תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר אלול אלוקות אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסך יצחק סילברמן יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

ג' תמוז תשנ"ד - בטוחים שאין שינוי ומאמינים בדברי הרבי • הרב חיים אשכנזי


אני השם לא שניתי - ואתם בני יעקב לא כליתם: אתר 'לחלוחית גאולתית' מגיש התוועדות חסידית מאלפת עם הרב חיים אשכנזי ע"ה, אודות אמונת החסידים בדור השביעי בתקופת ההעלם והסתר לאחר ג' תמוז תשנ"ד •  מהו גדרה של ה'אמונה' על פי היהדות והשקפת החסידות? איזה פער אמוני ישנו בין שאר גדולי ישראל לנשיא הדור? וכמה אחוזי השפעה תופסים השכל וראיית העיניים? • לקריאה

•••


קצין גבוה שזכה להתקרב לאילנא דחיי ולהיות לחסיד חב"ד מן המנין, הותקף בעת הרצאה לקצינים בצה"ל בשאלות בנושאי אמונה. כשחזרו הקצינים מהפסקה בהרצאה ראו את הכיסא של המרצה ניצב על השולחן. כשהביעו את תמיהתם, ושאלו מה היא הסיבה שבגללה הרים המרצה את כסאו והניחו למעלה, נתקלו בהכחשה מצידו.

מה זאת אומרת? טענו. הרי בהפסקה אתה היית היחיד שנשאר בחדר, אם כן וודאי שאתה הרמת אותו. הייתכן שהכיסא הרים את עצמו? חייך הקצין - והחסיד והשיב להם בשאלה: אם הכיסא עומד על השולחן - אתם בטוחים שחייב להיות מישהו שהרים אותו, אם כן, איך אתם יכולים להעלות בדעתכם שעולמנו המורכב והנפלא נוצר מעצמו, ואף אחד - חלילה - לא יצר אותו?

סיפור זה מדגים איך האמונה ברובד המוכר והמקובל בציבור החרדי - שצריך להאמין שיש בורא לעולם ואינו נברא מעצמו - לזה אין צורך באמונה. כי השכל מחייב זאת שאם יש נברא ובמילא הוא מצוייר בציור מסויים - בגודל, משקל, צבע וחומר - הרי ברור לכל רואה שחייב להיות מישהו שעשאהו בצורה זו. כמו שהרבי שליט"א כותב באחד המכתבים שאם אתה עובר ברחוב ורואה בנינים רבי קומות, הרי בהכרח שזה נעשה על ידי מישהו. ואם כן כשאתה רואה את העולם בכללותו - כמה וכמה קומות, כמה וכמה סוגים, כמה וכמה גדלים וצבעים וכו’ וכו', הרי ברור שיש מי שעשה את כל זה.

באותו ענין - מספרים על ר' חיים שאול ברוק ע"ה כשחזר משהייתו אצל הרבי מלך המשיח, שאלו מישהו האם ראה את אמריקה (לפני למעלה מארבעים שנה - אמריקה היתה החלום של כל אחד). ואמר לו שלא ראה שום חידוש באמריקה מה שאין בארץ ישראל. ואמר אותו אחד: והרי באמריקה ישנם בנינים גבוהים ביותר? וענה לו: גם כאן יש - אך במקום להביט בהם מלמטה למעלה, יש להטות את הראש ולהביט לאורך הרחוב!..

בזעיר אנפין רואים זאת בכל נברא כשלעצמו שהוא מורכב מכמה וכמה שכבות, צבעים, חומרים וכו' וכו'. הרי זה מוכרח לומר שיש בורא. כמו שאמר אחד מה’גדולים’ הוכחה שיש בורא, מזה שבני המעיים של האדם שהם רבים ואף על פי כן הם מסודרים בצורה כל כך מאורגנת בלי לבלבל ולהתבלבל - הרי לך הוכחה שיש מישהו חכם שיכול לעשות זאת..

