תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

מקבץ סיפורי חסידים ואמרות נדירים ומרתקים • חלק שלישי


לפניכם אוסף של שלושים אימרות חסידיות מוסמכות שנשמעו על ידי המשפיע הראשי בישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש - ר' שמואל גרונם (רש"ג) אסתרמן ע"ה, שזכה להיות ממושפעיו של גדול ה'עובדים' - ר' הלל מפאריטש • עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש חלק שלישי (בהמשך לחלק הראשון והשני שפרסמנו באתרנו) מתוך קובץ 'רמ"ח אותיות'  בהמשך יפורסמו המשך החלקים • לקריאה

•••


מא. הלכה היא שבתפילה צריך האדם להיות חגור בחגורה, שלא יראה ליבו את הערווה. פירוש הדבר: ענין הערווה ברוחניות הוא - נגעי האדם ממעשיו הלא טובים; אך בעבודת התפילה צריך להיות 'ליבו למעלה' בלבד ושלא יראה את הערווה, היינו שלא יהרהר ויתמרמר בלבו על חטאיו אלא יקיים 'עבדו את ה' בשמחה'. וענין האזור שעל בגדיו הוא המשכת ה'יחידה' בפנימיות, ודי למבין.

מב. הרמב"ם כותב שהאדם צריך לכוון בתפילה בשפלות האדם ורוממות הא-ל, אך בחסידות אנו מוצאים שעל האדם לא לחשוב בתפילה על שפלות עצמו. אולם לפי המבואר בחסידות בענין 'שפלות האדם' העליון, שמצד עצמו 'כי לא אדם הוא' ואינו בערך כלל לעולמות - הרי שדברי הרמב"ם אמת, כי בזה יש לחשוב בתפילה, ודי למבין.

מג. אמרו חכמינו ז"ל: 'בשר שנתעלם מן העין אסור'. פירוש הדבר: בשר - זהו ששת המידות; עין - זהו המוחין, שהמוח הוא עיני האדם. והיינו, שהתעוררות המידות ללא שליטת המוחין היא איסור ממש, והוא מי שמחשיב את עצמו תמיד גערעכט [=צודק]. ור' אברהם שנא אדם שכזה.

מד. אמרו חכמינו ז"ל: 'חמץ מבטלו בליבו ודיו'. ופירש ר' אברהם [בפשטות הכוונה היא לרבי חיים אברהם בן אדמו"ר הזקן] בדרך צחות: אין צורך לדבר אודות המתנגדים ('חמץ') בוויכוחים וטענות, אלא מבטלם בליבו ודיו..

מה. רש"ג פירש מה בין ’תורה' ו'עולם' - שתורה היינו ביטול והרגשת אלוקות וכנגד זה הוא עולם וישות, וכההבדל בין מוחין ומידות (כנ"ל אות מ"ג). ועוד יש לומר בפשטות: 'עולם' היינו עולמ'שע, כגון השל"ה שכל תורת הקבלה שאצלו היא רק באלוקות השייך לעולמות, וכן הדבר בקבלת האריז"ל; ואילו 'תורה' היינו חסיד'ישע, ובדוגמת מה שאמר אדמו"ר הזקן (לקמן אות קנ"ב) שדבריו הם למעלה יותר מספר 'עץ חיים'.

מו. ר' משה ווילנקער פגש את הוואלפער [תלמיד המגיד ממעזריטש שירד מדרך התורה ומצוות], וביקש ממנו שיאמר לו דבר ששמע מהמגיד ממעזריטש. והשיב לו: מפני מה חסר ו' במזמור 'לדוד בשנותו' [שמסודר לפי סדר אל"ף בי"ת]? - כי בעת שהכלה (מלכות) מתלבשת אין נאה לחתן (אות ו', ז"א, ששת המידות) לעמוד שם והוא הולך לו. והבן, שפירוש דבר זה הוא עמוק מאוד: 'לדוד' - ספירת המלכות, כנסת ישראל, 'בשנותו את טעמו לפני אבימלך' - ענין הקישוטים, ודי למבין.

מז. פעם אחת הלשינו אנשי קארלין בפני המגיד ממעזריטש על רבי אהרן רבם, באומרם שהוא מקפיד עליהם מאוד. אמר לו המגיד: 'גלייבט מיר ר' אהרן, איך און איהר זיינען ניט ווערט א פאנטאפל פון קלענסטן איד'. [= האמינו לי ר' אהרן, אני ואתם לא שווים נעל-בית של היהודי הקטן ביותר].

