התפילה הולכים ביחד, כל אחד מהם הוא סיבה לשני. איך באים ליראת שמיים? על ידי 'עבודת התפילה'. ואיך באים ל'עבודת התפילה'? על ידי יראת שמיים. 

תורת החסידות והשיחות של הרבי מלך המשיח מלאים בדבר זה. וכמו שהרבי מביא כמה וכמה פעמים, ש'עבודת התפילה' היא זאת שמביאה לקיום כמה מצוות 'עשה' תמידיות ויסודיות שאין להסיח את הדעת מהם כלל, כמו: אמונה בהשם, אהבת השם ויראת השם וכו'. וזה פשוט לא אפשרי לקיים מצוות אלו בלי לימוד החסידות ו'עבודת התפילה'! פשוט  לא אפשרי.

וכמו שזה בעניין האמונה באחדות השם, אז כן ויותר מכן הוא בעניין האמונה והציפייה לביאת המשיח. בלי לימוד החסידות בכלל, ובפרט הלימוד של שיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תנש"א-תשנ"ב, וכמובן שלא מספיק רק ללמוד, אלא שיש להתבונן בזה ו'להתפלל' עם זה, ואחרת לא שייך לצפות לביאת המשיח באמת! בשיחות אלו מוסבר איך אפשר באמת להאמין במשיח ולחכות לביאתו, כי כדי לצפות ל'משיח', צריך לדעת מה זה 'משיח'. 

בחסידות מוסבר ש'ביאת המשיח' זה הזמן בו יהיה גילוי אלוקות בעולם הזה הגשמי. זוהי כל מטרת הבריאה. ואי אפשר לרצות גילוי אלוקות בלי 'עבודת התפילה'! זה פשוט לא אפשרי לרצות גילוי אלוקות בצורה אמיתית בלי תפילה. מבואר בחסידות שהגילוי של 'משיח' שיהיה לעתיד לבוא, זה בעיקר העניין של גילוי 'עצמות ומהות'. כל הספרים מלאים בדבר זה, אבל עניין זה מוסבר בהרחבה ויסודית בשיחות ה'דבר מלכות', עם כל ההסברה שבזה וכו', ולכן מוכרחים ללמוד את שיחות ה'דבר מלכות', ובכדי להפנים ו'לחיות' עם המבואר שם, שלא ישאר רק בתור 'השכלה' נאה חלילה, אז חייבים להתבונן בשיחות אלו ו'להתפלל' איתם באריכות! 

במילים אחרות, כל הי"ג עיקרים שיהודי מחוייב להאמין בהם, ובפרט עיקר הי"ב, של האמונה במשיח והצורך לחכות לביאתו, זה מתבצע בצורה אמיתית על ידי 'עבודת התפילה'. ובלי זה, אי אפשר בעצם באמת לחכות למשיח, לרצות משיח, לצפות למשיח. מוכרח שתהיה ההתבוננות בזה, לחשוב בזה ולידע מה זה 'משיח', להתבונן פשוט במה שהרבי מסביר בשיחות ה'דבר מלכות'. 

במילא מובן עד כמה נחוצה האריכות בתפילה, משום שבזה תלויה כל עבודת השם של היהודי. כל היראת שמים שלו, כל הציפייה שלו לראות את הרבי וההתקשרות הפנימית לרבי, הרצון שלו לגילוי אלוקות - גילוי אחדות ה' בגאולה השלימה. 

היסודות בתפילה

 לפני כל העניין של 'עבודת התפילה' של חסידות, יש את התפילה המינימלית לפי 'שולחן ערוך', והיא מוכרחת כהקדמה ל'עבודת התפילה' המבוארת בחסידות, ואי אפשר להתעסק בעבודת התפילה כראוי ללא העניינים הפשוטים שמבוארים ונתבעים בהלכה.

יסוד התפילה היא העובדה שהאדם מדבר ומתפלל לפני הקדוש ברוך הוא.במילא התפילה צריכה להיות ברצינות  הראויה, וכל מילה ומילה שהוא אומר לפני ה', הוא אומר זאת בכוונה וחיות  'כמונה מעות', כמו אדם שסופר כסף, שעושה זאת בחשק והנאה.

אפילו לא אם הוא לא מתפלל באריכות והתבוננות,  עליו לחשוב את 'פירוש המילות' בתפילה, להבין את המילים שהוא פונה ומדבר לה' עימם, ולחוש שהוא מדבר לקדוש ברוך הוא.  וכמובן שכאשר האדם יחשוב על הזכות הנפלאה לדבר עם הבורא, הוא יאמר את המילים במתינות ראויה ולא במהירות (וברור שהוא לא מנסה לזרז את השליח ציבור).

מסופר שבבית הכנסת בו התפלל הצדיק ר' לוי יצחק מברדיצ'וב, היו מספר סוחרים שהם היו צריכים לנסוע למקום מסחר ובמילא הם התפללו במהירות. אחר כך הם באו לבקש ברכה מר' לוי יצחק מברדיצ'וב, והוא השיב להם במהירות רבה, כך שהם לא הבינו מה הוא אומר.. 

אז אמר להם ר' לוי יצחק: עניתי לכם באותה המהירות שהתפללתם לפני השם. ואם אתם לא הבנתם כלום במהירות זו, האם זה מכובד ככה לדבר לפני מלך מלכי המלכים? למלמל במהירות משהו וזה כל התפילה לקדוש ברוך הוא?.. וודאי שהם אמרו כראוי את כל המילים וכו', אבל המטרה היא לא רק 'לומר' את המילים אלא שזה יהיה בכוונה ומתינות מה. מדובר על כל הקטעים בתפילה ובפרט ב'שמונה עשרה'. האדם צריך לחשוב לעצמו: ככה הייתי מדבר לאדם חשוב אחר? לאבא שלי?! למלך?!..

כמובן שיש לכוון לא רק בכל התפילה האישית, אלא גם לכוון בעת שהחזן אומר את ה'קדיש', לדעת על מה אומרים 'אמן' ולכוון באמירתו, בפרט באמירת 'אמן יהא שמיה רבא' בכוונה. כאשר עונים 'אמן' על הברכות של 'שמונה עשרה', יש לשמוע ולכוון את 'פירוש המילות' של הברכות - עליהם האדם עונה 'אמן'. כתוב על עניין זה ממש הרבה עניינים לא פשוטים (וכמובן שלדבר בעת התפילה זה מופרך לחלוטין).

'קדיש' ו'יחי'

פעם ביקרתי בבית כנסת, שאינו מוגדר של חסידי חב"ד, והשתתף שם בתפילה עוד חסיד שבסיום התפילה הוא הכריז את הכרזת הקודש 'יחי אדוננו'. היה שם תלמיד חכם, חסיד שאינו מחסידי חב"ד, וכך הוא הגיב: כמה פעמים ביום אתם שומעים 'קדיש'? אתם יודעים מה אתם עונים בקדיש? אתם חושבים על זה? 

'יתגדל ויתקדש שמיה רבה.. בעלמא דברא כרעותיה וימליך מלכותיה ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה', וזה כל התוכן של 'יחי אדוננו'. אז כמה אתם מכוונים כאשר אתם עונים 'אמן' על 'ויצמח פורקניה ויקרב משיחיה'? וזה לא רק ב'ויקרב משיחיה', אלא זה כל התוכן של הקדיש!

מבואר בחסידות שהפירוש של 'יהא שמיה רבא מברך' הוא, שכדי שיהיה קשר וחיבור בין שם י"ה לשם ו"ה, זה דווקא על ידי גילוי ה'עצמות' - שזה שמו הגדול של ה' ('שמיה רבא') שלמעלה משניהם. ומתי זה יהיה בשלימות? בגאולה! במילא כאשר מכוונים בשמיעת ה'קדיש' ובאמירת 'אמן', זה לגמרי התוכן של הכרזת 'יחי אדוננו'..

הקדמה למהות התפילה

ישנם הקדמות  מחוייבות לפני כל העניין של מהות התפילה. עניינם פשוטים, אך יסודיים שאי אפשר בלעדיהם. התפילה בהתבוננות ובאריכות כפי שחסידות מחנכת, זה לחזק ולהדק את התפילה ההלכתית, ולהעמיק בזה יותר, וכך גם מתווסף המון בהבנה ובהרגשה שמדברים לקדוש ברוך הוא. אבל חלילה שעניין התפילה החסידית יגרום לחיסרון בעניין יסודי בתפילה.

