תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אסרו חג אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון אבצן גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוב טברדוביץ דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד מונצרש דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דניאל מוסטר דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רוזי'ן חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה ליפסקר יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב הורביץ יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יעקב פרי יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל מגדל העמק ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כיבוד הורים כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי העכט לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנהגי ישראל מנחם בגין מנחם דוב דוברוסקין מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל קנלסקי מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מאירי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם הרפז נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן הורביץ ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סביבון סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סוריה סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'היום יום' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים ספריית ליובאוויטש עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קו הטלפון 'הטה אזנך' קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אברהם יעקב פרידמן - האדמו"ר מסדיגורא רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי ישראל מרוז'ין רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא רחובות ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גוראריה שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן העכט שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הנגלה תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשנ"ה תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מעשה שהיה: סיפורי חסידים נדירים מרתקים

מה ההבדל בין תפילת אדמו"ר הזקן לתפילת אדמו"ר האמצעי? לפניכם אוסף של עשרים אימרות וסיפורי חסידים מוסמכים שנשמעו על ידי המשפיע הראשי בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש - ר' שמואל גרונם (רש"ג) אסתרמן ע"ה, כפי ששמע מהחסיד ה'עובד' ר' הלל מפאריטש • עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש חלק שביעי (בהמשך לחלקים הקודמים שפרסמנו באתרנו) מתוך קובץ 'רמ"ח אותיות' • עד כה פורסמו באתרנו כמאה ושבעים סיפורים ואמרות חסידיות. בהמשך יפורסמו המשך החלקים • לקריאה

•••


קנא. אדמו"ר הזקן ציוה להדפיס את ספר התניא באותיות מרובעות [התניא שנדפס בעיר (שקלאוו) [זאלקאווע] באותיות רש"י - ידוע שזה לא היה ברצונו וידיעתו]. והסיבה היא, כי ספר התניא הוא כמו תורה שבכתב לגבי שאר ספרי החסידות (ולכן יש בתניא ג"ן פרקים כנגד ג"ן פרשיות התורה), ומשום זה הוא אינו נכתב באותיות רש"י ואילו שאר ספרי החסידות נדפסים באותיות רש"י.

קנב. רש"ג סיפר שפעם אחת אמר אדמו"ר האמצעי לר' זלמן מקורניץ: 'מאנסט בא מיר חסידות [על ספר עץ חיים]; וואס שטייט אין עץ חיים? - השתלשלות! איך רייד העכער און נאך העכער' [= אתה תובע ממני (לומר) חסידות [על ספר עץ חיים]; מה כתוב בעץ חיים? - השתלשלות! אני מדבר למעלה מזה יותר ויותר]. עוד סיפר: הבעל שם טוב אמר שתכלית בריאתו היא רק בשביל שתבוא ממנו תועלת לעם ישראל, ואם לא היתה ממנו תועלת לישראל לא היה נברא; והוסיף, שיכול להיות שיברא אדם בשביל שתבוא ממנו תועלת לישראל פעם אחת בלבד במשך כל שבעים שנות חייו.

קנג. רש"ג סיפר שאדמו"ר האמצעי אמר, שיש נשמות שהיו שבע מאות שנה בגן עדן ובכל זאת אינם יודעות מאומה וואס אלוקות איז [= מה זה אלוקות]. ופירוש הדבר: כתוב בתניא שהנשמות שאינם עוסקות בתורה לשמה אלא רק מפני ש'הרגילו ולימדו אביו ורבו לירא את ה' ולעבדו', הרי תורתם נשארת בעולם הפירוד, חיצוניות העולמות, ועולה רק בהיכלות 'בריאה יצירה עשייה', מדור המלאכים. וההבדל בין הגן עדן וההיכלות הוא, שנשמות בגן עדן משיגים את מהות הזיו המאיר שם, אך המלאכים משיגים רק את מציאות הזיו, וכן הנשמות העולות שם גם הן אינן משיגים אלא רק את המציאות. ולכן אמר אדמו"ר האמצעי 'זיי ווייסען ניט וואס אלוקות איז' [= אינם יודעים מה זה אלוקות], כי אינם משיגים אלא רק את מציאות האלוקות.

