תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

הגיעה העת להיות אמיתיים: יש להתפלל באריכות • סוער


לרגל ציון 120 שנה להולדתו של הרבי מלך המשיח, הגה"ח הרב גדליהו שיחי' אקסלרוד - רב קהילת חב"ד חיפה (אב"ד חיפה לפנים) וחבר 'מכון הלכה חב"ד', בהתוועדות חסידים מיוחדת. מה יסודה של חסידות חב"ד? מה החשיבות של ביטול הישות? מהי מטרת הנסיעה לרבי? איך ניגשים לתפילה? האם אנחנו באמת מאמינים במשיח? ואיך אפשר להתחזק ולהתעורר באמונה הלוהטת? • על כך ועוד בהתוועדות שלפניכם לקריאה

**

'עבודת התפילה'. זוהי כנראה הנקודה הכי מרכזית ששייכת לגילוי אור תורת הבעל שם טוב, והמשכה התחדד יותר ויותר בתורת חסידות חב"ד. כפי שמתאר הרבי הריי"צ שהבעל שם טוב העביר את 'פך השמן' ואת נקודת האור של תורת החסידות למגיד ממעזריטש, וה'מגיד' העביר זאת לאדמו"ר הזקן (מבלי למעט חלילה בערכם של שאר תלמידי הבעל שם טוב והמגיד ממעזריטש). כמו שידוע פתגמו של ר' לוי יצחק מברדיצ'וב, שהיה מגדולי תלמידי המגיד ממעזריטש, ש'כולנו אכלנו מאותה צלחת – אך זלמניו (אדמו"ר הזקן) קיבל את השמנת'.

אחת מנקודות היסודיות של חסידות חב"ד, היא העבודה עם עצמו, ולא להסתמך רק על עבודת הצדיק. למרות שכמובן שמוכרחים להתקשר לרבי שהוא ה'ממוצע המחבר' לקדוש ברוך הוא, אך ההתקשרות לרבי היא זאת שנותנת כוחות, שאיתם צריכים לעבוד ולהתייגע בכוח עצמו. כמו שידוע שזו הייתה אחת המחלוקות הגדולות והמהותיות בין אדמו"ר הזקן לכמה מתלמידי ה'מגיד' (כמו ר' ברוך ממעז'יבוז', ר' שלמה מקרלין ור' אברהם מקאליסק), שהם אמרו ש'צדיק באמונתו יְחַיה', בניגוד לשיטת שאר תלמידי ה'מגיד' ובראשם אדמו"ר הזקן, שעיקר העבודה היא העבודה האישית.

כמו שמשיח אמר לבעל שם טוב שהוא צריך שיהיה 'יפוצו מעיינותיך חוצה', שצריך להפיץ את העבודה של הבעל שם טוב עצמו לכל אחד ואחד שיעסוק בזה, ואז משיח יגיע. ר' ברוך ממעזיבוז' למשל טען, שמשיח צריך לבוא והצדיקים יעשו את מה שנדרש עבור כולם. אך אדמו"ר הזקן סבר, שאמנם משיח צריך להגיע, אך צריך את ההכנה והעבודה האישית של כל אחד, שיהיו 'כלים' לקבל את הגילוי אלוקות שיהיה בגאולה. כדי שבגאולה נוכל להכיל את האור של 'ונגלה כבוד הוי'', צריכים כבר עכשיו להתעסק עם זה – וזה חסידות חב"ד. על ידי שלומדים חסידות ומתפללים באריכות, זה 'ונגלה כבוד הוי''.

בדור הגאולה העיסוק בתפילה גובר

מה זה חסידות חב"ד? חסידות חב"ד זה להבין ולהפנים את העניין של 'יחודא עילאה' ו'יחודא תתאה', כמו שמוסבר ב'שער היחוד והאמונה' בספר ה'תניא' (וכמובן שזה מבואר בהרחבה בתורת רבותינו נשיאנו). 'יחודא עילאה' מבטא את ההסתכלות מצד האמת האלוקית, שהכל זה אלוקות ואין שום מציאות אחרת, ו'יחודא תתאה' זוהי ההסתכלות מצד ראיית הנבראים, שהגשמיות היא המציאות ואלוקות היא למעלה מהשגה והבנה.

