תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אורי ליפש אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אסרו חג אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון אבצן גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוב טברדוביץ דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד מונצרש דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דניאל מוסטר דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים דוד לאופר חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רוזי'ן חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה ליפסקר יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף יצחק רוזנברג יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב הורביץ יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יעקב פרי יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל מגדל העמק ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כיבוד הורים כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי העכט לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנהגי ישראל מנחם בגין מנחם דוב דוברוסקין מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל קנלסקי מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי גל מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מאירי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם הרפז נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן הורביץ ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סביבון סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סוריה סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'היום יום' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים ספריית ליובאוויטש עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עזה עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קו הטלפון 'הטה אזנך' קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אברהם יעקב פרידמן - האדמו"ר מסדיגורא רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי ישראל מרוז'ין רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא רחובות ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גוראריה שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן העכט שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הנגלה תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשנ"ה תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מכתב נוקב מכ"ז אדר תשנ"ב : דברי הרבי אינם תלויים בשכל!


חלק ממכתב ברור ונוקב בענין העיסוק בשליחות היחידה שנותרה, שנשלח על ידי אחד החסידים לידידיו בתקופה בה החל ההעלם וההסתר של הרבי, לאחר כ"ז אדר תשנ"ב • וענין השכל (חכמה בינה דעת) שבחסידות חב"ד הוא - שהאמונה שלמעלה מהשכל (ועוד יותר משבחסידות פולין) תהיה 'מונחת' גם בשכל. אבל לא חס ושלום וחס וחלילה השכל עצמו. וכשהיצר הרע טוען, דמכיון שאתה חב"דניק, אתה צריך לחקור בעצמך ולהישען על בינתך (מבלי להסתכל במה שנאמר בהשיחות, או ללמוד 'פשעטלאך' בהשיחות בכדי שיתאימו להמסקנא של השכל שלך) - הרי זו כפירה גמורה רחמנא ליצלן.. אין לנו אלא דברי בן עמרם! • לקריאה

•••


ברוך השם. י"ג ניסן ה'תשנ"ב.

לכבוד ידידי מורנו הרב.. שי׳

אחרי דרישת שלומו הטוב, לא אאריך בהקדמות ואתחיל מיד בהענין דלקמן. ובהקדמה: מבואר בכמה שיחות, שבכדי לבטל עניו הקרירות - שהיא קליפת עמלק 'אשר קרך' - אי אפשר על פי חשבונות של שכל, גם לא על פי שכל דקדושה, כי לפעמים מתלבש היצר הרע ב'זיידענע זופעצע' וטוען שזה קדושה. ולכן, העצה היחידה לבטל ולמחות את קליפת עמלק זו הקרירות, בלשמוע לדברי משה וההתפשטות שלו שבכל דור. 

וזהו שנאמר בסוף פרשת בשלח 'בחר לנו אנשים וצא הלחם בעמלק' ואיתא בחסידות שפירוש 'ויאמר משה גו׳ בחר לנו אנשים' הוא אנשי משה, דענין 'אנשי משה' הוא אנשים שאין להם חשבונות וסברות שלהם ('אייגענע חשבונות און אייגענע סברות'), אלא שהם נשמעים לדברי משה. היינו, שנשמעים לדברי משה כפשוטם. לא לומדים פירושים בדברי משה [כי כיון שהיצר הרע מתלבש ב'זיידענע זופעצע', הרי הוא מפרש את דברי משה כפי שהוא (היצר הרע) רוצה] אלא נשמעים לדברי משה כפשוטם.

ובנוגע לענינינו: ידועים דברי משה שבדורנו בזמן האחרון, אשר כל הענינים דגאולה ומשיח (ואפילו סעודת לויתן ושור הבר) נמשכו כבר למטה בעולם הזה הגשמי. הדבר היחידי שחסר הוא - 'לפתוח את העינים'. ואמר בפירוש בכמה וכמה שיחות, שצריך לפרסם את זה ולהכריז בכל העולם אשר 'אט אט קומט משיח' וצריך להתכונן לקבל אותו. גם אמר, שענין זה הוא הנקודה המרכזית והעיקרית של השליחות (של כל יהודי ומכל שכן של ה'שלוחים'). כל זה הוא מפורש בכמה וכמה שיחות שהוגהו על ידי הרבי שליט"א.

