הרבי דרש על פי ההלכה: הרבנים הראשיים יכהנו כל חייהם
אחד המאבקים החשובים של הרבי מלך המשיח, היה בנוגע לכהונת הרבנים הראשיים בארץ ישראל. לאחר שנחקק חוק (בתקופתו של הרב יצחק ניסים ע"ה) שקבע שזמן כהונתם של הרבנים יקוצר ולא יימשך לכל חייהם, הבהיר בזה הרבי את דעת התורה שבשום אופן אין לקצר את כהונת הרבנים הראשיים, וראה בכך ביזיון התורה והרבנות - בעובדה שמסירים רב ממשרתו • עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש כמה ממכתבי הרבי בנושא • לסיפור המלא
•••
אחד המאבקים החשובים של הרבי מלך המשיח, היה בנוגע לכהונת הרבנים הראשיים בארץ ישראל. לאחר שנחקק חוק (בתקופתו של הרב יצחק ניסים ע"ה) שקבע שזמן כהונתם של הרבנים יקוצר ולא יימשך לכל חייהם, הבהיר בזה הרבי את דעת התורה שבשום אופן אין לקצר את כהונת הרבנים הראשיים, וראה בכך ביזיון התורה והרבנות - בעובדה שמסירים רב ממשרתו.
עורך אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש כמה ממכתבי הרבי בנושא:
• 'מוכרח הדבר שישאר הרב ניסים שליט"א במשרתו עתה, כי לא היתה כזאת בישראל אשר חילוניים, ואפילו סתם בעלי-בתים (שחלק חשוב מועידה הבוחרת הוא מהם), יסירו רב ממשרתו. מובן שידוע לי שמלכתחילה הנה באופן רשמי ניתנה להנזכר לעיל המשרה לזמן קבוע. אבל אין זה מבטל כלל הענין דכבוד התורה וכבוד רב בישראל, הענין דחזקה וכו'. ובודאי לדכוותיה האריכות בזה אך למותר'.
ספר 'אגרות קודש' חלק כ', אגרת ז'תע"ד.
• 'וכמו שכתבתי לכמה מאנ"ש להודיע עמדתי ברורה בהענין, כי לתמהוני עד עתה יש מטילים ספק בה, ואפשר מפני נטיותיהם הם בענין, בכל אופן מוצאים מקום לתלות דעתם בי, שלפעמים היא הפכית לגמרי, ופרסום על ידי כבוד תרתו קטע מכתבי בהנוגע לפועל בג' הנקודות, זאת אומרת א] ההיזק בדיחוי הבחירות, ב] שזה מכריח שמוכרח להיות מי שיבחר בפועל, ובהנוגע לאשכנזים אין מועמד אלא אחד, ג] בהנוגע לספרדים הרי ביזיון התורה והרבנות להסיר רב ממשרתו וכו' - הרי היה מבטל הניסיון לתלות בוקי וסרוקי בי וכולי האי ואולי ישפיע גם על מהלך העניינים'.
ספר 'אגרות קודש' חלק כ', אגרת ז'תקנ"ח.
• 'ולתוכן מכתבם בשאלות בעית הרבנות הראשית, יותר נכון - בעיית הרב הראשי הראשון לציון, אף שלכאורה כבר אינה אקטואלית כעת, בכל זה על פי מה שנאמר והייתם נקיים מה' ומישראל אבהיר עוד הפעם עמדתי, אף שלכאורה נתפרסמה די צרכה, והיא:
בנידון דידן אין בזה שאלה פרטית כלל וכלל, כי אם ענין עקרוני, ומפני זה נוגע לא רק לכללות אחינו בני ישראל אשר בארץ הקודש תבנה ותכונן אלא לכל בני ישראל בכל מקומות מושבותיהם, ונוגע בכבוד הרבנות שכמובן קשור בכבוד התורה.
והשאלה היא: המותר על פי תורתנו תורת חיים לדחות רב ממשרתו בקדש, ובפרט על ידי ועידה שחלק חשוב שלה הם אנשים חילוניים בהחלט. וכיוון שעמדת ה'שולחן ערוך' בזה היא פשוטה וברורה - בשלילת ענין שכזה לגמרי, הנה בדרך ממילא נפתרת גם השאלה בנוגע לבחירת רב פלוני, או פלוני בתור ממלא מקום.
לשאלתם שבאם אין מקום לדחית רב ממשרתו על ידי הועידה הנזכרת לעיל, אם כן מהו התוכן דהגבלת שירות הרב לתקופה מסויימת, ואחרי כן בחירות על ידי ועידה כהנזכרת לעיל, הנה קושיא אינה מבטלת חס ושלום דין, ובפרט דין הנוגע בכבוד התורה, ועשיית דבר שהוא נגד ה'שולחן ערוך' בעבר והודעה שיעשו כן גם בעתיד, אינה מהפכת עבירה למצווה. בכבוד ובברכה לחג הפסח כשר ושמח ולחירות אמתית ממצרים וגבולים, ומכל ענינים המבלבלים עבודת ה' בשמחה ובטוב לבב'.
ספר 'אגרות קודש' חלק כ', אגרת ז'תרכ"ו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר