תוויות

אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית שמש בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד בן גוריון דוד המלך דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל פבזנר הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש שבט חודש תשרי חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודי יהושע דובראווסקי יהושע מונדשיין יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב ישראל קניבסקי יעקב מרדכי בזפלוב יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל וועכטער מצה מצוות מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה קורנוויץ משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד
הצג עוד

תמלול מרתק: איך מתפללים באריכות? • חלק שני מהפאנל ההיסטורי


במהלך חודש תשרי תשפ"ב התקיים פאנל היסטורי עם גדולי משפיעי חב"ד ליובאוויטש, אודות החשיבות ודרכי היישום של אחד מיסודותיה של חסידות חב"ד - 'עבודת התפילה'. לפניכם חלק שני (בהמשך לכתבה שפורסמה) מתוך תמלול ראשוני עם עריכה לשונית קלה, של אנקדוטות ושביבים מפתיחת הפאנל • השתתפו: הרב יוסף יצחק אופן, הרב נחמן שפירא, הרב יוסף יצחק סגל, הרב מיכאח חנוך גולומב, הרב ישראל אלפנביין והרב בנימין גנדל • לקריאה

•••

 ☚ בלעדי: הוידאו המלא של הפאנל ההיסטורי 'תבוא לפניך תפילתי' עם עשרה מחשובי המשפיעים 

הרב נחמן שפירא:

כאשר מדברים על ההכנות שדרושות ל'עבודת התפילה', צריכים להקדים שיש הכנות ששייכות לכל אחד, וישנם כאלו שהם שייכות בצורה פרטית לכל אחד, תלוי באיזה שלב ודרגה הוא נמצא. בן כמה הוא, מה הוא למד בחסידות וכמה הוא מבין בחסידות וכו'.

אבל ההכנה היסודית הראשונה, היא לטבול במקווה לתוספת טהרה וללמוד חסידות קודם התפילה. צריך לדעת שכל המטרה של לימוד החסידות הוא כהקדמה ל'עבודת התפילה'. כל אחד צריך לקבוע זמן ללמוד חסידות לפני התפילה בצורה קבועה. לא לוותר על זה. זה צריך להיות דבר הפשוט. אי אפשר לגשת לתפילה בלי ללמוד חסידות. לימוד החסידות מרומם את האדם לעולם מרומם יותר. על ידי לימוד החסידות, מבינים יותר למי מתפללים. מיהו הבורא וכיצד הוא מהווה את העולמות וכו'.

אך צריך לשים לב שלא יהיה הפסק בין לימוד החסידות לתפילה. לא לארגן שום דבר ולא להתעסק בשום עניין. שזה מה שכתוב ברמב"ם וב'שולחן ערוך': 'יפנה עצמו מכל מחשבות אחרות'. אם לומדים חסידות ואחרי זה מתעסקים בעניינים אחרים, יש כמו ניתוק ומחיצה בין החסידות לתפילה. זה גורם שיהיו מחשבות אחרות שלא מעניין התפילה, וטורד את מנוחת הנפש. צריך לנצל את הזמן שלפני התפילה להתבוננות בלימוד החסידות. לחשוב על מה שלמדתי, לנסות להתחבר לדברים שהבנתי. אם לא מדברים 'דברים בטלים' בין לימוד החסידות לתפילה, אפשר בקלות יותר להתרכז במחשבה בזמן ההתבוננות בחסידות ולאחר מכן בתפילה.

ההדרכה הכללית של המשפיעים על 'התבוננות' בחסידות הייתה, שלכל אחד יהיה פרק תניא או 'מאמר' חסידות מונחים היטב בראש בהבנה והשגה, ועם זה לחשוב ולהתבונן בכל יום קודם התפילה. ואת לימוד החסידות שלומדים בכל יום, לקשר עם ההתבוננות הקבועה. אבל צריך להתבונן בקביעות. אז זה חודר פנימה ומשנה מבפנים. יש כאלו שבטבעם צריכים לחשוב על 'אותיות הרב'. פשוט להתרגל לרכז את המחשבה עם המילים של ה'מאמר'. אפילו רק בחלק מה'מאמר'. אחרי תקופה שמתרגלים להתרכז עם אותיות הרב', צריכים לעבור להדרכה העיקרית בהתבוננות. להוריד את ה'אותיות' למילים והסברים בסגנון האישי של האדם, בכדי שהוא יוכל לחבר את נפש הבהמית שלו לחסידות.