אלא שבא היצר הרע והתלבש ב'זיידענע זופעצע' וטוען שישנם כמה סברות וחשבונות (שלפי דברי היצר הרע הם סברות וחשבונות דקדושה) שאין צריך לציית לדברי משה. וכשאומרים לו, הרי כן הוא מפורש בכמה וכמה שיחות, הוא עונה 'זה לא כל כך פשוט', 'צריך להבין את הפשט', וכו'. [תשאל אצל כל אלה שרוצים להעמיס 'פשעטלאך' בהשיחות, שיאמרו את האמת, מאין באו אליהם ה'פשעטלאך': אם מפרשים כן מפני שכן הוא משמעות הלשון דהשיחות, או מפני שהם סוברים כן מצד הדעות שלהם ולכן הם רוצים להכניס 'פשעטלאך' בהשיחות].

והנה החשבונות של היצר הרע (שטוען שהם חשבונות דקדושה) שהיו עוד מקודם, ונתחזקו עוד יותר לאחרי מה שאירע בכ"ז אדר-ראשון - נחלקות בכלל לג' טענות:

טענה א':

פרסום דברים הנזכרים לעיל, ובפרט לאחרי מה שאירע, עלול לגרום חס ושלום חילול שם שמים. כי היאך אפשר להכריז ש'הנה הנה משיח בא' (היינו אשר כבר יתגלה בפועל ויוליכנו קוממיות לארצנו) במצב כזה שאינו בקו הבריאות - הרי כולם ילעגו מזה. ולכן טוען היצר הרע, בכדי שלא יהיה חס ושלום חילול שם ליובאוויטש, צריך לעת עתה להפסיק זה ולחכות עד שהרבי שליט"א מלך המשיח יחזור לאיתנו. והיצר הרע מוסיף: באם אתה 'פאנאטיקער' ורוצה להכריז את הנזכר לעיל עכשיו - על כל פנים, תעשה את ההכרזה באופן שמשתמע לתרי אפי בכדי שהחילול השם לא יהיה על כל פנים גדול כל כך.

מענה:

החשש מחילול שם שמים שאחרים ילעיגו, בא מזה שבדקות דדקות ישנו איזה ספק ('עמלק' בגימטריא 'ספק') אצל אלו שצריכים להכריז. ובכדי לבטל הקליפת עמלק (בגימטריא ספק) אשר בקרבך, אי אפשר על ידי חשבונות, אלא על ידי אמונה פשוטה בדברי משה כפשוטם. עלינו לחזק את האמונה, שכל מה שאמר משה - כן יהיה בפועל ממש (לא ברקיע השביעי אלא כאן למטה בארץ הגשמית). וכאשר אנחנו נאמין באמת בודאות גמורה ומוחלטת, אין שום ספק שההכרזה שלנו תתקבל אצל רובם ככולם של ישראל. ובכדי לחזק אצלנו האמונה הוא (לא על ידי לערנען 'פירושים' וכיוצא בזה, כי אם) על ידי אמונה פשוטה. ובפרט שגם השכל דנפש הבהמית מסכים לזה.

והגע עצמך: הרי ראינו כמה וכמה ענינים שאמר משה שבשעתם היו נראים כדברים מוזרים (בענין מלחמת המפרץ, ועוד ועוד, ועל אחת כמה וכמה בנוגע ליציאה מרוסיה שלא היה לזה שום מקום בשכל) וכל דבריו נתקיימו בפועל, כל דבריו ממש - וזה שהיצר הרע מטיל ספק (אפילו ספק שבדקות דדקות) בענין הנזכר לעיל אין לזה שום מקום בשכל (שהרי ראינו בפועל שכל דבריו נתקיימו) והוא רק חוצפא בעלמא, בלי טעם ודעת.

ובכן, עיקר ויסוד הכל הוא להאמין בדברי משה בלי שום חשבונות. וכשעושים אייגענע חשבונות אפשר חס ושלום להתדרדר עד קצה האחרון. ולהעיר ממה שכתוב בפרשת 'תשא' (לב, א) 'וירא העם כי בושש משה' ופירש רש״י שעשו חשבון שכבר עברו ארבעים יום, ומזה יצא חטא העגל רחמנא ליצלן! והרי הדברים קל וחומר, בהסיפור דפרשת 'תשא' היה איזה 'יסוד' לעשות חשבון. 

