תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

30 סיפורים על התקשרות חסיד לרבי • מיוחד


'אינני מניח לחסידים שלי לישון': לרגל י"א ניסן, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה כשלושים סיפורים קצרים, בנושא התקשרות של חסיד לרבי • מהי האתכפיא של ימינו? על מה הרבי לא מוותר? איזו סגולה טובה לזיכרון נתן הרבי לרב אשכנזי ע"ה ביחידות? על מה אמר הרבי שאי אפשר 'לשחד' אותו בעניין ההתקשרות אליו? ואיזה עניין הרבי דורש שאיתו ניתן לכבוש את העולם? • לקריאה

•••


לכל קושיה יש זמן מתאים

סיפר הרב זעליג פסח אוריץ: בתקופה מסוימת (בשנות הכ"ף) לימדתי סטודנטים מהקולג'ים את סידור התפילה. מכיוון שרציתי שיהיה בעת הלימוד גם איזה טעם מתוק, הכנסתי אפוא בשיעור גם 'קישוטים', כמו ביאורים על קטעים שונים בתפילה. בהמשך השיעור היו גם כאלה ששאלו שאלות רציניות בענייני אמונה.

באותה עת זכיתי להיכנס ל'יחידות' ואחד הנושאים שהעליתי הייתה השאלה הבאה: אחד המשתתפים בשיעורים הנזכרים לעיל, כיון שהוא מבוגר מכולם והיה בחיל האוויר האמריקני, יש לו יכולת להעלות במהלך השיעור שאלות פילוסופיות, ואף שעניתי לו, השיחות איתו לא מתאימות למסגרת השיעורים לסטודנטים צעירים. שאלתי את הרבי כיצד עלי לנהוג במצב זה?

הרבי ענה תשובה חד משמעית: למרות שיש לך תשובות מתאימות בשבילו, אל תרשה לו לשאול במהלך השיעורים. זאת משום שהקושיה תמיד חזקה יותר מהתירוץ. יתירה מזו: עצם הצגת השאלה תוכל לעורר ספקות. לכן תציע לו שישאל את שאלותיו אחר השיעור, כדי שהאחרים לא ישמעו אותן, ואז תענה עליהן.

להתרחק מלימוד באוניברסיטה

בקשר לפעילותו בקולג'ים, הוסיף וסיפר הרב אוריץ: באותה יחידות אמר לי הרבי: 'צריכים ליזהר מהקולג'ים שעושים חורבן מהכול.. הצד השווה של האוניברסיטאות הוא, כיליונו של כלל ישראל'. כאן הבהיר הרבי במאמר המוסגר: 'ואל תקשו מכך שאני למדתי בשלוש אוניברסיטאות', זכור לי שכאן הזכיר הרבי את שמות האוניברסיטאות סורבון וברלין.

'וטעם הדברים', המשיך הרבי והסביר, 'שאם תלמיד שומע דבר חכמה, קונים בזה את התלמיד, והתלמיד מתפתה לחשוב שיש חכמה גם אצל אחרים, וממילא הוא נעשה משועבד לזה כיוון שראה דבר חכמה - שכך הוא טבע הדברים. יתרה מזו, בהמשך לכך התלמידים יבואו לביתו (של הפרופסור), יישבו ויתוועדו שם וישתו כוס תה, וכך ייווצר ביניהם קשר, וממילא גם דרך ארץ מיוחדת לאותו פרופסור, דבר שיסתעפו ממנו תוצאות חמורות. 

במקום 'ויהיו עניים בני ביתך', שכפירוש המפרשים הכוונה לתלמידי חכמים, הרי שבני ביתך יהיו כימאים ופיזיקאים.. ממילא גם בשידוכין, כשיחפשו שידוך, יחפשו כימאי ופיזיקאי ולא בן תורה - וכל זה נגרם מהשפעת הפרופסורים בקולג'ים.

'אכן', הטעים הרבי, 'חושבים שהפרופסורים אנשים עם ראשים גדולים, אבל אני עצמי הכרתי כמה גדולי תורה, שעמקותם הגיעה כדי פי עשרה מעמקותו של איינשטיין - ואינני מתכוון דווקא לראש ישיבה כמו ר' שמעון שקאפ, אלא אפילו לראשי ישיבות פשוטים.. אבל [הפרופסורים] הללו חושבים שהכול נמצא אצלם באוניברסיטה'.