מי שעדיין אין לו משהו 'מאמר' שמונח היטב בראש, יכול להתבונן בעניין בחסידות שלמד באותו היום, ואם הוא לא יודע מספיק חסידות, הרבי מלך המשיח מדריך שיתבונן בתחילת פרק מ"א. לחשוב על המשמעות של המילים, שהוא 'ממלא כל עלמין' ומחיה את כל העולמות ו'סובב כל עלמין' והוא נעלה כל כך שהוא גם לא מצטייר בהם, ואחרי כל זאת הוא 'מביט עליו ובוחן כליות ולב אם עובדו כראוי' וכו'. כמובן שכל מי שלמד חסידות כראוי, לא יכול להסתפק בזה, אלא צריך להתבונן יותר בפרטיות על 'ביטול העולמות' ו'אחדות השם' וכו', אבל ההתבוננות הזאת היא התחלה ששייכת לכל אחד ואחד באשר הוא. ואז התפילה היא אחרת לגמרי. אפשר להרגיש יותר את העובדה שהוא עכשיו עומד ומדבר לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא. 'דע לפני מי אתה עומד'. זה לא קורה בבת אחת. צריכים להתבונן.

למסקנה: צריכים שיהיה חיבור בין לימוד החסידות לתפילה, ללא הפסק. כולם יכולים וצריכים להתבונן בחסידות קודם התפילה. אפילו בחורים צעירים שלא מסוגלים להתבונן באריכות ההתבוננות ובהעמקה, יכולים וצריכים להתבונן שפרק תניא או ב'מאמר' שלמדו. וזה חייב להיות בכל יום. 'יום יום ידרשון'. זה לא קורה בפעם אחת. בכדי להרגיש את לימוד החסידות ולהתחבר אליו, צריך להיות שקידה בכל יום ויום בהתבוננות וב'עבודת התפילה'.

הרב בנימין גנדל:

ההתחלה של 'עבודת התפילה', היא דבר ראשון בהכרה שכאשר נעמדים להתפלל, מגיעים לבצע משימה. זה לא בשביל להעביר את הזמן עם אמירת מזמורים בנעימות.. צריכים להגיע בדריכות, יש פה משימה. דבר שני, חייבים להגיע במנוחה. להיות מונח בתפילה לגמרי. שום דבר לא צריך להלחיץ ולבלבל. לא השעון, לא החזן. כעת אתה עם מילות התפילה. אתה והקדוש ברוך הוא. [הרבי שליט"א מדריך שגם מי שמתפלל באריכות, יתחיל את התפילה עם החזן. אבל מההתחלה והלאה, צריך לשכוח מהחזן וקצב התפילה]. פשוט לשקוע כל כולך באותיות התפילה. אז אמנם לפעמים צריך להזדרז ללימוד וכו', אבל עד לזמן שאפשר להאריך, צריך לשקוע בתפילה לגמרי. לשכוח מהכל! חייב להיות שהתפילה תהיה במנוחה.

ב'קונטרס התפילה' הרבי הרש"ב מדריך שהבחורים הצעירים שלא למדו מספיק חסידות, יתפללו בפירוש המילות הפשוט של התפילה. זאת אומרת בצורה הכי פשוטה, פשוט להבין מה אנחנו אומרים. לדוגמא: 'הודו להשם', צריך להודות להשם. פשוט להסביר לעצמנו. [אני מציע לבחורים להתפלל עם 'סידור המפורש', כך יש להם את פירוש המילות מול העיניים, ויוכלו להתפלל עם הבנה טובה של מה שאומרים. כמובן שהכי טוב ללמוד קודם את פירוש המילים ולהגיע לתפילה כאשר יודעים את פירוש המילות טוב].