אני זוכר שפעם ישבתי כמה שעות עם ר' מאיר ע"ה בליז'ינסקי, ושאלתי אותו: אז יש עולם או אין עולם? איזו הסתכלות נכונה? הוא ענה לי שוב ושוב: אם מסתכלים מלמעלה – אין עולם. אם מסתכלים מלמטה – יש עולם. אחרי זה ראיתי שיש שיחה ארוכה של הרבי הרש"ב בספר השיחות 'תורת שלום', שדן בזה באריכות ולבסוף מגיע למסקנה שזה למעלה מהשגה אנושית. יש עולם ואין עולם ביחד, מציאות שאינה מציאות. לא הכל מבינים, אבל דבר אחד אנחנו יודעים – שחוץ מאלוקים אין כלום!

גם את ה'עולם' (שהוא לשון 'העלם' על הבורא), אי אפשר לומר שזה לא הקדוש ברוך הוא. הכל זה הבורא! שהרי כתוב בתורה 'בראשית ברא אלוקים', אלא שזו מציאות שאינה מציאות, כמו שמוסבר ביתר ביאור במאמרים של הרבי המהר"ש. וזו המטרה של חסידות חב"ד, שיהודי יגיע להכרה והרגשה שהעולם הוא 'מציאות ולא מציאות', שהאמת האלוקית היא ש'אין עוד מלבדו'. שכל יהודי יגיע ל'פך השמן' של החסידות, לאור והעצם של החסידות. בשביל להגיע לזה, רבותינו נשיאנו סללו לנו את הדרך: צריכים ללמוד חסידות ולהתעסק ב'עבודת התפילה'. זו הדרך. אז מגיעים למציאות כזו, שהעולם לא תופס מקום. הוא לא מושך ומגרה אותנו.

ולכן אפשר לראות שכל העניין של חסידות חב"ד, היא ללמוד בצורה יסודית ולהתבונן בנלמד, ולאחר מכן להפנים את הדברים ב'עבודת התפילה'. לחבר את כל לימוד החסידות, מהעניינים הכי נעלים ועמוקים לעבודת השם האישית בחיי היום יום. כמו שידוע הפתגם 'חב"ד מאנט פנימיות' [=חב"ד דורשת פנימיות]. זאת אומרת שלא די רק להתרומם ולהתעורר בפתגמים מלהיבים שמעוררים לאהבת ויראת השם, אלא להיכנס להבנת והרגשת הדברים. שזהו עניינה של התפילה בתורת החסידות, להיעמד בצורה ישירה וכנה מול הרצונות של האדם, ולחבר אותם על ידי התבוננות ומחשבה הגיונית לאמת האלוקית שמלמדת תורת החסידות. בעקבות כך, התפילה מכונה 'עבודה פנימית'.

ככל שהתקדמו הדורות, התפילה קיבלה יותר ויותר את מקומה האמיתי והחשוב בעבודת השם, עד לדורנו אנו - דור הגאולה, שחשיבות העיסוק ב'עבודת התפילה' רק הולך וגובר. כמו שהרבי מלך המשיח דורש תמיד שיהיה 'מעלין בקודש' בכדי לתקן את העולם 'להביא לימות המשיח'. במילים אחרות, דרכה של חסידות חב"ד מתבצעת באמצעות 'עבודת התפילה'. כשמתפללים באריכות, אז החסידות פועלת ומשפיעה בצורה פנימית. במילא צריך לדעת ש'עבודת התפילה' היא יסוד גדול ודבר שנצרך לכל אחד ואחד.

האמת היא שדרכה של חב"ד, זה לא דרך מיוחדת דווקא לנו, אלא חב"ד היא דרך היהדות. כמו שהרבי הריי"צ התבטא ש'חב"ד אינה מפלגה' אלא היא שייכת לכל יהודי. בדומה לזה הרבי מלך המשיח אמר לי ב'יחידות' בחודש אדר תשכ"ו שצריך לדעת ש'העולם הוא שלנו'.. ובפרט על פי הגילויים הנפלאים שהרבי שליט"א גילה בשיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תנש"א-תשנ"ב, שכעת צריך רק לפקוח את העיניים וסיימנו גם את 'צחצוח הכפתורים' וכו'. עכשיו כבר לא צריך 'להאמין' לזה, אפשר לראות את זה במוחש, שהעולם כולו רוצה חסידות חב"ד, רוצה רבי.

בלי תפילה – זה כמו 'בהמה'..