אם כן מה היא האמונה האמיתית? אמונה שמעל לשכל? האמונה היא שאותו בורא שאנו מבינים שמוכרח להיות הרי הוא 'לא שניתי': לא נשתנה מלפני הבריאה לגבי אחרי הבריאה. ומה הכוונה שלא השתנה, למה שנחשוב שכן השתנה? כי בנוהג שבעולם, הרי קודם כל האדם מתכנן את מעשיו ואחר כך כשמבצע זאת הלכה למעשה, יש שינוי והוספה בו ובתוכנית.


א] נוספת לו שביעות רצון מזה שזה הצליח, וקודם היה חסר את שביעות הרצון הזו. ב] ברגע שהדבר בא לידי ביצוע וכוחו יוצא לידי פועל - הרי זה הוכחה (גם לעצמו) על אמיתותה של התוכנית. ג] אינו דומה העיסוק בתכנון התוכנית במחשבה או בדיבור לגבי ביצוע התוכנית הלכה למעשה, ששם נדרשת השקעה של כוחות נוספים שגורמים לשינויים באדם המשקיע אותם.

כגון: עייפות ואף תסכול לפעמים וכדומה, ועוד ועוד שינויים שמתרחשים אצל בשר ודם. כל אלו הם תוספות ושינויים הנוצרים באדם המתכנן והמבצע. גם בתוכנית עצמה יש תמיד התחדשויות בעת ביצוע הפרויקט, משום שנוצרים מצבים המחייבים שינויים - להוסיף או להפחית ממה שהיה בתוכנית.

ועל זה אומרים 'אני ה' לא שניתי'. הפירוש הפשוט של הפסוק הוא שאני לא שיניתי את דעתי עליכם, עם ישראל ואני ממשיך להשגיח עליכם בכל המצבים שלכם. והמשך הפסוק 'ואתם בני ישראל לא כליתם' משמעותו - לא נכחדתם חס ושלום. בתורת החסידות מתפרש פסוק זה: לא שייך שום שינוי אצלי. לא נגרם שום שינוי כתוצאה מבריאת העולם וממצבים שמתרגשים ובאים ומשתנים בעולם, אני אותו יחיד ומיוחד.

ועל כן לפי זה מתפרש המשך הפסוק עם שאלה וטענה כלפי עם ישראל: ומדוע לא כליתם? מדוע אין לכם כלות הנפש לבורא שהוא האמת האמיתית הבלעדית? רק אליו צריך לשאוף ולהימשך עד כדי כליון שמתבטא בהעדר התענינות והעדר ההגררות אחר ענייני העולם. ועוד יותר - ההשתוקקות לקירבת אלוקים יוצרת חוסר ענין אף בעולמות העליונים הרוחניים, שהם גם כן אינם תכלית האמת, אלא כולם הווים ונפסדים - זאת אומרת קיימים רק במצבים מסויימים ונתפסים רק בכוחות וחושים מתאימים. ובכל שינוי קל ממה שהם מורגלים ומתוכנתים אין להם אפשרות קיום.

לזה ועל זה הוא הצורך באמונה: שהבורא אינו מכלל שום שינוי והוא קיים בקיום נצחי בכל המצבים והאפשרויות ואין לפניו שום עליות וירידות של התאמה למצב זה או אחר. ואין שום תוספת וגרעון ולא מתחדש שום דבר אצלו כמו שלא נפסד שום דבר אצלו. ואף שגם דבר זה מוכרח על פי שכל, כי השכל מכריח שהבורא הוא מציאות כזו שמשוללת מכל גדר וצורה שלא תהיה. כי אם יש בו איזה שהוא ציור ותפיסה, הרי אינו בורא אלא נברא, שאז יש צורך, חלילה, לקבל בוודאות שיש בורא מעליו שהוא זה שאין בו כל שינוי וציור.