שמעתי שהמשפיע הנודע ר' שלמה חיים קסלמן ניגש פעם לאחר התפילה, לבחור צעיר שהתחיל להתפלל באריכות, ושאל אותו: האם אתה יודע את הדינים של 'הפסק'? מתי ניתן להפסיק ולענות 'אמן' ו'קדושה'? הבחור השיב למשפיע שהוא לא הספיק ללמוד כראוי את ההלכה. הגיב על כך ר' שלמה חיים: תלמד ותדע את ההלכות וכך תוכל להתפלל באריכות כיאה. אז לכתחילה יש ללמוד את ההלכות, אך כמובן שבדיעבד אין להמתין בעניין אריכות התפילה רק אחרי לימוד ההלכות, כי עניין 'עבודת התפילה' זה דבר שנוגע בנפש, ואי אפשר בלעדיו בכל מצב ועת.

העניין של התפילה הוא להרגיש אלוקות ולידע לפני מי האדם עומד, לא רק בעת התפילה, אלא המטרה היא שהתחושה הזו שהאדם מרגיש בתפילה, תפעל שיוכל להרגיש אלוקות בכל היום, שיהיה 'שיוויתי השם לנגדי תמיד'. אם לא מרגישים שמדברים לקדוש ברוך הוא בעת התפילה, איך אפשר להרגיש את הקדוש ברוך הוא בכל היום?! אם זה בלימוד התורה, אם זה באכילה, אם זה 'בכל דרכיך' - כדי לחוש את הבורא מוכרחים להשקיע בעבודת התפילה ואי אפשר בלי זה.

עת רצון להתגלות

ישנה אגרת קודש ידועה (סימן כ"ד) ב'תניא', בה אדמו"ר הזקן מאריך להסביר מה עניינה של התפילה, עם משל ממלך שנמצא ספון בדרך כלל בחדרי חדרים, כאשר שומרים רבים על הפתחים, וכל מי שרוצה לפגוש את המלך מצפה לכך ימים ושנים בכדי לזכות לראות כבודו של המלך.

וכאשר המלך מחליט להתגלות לכל ועובר בכל מלכותו, שכל אחד יוכל להתקרב אליו ולראות עוזו וכבודו, מי שעומד לפניו ואינו חושש להתעסק בצרכיו הרגילים - כמה חסר הבנה והכרה במהות האירוע שלפניו. הוא מסתכל על המלך כמו שבהמה מתבוננת בבני אדם..

כך זה אצלנו. שמלך מלכי המלכים, שהוא ה'אין סוף' האמיתי, מחליט לבוא ולהתגלות בבית הכנסת ('מקדש מעט'), ובעת התפילה זה עת רצון לכל אחד לפגוש את המלך ולהתבונן ולראות את יקר כבודו ותפארת גדולתו. איך שהוא בורא ומחיה את הבריאה כולה בכל רגע מאין ליש, עם כל הפרטים שבזה, שגורמים להתפעלות נפשית עצומה. ואיזו טיפשות ורחמנות על אדם שבזמן כה נעלה של 'עבודת התפילה', הוא רק חושב ומבקש על מה שחסר לו בגשמיות, ועל גדולת השם אינו מתבונן ומתפעל כלל.

אבל אחת הנקודות שניתן לראות באגרת זו, שהקדוש ברוך הוא מתגלה ומתקרב לאדם. שזה עיקר עניין התפילה, שהאדם מדבר עם הבורא. כאשר ניגשים לתפילה, צריך להחדיר בראש את ההכרה שמדברים עם הקדוש ברוך הוא, מתחילת התפילה ועד סופה. זה הכי חשוב. אמנם צריך לדעת ולחשוב את פירוש המילים בתפילה, אבל יכול להיות אדם שחושב את תוכן המילים בתפילה, אבל אינו מרגיש שכת הוא מדבר ושופך את נפשו לפני השם..

