תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

ואתהלכה ברחבה • 'תיקון המידות' כאן ועכשיו




לרגל כניסתנו לימי 'ספירת העומר', בהם מודגשת עבודת תיקון המידות, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' שמחה להגיש לפניכם מאמר עכשווי וברור על מטרת כל חסידות חב"ד - תיקון מידות האדם.

מה זה 'תיקון המידות'? מהם 'שבעת המידות'? האם נולדתי פגום חלילה אם יש לי קשיים נפשיים? מה זו גאווה חסידית? ממי אסור לשמוע הסברים בחסידות? • על כך ועוד במאמר שלפניכם

***

כל אדם נולד מושלם. 'עשה האלוקים את האדם ישר'[1]. לכל אחד יש את כל האפשרויות ואת מירב הפוטנציאלים, להצלחה מקסימאלית בחייו. אבל כל יצור אנוש, הספיק במהלך חייו 'להרוס' המון מיכולותיו. 'והמה ביקשו חשבונות רבים'. כלל התסביכים והבעיות הנפשיות, האדם יצר לעצמו. פעמים באשמתו ופעמים באשמת סביבתו. זה טבעי ונורמלי. זהו דרכו של העולם.

השאלה שמזדעקת מיד היא, מדוע המציאות מחייבת דבר כה נורא, אשר האדם יחבל וישחית את היקר מכל יקר? את מתנותיו הנהדרות של הבורא?? התשובה לכך היא, שמטרת ירידת נשמת האדם לעולם היא אחת – דירה בתחתונים.

במילים פשוטות, אין שום מטרה שהאדם ייוולד מושלם וימשיך לזכור את כל התורה שלמד בשמיים וכולי. אחרת היה יכול להישאר 'למעלה' ולהסתדר שם מצויין. אבל המטרה היא, שהאדם יגלה את הבורא דווקא בתוך כל הקשיים. דווקא כשלא קל. כשיש קוצים שפוצעים ושורטים. כאשר באדם מתגבר על המהמורות שניצבות בפניו ומקיים את רצון בוראו, הוא משלים את תכליתו ובכך מביא לעצמו ולעולם כולו גאולה.

יהיו שיאמרו שהחוסן הנפשי שאדם מקבל, עקב 'שפשופו' וגיבושו במהלך מלחמתו ומאבקו על גילוי יכולותיו, הוא טוב. מכיוון שללא אבני הנגף עמם האדם מתמודד כעת וצובר כח וידע כיצד להתגבר עליהם, הוא כמו 'מחוסן' מפגיעות ובמילא יכול לחיות לבטח. אחרים יאמרו שיש בזה גריעות, מאחר שבכך האדם 'מפספס' את עולמו הטוב והישר. הוא צריך להיכנס לתחבולות ומעשי מרמה. לעולם יותר מושחת ופחות טהור.

האמת היא ששניהם צודקים במידה מה. אך ברור שגם מה שנראה 'רע' בסיפור הזה, הוא למטרה טובה ובמילא גם הוא טוב. זה מובן מצויין לפי המוסבר קודם, שהבורא רוצה ונהנה מעבודת האדם דווקא בתוך כל המגרעות והקשיים. לזה הוא 'מתאווה' הרבה יותר מעבודת המלאכים, שעבודתם ללא הפרעות ומתוך הרגשת אהבה והתבטלות לבורא..

לכן האדם נולד עם כל התכונות. כדי שידע היטב ויחדיר זאת לראשו, שכל התכונות והמסוגלויות שהיו לו קודם, קיימים גם עכשיו בדיוק כמו קודם. הוא מסוגל להכל! יש לו את מירב היכולות לעבוד את הבורא, מתוך חיים טובים ובריאים. בשלימות.




רק שבתחילה היו האפשרויות 'פתוחות' וניתן לפתחם ולנצלם מיד ואילו כעת, ישנו מעין 'מסך' שמפריע לגילוי שלהם. על האדם לעבוד עם עצמו ולשנות את הרגליו לטובים יותר, לאט לאט ובטוח. כך בעצם הוא מתגבר על ההפרעות ומגלה את כישרונותיו האדירים, שטמונים בו. בזכות הקושי, כעת הוא מנצל את הכישרונות טוב יותר ונכון יותר. על כן כאשר האדם אכן מצליח 'לצאת מעצמו', הוא מאושר ומסופק. מאחר שמצד האמת, הוא לא 'יצא מעצמו' אלא 'גילה' את עצמו והתחבר יותר לעצמו. לטבע שלו. לשחרור ולרוגע. הוא שלו ושמח יותר.