ואם כן, לשם מה צריך לזה אמונה? נאמר על זה בחסידות, נכון שזה מוכרח גם כן על פי שכל, אך בכל זאת אין יכולת לתפוס בשכל מציאות כזו שאין לה שום צורה וגדר. השכל לא יכול לצייר לעצמו דבר כזה, כי השכל מצוייר בציור מסויים והוא קולט דברים שנכנסים לתוך הקופסא הזאת שנקראת שכל. וזה שהוא יתברך בלתי מצוייר - אמנם זה מחוייב המציאות אך לא מחוייב מצד ההבנה ולכן זה נשאר בגדר האמונה.

מה שזועק העולם

עד כאן הכל אמת ויציב ונכון וקיים וכו' (עם כל 15 הביטויים שאנו אומרים בתפילה בכל יום). אך כשיוצאים מהתפילה לעולם הזה, וכל אחד לעולם הזה שהקדוש ברוך הוא מזמן לו - כי ברור ש'מהשם מצעדי גבר כוננו' - ובטח שכל אחד מתוכנת מהקדוש ברוך הוא לאיזה מקום יצעד - אין רואים זאת בעיני בשר.

מספרים על חסיד חב"ד שנעצר ברוסיה על ידי שוטר והשוטר שאלו: להיכן אתה הולך? וענה שאינו יודע. אם היה שואלו להיכן רוצה ללכת, יכול היה לענות לו, אך כששאלו להיכן אתה הולך אמר כנזכר לעיל. השוטר, כפי התנאים שהיו אז ברוסיה, הבין שיש לפניו אדם חשוד שעל כן אינו אומר להיכן הוא הולך ולקחו לבית הסוהר. ובחקירה שאלוהו: איך זה שאינך יודע לאן אתה הולך? ואמר: עובדה שרציתי ללכת לבית הכנסת או לעבודה והלכתי לבית הסוהר, ולכן לא ידעתי להיכן אני הולך.


זאת אומרת לאיזה עולם הזה בדיוק אדם יגיע - זה נקבע מלמעלה. כי אף שכל העולם הזה בכל המצבים והמובנים זועק אותו דבר, אך יש הבדל בעוצמת הזעקה - באיזה צבעים חיים, רועשים ומשכנעים הוא מציג זאת ובאיזה התמדה, לאורך כמה זמן זה מוצג שוב ושוב כאילו באותו תוקף. ואולי אף נראה שתוקפו מתחזק מיום ליום ולא נראה שום ערעור ומוצא לראות את הדברים אחרת ממה שהעולם הזה זועק.

מה הוא זועק? שהקדוש ברוך הוא בורא העולם - חס וחלילה - מושפע משינויים ועד לשינויים מהקצה אל הקצה. שאף אם נאמר שהוא ציוה אותנו להנהגה מסוימת – הרי זה רק בתנאים ובמצבים מסוימים שמתאים לנהוג כך. אם זה שמירת חוקי הטהרה עם כל המעלות, אפילו גשמיות, שיש בזה. הרי ישנם מצבים אצל אנשים כתוצאה משינויים בתנאי החיים ובמושגי ומונחי החיים, שבהם - רחמנא ליצלן - אין זה מסתדר להם לשמור חוקים אלו. וכן אם זה בכלל בעניין ההנהגה של צדק, יושר ונקיון כפיים, ובכלל בכל המערכת של בין אדם לחבירו.

נכון שיש ציווים מדוייקים בתורה איך צריך יהודי להקפיד בכל זה, והשכל שלי מסכים שהתורה צודקת בעיקרון. אך לפועל היות ש'השחית כל בשר דרכו', ואין מקובל בעולמנו - ברובו ככולו - להתייחס לזולת, ולהתחשב בעובדה שהוא גם כן קיים, והוא גם כן עולם, והוא גם כן תופס מקום בדיוק כמוני לפחות ואולי יותר בעבודה שאני עובד או בבית שאני חי או בחברה שאני שוהה וגדל איתה.