הנקודה הכי קריטית בתפילה, היא נקודת החיבור והפגישה האישית בין האדם לבוראו. וכמו שידוע ביאורו של הגאון ר' חיים בריסקר, בקשר לסתירת הרמב"ם שלפעמים כותב שיוצא ידי חובה אם לא כיוון בתפילה ופעמים כותב שלא יוצא ידי חובת תפילה. ומתווך ר' חיים שיש הבדל גדול אם האדם לא כיוון בפירוש המילים, או שלא כיוון את הנקודה הכללית והעיקרית של התפילה - 'דע לפני מי אתה עומד', שהוא מדבר ומתפלל לה'.

למי אתה מדבר?

אם חסירה הכוונה הכללית בתפילה, אין לזה כלל גדר של מעשה התפילה. הרבי מביא את ביאורו של ר' חיים לא אחת, ואף מעמיק בזה יותר (עם דיוקים ברמב"ם), שללא כוונה אין זה 'חפצא' ומציאות של תפילה בכלל!  אם האדם לא מתחנן ומבקש, ואין לו בתפילה הרגש של תחנונים ובקשה לה' - אין בזה מעשה התפילה! [כמובן שיש חשיבות מסויימת שהאדם יאמר את מילות התפילה בדיעבד גם ללא כוונה מספקת ויצא בזה ידי חובה, אך לא זהו עניין מצוות התפילה].

המשפיעים תמיד הדגישו והדריכו להתמקד בנקודה הזו, שלא רק לכוון את פירוש המילים בתפילה, כאילו שחוזר על מזמורי התהילים שדוד המלך אמר, אלא האדם אומר עכשיו לקדוש ברוך הוא 'אליך השם אקרא ואל השם אתחנן', 'שמע השם וחנני' וכן הוא בכל התפילה. החל מ'פסוקי דזמרה', שהוא זה שמדבר על 'הללו את שם השם', 'הוא ציווה ונבראו', ולא שמישהו אחר אומר זאת.

וכמובן שזה ממשיך בברכות 'קריאת שמע' בתיאורים על עבודת המלאכים.ועל אחת כמה וכמה ב'קריאת שמע' עצמה, שכאשר האדם אומר 'שמע ישראל השם אלוקינו השם אחד', עליו לקלוט שהוא ה'ישראל' שצריך לשמוע ולקלוט שהכל זה בורא ('אחד'), ואין שום מציאות מלבד הבורא. 

כמו שמבואר הפירוש הפנימי של 'שמע ישראל' בתורת החסידות, שלא רק שיש ה' אחד ואין עוד אלוקה חלילה, אלא שהכל זה אלוקות ואין מציאות נוספת כלל. על פי חסידות, מי שאמר 'קריאת שמע' וכיוון את פירוש המילים הפשוט, אך לא התבונן באחדות השם, הרי זה כאילו לא קיים מצוות 'קריאת שמע', הוא לא קיים מצוות קבלת עול מלכות שמיים ב'קריאת שמע' כדבעי. 

ולכן כדאי ונחוץ בנוסף לפירוש המילים הפשוט, יחד עם ההתבוננות במאמר חסידות לפני התפילה, לדעת את פירוש המילים של התפילה לפי תורת החסידות. זה מוסיף הרבה ומשדרג את איכות התפילה וגם של ההתבוננות במאמר חסידות.

אחרי כל ההכנה של ההתבוננות בכל התפילה, אזי יכול המתפלל לעמוד לפני ה' ב'שמונה עשרה' ולדבר לקדוש ברוך הוא בכל כוח כוונתו ופנימיות עומק לבבו. אז התפילה לא תהיה רק בפיו, היא תהיה עבודה שבלב. הוא ירגיש שהוא עומד לפני הקדוש ברוך הוא.

כפי שהרבי הרש"ב אומר בשיחה הידועה של 'כל היוצא למלחמת בית דוד כותב גט כריתות לאשתו', שישנם בתי כנסת שבהם חורטים על עמוד התפילה 'דע לפני מי אתה עומד', שהעמוד ידע לפני מי הוא עומד.. אך אצלנו מחדירים את הכוונה של 'דע לפני מי אתה עומד' חזק במוח ובלב. זו לא אמירה וזה לא פתגם, זו עבודה אישית יום-יומית שעל כל אחד מאיתנו להגיע לזה. זה הא"ב של מהות עניין התפילה, שהוא עומד לפני הקדוש ברוך הוא הוא והוא מרגיש את זה שהוא מדבר לה'!