שהרי משה אמר שיבוא לסוף ארבעים יום. ובמילא הרי יש התנצלות על זה שעשו, כי לפי חשבונם כבר עברו ארבעים. ואף על פי כן עשו בזה שגיאה עצומה כי לא הוצרכו לעשות שום חשבונות (והוצרכו לדעת שדברי משה בוודאי יתקיימו, וזה שעדיין לא בא הוא מפני שבודאי טעו בחשבונם ולא עברו עדיין ארבעים יום). ועל אחת כמה וכמה בנידון דידן, שכל היסוד של החשבונות הוא סברות אישיות, הרי בוודאי שאין להתחשב בזה כלל וכלל.

דבר ברור הוא (בלי שום ספק וספק ספיקא) שכבוד קדושת אדמו"ר שליט"א ידע מקודם מה שיהיה. ואף על פי כן אמר וציוה להכריז בכל העולם שכל הענינים דגאולה ומשיח כבר נמשכו בעולם הזה וצריך רק לפקוח את העינים - הרי עלינו להכריז זאת בודאות מוחלטת. וראינו במוחש, שאלה שהכריזו זאת בודאות מוחלטת - נתקבלה הכרזתם.

[ובתור מאמר המוסגר (לפני שנבוא לטענה הב' והג' של היצר הרע): כשמתפללים או מברכים שהשם יתברך יתן לרבי שליט"א אריכות ימים ושנים טובות - ליהודים פשוטים קשה לשמוע זה (אינני יודע ההרגש של 'לומדים' או 'משכילים'. אבל יהודים פשוטים מאמינים באמונה פשוטה, אינם יכולים לסבול זאת): אף אחד לא יתן ברכה שהשמש יזרח מחר, כי זה דבר פשוט שאין שייך שיהיה באופן אחר. 

וענין הנזכר לעיל, שהרבי שליט"א יוליכנו קוממיות לארצנו, הוא ודאי יותר מזה שהשמש יזרח מחר. [כי הודאות דזריחת השמש למחר היא מצד חוקי הטבע, והוודאות שכבוד קדשות אדמו"ר שליט"א יוליכנו קוממיות לארצנו הוא מפני שכן הבטיח הקדוש ברוך הוא שברא את הטבע]. ומה שייך להתפלל על זה או לתת ברכה?! התפילה צריכה להיות רק שזה יהיה לא מחר אלא היום. ופשוט].

טענה ב':

טענה השניה של היצר הרע היא: אמת הדבר שאין לנו להתבייש חס ושלום עם הכרזה הנזכרת לעיל, אבל, בעת כזאת, וואָס ליגט דיר אין קאָפּ וועגן משיח'ן [= 'נתקע לך בראש' אודות 'משיח']! בעת כזאת צריך לחשוב רק על דבר אחד - שהרבי שליט"א יחזור לאיתנו וכמה שיותר מהר - בודאי ובודאי שזה ענין חשוב ביותר, אבל הוא כאין וכאפס לגבי הענין העיקרי שנוגע עכשיו.

מענה:

נשאל אצל היצר הרע שנתלבש באיצטלא הנזכרת לעיל: האם לדעתו צריך להתעסק במשך כל כ"ד שעות המעת לעת באמירת תהילים, או שצריך גם להתעסק (במקצת היום עכל כל פנים) ב'מבצעים', וכיוצא בזה. בודאי שיענה שצריך גם להתעסק במבצעים. ולכאורה, הרי אותה הטענה: אמת הדבר שהנחת תפילין של יהודי אחד (וכיוצא בזה) הוא דבר חשוב ביותר, אבל הרי זה כאין וכאפס לגבי הענין העיקרי שנוגע עכשיו, והאיך אתה מבזבז זמן על קירוב יהודי ליהדות כאשר ברגעים אלו ביכולתך לומר תהילים!

אלא מאי, כי פשוט שבכדי למהר ולזרז הרפואה, צריך לא רק תפילה (תהילים וכיוצא בזה) אלא גם מילוי הוראותיו. [ואדרבה, יש מקום לומר שמילוי ההוראות ממהר עוד יותר את הרפואה מאשר אמירת תהילים. ואין כאן מקומו בזה], ולכן, ביחד עם אמירת תהילים, צריכה להיות אצל כל אחד ההתעסקות (ולא רק לצאת ידי חובה, אלא התעסקות והתעסקות בשופי) במילוי השליחות.