זכינו ובדור שלנו, גילה לנו הרבי מלך המשיח, את היכולות הבלתי מוגבלים של יהודי ובייחוד של זה שחי בדור שיזכה לגאולה. כל אחד יכול וצריך להיות אפילו 'צדיק' [לפי הגדרות ה'תניא'. זאת אומרת להפוך את הרע שבו לטוב][2]! כל אחד יכול וצריך ללמוד את התורה כולה ולהיות שקוע בה כל כולו [עד כדי ש'יחלום' על פלפול בתורה בזמן השינה][3]. כל אחד יכול וצריך להתפלל באריכות שעות ארוכות ולהמשיך את התענוג וההכרה באלוקות למשך כל היום[4]. כל אחד יכול וצריך להיות מנהיג ומשפיע על סביבתו הקרובה והרחוקה[5]. הרבי מלך המשיח מדגיש תמיד שיהודי הוא 'כל יכול'!

על החשיבות שיש בהכרת היכולות והמעלות של כל אחד, אדמו"ר הזקן מלמד זאת באגביות בספר ה'תניא'. בתחילת הספר [בפרק ג'], לאחר שביאר שישנם שתי נפשות לכל יהודי, מיד הוא מתחיל לתאר דרגות נפלאות בעבודת היהודי את קונו. 'יתלהב ליבו באהבה עזה כרשפי אש, בחשיקה וחפיצה ותשוקה ונפש שוקקה לגדולת אין סוף ברוך הוא והיא כלות הנפש'..

ולכאורה, בהמשך ספר ה'תניא' עצמו [פרק מ"א ועוד], מסביר אדמו"ר הזקן שיש דרך ארוכה [וקצרה] להגיע למדריגה הגבוהה שהוזכרה קודם. 'ראשית העבודה.. צריך לעורר תחילה היראה' והמשך סדר עבודה שלם. אז מדוע מבוארים בתחילת הספר מעלות מרוממות, של אהבה עצומה וביטול מוחלט לבורא, שהם בסוף הדרך?

ההסבר המדהים לכך הוא[6], שאדמו"ר הזקן רוצה ללמד אותנו, שלפני שמתחילים בכלל לעבוד, מוכרחים לדעת ולקלוט היטב מהם הכוחות האדירים שיש ליהודי. לחשוב על זה עוד ועוד. להגיע להכרה והרגשה בעוצמתה של הנשמה האלוקית ויכולתה להתגבר על הנפש הבהמית. לגרום גם לבהמה לאהוב אלוקות. אחר כך, יש להתחיל לעבוד בצורה מסודרת מא' ועד ת'.. אבל לפני הכל, יש לתפוס שליהודי יש כוחות בלתי מוגבלים. הלכה למעשה כפשוטו ממש.




לכן כתוב גם בגמרא[7], שתלמיד חכם צריך שיהיה לו 'שמינית שבשמינית' של גאווה. כמובן שאותה 'גאווה' המדוברת, אין הכוונה ליהירות מישות האדם. על זה אומר הבורא 'אין אני והוא יכולים לדור'. אלא מדובר על גבהות ואצילות. על מנהיגות והשפעה. אלו הם תכונות שכל חסיד מחוייב בהם. בכדי להצליח במלחמתו האישית עם היצר וכן בהשפעתו על סביבתו מכל עבר. פשוט להכיר במעלות עצמו. ביכולות שיש לו.

במילים של חסידות וקבלה, לכל אחד ישנם עשר ספירות שמגלמים את שלל כישרונותיו ויכולותיו. הם מחולקים בכללות לשתי חטיבות. בראשונה ישנם שלושה כוחות שכליים המכונים 'מוחין' ובשנייה שבעה כוחות רגש המכונים 'מידות'. בכל אחד מהכוחות הללו, ניתן להשתמש הן לטוב[8] והן למוטב.

עיקר מטרת עבודת האדם בזמן הגלות, היא השימוש הנכון והטוב בשבעת המידות[9]. זה נקרא 'תיקון המידות'[10]. זה הדבר הכי חשוב[11]. בירור ותיקון המידות, מתבצע בעיקר על ידי עבודת התפילה[12]. לא ניתן לעבוד את הבורא ללא תיקון המידות[13]. זה מטרת כל חסידות חב"ד[14]. [לכן הדריכו רבותינו נשיאנו שאין לשמוע הסברי חסידות מחסיד שלא עוסק ב'עבודת התפילה' ובתיקון המידות[15]].