בהמשך הרבי הרש"ב מדריך, שפירוש המילות צריך להיות בצורה כזאת 'שהמילים יהיו חיים ומאירים'. דהיינו: אפשר לומר 'אשרי יושבי ביתך' ולהבין את פשט המילים, ואפשר להרגיש את המילים, כמה כיף למי שיש לו אלוקות ויש לו חסידות. זאת אומרת שהפירוש נשאר פירוש פשוט, אבל זו לא אמירה, זו הרגשה. זה הפירוש שהמילים 'חיים ומאירים'. אז יש כאלו שאומרים שהם אומרים את המילים ולא מרגישים, אז מה עושים? אז כמובן שכל מי שמונח יותר בחסידות ועניינים חסידיים, הוא יכול להרגיש יותר בקלות. אבל גם מי שלא מונח וכו', צריך פשוט לחשוב על פירוש המילים בלי הרגשה. לא צריך לרדוף אחרי הרגש. צריך להשקיע במחשבה של פירוש המילים, במתינות ובלי לחץ של זמן. בטוח שהרגש יגיע. אין בזה ספק. צריך רק לחשוב יום אחרי יום את הפירוש, ואז לב האבן יישחק.

כמה זמן צריך להשקיע בזה בתפילה? התשובה היא כמה שאפשר יותר. כל אחד וכמה שהוא יכול יותר. אחד זה להתפלל כמה שעות, ואצל השני זה אפילו חמש דקות. אבל בחמש דקות האלו, צריכים לשכוח מהכל. מכל ענייני העולם לגמרי. להתרכז לגמרי בתוך המילים. כל אחד בזמן המינימלי שהוא מקציב לעצמו, שבזמן הזה הוא יהיה מונח לגמרי בתפילה. כמובן שלאט לאט הוא יוסיף עוד זמן וכו', ובשבת כל אחד יכול וצריך להתפלל באריכות הרבה יותר מבכל יום, אבל צריכים להיות מונחים בעניין לגמרי.

הרב ישראל אלפנביין:

כאשר ניגשים לתפילה, הסדר הוא שצריך להתבונן קודם התפילה. שמעתי מהמשפיע ר' משה ע"ה נפרסטק, שהמטרה של זמן ההפסקה ב'תומכי תמימים' בין סדר לימוד החסידות לתפילה, היא בשביל שיתבוננו בחסידות. בשביל זה עשו את זמן ההפסקה. אחד יכול להתבונן 5 דקות, השני צריך 10 דקות. אבל צריך לחשוב חסידות. זה דבר יסודי. יש מכתב מעניין של ר' שלמה חייים לרבי הריי"צ, שהוא מתאר כיצד הישיבה בארץ הקודש מתנהלת כמו בליובאוויטש, ואחד התיאורים שם הוא, שאחרי ה'סדר' כולם מתכוננים מיד לתפילה. אחד מתבונן בעניין בחסידות, השני אומר תהילים וכו', אבל אין מושג כזה של הפסק בין לימוד החסידות לתפילה.

בספר 'היום יום' בכ' תמוז, מובא הסבר על 3 סוגי התבוננות. יש 'התבוננות לימודית' לחשוב בסיום הלימוד על תוכן ה'מאמר' שלמד. יש התבוננות בדרגה גבוהה יותר, להרגיש את החיות של ה'מאמר', וזה נעשה לפני התפילה. ויש את הדרגה הגבוהה של ההתבוננות שנעשית בזמן התפילה, להרגיש את האלוקות של ה'מאמר'. דרך אגב, שמעתי פעם מהמשפיע הרב משה מרדכי ע"ה ארנשטיין, שהמשפיע ר' שלמה חיים ע"ה קסלמן, אף פעם לא היה מסביר את הדרגה השלישית של 'הרגשה באלוקות של המאמר'.