אם כן, חושב האדם, אין ברירה אלא לנהוג בדרך העולם. כי אם אני אהיה מרובע ואשאר בתפיסת העולם של התורה לא שייך לשרוד - אני אז בגדר של מאבד עצמו לדעת. על כן, לכאורה, נראה לאור המציאות המדוברת, שהתורה - קרי הקדוש ברוך הוא, חלילה, לא חזה זאת מראש. כמו אצל כל בנאי ואף הטוב והמוצלח ביותר, תמיד ישנם כל מיני התרחשויות שלא חזה מראש. 

ובפרט שהתורה ניתנה לפני אלפי שנה, אז לכאורה ברור שלא צפתה את כל ההתרחשויות שעלולות להיות. בפרט כשאנו יודעים שהשינויים בעולם בעשרות השנים האחרונות מלאים בתהפוכות מרגע לרגע ובלתי ניתן היה לצפות אותם מראש. אז תראה - מתריס העולם - איך הכוחנים והרומסים מצליחים לאורך זמן, אז אין לך ברירה אלא להצטרף אליהם..

שלטון דיקטטורי?

כך גם אומר ה'עולם' בנושא של קבלת עול באופן כללי: פעם העולם היה 'אנאלפביתי', לא ידע קרוא וכתוב, ואנשים בעלי חכמה מדע היו מעטים, ולאומות העולם לא היה יותר מידי אפשרויות להתפתח מבחינה שכלית ומדעית, ולכן עסקו יותר במלחמות. לכן יכלו גם המלכים והשליטים לרדות בעם כי היו בלתי מפותחים מבחינה שכלית ומדעית, והיו נחותים בעיני עצמם. לכן כל מי שרק שלט בהם, קיבלו את מרותו עם כל הקושי וחוסר החירות שבזה, אך הבינו שאין ברירה. כמו שהצאן חייב שיהיה מישהו שינהיג וירדה בהם, כך גם בני האדם היו חייבים זאת.

אך כיום בעת שרובם של בני האדם המתורבתים יודעים קרוא וכתוב, ויש להם ידע וגישה למדעים ולעניני שכל, לא שייך להוביל אנשים כמו בקר, מתוך קבלת עול. כולם היום אנשים שחושבים וקוראים ומביעים עמדה ואף מפגינים בחוצות לצורך ביטוי עמדתם, וכל זה לגיטימי ביותר, מקובל, מובן ופשוט בכל שלטון המאפשר זאת. ואם לא הרי הוא שלטון חשוך, רודני ובלתי מתחשב בעם ועל כן שליט כזה לא נחשב כמודל לחיקוי, בלשון המעטה.

ועל כן - טוען ה'עולם' - איך שייך ואין שייך היום לדרוש עבודת השם מתוך קבלת עול. הכל צריך להיות שפיט והכל צריך להיות מוסבר ומקובל. והעיקר שהכל יהיה מוכח עם קבלות על הצלחות שהוכחו על ידי סוקרים וסקרים ועל ידי סטטיסטיקות למיניהם. ולכן מרשה ה'עולם' לעצמו לטעון שגם בנושא של לימוד התורה כיום אין צורך להיות שקוע רק בלימוד התורה ואף לא רוב הזמן, כי התורה הייתה 'חכמתכם ובינתכם לעיני העמים' כשהעמים היו 'אנאלפביתים', ולנו בלבד היה ספר כתוב וידענו לקרוא ולכתוב ומכאן שאבנו את חכמתנו לעיני העמים. 

וכיום גם העיסוק בשאר חכמות בכוחו לרומם אותנו לרמות של ידע, שכל והגיון. זאת במיוחד משום שרובה ככולה של התורה לא כל כך עוסקת באופן גלוי בהתרחשויות העכשוויות: אין כיום לא עבד עברי ולא עבד כנעני, לא בית מקדש ולא קרבנות. אין צורך לטרוח בל"ט אבות מלאכה הקשורות ביגיעה ועמל - בלחיצת כפתור אפשר להשקות אלפי דונם ועל ידי רכב ממוזג ונעים לישיבה בתוכו אפשר לזרוע או לקצור אלפי דונמים בלי להתעייף כלל וכלל, ועל ידי לחיצת כפתור אפשר לאפות פת, או להאיר מדינות רבות בבת אחת. בלחיצה אחת זורם לו ידע כתוב באלפי אלפי דפים ועוד ועוד.