מח. פעם אחת שהה אדמו"ר הזקן אצל רבי מענדל מהאראדאק בראש השנה. בבוקר אחר התפילה, כשבא רבי מענדל מבית המדרש לסעודת יום טוב, ראה שאדמו"ר הזקן עדיין לא בא וביקש שיבדקו היכן הוא עומד, וחזרו והשיבו לו שאדמו"ר הזקן שרוי בדביקות בתפילה. כששמע זאת, הלך בעצמו והביט עליו מעט ואמר לכל הסובבים: 'דער אויבערשטער פרייט זיך מיט עם און ער פרייט זיך מיטן אויבערשטען. לאמיר עסען ווארמעס' [= הקדוש ברוך הוא שמח (משתעשע) איתו והוא שמח (משתעשע) עם הקדוש ברוך הוא. הבה נלך לסעוד]. וציוה, שבעת שיבוא אדמו"ר הזקן לסעודה לא יתנו לו כבוד.


מט. רבי יהודה ליב בן הרבי ה'צמח צדק' בא פעם בתביעה לאביו על שאין סדר בזמן שאומר חסידות, ואנשים רבים באים ודוחקים זה את זה. השיב לו הרבי ה'צמח צדק': 'ישנו אדם אחד בעל מלאכת תנורים, שמכוון בכל יום כוונות האריז"ל, און איך דארף עם מער ווי ער מיר [= ואני זקוק לו יותר מאשר הוא לי], וכאשר הוא דוחק את עצמו שני שבועות בנסיעתו עד שמגיע לדלתי, וחיים בער [המשרת] גיט עם א שטופ אז ער פאלט פון טיר ביז צום וואנט - און צוליב עם דארף איך מען זאל זאך שטופן' [= נותן לו דחיפה (כזו) שהוא נופל מהדלת עד הקיר - הנה עבורו אני צריך שידחפו].

נ. רש"ג שמע מאדם נאמן בשם לוי'ק שבהיותו פעם בבית השו"ב [=שוחט ובודק] של אודסה, סיפר לו זה סיפור והקדים באומרו לאשתו: 'הקשיבי כיצד אני מספר ואל תניחי לי לשקר'. והמשיך, שפעם אחת נסע עם אשתו למקום מעיינות מים חמים, ובדרכם עצרו לפוש בפונדק. בהיותם שם, הבחינו שבעלת הפונדק מופלגת בזקנותה וכל בניה ומשפחתה הגדולה דרים עמה, והתפלאו על כך מאוד. הזקנה ההיא הבינה שהשו"ב הוא מהחסידים, וסיפרה לו את סיפור חייה: בעלה נעלם ממנה בהיותה צעירה לימים (בת כ"ח שנה) והיא נשארה עגונה. 

כששמעה אודות הבעל שם טוב נסעה לחצרו, אולם משבאה לשם לא הניחו לה להכנס אליו בשום אופן, ונשארה שם ושהתה אצל הרבנית אשת הבעל שם טוב. הרבנית, בהכירה אותה לאשה כשירה השתדלה עבורה, וסיפרה לבעל שם טוב שאשה זו נתעגנה מבעלה ולה בן קטן ממנו. הניח הבעל שם טוב את ראשו הקדוש על ידיו, שהה מעט ולאחר מכן הרים את ראשו ואמר לאשה: 'אינני יכול לעזרך, כיון שבעלך מת בלא עדים שיעידו על מיתתו, ובמילא תהיי מוכרחת להישאר עגונה כל ימי חייך'. 

והוסיף הבעל שם טוב ואמר לה: 'כשתבטיחיני להיות אשה כשירה כל ימיך - אברכך שתראי חמשה דורות מבנך זה, ותהיי עשירה', והבטיחה האשה כן. וסיימה הזקנה את סיפורה באומרה: 'כל אלו הם צאצאיי מבני; חמשה דורות ישנם כאן אצלי והנני בת מאה וחמש'.

נא. רש"ג שמע מפנחס מדאקשיץ, שבהיותו בעבר שותף בעסקיו עם מתנגד אחד שמעו שבשכנותם נמצא משרת הבעל שם טוב, ונסעו אליו לראותו. בהגיעם למקומו, ראו בחוץ זקן העומד ושאלוהו אם כאן דר משרת הבעל שם טוב וענה הן, ושאלוהו אם אפשר שזהו הוא בעצמו, וענה שלא, אלא זהו אביו. והוליכם הביתה, וראו הם שלפי מראה פניו של האב נראה הוא עוד צעיר יותר מבנו, ותמהו על כך. 