לפני שמדברים על התבוננות ב'מאמר' בתוך התפילה, ושתוכן ה'מאמר' יחדור בתיבות התפילה, דבר ראשון, אפשר וצריך לחשוב את 'פירוש המילות החסידי' של התפילה. יש הרבה מאמרים בחסידות שמסבירים את הפירוש של המילים עצמם באור החסידות. לדוגמא, יש מאמר של הרבי הריי"צ משנת ת"ש שמסביר את הפירוש הפנימי של הפסוק 'אהללה הוי' בחיי', וכך יש בהרבה מאמרים. אז כשמגיעים לפסוק שיודעים עליו פירוש פנימי, אפשר לעצור ולחשוב על הפירוש. ואולי אפשר לומר שזה אחד הפירושים במה שהרבי הרש"ב כותב 'שהמילים יהיו חיים ומאירים', שהאור של המאמר יתן חיות למילים הפשוטות. יש כל כך הרבה ביאורים בחסידות על פירוש המילים בתפילה, שהשאלה היא מתי יש לאדם זמן לחשוב על כולם..

שמעתי מהמשפיע הרב שניאור זלמן שיחי' גפני, שהוא שאל את הרבי מלך המשיח ב'יחידות', איך יתפלל באריכות, מכיוון שהוא מוסר שיעורים ואין לו זמן וכו', ענה לו הרבי שיעשה כמו חסידים בעבר, שהיו עושים 'קנייטש' [=קמט] בסידור עד היכן שהספיקו להתבונן, ואת שאר התפילה רק חשבו את פירוש המילות.. וכך החליפו מזמן לזמן את ההתבוננות לקטעים אחרים בתפילה. והרבי שליט"א הציע שאם יתבונן ויתפלל באריכות גדולה בשבת, אז הרושם של ההתבוננות תישאר לכל השבוע, שאמנם יצטרך להתבונן והתפילה תתארך אפילו יותר מהמניין, אבל האריכות תהיה יחסית בתמציתיות יותר.

אחרי זה יש את ההתבוננות העיקרית, שהיא לחשוב על עניין בחסידות שיחדור בתוך המילים של התפילה. ישנה 'יחידות' של הרבי מלך המשיח לר' דוד ע"ה רסקין מחודש אייר תש"י (מוגה בכת ביד קודשו של הרבי), שם הרבי מדריך אותו בנוגע להתבוננות במאמר שמבאר אודות 'גן עדן', שלא צריך לחשוב את תוכן המאמר רק במילים בתפילה שמסבירות על 'גן עדן', אלא אחרי שמתבוננים בזה קודם התפילה, זה חודר ו'מאיר' בכל המילים בתפילה. זה לא משנה על איזה עניין מתבוננים, 'ביטול העולמות' או 'מעלת הנשמות' וכו', כל התבוננות בחסידות היא 'דברי אלוקים חיים', ובסופו של דבר המסקנה של הכל זה נקודה אחת, שאלוקות זה האמת. ולכן זה יכול להשתקף ולחדור בכל פסוק בתפילה. לא צריכים לדחוף את ה'מאמר' בכוח למילות התפילה.. אחרי שמתבוננים בצורה קבועה באותו עניין בחסידות, זה ממילא מאיר ונכנס בכל מילה בתפילה.

הרב יוסף יצחק אופן:

אדמו"ר הריי"צ כותב בהקדמה לקונטרס התפילה, שכל מטרת ירידת הנשמה לעולם הזה, היא בשביל לתקן את המידות. ולתקן את המידות אפשר רק על ידי העבודה בתפילה. ובמילים פשוטות, בשביל להשלים את מטרת ירידת הנשמה, צריכים להתפלל באריכות. אבל לפני שמתקנים את המידות ['אתהפכא'], צריך לשמור על המחשבה, דיבור ומעשה ['אתכפיא']. יש מאמר נוקב של אדמו"ר הזקן, שהוא כותב שאי אפשר להיות 'סור מרע', אם לא מתעסקים ב'עבודת התפילה'.