לדוגמא בעניינינו, מידת ה'מלכות' [האחרונה בשבעת המידות] משמעותה: אצילות, שליטה, גבהות, יוהרה, מנהיגות והשפעה. ניתן להשתמש עמה לרעה, למידת הגאווה האיומה וניתן להשתמש עמה לטובה, להכרת המעלות ובמילא לניצולם המרבי.

בפרטיות יותר, בכל 'מידה' ישנו שילוב ו'התכללות' של כל שבעת המידות. למשל, מידת 'חסד שבמלכות' משמעותה: שליטה ומנהיגות בריאה שמתבצעת בדרכי נועם ואהבה. מנהיג טוב ויעיל, צריך להיות חם ומתחשב. דוגמא נוספת, מידת 'גבורה שבמלכות' משמעותה: מנהיגות וסמכותיות שמתאזנים לפי הביקורת. הבנה מתי יש להפעיל שליטה ומתי לא. לכן בימי 'ספירת העומר' אנו סופרים 49 יום, כנגד שבעת המידות כפי שכלולים משבעה מידות. יחדיו יוצא 49[16].

כל אדם נולד בעל 'מידה' מסויימת [למשל אדם שבצורה כללית הוא עניו ובטל – הוא ממידת ה'הוד'] וכלולים בו כל המידות [למשל שישנם מקרים בהם ידע לתפוס מנהיגות ושליטה וזאת ממידת ה'מלכות']. עליו לגרום לכך, שישתמש בכל מידותיו מתוך חיבור והרמוניה מושלמים. אך גם כאשר ישתמש בכל המידות, תמיד תישאר המידה הכללית [מידת ה'הוד' בענייננו] ושאר המידות יפעלו בה ודרכה.

בכללות יותר, לכל דור ותקופה, יש את המידה שלהם. את דורנו השווה הרבי מלך המשיח למידת ה'מלכות'[17]. במילא מובן, מדוע דרישתו העיקרית של הרבי היא ההשפעה וההנהגה. זה כל עניינה של מידת המלכות.

בתקופה שלנו, יש כוחות מיוחדים לכל אחד באשר הוא, להנהיג ולהשפיע. להפיץ יהדות וחסידות. לפרסם שהנה משיח בא[18]. לכל אחד יש את כל המסוגלות לכך. את כל הביטחון והתוקף לזה. יש להתנהג במלכותיות ובאבירות של חסיד של הרבי. לא להתפעל מכל ההפרעות ולדעת שדווקא כשמתגברים ומתעצמים – ממלאים את כוונת הכל.



ילד לוקח הנהגה ומפיץ יהדות למבוגרים. איור: ישעיהו בריל


בפרט שאנו נמצאים כעת בימי 'ספירת העומר' [שכל עניינם זה בירור המידות] ולאחר 'שבעים שנה' לנשיאותו של הרבי מלך המשיח [שאז יש את השלימות של בירור המידות של הדור בכללות. כמו שכתוב 'ימי שנותינו בהם שבעים שנה', שמטרת כל שנותינו היא בירור שבעת המידות כפי שכלולים בעשרת הספירות. יחדיו יוצא בסך הכל, שבעים[19]]. כן גם בפרקו של הרבי מלך המשיח [פרק קי"ט], מוזכרים הפסוקים שמבטאים את ספירת המלכות יותר מכל: 'ואתהלכה ברחבה כי פיקודיך נצרתי', 'ואדברה בעדותיך נגד מלכים ולא אבוש' ועוד.

בעקבות כל המעלות של זמנינו, ברור שעכשיו ישנם כוחות גדולים יותר לכל אחד לנצל את יכולותיו בהשפעה והנהגה. לקחת יוזמה. להפעיל את הסביבה כמה שניתן ואיך שניתן. לנצל את כל האפשרויות. הרי בפשטות כעת זהו זמן השיא המוכשר ביותר לגאולה שלימה. חבל על בזבוז הזמן.. צריך פשוט לעבוד ולהפיץ.

אזי נזכה כעת לסיום פעולת המשכת השכינה בעולם, על ידי ספירת ה'מלכות' שהיא האחרונה מבין הספירות וזאת שמגלה את כל הספירות, עדי כל באי עולם 'יתנו לך כתר מלוכה' ויכריזו בתוקף ובביטול את הכרזת הקודש: יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד.