וסיפר להם המשרת, שפעם אחת בעת שניקה את בית הבעל שם טוב (הוא לא היה אז המשרת הקבוע), היו הפאנטאפלאך [= נעלי בית] של הבעל שם טוב תחת המטה שישן בה והרהר במחשבתו אם להוזיזם לרגע לנקות תחת מקומם, והחליט שלא לנגוע בהם אלא ניקה סביבם בלבד. משהקיץ הבעל שם טוב שאלו אם נגע בנעליים והשיב שלא, ואמר לו הבעל שם טוב 'דערפאר זאלסטו לעבן הונדערט און צוואנציק יאהר' [= לכן תחיה מאה ועשרים שנה].

נב. רש"ג שמע מר' שמואל, מורה-צדק בקובניץ, ששמע מאיש מהימן ששמע בעצמו ממשרת הבעל שם טוב: פעם אחת העירו הבעל שם טוב בלילה ואמר לו 'בוא עימי, חפצי לטבול בנהר', ולקח המשרת קרדום ונר והלכו. באמצע הטבילה כבה הנר ואמר לו הבעל שם טוב: 'קח נר מהקרח והדלק אותו', ולקח המשרת מהנהר והדליק והאיר נר-הקרח עד סיום הטבילה.

נג. הרבי המהר"ש אמר: 'החסידות היא נשמת הקבלה'.

נד. רש"ג ראה שתי הנחות ממאמר חסידות על הפסוק 'למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים כל ימי חייך', האחת מר' גרשון דובער פאהארער והשניה מר' שמואל בער בוריסובער. באחת נכתב: אצל בעל תשובה, עיקר התחלת התשובה הוא ההחלטה החזקה בכל כוחות נפשו להיפרד מהרע לגמרי, ושלא יהיה שייך לרע כלל, חס ושלום, והוא מוסר את עצמו לעבודתו יתברך. ובעקבות התחלה זו יגיע הוא אחר כך לכל המדריגות הנעלות - אהבת עולם, אהבה רבה בתענוגים וכו'. 

וזהו פירוש 'למען תזכור את יום צאתך מארץ מצרים', שההחלטה ורצון חזק זה בתוקף נפשו לצאת מהרע - היא שעומדת לו 'כל ימי חייך', ו'יציאה' זו היא המקור והשורש לכל המדריגות שיבואו אחר כך, ודי למבין. ובשניה נכתב: 'ארץ מצרים' זהו גם בצד הקדושה, והיינו שכל המדריגות בכל סדר ההשתלשלות הן רק 'מצרים וגבולים', ואילו היציאה מארץ מצרים היא עליה והתכללות באחדות הפשוטה ממש, באור אין-סוף ברוך הוא שלפני הצמצום. וכשיבוא למדריגה זו - אזי גם יבוא אחר כך לכל המדריגות, איזה שיהיו. וזהו פירוש 'כל ימי חייך' - בחיות ההשתלשלות והעולמות, ודי למבין. [עד כאן ההנחות]. וההבדל ביניהם: הביאור הא' הוא מלמטה למעלה והביאור הב' הוא מלמעלה למטה.


נה. ר' גרשון דובער אמר שיש שני סוגי חסידים: העוסק עם עצמו בלבד ואינו מתגלה כלל לזולתו, לא בדיבור ולא בשום ענין אחר מדרכי התגלות החסידים, כמו באסיפה ואמירת לחיים על משקה וכו'. ואופן זה הוא דרך הישר, כי 'נפשו יצאה בדברו', היינו שהדבור לזולתו ממעט החיות אצלו עצמו. וכן יש לפרש מאמר רבותינו ז"ל 'כל הנהנה מדברי תורה נוטל חייו מן העולם', 'כל הנהנה' בדרכים הנ"ל - 'נוטל חייו' שבהעלם ('עולם') אצלו ויוכל להתקרר. 