'אתכפיא' של ימינו

באחת הפעמים שהמשפיע הרב ניסן נעמנוב ע"ה נכנס ליחידות אצל הרבי, הוסב הדיבור על דבר 'אתכפיא'. על כך הגיב הרבי (תוכן הדברים): 'אתכפיא' היום היא שבחור אוכל את מה שנותנים לו במטבח הישיבה.. (מפי הרב אלימלך צוויבל ע"ה).

שיחה על המשיח במרפאת עיניים

סיפר המזכיר הרב יהודה לייב גרונר: בשנת תשנ"ב אמר לי הרבי שאיננו רואה ברור את 'האותיות הקטנות שבגמרא'. הזמנתי רופא עיניים, ולאחר בדיקה שנערכה בחדרו הקדוש, הוגדל מספר הראיה במשקפיים. לאחר זמן אמר לי הרבי, שעדיין אינו רואה בבירור כל כך. הזמנתי את הרופא פעם נוספת, אך הרופא אמר שצריכים לערוך בדיקה במכשיר משוכלל יותר שנמצא בקליניקה ולא שייך להביא אותו לחדרו של הרבי. הרופא הוסיף כי הוא מוכן לערוך את הבדיקה אצלו בקליניקה בשעה שלא יהיה נוכח שם אף אחד.

כך אכן היה: הרבי נסע לקליניקה שלו, וכנהוג לפני בדיקות מעין אלו, טפטף הרופא טיפות עיניים להרחבת האישונים. לאחר מכן היה צריך להמתין כרבע שעה עד להשפעת הטיפות. הרופא ניצל את ההזדמנות וביקש רשות מהרבי לשאול שאלה, והרבי נתן את הסכמתו.

שאל הרופא את הרבי: 'הייתכן שאחרי כל הפעילות הגדולה של חב"ד בעולם, כפי שראיתי אני בנסיעותיי (הרופא, בין יתר תפקידיו, הוא גם עסקן ציבורי גדול ומזדמן לעיתים תכופות למדינות רבות בעולם), ועדיין לא בא משיח'?.. הרבי חייך לעברו חיוך רחב ואמר: 'זוהי שאלה גם אצלי, אבל כנראה שעדיין נותר קצת - כאן עשה סימן בשתי אצבעותיו הקדושות - למלא את הכוס, ולכן בכל הזדמנות שאני מדבר לחסידים, אני מעוררם לעשות עוד משהו'. הרבי התבטא אז: 'אינני מניח לחסידים שלי לישון'.


על מה הרבי לא מוותר?

פעם נכנס ל'יחידות' לרבי אחד מראשי הישיבות החשובות בניו יורק. בין השאר שאל את הרבי - ידוע שאחרי כל ירידה שהייתה לעם ישראל במשך הדורות, באה אחר כך עלייה; אם כן, לדעת הרבי, מה הייתה העלייה שהייתה אחרי השואה?

השיב לו הרבי בשאלה: 'איזו עליה אתה מייחס לתקופה שלאחר השואה'? הלה השיב: 'את הקמת מדינת ישראל'. ענה לו הרבי שאין זו עליה, כיון שהשואה גרמה לירידה ב'אידישקייט' ומדינת ישראל לא גרמה לעליה ב'אידישקייט'. המשיך הרבי ואמר כי הוא בטוח שהעלייה הגדולה שאמורה להיות לאחר השואה, היא ביאת משיח - ועל כך לא יוותר! (מפי המזכיר הרב גרונר).

כמה חשוב לשמור על בריאות הגוף

סיפר הרב שניאור זלמן גפני: ביחידות הראשונה שלי אצל הרבי שאלתי בקשר למצב בריאותי (שבאותה שעה היה חלש והתלבטתי כיצד לנהוג בנושא מסוים). התשובה של הרבי הייתה באריכות ובפרטיות. הרבי התחיל בציטוט מהמכתב המפורסם של הרבי הריי"צ (שנדפס ב'קובץ מכתבים' בהוספות לתהילים 'אוהל יוסף יצחק') בו נאמר שיהודי חייב להיות בריא, מאחר שהוא צריך לפעול עניינים שונים בעולם הזה, ולשם כך עליו להיות בריא וחזק, כלשון הרמב"ם ש'היות הגוף בריא ושלם - מדרכי השם הוא'.