מישהו שאל אותי לאחרונה, אם מישהו לא מתעסק ב'עבודת התפילה' בדביקות וכו' כמו שמתאים לחסיד, האם זה בסדר? עניתי לו שאותו אחד הוא ממש כמו 'בהמה'.. מה הכוונה במילים החריפות האלו? ב'הלכות תלמוד תורה' (פרק ד' סעיף ה') כתוב (על פי הגמרא), שחסידים הראשונים היו מתפללים תשע שעות בכל יום ויום! והרבי מלך המשיח מוסיף ומדגיש שמדובר על תשע שעות רגילות מתוך חלוקת העשרים וארבע שעות של היום.

בהמשך ההלכה שם מביא אדמו"ר הזקן (בשם ספר החרדים והשל"ה), שלמרות השעות הארוכות שהיו מתפללים, הם לא חששו ל'ביטול תורה'. על אף ש'תלמוד תורה כנגד כולם', מפני שהיו מקשרים דעתם לאדון ברוך הוא ביראה ואהבה עזה ודביקות אמיתית עד שהיו מגיעים להתפשטות הגשמיות, ומצוות הדביקות האמיתית ביראה ואהבה היא גדולה ממצוות תלמוד תורה וגדולה ממנה, כמו שכתוב 'ראשית חכמה יראת השם''. הרבי שליט"א מציין להלכה זו כאן ב'הלכות תלמוד תורה' וגם ב'שולחן ערוך' (בשיחת אחרון של פסח תשל"ה), ומוכיח מכך שכל התיאור של החסידים הראשונים נכתב בהלכה – שזה נדרש ושייך מכל אחד ואחד!

הרבי הריי"צ מספר באחת משיחותיו, ששני חסידים נעמדו להתפלל תפילת 'שמונה עשרה'. האחד סיים לאחר זמן מה, אך השני התעכב ושהה זמן ארוך בתפילתו לפני קונו. כשסיים, שאלו חברו, מדוע האריך כל כך? ענה לו החסיד: התפילה היא פגישה ישירה עם מלך מלכי המלכים, אם אפשר להאריך את ה'ראיון' עם בורא העולם, איך אפשר לוותר על כזו הזדמנות פז?!

בדומה לזה מסופר על החסיד ה'עובד' ר' הלל מפאריטש, שבדרכו לליובאוויטש נעצר להתפלל. היה זה בערב שבת, ותפילתו התארכה והתארכה.. כמובן שבמצב העכשווי, לליובאוויטש הוא כבר לא יספיק להגיע לשבת.. כשסיים את תפילתו, שאלו אחד החסידים שהיה עמו, מדוע לא קיצר את תפילתו וכך היה מגיע לרבי? ענה לו ר' הלל בפשטות: לשם מה נוסעים לרבי? כל סיבת הנסיעה לרבי היא בשביל שנתקשר יותר לקדוש ברוך הוא, שנתפלל יותר בדביקות וכוונה. במילא אם יש לי אפשרות להאריך בתפילה ולכוון כראוי בה כעת, למה לי לדחות את שעת כושר הנפלאה הזו?? כבר יש לי את סיבת הנסיעה..

יש מכתב נפלא ששלח הרבי הריי"צ לרבי מלך המשיח, שבו הוא מספר על אחד החסידים בתקופת הבעל שם טוב שפגש את אחד ה'פרושים', ושאל אותו איך הוא מתפלל. אז הוא ענה שהוא מדמיין שהוא עומד מול חיה אימתנית ומפחידה, וכך זה גורם לו יראה.. התפילה שלו הייתה מפחד שהבורא לא יטרוף אותו.. גם היום יכול להיות אפשרות כזו, שמישהו יתפלל את התפילה בכוונה, אפילו בלי מחשבות זרות, אבל כל התפילה הייתה 'לגרמיה'. ריבונו של עולם, תן לי רפואה, תשובה וכו'.. הכל סביב עצמו. אך האמת היא שתפילה זה עניין של דביקות בבורא. התפילה זה זמן של התעוררות של אהבה ויראה. כמובן שצריך לבקש בקשות וכו', אך לא בגלל המציאות שלנו, אלא בגלל שכך רוצה הבורא.


לחלוחית גאולתית - לימוד החסידות



איך דוד המלך התבטא על עצמו?

בפרק ל' בספר ה'תניא' אדמו"ר הזקן מבאר, שכל אחד צריך להיות 'שפל רוח בפני כל האדם', והדרך לבחון את עצמו שהוא אכן ב'ביטול' – זה לדוגמא באמצעות 'עבודת התפילה' שלו. 'לשפוך נפשו להשם בכל כוחו ממש עד מיצוי הנפש'. זאת אומרת שהביטוי של 'שפל רוח' מתבטא ביגיעה עצומה כמה שניתן ב'עבודת התפילה'. כמו בגד שסוחטים אותו, כך הוא צריך לסחוט את כל יכולותיו ואת הנפש הבהמית להתפלל ב'עבודה'. שהרי כשהאדם מתחיל להתפלל באריכות, זה מפחיד את הנפש הבהמית והיא נלחמת להפריע לו בתפילתו.