העוסק בהתגלות לכול, בדיבור ובשאר דברים ואינו חושש, ואדרבה הדיבור פועל יותר את קנין הדברים בנפשו. ופירוש 'נפשו יצאה בדברו' הוא, שבדבורו יוצאת נפשו - חיותו בחסידות - מן ההעלם אל הגילוי. ופירוש המאמר 'נוטל חייו מן העולם' הוא, שנוטל ומוציא מההעלם ('העולם') אל הגילוי. ואמר רג"ד, שצריכים לנהוג באופן השני. והעצה לחשוש גם לאופן הראשון היא, שלאחר הדיבור בחסידות עם זולתו יחשוב אותו שוב במחשבתו לעצמו ויחקוק זאת בנפשו.

נו. פעם אחת אמר אדמו"ר האמצעי מאמר, ואחר כך אמר ר' זלמן זעזמער שלא שמע בו ’חדשות'. כשהגיעו הדברים לאדמו"ר האמצעי, הקפיד עליו ואמר: 'ער וועט זאגן אז ס'איז ניטא דא קיין נאייעס?! - איך וועל איהם פארשיקן אין סיביר'! [= הוא יאמר שאין כאן חדשות?! - אשלח אותו לסיביר!]. באותו זמן הגיע כתב בקשה לרבנות מהעיר פאריטש, ור' הלל בא לליובאוויטש להציע שישלחו לשם את ר' זלמן זעזמער, אך אדמו"ר האמצעי השיב לו: 'אתכם אשלח לרב לשם ולא אותו'! 

זמן מה לאחר מכן, אירע שבעקבות מלשינות שפטו את ר' זלמן זעזמער ללכת בגלות לסיביר, אך יום אחד קודם ביצוע גזר הדין הוא הסתלק. ופירש רש"ג את סיבת קפידתו של אדמו"ר האמצעי: כשרבי אומר חסידות באיזה ענין - עתה מתגלה הענין. ולמשל, כשמדבר אודות אור הסובב כל עלמין ואור הממלא כל עלמין, אזי מתגלה לכל (למי שיש נפש זכה) ענין סובב וממלא, והן הן ה'חדשות'. כי אף שהענין עצמו נשמע כבר בעבר, בכל זאת, ה'גילויים' הם חדשים (בדומה למבואר בחסידות בענין 'המחדש בטובו בכל יום תמיד מעשה בראשית').

נז. ר' הלל אמר: 'דעם רבי'נס פלייש לגבי אונזער ברויט [= הבשר של הרבי לעומת הלחם שלנו] - אין צריך לומר; 'דעם רבי'נס קינדער'ס פלייש לגבי אונזער ברויט [= הבשר של בני הרבי לעומת הלחם שלנו] - אויך [= גם] אין צריך לומר; 'דעם רבי'נס קינדער קינדער'ס פלייש לגבי אונזער ברויט - דארף מען לאזן הערן אז ס'איז בילכער' [= הבשר של נכדי הרבי לעומת הלחם שלנו - צריך להשמיע שהוא חשוב יותר].

נח. ס'איז עפעס טשאנדע [= זהו דבר משונה]: דבר המנגד לחיות האדם הגשמית מרגישים מיד, אולם היזק ברוחניות ס'זאל זיין נוגע צו זיך.. [= שזה יהיה נוגע לו..]. [וכמשל הידוע מהמלמד הקורא מכתב עבור הישוב'ניק בו נכתב אודות פטירת אביו, שאין הדבר משפיע עליו, ווייל ס'איז ניט זיין טאטע וכו' [= כיון שאין זה אביו], ודי למבין].

נט. החוזה מלובלין כתב לרבי לוי יצחק מבארדיטשוב, שכשפותח תניא ווערט אים פינצטער אין די אויגן [= חושכות עיניו], והשיב לו רבי לוי יצחק בביאור החסידות בענין 'יוצר אור ובורא חושך'.

ס. במקום שיש קצת התנשאות - שם דוקא שולט עין הרע.

סא. ר' אבא פערסאן שמע מהרבי המהר"ש: אהבה ויראה - יכולים יותר להשיג בלימוד ספר 'תורה אור'; דעת - בלימוד ספר 'ליקוטי תורה'.

סב. חסיד אחד בא לר' אייזיק מהומיל וביקש ממנו שיאמר לפניו חסידות, באמרו שזה נוגע בנפשו. השיב לו ר' אייזיק: 'בא מיר איז חסידות 50 רובל כסף; אז איך וואלט קומען צו דיר בעטן 50 רובל כסף וואלסט מיר געבן'? [= אצלי חסידות שווה 50 רובל; אם הייתי מבקש ממך 50 רובל היית נותן לי?]. ראה החסיד שאמר זאת ר' הלל באמת, ונמנע מלבקש ממנו עוד והמשיכו לדבר בענינים אחרים. אחר כך אמר לו ר' אייזיק: 'שקרן ושוטה! אם היה הדבר נוגע לך באמת - היית מניח אותי לנפשי'?..