אחר כך המשיך הרבי וביאר עניין שלם ב'אגרת התשובה', שם שולל אדמו"ר הזקן את עניין התעניות בדורותינו. אמנם לא עסקתי באותם ימים בתעניות, נהגתי בדברים שונים בעבודת ה' שנראה כי חלק מהם השפיעו על מצב בריאותי. הרבי התייחס לכך והוכיח מדברי אדמו"ר הזקן האמורים, שכל עניין שהוא נגד הבריאות 'לא זו בלבד שאינו מועיל לעבודת ה', אלא שאינו בגדר של עבודה כלל, וממילא הרי זה היפך הרצון והיפך הכוונה והתכלית', כך התבטא הרבי.

הרבי אמר בין היתר שכל העניינים אפילו הרוחניים, צריכים להיות משועבדים לעניין בריאות הגוף, ונתן דוגמה: 'בדיוק כשם שאדם מניח תפילין, עליו להקפיד על כל פרטי ההלכות שבזה, כך בדיוק צריך להקפיד על שמירת הבריאות'. לאחר מכן סיפרתי לר' אבא פליסקין על תוכנה של השיחה; הוא היה מלא התפעלות מכל מילה שהרבי אמר לי על החשיבות הגדולה בשמירת הבריאות.

מי רשאי להבטיח רפואה?

סיפר הרב יקותיאל פרקש: כשהייתי ביחידות בקודש פנימה, כבר בתחילת ה'יחידות' ביקשתי מהרבי ברכה לבריאות נכונה עבור ילדה מסוימת. הרבי ענה לי שייקח את הבקשה לאוהל. העזתי והוספתי לבקש הבטחה בנוגע לבריאותה.. הרבי ענה: 'הבטחה? את זה יכול רק הקדוש ברוך הוא בעצמו, מי שהברכות נתונות לו, או כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר. אך כפי שאמרתי, אקח איתי את כל העניינים על הציון'.

החשמל של יהודים למודי מסירות נפש

הגאון הרב ברוך שמעון שניאורסאהן, ראש ישיבת טשיבין, ירושלים זכה להיכנס ל'יחידות' בשנת תשכ"ז. במהלך אותה יחידות הוזכר נושא בניית גנרטור להספקת חשמל בשבת בכפר חב"ד. הרבי הביע את שביעות רצונו מכך שהקיבוץ החסידי המפואר של כפר חב"ד, המורכב ברובו מיהודים למודי ניסיונות ומסירות נפש בפועל על קיום המצוות בהידור, לא יצטרכו להשתמש בחשמל בשבת קודש אלא אך ורק באופן המותר. כמו כן הביע תקווה, שמכפר חב"ד יראו עוד רבים וכן יעשו.

מתמימים לא צריך לבקש כסף להתוועדות

בחול המועד פסח תשי"א, כאשר יצא הרבי מלך המשיח מתפילת המנחה, פנה לרב שמואל דוד רייטשיק ואמר: 'אם אין מה לעשות, יש להתוועד. עבור כך אתן לכם רשימה של הרבי' (רשימת שיחה של הרבי הריי"צ ממוצאי יום הכיפורים תרצ"ט). הרב רייטשיק פנה אל התמימים וביקש לקבץ את המעות הדרושות לקניית יין עבור ההתוועדות. כשראה זאת הרבי, אמר: 'מהם לא צריך לקחת כסף, כי אם ייקחו מהם גשמיות, תחסר להם לאחר מכן רוחניות'.

הרבי אחז בשולחן ואמר: זהו אור אלוקי

בהתוועדות אחרון של פסח תשל"ה, אמר הרבי כי עכשיו מאיר גילוי משיח; וכשם שבזמן משיח יראו כל העולם 'כי פי ה' דיבר', ממילא גם עכשיו דבר זה מאיר בגילוי. פי ה' עניינו, גילוי אור הוי' בעולם. כשאמר זאת, אחז הרבי בשולחן בשתי ידיו הקדושות ואמר: 'אין זה שולחן גשמי אלא אור אלוקי שמחיה אותו, ומי שיאמר כי הוא רואה שולחן, שיפתח את העיניים ויראה אלוקות'. (מפי הרב יהודה לייב גרונר).