אדמו"ר הזקן בעצם מגדיר את 'עבודת התפילה', שזה צריך להיות בשפיכת הנפש ב'יגיעת נפש ויגיעת בשר' בכל כוחו עד מיצוי הנפש, וזה צריך להיות בכל יום ויום, בשחרית ומעריב. וגם קודם התפילה, יש להתבונן בגדלות הבורא ושפלות האדם, כמו שכתוב גם בגמרא בברכות ש'אין עומדים להתפלל אלא מתוך כובד ראש' ומפרש רש"י 'ענווה ושפלות'.

בחסידות מובא שהמטרה שהנשמה ירדה לעולה הזה, היא בשביל להיפך מצדיק ל'בעל תשובה'. כמו שכתוב ב'תניא' שגם צדיק גמור הוא 'יש מי שאוהב', גם צדיק יש לו ישות מסויימת. אלו מילים חריפות. הדבר שהכי מעניין את האדם הנורמלי, זה את עצמו. אדם אוהב את עצמו. אך מי שלומד חסידות יודע ש'אהבת עצמו', זה נגד אלוקות. בחסידות כתוב שחוץ מאלוקות אין שום מציאות, ומטרת ירידת נשמת לעולם היא בכדי להיות 'עבד השם', אז אם כך מה קורה בפועל? איפה אתה? אתה מממש את ייעודך ותפקידך עלי אדמות? זה הפשט 'אין עומדים להתפלל אלא מתוך כובד ראש'. כמו שיש ביטויים חריפים של דוד המלך על עצמו 'ואני תולעת ולא איש', 'כלב מת'. יש לשים לב. מדובר פה על דוד מלכא משיחא, שכתוב עליו ש'ליבי חלל בקרבי', אבל הוא עדיין הוא 'יש מי שאוהב', ואת זה דוד המלך לא יכל לסבול, והוא ביטש והשפיל את עצמו וכך הוא ניגש לתפילה.

אי אפשר לגשת לתפילה כשמחזיקים את עצמנו למציאות 'יש'. כמו שמסופר על האחים הצדיקים ר' פנחס 'בעל ההפלאה' ור' שמעלקא מניקלשבורג, שהמגיד ממעזריטש הדריך אותם ב'יחידות' מהו סדר יומו של חסיד, וכאשר הגיע ל'קריאת שמע שעל המיטה', אמר 'המגיד': אם יהודי עושה חשבון נפש בסיום היום ומגיע למסקנה שעבודת השם שלו הייתה טובה, זורקים למעלה את כל מה שעשה.. כי האדם צריך לדעת שהוא אין ואפס.

וזה מה שחסידות מלמדת, שכל זמן שמשיח לא הגיע ו'שכינתא בגלותא', שכל זמן שיש ישות בעולם, מוכרחים לבטל את הישות שלנו. כמו שאדמו"ר הזקן אמר 'אני לא צריך את הגן עדן שלך, אני לא צריך את העולם הבא שלך, אני רוצה אותך בעצמך'. אדמו"ר הזקן יודע שלמשה רבינו הקדוש ברוך הוא אמר 'וראית את אחורי ופני אל יראו', אך הוא רוצה לראות את פני השם. את גילוי 'עצמות ומהות'. למה אדמו"ר הזקן רצה לראות את ה'עצמות'? מסקרנות חלילה? כי כל זמן שאין גילוי ה'עצמות' יש הסתר. בדוגמת מה שכתוב על דרגת הכתר 'כתר עליון אף על גב דאיהו אור צח אור מצוחצח אוכם הוא קדם עילת העילות', שלמרות שהוא אור, אך הוא אור 'אוכמא'. שחור ומוסתר.