סג. ידוע, שעל ידי אתערותא דלתתא זוכה האדם ונותנים לו מלמעלה מדריגת רוח, כנאמר בזוהר הקדוש: 'זכה יתיר יהבין ליה רוחא', וכאשר קיבל כבר מדריגת רוח אזי 'זכה יתיר יהבין ליה נשמתא' וכו'. אך גם אדם שעדיין לא נתנו לו אפילו מדריגת רוח, בכל זאת יש לו איזו התעוררות והרגשה, ס'וועקט זיך בא עם עפעס א דערהער [= מתעוררת אצלו איזו תחושה]. וכן הוא בלימוד החסידות: ישנם כאלו החשים טעם ומתיקות אמיתית בלימוד החסידות וישנם כאלו שעדיין לא הגיעו לזה, אלא שהתעורר אצלם בלבד ענין זה. 

וזהו גם ההבדל בין כתבי החסידות של ר' אייזיק מהומיל - שבהם ישנן רק האותיות ככתבן, והקוראים בהם מבינים רק את היוצא מן האותיות (אף שר' אייזיק עצמו ודאי הבין והרגיש מאוד גם את האלוקות שבזה) - לבין הלימוד בכתבי החסידות של רבותינו הקדושים זי"ע, שבהם אפשר למצוא את תחושת האלוקות, דעם דערהער שלמעלה מן השכל, ודי למבין.

סד. בעיר הומיל היו מתנגדים ובעלי מחלוקת שהעיזו פניהם כנגד ר' אייזיק ודיברו עליו נוראות. פעם אחת שמע שאמרו עליו שבאמרו תיבת 'אחד' ב'שמע ישראל' הוא חושב אודות איזו אשה. ר' אייזיק התפלא מאוד על כך, ושאל את אדמו"ר האמצעי איך יתכן שיאמרו עליו דבר שאינו בערכו כלל. שאל אותו אדמו"ר האמצעי אם הוא מתפלל מנחה בבית הכנסת והשיב ר' אייזיק בשלילה, וציוה אותו הרבי האמצעי שיתחיל ללכת לבית הכנסת. ויהי לפלא.

סה. אמרו חכמינו זכרונם לברכה: 'זקני עם הארץ כל זמן שמזקינין דעתן מטרפת עליהן.. אבל זקני תורה אינן כן אלא כל זמן שמזקינין דעתן מתיישבת עליהן'. פירוש הדבר: כל חפצם של תלמידי החכמים הוא רק לה', להיות בטלים לאלוקות, אלא שרתיחת הגוף והנפש הבהמית מטריד אותם ומסיט אותם לרצות באכילה ושתיה וכו', אך כאשר הם מזקינים ומסתלקת מהם רתיחת הדמים, אזי הם שמחים בחלקם ומתיישבת דעתם. אולם זקני עם הארץ, כאשר הם מזקינים וחשים בהעדר תאוותם, הם בצער והדבר גורם להם טירוף ובילבול.

סו. נאמר בכתוב: 'בבוקר תאמר מי יתן ערב ובערב תאמר מי יתן בוקר, מפחד לבבך וגו''. ופירוש הדבר, שזהו הרצוא ושוב של הנשמה השואפת להסתלק מן הגוף ואומרת 'מי יתן ערב', שהיה אז טוב יותר מעתה, ולאידך - 'בעל כרחך אתה חי' ובאה לתנועת השוב, 'מי יתן בוקר', וחוזרת חלילה, וכן לעולם. וכל זה - 'מפחד לבבך', מפני יראת ה' שבלבו.

סז. בתפילת ליל יום הכיפורים: 'יעלה תחנונינו מערב.. עד ערב'. ופירוש הדבר: 'ערב' הוא חושך הקליפות, ועל ידי עבודת הבירורים ישנה עליה מהם מלמטה למעלה ('מערב'), ואחר העליה נמשך גם גילוי אלקות מלמעלה למטה ('מבוקר') בחלק הקליפות ('עד ערב'), להאיר בהם את אור ה'.