ישנם מכשירי חיטוי ונקיון מעולים ביותר על מנת להתנקות מכל זוהמה ולכלוך בלי לטבול במקווה דווקא. ישנם כיום מוסדות מסודרים לכל הגילאים על מנת שידאגו לחינוך הילדים ואין צורך שההורים ישקיעו בזה חוץ מכסף. גם הילדים - בין כך ובין כך - לא מחקים את מעשה ההורים כיום ועושים רק מה שבא להם ברצונם, כך שלדעת ה'עולם' אין זה משנה מה היא התנהגות ההורים, והם יכולים לעשות כרצונם והילדים כבר יקבלו את חינוכם במוסד הטוב עם טובי המחנכים, עליהם רק להקציב סכומים ניכרים על מנת שישיגו להם את התנאים הטובים ביותר.


וכן אפשר למנות עוד ועוד דוגמאות שבהם מראה לנו העולם על פני השטח שחל, חלילה, שינוי בקדוש ברוך הוא וממילא בתורתו והוראותיה, כגון: שינויים שחלו וחלים בכל יום כנזכר לעיל בדפוסי החיים של בני אדם. ובקיצור אי אפשר להשוות את הדרישות שנדרשו מאנשים לפני אלפי שנה בהיותם שוכני מערות ומוציאים לחמם בזעת אפם ממש, לדרישות הנדרשות מבני דורנו אשר בלחיצת כפתור מניעים מערכות שלמות מקצווי תבל ועד למרחק של אלפי אלפי קילומטרים בחלל. זהו שינוי עצום בכל תפיסת העולם ולא שינויים קוסמטיים בלבד.

טענות ילדותיות והרסניות

בלי שנכנס לכל פרט ופרט מהנזכר לעיל על מנת להוכיח כמה הרס וחורבן נגרמים באופן ישיר ועקיף מכל ההנהגה הבנויה על התיאוריה המוטעית הזאת לחיים על פני כדור הארץ, ושכתוצאה ממנה שובשו כל מערכות החיים ובני אדם איבדו צלם אנוש ואדם לאדם זאב, ואיש את רעהו ואף אשה את פרי בטנה לא תחוס. ועוד ועוד הרס מכל סוג וצורה שהורס כל חלקה טובה בתבל, כי זה לא ניתן להכתב מפני האריכות ועיקר על כגון זה נאמר לא תהא קריאה בספרים גדולה מראיית פנים אחד לשני על מנת להסביר ולבאר פרטים מתעוררים תוך כדי דיון.

טענות אלו המועלות על ידי ה'עולם' מזכירות את הסיפור הידוע על סוחר ששכר עגלון על מנת שיביאו עם סחורתו ליריד. וסיכם עם העגלון שאם יגיע ליריד בעוד מועד על מנת שיוכל לפרוק את סחורתו ולהציגה בבסטה ביריד, אז חוץ מהסכום על ההובלה עוד יוסיף תוספת מכובדת. והיה באם לא יגיע בזמן, הרי לא ישלם לו כלום, כי לא תהיה לו אפשרות למכור את הסחורה ואם אין מכירה - אין כסף.

יצאו לדרך, והתקופה הייתה בסוף החורף שהדרכים היו מושלגים ומוצפים בבוץ טובעני והגשרים על פני הנהרות הוסטו ממקומם ועל כן התעכבו יתר על הזמן הרגיל והגיעו מאוחר. הסוחר, כפי שסיכם עם העגלון, לא חפץ לשלם. הלכו שניהם לרב, כדרכם של יהודים שפותרים את בעיותיהם אצל מורה הוראה.