מה המשמעות של זה? הרבה פעמים אנחנו שומעים אנשים מתבטאים 'כך אני רוצה', 'מתחשק לי'. התרגום של המשפטים האלו הוא, יש לי ישות ובמילא הישות שלי אומרת לעשות כך וכך מתחשק לי. וכשהאדם מרגיש את מציאותו, מי יכול לעצור אותו מתאוותיו? בשביל צריך את התפילה. התפילה היא ביטול. בתפילה האדם מתעלה מהמציאות שלו וחושב אודות הבורא, ובמילא הוא חש את ריחוק הערך ואת אפסיותו כלפי הבורא. אז הוא יכול להתבטל ולעצור את עצמו במה שמתחשק ומושך אותו. לא לחשוב מה שלא צריך, לא לדבר מה שלא צריך ולא לעשות מה שלא צריך. לכן התפילה היא האפשרות היחידה שעל ידה ניתן להגיע ל'סור מרע'.

היו קבוצה מנובהרדוק שתפיסת העולם שלהם הייתה, שצריכים לבטש את עצמם בכדי להיות ב'ביטול היש'. הם היו עושים מעשים מוזרים וכך היו צוחקים עליהם והם שברו את המידות שלהם. אמר הצדיק מרוז'ין פתגם על 'שבירת המידות': אתה רוצה 'לשבור' מידות? יהיו לך בסך הכל שני מידות.. 'שבירה' לא מטפלת בשורש הבעיה. חסידות מוסיפה באור. חסידות מלמדת איך להשתמש במידות לקדושה, לא לשבור אותם.

בכלל, אדמו"ר הזקן דרש מהחסידים 2 דברים: מוח ומעשה. ללמוד חסידות ולהתבונן בזה, ולבצע בפועל ממש. מה עם הלב? המוח ילחץ מלמעלה והמעשה מלמטה, ואט אט הלב יתחיל להרגיש. ויש לזה ראיה מפסוק, 'וידעת' - ללמוד ולהתבונן, כתוב 'היום'. אך 'והשבות אל לבבך' - להרגיש בלב, זה לא כתוב 'היום'. זה יבוא עם הזמן. אנחנו צריכים להתבונן ולבצע, הרגש בטוח יבוא בהמשך.

אז דבר ראשון צריכים לשמור על המחשבה, דיבור ומעשה. וזה אפשר לעשות רק על ידי התפילה. בהמשך, התפילה תשפיע גם על המידות, על ידי שמתבוננים בעניין בחסידות ואחר כך חושבים על מדה מסויימת שלוקים בה ביותר ואינה כדבעי, אז אפשר לקחת החלטה בזמן התפילה להשתנות בה קצת, בהדרגה. כך אפשר לתקן את המידות. להשתמש איתה לדברים טובים. אם יש רגש שלילי, לכוון אותו לרגש חיובי. וזה הגישה של הרבי מלך המשיח, להוסיף באור. לא לשבור.

אחד התלונן לרבי מלך המשיח שיש לו 'גאווה', ענה לו הרבי שיתבונן בתחילת פרק מ"א ש'והנה השם ניצב עליו'. מה הקשר? כי כאשר הוא מרגיש את הבורא, במילא אין לו מציאות וישות. 'מידות' זה ה'ישות' של האדם. התפילה מקלפת את הגסות ומגלה שה'אני' האמיתי של האדם, זה ה'.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

להתוועד שעה בב' אייר? לכאורה אין בזה 'לכתחילה אריבער'

'ענק רוחני': תיאור מפעים מדמותו של הרבי המהר"ש • פענוח גרפולוגי

עשרות שנים חלפו מבשורת הגאולה - הייתכן שחלילה הרבי טעה?! • מעורר

סיפורים מרתקים על דמותו האדירה של הרבי מהר"ש

הרבי בכאב: לנצל את זעקת כ"ח ניסן למעט בעבודה האישית? לא זו הדרך!

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

שו"ת 'מדינת ישראל' בראי התורה עם הרב דרוקמן • מרתק

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

התרופה לבריאות הנפש בדור הגאולה • המגזין השבועי לקריאה והורדה

חשיפה בלעדית: כך הגיב הרבי לטענה נגד אריכות התפילה • פרסום ראשון

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.