קנד. אדמו"ר האמצעי אמר אודות אחד הגדולים: 'ער זאגט אחד און ווייס וואס אחד איז, און פארשטייט וואס אחד איז, ומכל מקום איז בא עם רעכט בשעת מעשה מאכן א פאלשען וועגען' [= הוא אומר 'אחד' ויודע ומבין מהו 'אחד', ומכל מקום לא מופרך אצלו בשעת מעשה לעשות מעשה שקר].

קנה. רש"ג סיפר בשם גדולי החסידים, שאדמו"ר הזקן אמר על הבעל שם טוב 'ער איז קיין איין מאל ניט געווען קיין אינגעל' [= הוא אף פעם אחת לא היה ילד]. ופירוש הדבר: כשנשמת צדיק יורדת לעולם הזה היא גם בנעוריה במדריגה גבוהה, וכמו שכתוב באברהם 'בן שלוש שנים הכיר אברהם את בוראו', שאילו נשמת הבינונים שייכת בתחילה לרע, ורק אחר כך זוכה הבינוני שתתעבר בו נשמת צדיק וכו' כמו שכתוב בתניא, אולם נשמת הצדיק, עיקר ירידתה היא לצורך תיקון העולם וגם בנעוריה היא במדריגה גבוהה מאוד.

קנו. בנוסח התפילה: 'ומקיים אמונתו לישיני עפר'. פירוש: אף שעסקינו בתאוות גשמיות וחומריות, אף על פי כן יש לנו אמונה שיעזור ה'; החסידות פעלה שאף שעוסקים בתאוות עד הקצה האחרון, בכל זאת על ידי האמונה הוא השלימות.

קנז. כשהוצרכה נשמת הבעל שם טוב לרדת לעולם הזה השפל בדורות דעקבתא דמשיחא, והיתה נשמה גבוהה מאוד, נתנו לה 'שישים גבורים' שיסייעו לה, והם הצדיקים שהיו אז. ופירוש הדבר: נשמת הבעל שם טוב שייכת למשה - בחינת הדעת, ולמשיח - פנימיות הדעת, וירידת נשמתו למטה היא המשכת פנימיות הדעת ממש, וכל זה היה בכדי להאיר את הדור בזמן שהחושך כפול ומכופל ומכסה ארץ, ולצורך זה המשיכו בחינת חב"ד, לסייעו בשישים גיבורים שהמשיכו מדות, שזיככו את העולם במדות טובות, ואזי יכלה נשמת הבעל שם טוב לפעול המשכת בחינת הדעת בכל אחד, והצדיקים הנזכרים לעיל הם שישים כנגד ששה מדות, שכל אחד כלול מעשר.

קנח. רש"ג סיפר: ידוע שהאר"י ז"ל היה משיח בן יוסף, ופעם אחת שאלוהו תלמידיו אם יש בכל דור משיח בן דוד, והשיב שישנו ובדור הזה הוא דר בעיר תשב"ץ ושמו שמואל בן אליקים. אחרי הסתלקות האר"י ז"ל הלכו תלמידיו לחפשו בתשב"ץ, ובליל שבת קודש הוכרז מעל בימת בית הכנסת 'היש כאן שמואל בן אליקים' ולא נענו, כי המתפללים חשבו לעצמם שכיון שהשואלים הם בעלי צורה מן הסתם גם המבוקש תלמיד חכם הוא. למחרת ביום שבת קודש המשיכו להכריז, ובתפלת במנחה שאלו 'מי יודע מאדם ששמו שמואל בן אליקים - איזה שיהיה'. 

קפץ אדם אחד ואמר שיש בסוף העיר אדם בשם זה, המתקן מנעלים ישנים ואינו יודע ללמוד ואולי יבקשוהו. הלכו אליו התלמידים ואמרו לו 'האריז"ל אמר שהנכם משיח בן דוד ולא תוכלו להכחיש', ואמר האיש: 'נו, פארפאלין; דער אריז"ל האט מיר ניט געטאן קיין טובה און זיך ניט' [= נו, אבוד; האריז"ל לא עשה לי (בזה) טובה וגם לא לעצמו], ואמר להם תורה בזמן סעודה שלישית ובערב הסתלק לבית עולמו. תלמידי האריז"ל עסקו בקבורתו והעמידו מצבה על קברו וזה לשונה: 'פה נטמן איש תם וישר שמואל בן אליקים', ושלושים אמות סביב לקברו לא מניחים לקבור שום אדם. [סיפור זה שמע ר' ליב מאפצועה מחסיד אחד שראה את המצבה].