ולכן כשניגשים לתפילה, צריך להחדיר לראש שהוא אפס אפסים. אין לו שום מציאות. יש מקומות שמחנכים להיות 'גדול הדור'.. זה היפך מה שחסידות מחנכת. צריך להיות 'שפלות האדם', לא 'גדלות האדם'. בהקשר לכך מסופר, שקהילת רימנוב ביקשה פעם מר' אלימלך מליז'נסק שהם צריכים רב עבור קהילתם. הפנה אותם ר' אלימלך לתלמידו ר' מענדל'ה (שנקרא בהמשך בשם ר' מנחם מענדל מרימנוב), ששהה אז בעיצומה של 'עבודת התפילה'. חיכו וחיכו, אך ר' מנחם מענדל לא מסיים את תפילתו.. חזרו לר' אלימלך ואמרו לו את המצב. קם ר' אלימלך וניגש אליו, היטה את אזנו והקשיב לו. הוא שמע אותו חוזר שוב ושוב בדביקות 'ונפשי כעפר לכל תהיה'. אמר לו ר' אלימלך מספיק להיות 'עפר', וכך ניערו משרעפיו..

זאת אומרת שכל התפילה שלו הייתה להיות ב'ביטול'. ה'אני' זה קליפה. התפילה זה שפיכת הנפש והתבוננות בעובדה שהכל זה אלוקות, להתבונן איך שהנשמה למטה היא למעלה מכל המלאכים ומכל 'סדר ההשתלשלות', כאשר היא מקיימת מצווה. אבל צריך לדעת ולהחדיר היטב מוח ובלב – אתה אפס, כלום. האדם צריך לעשות לעצמו חשבון נפש, שהוא הגרוע שבגרועים. 'הוי שפל רוח בפני כל האדם'. לראות בעין טובה את היהודי השני. זה עניינה של תפילה.

איך ניגשים לתפילה?

בכדי לגשת לתפילה בצורה נכונה, דבר ראשון צריך ללמוד חסידות. וללמוד חסידות במקום שליבו חפץ. חסידות שאתה מרגיש שזה מדבר אליך. חסידות שאתה מרגיש התרוממות. כמו שאמר ה'שפת אמת' לרבי הריי"צ, שכאשר הוא לומד 'ליקוטי תורה' בחדר שלו, הוא מרגיש ב'גן עדן'.. לימוד החסידות צריך לגרום להרמה. ואם לא מרגישים את ההרמה הזאת, חסר הרבה מהעניין. זה כמו שיש כאלו שצועקים בתפילה עד שנצרדים.. אין בעיה לצעוק. אבל צריך לצעוק להשם. לא לעצים ולאבנים.. אותו הדבר בלימוד החסידות, צריך להרגיש את ההתרוממות. חסידות זה אור אלוקי. 

כשלומדים חסידות, האור של חסידות פועל. כך מגיעים לתפילה בצורה נכונה. ואז מבקשים מעומק הלב מהקדוש ברוך הוא, שיעזור לנו להיות תמיד בקרן אורה, שנהיה מקושרים לאלוקות ונצא מהחושך של הקליפות שמעלימים על האמת האלוקית שלנו. 'תפילה' זה מלשון 'הטופל כלי חרס', מלשון איחוד והתחברות. התפילה צריכה לגרום להתעלות ודביקות בבורא. אחרי התפילה צריכים לראות שינוי מסויים. התפילה צריכה לשנות אותנו מבפנים. מסופר על ר' אהרן מקרלין, שאמרו עליו שהחזיר אלפים לתשובה, על אף שנפטר בצעירותו. והסבירו זאת, שמאחר שהיה מסתובב בעיירות רבות, ושם התפלל באריכות, עצם ההסתכלות עליו וההאזנה לתפילתו גרמו להתעוררות תשובה אמיתית לאלפים.

שמעתי שאדמו"ר הזקן אמר שאת ה'יצר הרע' של העבודה זרה שהיה בזמן הבית, החליף אותו ה'יצר' והמשיכה לכסף.. לכאורה הרעיון הוא לא רק כסף, אלא הדביקות בענייני העולם. היצר הרע של היום, זה הדביקות בענייני העולם הזה. בהנחות העולם הזה. כמו שמסופר על רב, שהיה קודש קודשים, ש'לא הסתכל מחוץ לד' אמותיו', כי הוא רצה שהעולם לא ימשוך. העולם הוא מושך, העולם זה קליפת 'נוגה' והיא מושכת. 

מה זה נוגע מה אומרים ב'חדשות'? מה התחדש בפוליטיקה? מישהו מתכוון להתמודד לראשות הממשלה? יש אלוקים וחוץ מזה אין כלום! בשביל לחיות כך בצורה פשוטה ולהרגיש שבאמת הכל זה אלוקות – מוכרחים להתעסק ב'עבודת התפילה'. כשמתפללים, אלוקות נהיית דבר מוחשי. אז מגיעים לדביקות אמיתית בקדוש ברוך הוא. וכמו שהרמב"ן אומר שאי אפשר שיהיו שתי אהבות לדברים הפכים. אם אוהבים את השם ומתפללים באריכות, במילא מתרחקים מתאוות והנחות העולם.