כשהרבי השתתף ברוחניות במעמד החופה

בשנים הראשונות סידר הרבי קידושין. היו מקרים שהרבי הוזמן לסדר חופה אך לבסוף לא יכול היה להגיע. פעם הייתה מונחת על שולחנו של הרבי שיחה שהמתינה זמן רב להגהה, וכאשר אירע שהרבי לא יכל להגיע לחופה, ביקשו שהרבי יגיה את השיחה בו בזמן שנערכה החופה. הרבי שלל זאת באומרו: 'להשתתף ברוחניות זה יותר קשה מלהיות בגשמיות'.. (מפי הרב יהודה לייב גרונר).


פסק הלכה צריך להיות בהיר

סיפר הרב יצחק יהודה ירוסלבסקי: פעם אמר לי הרבי בנוגע לחוברת 'כשרות המטבח', שצריך לכתוב תמיד שיש כמה שיטות, ולא להסתפק בהבאת דעה אחת בלבד. יחד עם זאת צריך לציין שבחב"ד נוהגים כך וכך, ויש מחמירים (או מקלים), וזאת כדי שלא יהיו חילוקי דעות.

בעניני כבוד - להתנהג בחכמה

סיפר הרב שמואל מנחם מענדל בוטמן: בחודש שבט תשמ"ט קרא לי הרבי להיכנס ל'יחידות', וכיושב ראש 'ועד סיום הרמב"ם העולמי', נתבקשתי לפרסם ספר הסוקר את סיומי הרמב"ם. הרבי הדריך אותי ואמר בין השאר: 'הסדר של המאמרים יהיה לפי אל"ף בי"ת. זהו הדבר הטוב ביותר, שכן אז לא יוכל אף אחד להיות 'ברוגז' מי מהנואמים נמצא מוקדם או מאוחר, שהרי מה הוא אשם שאות שם משפחתו היא מאוחרת יותר'.

איפה אתה אוחז בהכנות לגאולה?

סיפר ר' ישראל רוזנפלד מקראון הייטס: בחודש כסלו תש"כ הוציא הרבי עבורי פתק, וזה לשונו: 'מקוים אנו בתוך כלל בני ישראל ומצפים בכל יום שיבוא משיח צדקנו. באיזה מקום ימצא את פלוני? ובהכנות לאיזה עניין? ובאיזה מעמד ומצב? ובאיזה מחלקה של צבאות המשיח יהיה מתאים להכניס אותו? והכנה ליום טוב הרי נעשית בערב יום טוב'.

מכתב 'מהיר' על לימוד תורה

בשנת תשד"מ, אחד מאנ"ש בברוקלין כתב לרבי שאלה בעניין פרטי, ומכיוון שהעניין היה נראה לו דחוף מאוד, לכן ציין על הפתק: 'מהיר'. הרבי ענה על השאלה, והוסיף בכתב יד קודש: 'כדאי שיכתוב (לפעמים) וגם מהיר, שיש לו קביעות עיתים בתורה והם וכו' וכו'.

'אם צריך - יש בחב"ד גם מופתים'

בשנים הראשונות לנשיאות היו התוועדויות רבות בהן היה הרבי דורש שיקרבו יותר יהודים למעיינות פנימיות התורה. באחת ההזדמנויות אמר הרבי, כי יש לומר לאותם יהודים, שבחב"ד יש הכול - לימוד, תפילה, ואם צריכים, יש גם מופתים..

לימוד כדבעי לצד הפצת המעיינות

פעם כתבה הנהלת ישיבת 'תומכי תמימים' במונטריאול לרבי תלונה על חלק מהתלמידים שעוסקים זמן רב מידי ב'הפצת המעיינות' וכתוצאה מכך ניכרת חולשה מסוימת בלימודיהם. ההנהלה ביקשה אפוא שהרבי יורה לתלמידים אלה שלא לעסוק זמן רב כל כך בהפצת המעיינות. תשובת הרבי הייתה פסקנית: 'אפשר לקיים שניהם'.

לזכור את המטרה

'באחת השנים התקיימה התוועדות י"ט כסלו עם הרבי במוצאי שבת' - סיפר ר' ישראל רוזנפלד מקראון הייטס. 'באותה שבת הייתי אמור לשהות עם קבוצת ילדים במלון, ולכן יצא שבמוצאי שבת לא אוכל להשתתף בהתוועדות. שאלתי את הרבי, מה עלי לעשות. התשובה לא איחרה לבוא: הרי כל מטרת ההתוועדות היא לקרב יהודים לאבינו שבשמים, אם כן מה השאלה'?..