**

[1] ספר 'קהלת', פרק ז' פסוק כ"ט.

[2] 'החל מעבודתו של יהודי [כמבואר בתחילת ספר התניא], שהעבודה אצלו היא לא רק ב'סור מרע' – 'אל תהי רשע', אלא גם 'תהי צדיק'. דאף על פי ש'אין כל אדם זוכה להיות צדיק ואין לאדם משפט הבחירה בזה כל כך כו'', כיון שנמצאים למטה נשמה בגוף ונפש הבהמית בעולם הזה הגשמי והחומרי – אבל על ידי זה שישנו כח העצמות בגוף הגשמי [של יהודי], כנזכר לעיל, הרי זה נותן את הכח שגם למטה יגיעו לדרגות הכי גבוהות, עד 'תהי צדיק'..

ויש לומר, שלאחרי כל הענינים – של בירור וזיכוך כו' – שבני ישראל עברו במשך כל הדורות, יכול עכשיו כל אחד ואחד מישראל להגיע לדרגות הכי גבוהות, עד 'תהי צדיק' בגלוי [הגילוי ד'ועמך כולם צדיקים'], כפי שיהיה בשלימות הגילוי בגאולה האמיתית והשלימה'. שיחת הרבי מלך המשיח, פרשת 'אמור' תשנ"א.

[3] יחידות הרבי מלך המשיח האחרונה עד כה לתלמיד התמימים, ל' תשרי תשנ"ב.

[4] 'תפילה באריכות זה נוגע ושייך לכל אחד'. מאמר דיבור המתחיל 'מים רבים' תשכ"ה.

[5] ' על כל אחד ואחת שחוננו השם יתברך בכח השפעה על זולתו, עליו להקדיש חלק חשוב ממרצו וכישרונותיו לעזור לנוער זה במצבו.. ואין רשות למי שהוא לפטור את עצמו מעבודה קדושה זו כמובן'. אגרות קודש הרבי מלך המשיח, חלק י"א עמוד שמה.

[6] מפי המשפיע הגאון החסיד הרב יוסף יצחק שיחי' אופן.

[7] מסכת 'סוטה', דף ה' עמוד א'.

[8] בחודש מנחם אב תשכ"ז, נכנס אחד הבחורים ליחידות לרבי מלך המשיח וביקש עצה מהרבי להתגבר על טבע ה'ליצנות' שהוטבע בו [בדברי תשובתו, לא השתמש הרבי מלך המשיח במטבע הלשון 'ליצנות' אלא 'לעבדיקייט' (=שמחה, חיות)]. ענה הרבי: 'בקשר לעניין ה'לעבדיקייט' – תלמד ספר 'דרך חיים' וכן עליך לעסוק בעבודת התפילה כדבעי למהווי'. היכל מנחם חלק ב' עמוד ריז.

[9] 'תיקון המידות הוא עיקר הכוונה של ירידת הנשמה למטה. בכך נשלמת כוונת הבריאה כולה'. ספר המאמרים תש"ב עמוד 108. וראה ליקוטי תורה פרשת 'בהר': 'וצריך כל אחד ואחד לעבוד בנפשו את עבודת הכרם, לקצוץ הקוצים. דהיינו המידות הנפשיות שבאדם, הבאות מנפשו החיונית. דהיינו קנאה שנאה ותאווה ודומיהן, בכדי לברר את הטוב. ואז אחרי הבירור שבת שבתון יהיה לארץ'.

וראה אגרות קודש הרבי מלך המשיח, חלק י' עמוד מא: 'ובפרט בעניין תיקון המידות, אשר עניין זה הוא מעיקר תפקיד ירידת הנשמה מאיגרא רמה לבירא עמיקתא. וילמוד היטב בעיון פרק ל"ב אשר בתניא קדישא ומצוות אהבת ישראל אשר בספר המצוות להצמח צדק, עד שיהיה בקי בהם בעל פה, וזה יקל עליו מלחמת היצר לתקן מידותיו'.