קנט. רש"ג סיפר ששאלו פעם את אדמו"ר הזקן, שכיון שהקדוש ברוך הוא משגיח על כולם ויודע את מחשבות הצדיקים והרשעים, ורשעים בחייהם נחשבים למתים טמאים, אם כן הרי הוא חושב גם במקום המיתה והטומאה כביכול, חלילה. והשיב אדמו"ר הזקן, שאף שבאמת הקדוש ברוך הוא יודע הכל, בכל זאת הוא לא מתלבש ונתפס בידיעותיו, אלא הכל גלוי וידוע לפניו בדרך ממילא. 

ובפרטיות יותר: שינוי ופעולה שייך (בעיקר בעולמות 'בריאה יצירה עשייה' וכן) בכלים דאצילות שנעשים נשמה ל'בריאה יצירה עשייה', וכמו שכתוב 'עיני ה' המה משוטטים בכל הארץ', שזה נאמר על המלאכים המשגיחים על כל הנבראים ומעשה התחתונים פועל בהם ונעשה בהם שינוי, וכמו שאדם הרואה דבר טמא הרי הוא נפגם בכח הראיה, כן הדבר במלאכים שכיון שיודעים מחשבות בני האדם, ובהן גם מחשבות טמאות, נעשה בהם פגם, וכשהמלאכים עולים למעלה הם צריכים לטבול בנהר דינור לנקותם מזה - אולם אצל הקדוש ברוך הוא במחשבתו הקדומה שבה צופה ומביט עד סוף כל הדורות - שם אין הידיעות נוגעות כלל.

ודוגמה קרובה לזה: נשמות דאצילות יכולות להיות בעולם הזה ואין זה נוגע להם כלל אולם לנשמות ד'בריאה יצירה עשייה' זה נוגע, כהשבטים שהיו נשמות דבריאה ולכן היו רועי צאן, שבעבודה זו היו מופשטים מהעולם ודבוקים בקדוש ברוך הוא, ובאם היו בהתלבשות בעולם היה זה מפריע לעבודתם, אולם יוסף היה נשמה דאצילות ולכן גם בהיותו במצרים לא נמנע ממנו להיות בדביקותו בה'. ולכן כשפגשו בו השבטים נאמר 'והם לא הכירוהו', היינו שלא הבינו איך אפשר להיות דבוק בה' גם במצרים. וכן הבעל שם טוב זכה לזה בסוף ימיו, שאף שנשמתו היתה בהיכלות דאצילות, בכל זאת המשיך להשיב דבר לשואליו. ומדוגמה זו נוכל להבין איך מחשבת התחתונים אינה נוגעת כלל למעלה, אלא היא בדרך העברה בעלמא בלבד.

קס. נאמר בזוהר: 'בהאי חיבורא דילך דאיהו ספר הזוהר.. יפקון ביה מן גלותא'. פירוש הדבר: על ידי ספר הזוהר מתפרסם גילוי אלוקותו יתברך בעולם, וכל השתלשלות העולמות והדורות הראשונים לא זכו לזה (וזו נחמתינו אף בהיותינו נשמות שפלות מאוד) ובזה יוצאים מהגלות. וכשם שהוא בבחינת עולם כן הדבר בנפש האדם שגם היא בגלות ככתוב 'גלו לאדום שכינה עמהם' (כידוע ליודעי ח"ן), ועל ידי לימוד החסידות יוצאת הנפש מגלותה. 

והיינו, שמלבד הפעולה על האדם כתוצאה מהלימוד שמשתנה ונעשה מהות אחרת, הנה גם בעת הלימוד עצמו שעוסק בענין 'ה' הוא האלוקים' וכיצד אין ההסתר אמיתי אלא 'אני ה' לא שניתי' וכו' - על ידי זה יוצא הניצוץ האלוקי שבנפשו מהגלות. וזהו שאמר ר' הלל שבזמן אדמו"ר האמצעי האט ניט אויסגעפעלט משיח [= לא היה חסר משיח], היינו שמפני גילוי האלוקות הרב שהיה בחסידות של אדמו"ר האמצעי כידוע, לא היה חסר להם דעת באלוקות שזה ענינו של משיח. [ודאי שמשיח יגלה עוד יותר דעת באלוקות ועוד באופן של ראיה, אך בכל זאת להם לא חסר אז].