סח. שני המאסרים של אדמו"ר הזקן בפטרבורג היו בוודאי בכוונה מלמעלה ובהשגחה פרטית, כדי שעל ידם יהיה גילוי החסידות. והנה מבואר בקבלה שבכל מקום שצריך להיות גילוי, לידה, צריך להיות קודם לזה עיבור (כשם שביציאת מצרים היה מתחילה עיבור ז"א ואחר כך לידת ז"א, כידוע בחסידות). ובלידה יש שתי בחינות, גדלות אימא וגדלות אבא. והנה עיקר שמחתינו בגאולת אדמו"ר הזקן היא לאו דוקא בגאולה הגשמית, אלא בעיקר ענינו וגאולתו הרוחנית של אדמו"ר הזקן - התפשטות וגילוי תורת הבעל שם טוב בעולם. 

והנה הבעל שם טוב היה מדריגת חכמה דחסידות, המגיד ממעזריטש היה מדריגת בינה ואדמו"ר הזקן היה מדריגת דעת שעל ידו התפשטה והתגלתה החסידות בעולם, ובעיקר היה זה ב'לידה' שלאחר המאסר בפטרבורג, שהיה ה'עיבור'. והנה ההבדל בין חכמה לבינה הוא, שבינה נקראת 'אם הבנים' ותכליתה היא הולדת המדות, ואילו תכלית החכמה הוא הביטול מראיית המהות. וכן הוא אצל אדמו"ר הזקן, שגילה שני דברים: אהבה ויראה (מדות) של חסידות (ורחוק הוא ערך האהבה והיראה של ספרי מוסר שקודם החסידות מערך האהבה והיראה שנתגלה על ידי אור החסידות, הנקראים 'פרומע חסידות'). ההשכלה בחסידות ברוממות עצמותו שהכל כאין נגדו ו'לית אתר פנוי מיניה', להבין דבר זה על בוריו בראיה חושית שמזה באים לביטול שבחכמה, כנ"ל. 

ולכן היו שני עיבורים (מאסרים): האחד לגדלות אימא - שעל ידו היה גילוי אהבה ויראה של חסידות, והשני לגדלות אבא - שעל ידו היה גילוי הביטול בראיית המהות. וענין העיבור שקודם הגילוי הוא אין וקטנות, כגרעין שצריך להרקב ולהיות אין ואפס קודם הצמיחה ממנו. וזהו מה שכתב אדמו"ר הזקן באגרת הקודש כשבא מפטרבורג, 'קטונתי מכל החסדים ומכל האמת': זה שהזדקק אדמו"ר הזקן לבחינת הקטנות 'מכל החסדים' (מדות) - היה זה לגילוי האהבה ויראה של החסידות כנ"ל, והקטנות 'מכל האמת' - היתה בשביל לבוא לגלוי ענין האמת והאחדות האלוקית שבחסידות, כנ"ל. וזהו שכתב 'כל החסדים וכל האמת', שיש כמה בחינות ב'חסדים' (אהבה ויראה) - ביטול, אהבת עולם, אהבה רבה; וגם ב'אמת' יש דרגת אמת, אמת לאמיתו וכו'.

סט. אדמו"ר הזקן אמר לר' זלמן מקורניץ: 'עץ חיים - זהו ספר מוסר; זוהר - זהו חסידות; גמרא - זהו קבלה; עין יעקב - זהו קבלה מעשית'. ר' אברהם אמר שידע פירוש על מאמר זה.

ע. אחיו של ר' הענדל היה מתאונן תמיד ושואל מדוע כשלומד חסידות קודם התפילה יש לו הרבה חיות בזה, אך כשעומד להתפלל מסתלקת ממנו החיות ואינו מתפלל כראוי. אמר לו ר' הלל: 'לך ושאל את הרבי'. שאל אותו זה: 'האם צריכים לשאול ממנו כל דבר'? ענה לו ר' הלל: 'נמצא אז עס איז ניטא קיין אתרוג דארף מען נעמען א שטעקן און שאקל'ן'?... [= וכי כשאין אתרוג צריך לקחת מקל ולנענע?..]. המשיך זה להפציר בו: 'ומכל מקום, אבקש שתייעצני אתה'. והשיב לו ר' הלל: 'וואס הארט דיר אז דו דאוונסט פאר'ן דאוונען'?... [= מה אכפת לך שאתה מתפלל לפני התפילה?]. [להעיר שרבותינו נשיאנו מדגישים ומבהירים שפעולת ההתבוננות בחסידות בשלימותה שייכת רק בשעת 'עבודת התפילה'].

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.