ככה חונכים בית בישראל

בעבר היה נהוג שעם כניסה לבית חדש מקבלים מכתב ברכה מהרבי. בדרך כלל נוסח הברכה היה אחיד. ומעשה שהיה באברך, שבנוסף לנוסח הרגיל, כתב לו הרבי גם שמהראוי לערוך התוועדות חסידית בבית מיד עם הכניסה, כפי שחסידים נהגו ברוסיה. הרבי אף הוסיף שזו צריכה להיות הנהגה של חסידים, שכל דבר יהיה על ידי התוועדות כפי שחסידים נהגו מאז ומקדם. (מפי הרב דוד ראסקין ע"ה).

ככה מתקשרים לרבי

סיפר הרב אברהם מיכל הלפרין מירושלים: באחת היחידויות שלי, אמרתי לרבי שאני מגיע כל כך הרבה פעמים לכאן ואני מרגיש 'אז מ'ווערט נישט אנדערש' [= שאינני משתנה], ואני רוצה להיות יותר מקושר לרבי. הרבי נעשה מאוד רציני ואמר: 'כשאתה תעסוק יותר בלהט בחסידות, ירגישו את הקשר'. לאחר מכן אמר לי הרבי: 'ידוע מה שכבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר אומר בשיחות, שאי–הרגשה היא מעלה, וכאשר האבר כואב חלילה, אזי מרגישים'.


אם עושים - אז מאהבה

כאשר האדמו"ר רבי יואל מסאטמר ישב 'שבעה', והרבי הגיע לנחמו, החדר היה מלא וגדוש ברבנים ואישי ציבור ידועים. למרות שהרבי היה אז צעיר לימים, בתחילת ימי נשיאותו - מיד עם היכנסו הפך לראש המדברים וכולם הקשיבו אליו מתוך ביטול והכנעה. להרבה מהנוכחים הייתה זאת ההזדמנות הראשונה להיפגש עם הרבי החדש מליובאוויטש, והרושם שהשאיר על כולם היה חזק ביותר. אחד הנוכחים ניגש לאחר מכן לרבי ואמר בהתפעלות: 'ליובאוויטשער רבי, אני פוחד שאני נעשה חסיד שלכם'. נענה הרבי בבת שחוק: 'למה אתם צריכים לעשות זאת מיראה, עשו זאת מאהבה'..

'אי אפשר לתת לי שוחד'

סיפר אחד התמימים: כשהיתי ביחידות בכסלו תשל"ב, אמר לי הרבי: 'במה שאתה מבקש ברכה ל'התקשרות' - ברור ומובן שאי אפשר דרייען זיך ארום פוסט און פאסט [= להסתובב סביב בריקנות וללא תוכן] ולהיות מקושר. אי אפשר לתת לי שוחד ואני לא מקבל שוחד. בחור בתומכי תמימים שאינו שומר הסדרים ולא לומד כדבעי ומתפלל כדבעי ומתנהג כדבעי - אינני מקבל ממנו שוחד, מכך שלומד מזמן לזמן 'ליקוטי שיחות' וגם עושה לי טובה גדולה ועוסק ב'ופרצת'.

התקשרות - כיצד?

יהודי שהיה בתהליך של התקרבות לתורה ומצוות, כתב לרבי מכתב בו ביקש, בין היתר, שהרבי ישלח לו את תמונתו. הרבי השיב לו: אין זה נהוג כלל, כי אם ילמד (בתוך שאר לימודיו) מה שאני לומד (פרשת השבוע), וזה מאחד שלא בערך [- הרבה יותר] מפוטו [= תמונה].

יש ללכת לפינה כל בוקר ולצייר לעצמו את צורתו של הרבי

על פן נוסף בהתקשרות, סיפר הרב יצחק דוד גרונר ע"ה: בהיותי ביחידות בשנת תשי"ב, אמר לי הרבי בין השאר: 'על כל אברך שראה את כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר, ללכת לפינה כל בוקר, ולא נוגע אם זה לפני ברכות השחר או אחרי, ולצייר לעצמו את צורתו של כבוד קדושת מורי וחמי אדמו"ר, וזה ייתן חיות במה שצריכים'.