קסא. נאמר בכתוב: 'וקם שבט מישראל ומחץ פאתי מואב', וידוע שפסוק זה מדבר אודות משיח. ויש לפרש שמדבר גם על הבעל שם טוב, כי 'שבט' מורה על המשכה, ו'שבט מישראל' היינו המשכה מישראל הוא הבעל שם טוב ותורתו, ועל ידי זה יתקיים 'ומחץ פאתי מואב' - חכמה ובינה דקליפה (כמבואר בחסידות), שהם נמחצים על ידו.

קסב. רש"ג סיפר שאדמו"ר הזקן אמר, שהוא בקושי יכול לפעול על עצמו להתפלל בבית הכנסת של החסידים, מפני שהחסידים חושבים אודות יחודא עילאה ויחודא תתאה ומחשבות אלו נשארות שם ואינם מסתלקות למעלה, וכן להיפך, שגם מחשבות טמאות חלילה נשארות במקומן ועובדי ה' מרגישים בהן וזה מפריע להם בתפלתם. 

עוד סיפר בענין זה: ר' שלום מהומיל בנה בית חדש וייחד בו חדר לר' הלל מפאריטש, והיה שומר שאף אדם או דברים בטלים לא יכנסו לשם. פעם אחת התפלל שם ר' הלל תפלת מנחה ואמר: 'מיאוס'ע מחשבות זיינען פאראן'! [= יש כאן מחשבות מאוסות!]. בתחילה תמהו בני הבית על כך שהרי החדר נשמר היטב, אך לאחר מכן נזכרו שכשעבר שם פאלקאווניק [= מפקד], פינו עבורו את החדר ושהה שם יום או יותר, ור' הלל חש את המחשבה שחשב שם.

קסג. הבעל שם טוב אמר שערך חוט אחד של ציצית בעצם קיום המצוה בלי שום כוונה, יקר יותר מששת אלפים שנה של עבודת המלאך מיכאל שעומד במסירות נפש ללא שום מחשבות אחרות.

קסד. פעם אחת (לפני המאסר), קודם אמירת אחד מדרושיו אמר אדמו"ר הזקן: 'מי שישמע הדרוש - יהיו לו בנים'. רש"ג סיפר שאכן ראה מאמר שכתוב בראשו 'סגולה לבנים'.

קסה. פעם אחת התבטא אדמו"ר האמצעי: 'הפרי גדל מהענף ולא מהאילן', ושאלו אדמו"ר הזקן האם כוונתו מבן או מבת - בהתכוונו לאדמו"ר הצמח צדק שגדל מענף אדמו"ר האמצעי, ואדמו"ר הזקן היה האילן הגדול.

קסו. אדמו"ר הזקן, אדמו"ר האמצעי ואדמו"ר הצמח צדק היו כנגד הספירות חסד גבורה ותפארת, בדומה לאבות. ידוע שעבודת אברהם היתה מאהבת ה' ועבודת יצחק היתה מיראתו, ויצחק לא הביט ולא למד כלל מעבודת אברהם אביו, ואדרבה ישנה מעלה ביצחק על אברהם שהרי לעתיד לבוא יאמרו דוקא ליצחק 'כי אתה אבינו'. וכן היה ביעקב, מדת התפארת. 

וברבותינו נשיאינו: עבודת ותפילת אדמו"ר הזקן היתה בהתלהבות ודבקות כל כך עד שהתגולל בדביקותו (קייקלען זיך), ולאידך לא שמענו שעבודת אדמו"ר האמצעי היתה כך (עיין לעיל סוף אות קמח), אלא אדרבה באופן אחר לגמרי לפי שורש נשמתו, שהרי בתפילתו עמד כאבן דוממת בביטול במציאות. גם מצינו באדמו"ר האמצעי מעלה על אדמו"ר הזקן, שבעצמו התבטא עליו: 'זיין אהבה ויראה - בין איך אליין מקנא'! [= באהבה ויראה שלו - אני עצמי מקנא!].

היינו שהאהבה ויראה של אדמו"ר האמצעי היו בלי הרגשת עצמו כלל מפני זיכוך גופו, ואף גוטע איד [= אדמו"ר] לא הגיע למדריגתו בעבודת זיכוך הגוף, ועם זאת היה בטל במציאות ולא היה ניכר בגופו מאומה, כמדריגת יצחק. [אף שודאי שחסידות קיבל מאדמו"ר הזקן אך לא את דרך עבודתו]. ואדמו"ר הצמח צדק היה כיעקב אבינו, מדריגת התפארת הכוללת חסד וגבורה (מדריגות אברהם ויצחק), היינו שרוב עבודתו היתה כאדמו"ר הזקן ומיעוטה כאדמו"ר האמצעי, שהיה גם משורר בתפילתו.