לחלוחית גאולתית - הרב גדליהו אקסלרוד


מה זה שייך לאמונה במשיח?

מסופר בהלצה על אחד שחלם על הבורא בלילה, וסיפר על כך בהתלהבות למכריו. הרגיעו אותו ואמרו לו: כתוב שכל מה שחושבים ביום, חולמים בלילה. אז כנראה חשבת על ה' ביום.. ענה להם בתמימות אותו אחד: תאמינו לי שלא חשבתי עליו מזה זמן רב.. אפשר לומר אותו דבר זה גם איתנו חסידי חב"ד בכלל, ואפילו ה'משיחיסטים' ואני בתוכם. הרבי מדבר כל הזמן על 'משיח', אבל אנחנו כבר אולי שכחנו מ'משיח'.. אני לא משקר, אני באמת מאמין שמשיח צריך לבוא בכל רגע ושהרבי הוא מלך המשיח, וגם בדרשות אני חוזר ואומר זאת, אבל כעת שעומדים לפני 'מאה ועשרים שנה' להולדתו של הרבי מלך המשיח בי"א ניסן, שמשה רבינו אומר בתורה 'בן מאה ושערים אנוכי היום לא אוכל עוד לצאת ולבוא', השלימות של משה רבינו זה ב'מאה ועשרים שנה', אז אולי כדאי באמת לעשות חשבון נפש אמיתי וכנה: עד כמה באמת אני מאמין במשיח?

צריך להכניס לעצמנו את האמונה במשיח בפנימיות. שזה יהיה חדור לנו בעצמות, כמו שברור שצריך להניח תפילין בכל יום. לשקר על עצמנו פחות. שלא רק נכריז 'יחי אדוננו' ונקרא 'משיחיסטים'. שבאמת ובתמים נחיה ונאמין בכל רגע בהתגלות של הרבי מלך המשיח. לקראת 'מאה ועשרים שנה' צריך שיהיה 'מאה ועשרים' אמת. שלא נשקר על עצמנו, שאנחנו 'חיים עם משיח' ובאמת אנחנו שוכחים על משיח. להיות דבוקים במחשבה שבאמת משיח פה ו'הנה הוא בא'. בשביל זה צריך להתעסק בעבודה פנימית, להתפלל באריכות. לבקש מהקדוש ברוך הוא מעומק ליבנו שבאמת נחיה עם משיח, וזוהי תפילה גדולה וחשובה מאוד. שנגיד בתפילה 'לישועתך קיווינו כל היום' באמת וגם ניישם את זה, והעיקר שנביא להתגלות המושלמת של הרבי מלך המשיח.

**

מתי חסיד מאריך בתפילה?

אצל חסידים תמיד ראו את האריכות בתפילה בעיקר ב'פסוקי דזימרה' ו'שמע ישראל', אך אצל ה'מתנגדים' הייתה האריכות העיקרית בתפילת 'שמונה עשרה' (למרות שחסידים כמובן האריכו גם ב'שמונה עשרה'). חסידים הסבירו זאת כך: 'מתנגד' כל התפילה מחפש מה הוא צריך מהבורא. לכן בתפילת 'שמונה עשרה' שאז זהו הזמן ל'בקשת צרכיו' הוא מאריך. אך חסיד מחפש בתפילה להידבק בבורא, לכן את עיקר ההשקעה בתפילה הוא מכוון להתבוננות בשבח וגדולת הבורא..

הרב משה מרדכי ע"ה ארנשטיין

כמו חסידים הראשונים?!

'אדמו"ר הזקן כותב בשולחן ערוך: 'וכך היו עושים חסידים ואנשי מעשה, שהיו מתבודדים ומכוונים בתפילתם עד שהיו מגיעים להתפשטות הגשמיות ולהתגברות רוח השכליות, עד שהיו מגיעים קרוב למעלת הנבואה וכו''. הלכה זו מביא אדמו"ר הזקן בשני מקומות בשולחן ערוך, בהלכות תלמוד תורה [פרק ד' הלכה ה'] ובהלכות תפילה [ראש סימן צ"ח]. דמזה מובן שזה שייך לכל אחד ואחד'.

שיחת הרבי מלך המשיח, אחרון של פסח תשל"ה

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

הפרוכת שנפלה בשגגה ותגובת הרבי המפחידה

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.