הקשר של חסיד עם הרבי הוא דו-צדדי

היה סטודנט יהודי, ממוצא חב"די, שרצה ללכת ללמוד באחת האוניברסיטאות בארה"ב. באותה תקופה הרבי התבטא בחריפות נגד תופעות שונות שהיו באוניברסיטאות בארה"ב. הסטודנט החב"די היה בדילמה, והוא כתב לרבי, כי מאחר והוא חסיד של הרבי, אזי הוא לא יכול לעשות נגדו וללכת בכל זאת ללמוד באוניברסיטה בה הוא כל כך רוצה ללמוד. 

לכן הוא מציע 'רעיון': במשך ארבע שנים הקרובות בלבד הוא לא יהיה חסיד של הרבי, ובכך תיפתר הבעיה.. השיב לו הרבי: 'אם ההתקשרות בין רבי לחסיד הייתה חד סטרית - אז הרעיון שלך היה טוב; אך מאחר והתקשרות בין רבי לחסיד היא דו-סטרית, הרי גם אם תנתק עצמך מהרבי - הרבי לא ינתק אותך ממנו'. (מפי הרב מנחם מענדל גרונר).

יכולים לכבוש את העולם

סיפר הרב יצחק מאיר הרץ, אנגליה, שבשנת תשכ"א, כאשר אביו נכנס ליחידות - התבטא, בין יתר הדברים, בנוסח: 'אם בחורים חב"דיים היו לומדים, הם יכלו לכבוש את העולם'. הגיב הרבי ואמר: אני הרי תובע זאת מהם!


כך מציירים 'ופרצת'

פעם נכנס הצייר החסיד ר' חנוך הענדל ליברמן ל'יחידות', והרבי ביקש ממנו שיואיל לצייר ציור המתאר 'ופרצת'! ר' הענדל ביקש שהרבי יסביר לו עניין זה, והרבי המשיל זאת כך: ישנו נהר גדול בו זורמים מים רבים. באמצע הנהר ישנו סכר המכוון את המים שינועו כדרכם, וגם כדי שלא ישטפו את השדות. זהו עניין 'ופרצת', מלשון 'פורץ גדר' – שהמים יגיעו לשדות וישקום, וכך יגדלו פירות נאים וטובים. (כלומר: 'ופרצת' פירושו השפעה, אך יחד עם זאת ישנה הכוונה - שההשפעה תגיע למקומות הראויים ולא תלך לאיבוד חלילה, וכך יצמחו פירות טובים).

סגולה טובה לזיכרון

סיפר הרב מרדכי שמואל אשכנזי ע"ה, רבו של כפר חב"ד: ב'יחידות' שזכיתי להיכנס אליה לפני יום הולדתי (כ"ז אייר תשי"ח), ביקשתי מהרבי מלך המשיח עצה לזיכרון. הרבי אמר לי: 'הסגולה לזיכרון היא: א] לשמור על בריאות הגוף. ב] להסיח דעת מכך שכאילו לא זוכרים'. והרבי הוסיף והסביר לי: 'כשמישהו מחדיר למחשבתו שהוא לא זוכר טוב - זה עצמו גורם לאי זיכרון'.

הזקן שומר על הצלם היהודי

תלמיד באחת הישיבות בירושלים החליט לגדל זקן, אולם הוריו לחצו עליו שיגלחו בטענה שזקן אינו דבר יפה, וכי הוא דומה ל'היפיס'. הבחור שביקר באותה תקופה אצל הרבי, סיפר לרבי את התלבטויותיו ואת טענות הוריו ושאל בעצתו. הרבי השיב, שאחת המעלות של יוצאי מצרים הייתה שלא שינו את שמם, לשונם ולבושם. דבר זה אפשר ללמוד גם מה'היפיס', שיש להם לבושים ולשון משלהם, וראשיהם (שהם יהודים) אפילו מקפידים להיקרא בשמם היהודי.

זו הייתה התגובה של הרבי לגבי הטענה שזקן דומה ל'היפיס'. לעצם העניין, אמר הרבי, שהזקן עוזר בעבודת ה'. קורה שבחור נכנס לחנות ומעלעל בעיתון פסול, ולפתע נזכר שהוא עטור זקן והאנשים מביטים עליו, והדבר עוזר לו לעזוב את המקום. כששמע זאת הבחור, החוויר כסיד. כשיצא מהחדר לאחר מכן, היה נרעש, באמרו, שהרבי תיאר ממש את מה שהתרחש פעם עמו.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.