ועל פי זה פשוט וברור, שמכיון שהשליחות העיקרית כעת היא ההכרזה אשר 'הנה הנה משיח בא' וצריך להתכונן לקבל פניו - וכמפורש בכמה וכמה שיחות וגם בהשיחה שנאמרה בכינוס השלוחים שענין זה הוא עכשיו השליחות העיקרית - אשר כל מה שיוסיפו יותר בענין זה ימהרו יותר הרפואה. וקל להבין.

טענה ג':

הטענה השלישית של היצר הרע באה (כנראה) מלכתחילה בכדי לפעול קרירות בחסידי פולין (שנתקבלה אצלם ההכרזה של הרבי שליט"א באמונה גדולה), ולאחרי שהיצר הרע ראה שהצליח קצת בזה, התחיל לטעון אותה הטענה גם בחסידי חב״ד. אצל חסידי פולין מפורסם שהחוזה מלובלין זכר צדיק לברכה עשה פעולות להביא את הגאולה, וזה גרם שנפל דרך חלון וכו'. 

ובא היצר הרע (שנתעטף ב'פולישע זופעצע') ו'הסביר' להם, דזה שאירע בכ"ז אדר-ראשון אצל הרבי מליובאוויטש שליט"א הוא מפני שדחק להביא את הגאולה. וכיון שהם 'גוטע פריינד', לכן עליהם לדבר עם חסידי ליובאוויטש ולפעול עליהם שיפסיקו לעשות ענינים כאלה. ולדאבוננו, ישנם כמה מאנ"ש שיחיו שנתקבלה אצלם טענה זו [אצל אחדים מאנ"ש נתקבלה טענה זו על ידי ששמעו זה מחסידי פולין, ואחדים שמעו טענה זו מהיצר הרע בכבודו ובעצמו, בלי ממוצעים].

מענה:

הסיפור דהחוזה מלובלין זצ"ל, וכן סיפורים מעוד גדולי ישראל על דרך זה, אינם שייכים לנידון דידן כלל וכלל. כי החוזה עשה פעולה להביא את הגאולה (ועל דרך זה בנוגע לשאר הסיפורים). ואילו ההכרזה של כבוד קדושת אדמו"ר שליט"א היא הודעה ובשורה שכן היא המציאות. ההכרזה של הרבי שליט"א היא לא עשיית פעולה בכדי להביא את הגאולה, לא תפילה ולא ברכה, אלא הודעה ובשורה טובה. הרבי שליט"א יודע בבירור שכן היא המציאות, ומצא לנחוץ להודיע זה לכלל ישראל, מצד שני טעמים: (א) מצד גודל אהבת ישראל שלו רצה לבשר לנו בשורה טובה. (ב) בכדי שנתכונן לקבל את פני משיח צדקנו, שעל ידי זה נמהר את ביאתו עוד יותר.

והגע עצמך: באם חס ושלום וחס וחלילה לא תהיה כעת הגאולה - הרי הכרזה הנזכרת לעיל תרחק חס ושלום הרבה יהודים מהאמונה ביהדות. וכיון שלרבי שליט"א נוגע כ״כ לקרב יהודים ליהדות, היאך עושה דבר כזה שיכול לרחק חס ושלום?! והרי פשוט, שבאם היה איזה ספק ספיקא שהגאולה יכולה להתעכב - היאך עושה דבר כזה שיכול לרחק חס ושלום יהודי מיהדותו! 

ומזה הוכחה ברורה (באם צריך להוכחות) שאין זה בגדר עשיית פעולה להביא את הגאולה (מכיון שכל פעולה ספק אם תצליח אם לאו) אלא הודעה ברורה. הודעה ברורה של בשורה טובה. ועל דרך הבשורה של אליהו הנביא מבשר הגאולה. ובמילא, הטענה של היצר הרע שהוא על דרך הסיפור דהחוזה - היא היפך השכל הפשוט. ואלה שמתעקשים בטענה הנזכר לעיל - הרי כשבקרוב ממש יבוא אליהו הנביא ויבשר את הגאולה, יספרו גם אז הסיפור דה'חוזה'..