קסז. אדמו"ר שליט"א [הרבי הרש"ב] סיפר שאדמו"ר הצמח צדק אמר אודות אדמו"ר האמצעי, שבאם יחתכו את בשרו לא יזוב ממנו דם אלא חסידות.. רש"ג שמע מר' אברהם מזעמבין שאדמו"ר הצמח צדק אמר כך: 'דער שווער איז געווען א מלאך אלקים; אז מ'וואלט עם שניידן די אברים - וואלט ניט גיין בלוט נאר חסידות' [= חמי היה מלאך אלוקים; אם היו חותכים את אבריו - לא היה יוצא דם אלא חסידות].

ופירש ר' אברהם שהתואר 'מלאך אלוקים' אינו על נשמתו כי נשמתו גבוהה ממלאך, אלא הכוונה היא שהגוף והנשמה הם בערך זה לזה וגופו לא הסתיר על נשמתו, בדומה למלאך שאין החומר שבו מסתיר לצורתו, וגופו היה ניזון מאלוקות ממש, וכשכתב חסידות היה דופק ידו טוב יותר (עיין לעיל אות קמה; קסו), כי היד הגשמית קיבלה חיות מאלוקות. וזהו שאמר שבאם היו חותכים את בשרו היה יוצא חסידות.

קסח. ר' אבא [פערסאן] סיפר שר' זאב ווילענקער אמר, שכשהיה פעם אחת בחדר שני של אדמו"ר הזקן בעת שלמד שם - הונח אז אצלו ש'אין עוד מלבדו', ורשימו מזה נשאר לו כל ימי חייו. וביאר רש"ג, שמצד גילוי השכינה ממש שהיה בבית המקדש כשבאו להשתחוות, הונח אז אצלם ש'הוא לבדו ואין זולתו', אלא שצריך להיות כלי לקבל זאת.

קסט. ר' מרדכי יואל דוכמן סיפר: ר' אייזיק מהאמליע הביא לאדמו"ר הזקן דרשה-גישאנק [= דורון דרשה] - פרשיות של ר' שאול סופר ואדמו"ר הזקן הביט בהם ואמר: 'ליכטיג, ליכטיג' [= מאיר, מאיר]. עוד סיפר, שפעם אחת הביאו לר' אייזיק האמליער מזוזות מר' שאול והביט בהן ואמר: 'זיי זיינען זייער ליכטיג; איך האב מורא אריינלייגען זיי אין הישאנקעס' [= הן מאוד מאירות; אני ירא לשים אותן במזוזת הדלת] והניחם במגירה.

קע. ר' חיים מוואלאזין שלח שליח לאדמו"ר הזקן בשאלה, שהנה כתוב בגמרא (וברש"י) שכדי לשמר את התבואה צריכים לערב בה 'קב חומטין' ש'משמרת את הפירות מלהתליע', ואדמו"ר הזקן כותב בזה ש"קב חומטין" הוא תורת החסידות, ותמוה לו שהרי מידת הקב היא מעט מזעיר (חלק אחד ממאתיים), ואם כן צריכים ללמוד מעט חסידות ומדוע לומדים כה הרבה. והשיב לו אדמו"ר הזקן, שאת קב החומטין לא צריכים להניח בתבואה אלא לערב אותו בה ובאם הוא אינו מעורב לא יועיל, וכן הוא בנמשל, שאת תורת החסידות צריכים דוקא לערב בתורת הנגלה, ומלאכת העירוב דורשת זמן רב.

תגובות

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

גלריה מרהיבה: כנס מושקע בירושלים עם זקני החסידים על 'עבודת התפילה'

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

טור מעורר: כיצד ניתן לחיות עם הרבי כעת? • הרב יוסף יצחק וילשאנסקי

התוועדות מרתקת: מתפלפלים בחסידות ושוכחים על ה'אבא' - לא מתפללים באריכות!

אין 'טרמפ' בעבודת השם: התוועדות חסידית נדירה עם הרב משה מרדכי ארנשטיין

הבה נהיה כנים: הרב אקסלרוד זועק מפנימיות נפשו במגזין השבועי • לקריאה

בבכי מזעזע: הרבי משתפך בתפילת 'סליחות' • האזינו

מהי שמחה בחסידות חב"ד? • לקט מיוחד

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

להשתכר בפורים 'עד דלא ידע'? צפו בהסבר המדהים של הרב אופן

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.