[10] בירור שלושת המוחין יקרה בגאולה השלימה. אך כבר קודם הגאולה יש להתחיל 'מעין' ודוגמא לבירורם המושלם בגאולה. זאת על ידי לימוד התורה וביחוד תורת החסידות, רק מתוך מטרה ללמוד תורה ולהתחבר עם נותן התורה [ללא מטרה לשינוי המידות]. ראה שיחת הרבי מלך המשיח, פרשת 'לך לך' תשנ"ב. אך ברור שעיקר עבודת האדם גם כעת, היא בירור המידות [ולכן מורה הרבי מלך המשיח שעיקר לימוד התורה ובפרט תורת החסידות, צריך להיות עם עבודה מעשית לשינוי המידות].

[11] 'עבודת תיקון המידות הקטנה ביותר, היא מעל להשכלה העמוקה ביותר'. ספר השיחות ת"ש עמוד 93. 'זה הורגש אצל ר' חיים בער בעבודת התפילה, שהעבודה הקטנה ביותר בתיקון המידות, היא במדריגה נעלית כמו ההשכלה והגדולה והעמוקה ביותר'. ספר השיחות תש"א עמוד נג.

[12] 'בעבודת התפילה הרי הוא מכשיר את עצמו ומטהר מחשבתו ומזכך מידותיו כו'.. וכמו כן בהמידות שדורשים תיקון וזיכוך, הנה בעבודת דתפילה הוא המדידה באופן הנהגתו כל היום בלימודו והנהגתו'. מאמר הרבי הריי"צ, דיבור המתחיל 'ראשית גויים' תר"פ.

[13] 'בשנת תק"נ אמר אדמו"ר האמצעי לאברכים: מי שאינו עובד על תיקון המידות – בל יעמוד בדל"ת אמותי'. ספר השיחות ת"ש עמוד קנז. 'על החסיד לשנות את המוחין ואת המידות אתם נולד, על ידי עבודה'. ספר השיחות ת"ש עמוד 141.

[14] 'כל עניין החסידות הוא לשנות טבע מידותיו של האדם, על ידי עבודה פנימית יום יומית בכל שלושת לבושי הנפש, מחשבה דיבור ומעשה'. ליקוטי דיבורים, חלק א' עמוד נו.

[15] 'באותו מאמר ביאר כבוד קדושת רבינו הזקן באריכות, שאת התורה בכלל ואת תורת החסידות בפרט, ישמעו רק ממי שהוא 'עובד'. ממי שמתייגע על תיקון המידות. ושייזהרו משקרן חסידי, ממי שאומר דברי חסידות ואינו עושה.. חסידות צריך לשמוע רק מבעל עבודה. ממי שמאריך בתפילתו. ממי ששקוע בביקור מחשבותיו דיבוריו ומעשיו, אם הם כפי שהחסידות רוצה שיהיה. ל'עובד' כזה צריכים לשמוע ולהאזין. ולגפף ולחבב כל מילה שלו'. ספר השיחות תש"ז עמוד 114.

[16] ראה מאמר דיבור המתחיל 'להבין עניין ספירת העומר' תשח"י. וראה מאמר דיבור המתחיל 'משכני' תרנ"ה. וראה ספר 'דרך מצוותיך' לאדמו"ר ה'צמח צדק', מצוות ספירת העומר. וראה ליקוטי תורה לאדמו"ר הזקן, פרשת 'אמור' דרוש 'וספרתם לכם' והלאה.

[17] 'ויש לומר שכל דורנו האנשים נשים וטף הוא ספירת המלכות'. שיחת הרבי מלך המשיח, כ"ח סיוון תשנ"א הערה 73.

[18] ראה אריכות הביאור בספר המאמרים תרנ"ט, על עניינה של מידת ה'מלכות' כגילוי.

[19] ראה מאמר דיבור המתחיל 'בעשור לחודש' תשל"ב.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

מרגש ואישי: כשילד הביא לרבי עוגיות במוצאי חג הפסח מול אלפי חסידים

מצוה עלינו לספר: יחידויות מרתקות עם הרבי בפרסום ראשון

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

חשיפה מרתקת: המכתב השמיימי של ה'בבא מאיר' לרבי לפני הנשיאות

ברמה אחרת: מגזין מעורר עם הרב שווי • לקריאה והורדה

הרבי על קביעות יום השואה: 'אין דעת חכמים נוחה מכך'

משא מאלף: המשפיע הרב אופן מדריך איך מתבוננים

סרט דוקומנטרי מיוחד: הרבי הריי"צ והקצין הגרמני

כ"ח ניסן ההיסטורי: הרבי בזעקת נפש מטלטלת להבאת המשיח

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.