והנה כל הנזכר לעיל הוא בנוגע לחסידי פולין. אבל בנוגע אלינו, חסידי חב"ד - הרי אין מקום מלכתחילה לטענה. נשיאי חב"ד שבכל הדורות, ובפרט נשיא דורנו, השריש בנו ענין האמונה פשוטה וקבלת עול שלמעלה מהשכל. וכמבואר בכמה שיחות, שהאמונה פשוטה שמתגלית על ידי חסידות חב"ד היא הרבה יותר מהאמונה פשוטה שבחסידות פולין. 

וענין השכל (חכמה בינה דעת) שבחסידות חב"ד הוא - שהאמונה שלמעלה מהשכל (ועוד יותר משבחסידות פולין) תהיה 'מונחת' גם בשכל. אבל לא חס ושלום וחס וחלילה השכל עצמו. וכשהיצר הרע טוען, דמכיון שאתה חב"דניק, אתה צריך לחקור בעצמך ולהישען על בינתך (מבלי להסתכל במה שנאמר בהשיחות, או ללמוד 'פשעטלאך' בהשיחות בכדי שיתאימו להמסקנא של השכל שלך) - הרי זו כפירה גמורה רחמנא ליצלן.

ובכן, בנוגע ליהודים פשוטים - אין צריך בשום הסברים, שקיום הוראת הרבי שליט"א (לפרסם ולהכריז בפומבי שכל הענינים דגאולה ומשיח ישנם כבר למטה וצריך רק לפקוח את העינים) לא תביא חס ושלום לענין בלתי רצוי ואדרבה, זוהי הדרך לזרז את החלמתו.

אבל לאלה שמחזיקים את עצמם ל'פילוסופים גדולים' ועד שיודעים מה נעשה בשמים, ועל יסוד 'ידיעתם הגדולה' הם קובעים שזהו על דרך הסיפור דה'חוזה' - כדאי להזכיר להם עוד סיפור: כשאדמו"ר הזקן התחיל לגלות חסידות חב"ד (שזה היה התחלת הענין דגילוי המשיח), נעשה קטרוג. וידוע הסיפור דהסתלקות הרבנית דבורה לאה בתו של אדמו"ר הזקן בשנת תקנ"ב. וכמה שנים לאחרי זה היה המאסר דפעטערבורג. ומובן בפשטות, שגדולי החסידים ידעו את סיבת המאסר, שהרי זה היה כמה וכמה שנים לאחרי תקנ"ב. 

ואף על פי כן מסופר ב'ליקוטי דיבורים', שבהאסיפות דהחסידים אז הוחלט (בין השאר) להתעסק בהפצת החסידות עוד ביתר שאת. ולכאורה, היאך עשו דבר כזה שיכול להגדיל חס ושלום את הקטרוג? היתכן?! אלא שהיה פשוט אצלם, אשר פרסום והפצת תורת החסידות (גילוי המשיח כמו שהיה אז), לא רק שלא יאריך חס ושלום את המאסר, אלא אדרבה, זה יקרב ויזרז את השחרור. והנמשל מובן. וכאמור, שההוכחה מסיפור זה הוא עבור 'גרויסע מענטשן'. אבל עבור יהודים פשוטים, אין צריך להסברים וכו', כי אנו אין לנו אלא דברי בן עמרם..

תגובות

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'

באחדות נדירה: רבני חב"ד בקריאה היסטורית ללמוד בספר 'עבודת התפילה בדור השביעי'
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

הרב חיים אהרון משתפך בלבביות: אין עניין יותר מהותי ומרומם מ'עבודת התפילה' - ינסו ויווכחו

גלרייה נדירה: הרבי ביממה האחרונה לפני האירוע בכ"ז אדר

'הרבי הנהן בראשו': ממה דאג הרבי אחרי כ"ז אדר? • מיוחד

וידאו נדיר: האדמו"ר מבעלז ביחידות אצל הרבי

פרסום ראשון: הרבי בתפילת 'שחרית' האחרונה לפני כ"ז אדר

מופת מרטיט: הרבי החליט על המהפיכה ברוסיה, והמשב"ק החל לרעוד..

חוק 'מיהו יהודי': נאום סוער של הרב זלמן אבלסקי

גילוי מיוחד: איש סודו של הרבי - הרב בנימין קליין מספר על כ"ז אדר תשנ"ב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

המהפיכה בעיצומה: חצי מיליון צפיות, 4000 כתבות - אתר 'לחלוחית גאולתית' משתדרג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

חשיפה: הקלטה בלעדית של הרבי הריי"צ מנגן בגעגועים את הניגון 'אך לאלוקים'

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.