מחשבת החסידות

כדי להגיע אכן לתחושה והרגשה פנימית זו בתפילה, מוכרח להיות מחשבת החסידות לפני התפילה. כמו שב'שמונה עשרה' קודם כל מדברים בשבח ה' ואחר כך בקשת צרכיו, כך בשביל שהאדם יוכל באמת לפגוש את ה', הוא מוכרח להקדים לזה את ההתבוננות בגדולת השם, כפי שמבואר בתורת החסידות.

בשביל זה צריכים דבר ראשון ללמוד חסידות בצורה טובה, שהמאמר יהיה מונח היטב בראש. שהוא יוכל להסביר את העניין שהוא לומד בחסידות לאדם אחר. אבל העיקר זה לאחר הלימוד, לעצור ולהתבונן במה שלמד בחסידות. זה מוכרח להתבונן בחסידות בכל יום לפני התפילה. איש פשוט שלא לומד חסידות ואומר 'ברוך אתה השם', הוא אכן  מדבר לקדוש ברוך הוא ומשבח אותו, אבל הוא לא יודע מה הפירוש 'הקדוש ברוך הוא'. הוא לא למד מספיק כדי לדעת אל מי הוא מדבר..

אדם שלומד חסידות כמו שצריך, עם כל ההבנה והפרטים שבזה, איך שהבורא 'ממלא כל עלמין' ו'סובב כל עלמין', איך שהקדוש ברוך הוא מחיה את כל העולמות וכו' כמבואר בחסידות, ובפרט לאחר שהאדם מתבונן במה שלמד בחסידות, אזי הוא יכול להרגיש מיהו 'הקדוש ברוך הוא' אליו הוא מתפלל.

גם מי שלומד חסידות, אך לא מתבונן בזה לפני התפילה ובתפילה, יכול לפספס ולא להכיר 'מיהו הבורא'. ולכן רבותינו נשיאנו כל כך הדגישו את הנחיצות של 'עבודה' ולא להישאר ב'השכלה' של חסידות. כי תכלית מטרת החסידות, זה להגיע לתחושה אמיתית והכרה באחדות השם. שאלוקות היא מוחשית וניתן להתפלל ולדבר לפני השם באמת ובתמים.

מי שמתבונן בחסידות ומתפלל באריכות, הוא מרגיש שהקדוש ברוך הוא  זה החיים שלו. שאין שום דבר מלבדו. הוא חש שהוא מחיה ומהווה את כל העולמות, כיצד הבורא מהווה ומחיה אותו ברגעים אלו שהוא מתפלל. ולאט לאט, כשעוסקים בעבודת התפילה בקביעות מידי יום, אזי זה חודר יותר למציאות של האדם גם שלא בשעת התפילה, ואלוקות נהיית דבר מוחשי שכל חייו סביב הבורא. 

במילא האדם שולט יותר על המחשבות זרות שלו, ולא רק במחשבות זרות, אלא בכל המחשבות, אפילו במחשבות הטובות. בהדרגה האדם שולט בדיבורים שלו, במעשים שלו. הוא חש יותר ויותר שהוא עבד השם, וזה תענוג נפלא.

תגובות

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

גלריה מרהיבה: כנס מושקע בירושלים עם זקני החסידים על 'עבודת התפילה'

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

טור מעורר: כיצד ניתן לחיות עם הרבי כעת? • הרב יוסף יצחק וילשאנסקי

התוועדות מרתקת: מתפלפלים בחסידות ושוכחים על ה'אבא' - לא מתפללים באריכות!

אין 'טרמפ' בעבודת השם: התוועדות חסידית נדירה עם הרב משה מרדכי ארנשטיין

הבה נהיה כנים: הרב אקסלרוד זועק מפנימיות נפשו במגזין השבועי • לקריאה

מהי שמחה בחסידות חב"ד? • לקט מיוחד

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

בבכי מזעזע: הרבי משתפך בתפילת 'סליחות' • האזינו

כיצד התייחס הרבי לשתיית 'משקה' מרובה וביטויי קללות בהתוועדות?

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.