הרב עיין בדין ופתח חלק חושן משפט והוציא פסק שלא מגיע לעגלון תשלום. העגלון כעס ואמר לרב: כבודו יאמר לי על סמך מה נפסק כך הדין? ואמר לו הרב: בתורה בשולחן ערוך סימן זה וסעיף זה נאמר כך וכך. שאלו העגלון: תורה זו היכן ניתנה? וענה הרב: במדבר. ובאיזה תקופה בשנה ניתנה התורה? שאל העגלון. עונה לו הרב: במתן תורה, שישי בסיון. מיד הזדעק העגלון: איזה פסק משונה פסקת לי! הרי התורה דיברה בתקופת הקיץ ובמדבר שבהם אין שלג ובוץ ונהרות מוצפים. אם כן איך אתה מדמה עניין לעניין כשאנו נמצאים במקומות של בוץ טובעני ותקופת שלגים ונהרות העולים על גדותם..

בדומה לעגלון, שמדד את החכמה האלוקית הטמונה בתורה לפי מגבלות מקומו וזמנו, נוהגים רבים אחרים ה'אומדים' את הקדוש ברוך הוא לפי שכלם הפעוט. כך אמר פעם אדם אחד שזכה לטעום מעץ החיים כשהתקרב לתורת חסידות חב"ד: מי שלא לומד חסידות, הרי אצלו הקדוש ברוך הוא הוא קטנטן.

הוא מלביש על הקדוש ברוך הוא את חולשותיו האנושיות וסבור שיש לו, כביכול, גם כן 'יציאות' - פעם כך ופעם כך, והוא לא עקבי בהוראותיו תמיד. הוא צריך, חלילה, מפעם לפעם לשפץ את עולמו ולהשתפץ בעצמו ולהבין את השינויים שחלים בבריאה ולהפנים אותם, ולא להיות כך מלמעלה תמיד! שירד אלינו בגובה העיניים..


על זה הקדמנו בתחילת הדברים שהאמונה האמיתית בבורא עולם היא ש'לא שניתי' - לא נוסף, לא נתחדש ולא נגרע, לא צריך לתקן ולא צריך לקלקל. הכל מתאים בדיוק - התורה לעולם והעולם לתורה, ולכל הזמנים ולכל המצבים והארועים מכל סוגי המאורעות ובכל סוגי החידושים שבמדע. הכל נברא על ידו ונעשה על ידו והכל נברא באות אחת: בה' נברא העולם הזה, ולמעלה מזה, הכל נברא במחשבה אחת. 

והוא סוקר הכל בסקירה אחת למין ראשית ההוויה ועד לסוף אחריתה מגדול הנבראים ועד קטן שבקטנים שלא נראה אפילו במיקרוסקופ המשוכלל ביותר. בכל כאשר לכל - נברא קיים אין לו קיום בלי שיזדקק לה', ורק הוא המקור והסיבה לכל ההוויה.

לא לסמוך על מה שהעיניים רואות

לאור זה מובן מדוע מדגישים בחסידות חזור והדגש שהאמונה בה' היא שהוא 'לא שניתי'. ומה אכפת לי שהאמונה תהיה רק שברא הכל? ומה אכפת לי אם משתנה או לא? לאור האמור מובן ופשוט ביותר: באם זה חסר ואין את האמונה ש'לא שניתי' וכל השינויים הם ממנו - שמשנה את העולם כפי רצונו וכל זה היה כלול כבר בתחילת הבריאה במחשבה אחת, בדיבור אחד ובאות אחת כנזכר לעיל, אם עיקרון זה לא קיים הרי הקדוש ברוך הוא הוא קטנטן, וכזה קדוש ברוך הוא צריך - חס ושלום - אומנת שתדריך אותו. 

ויכול כל אדם החושב ומבין ומחזיק עצמו לבר דעת להחליט שהוא ה'אומנת', כי הוא סבור שהוא יכול לקבוע מתי ואיך יש להקדוש ברוך הוא ולתורתו מה לומר ומתי לא – לפי המצב הנראה בעינים בשריות בשטח, ועוד מביא טיעון 'הגיוני' להוכחת טענותיו: הרי על פי התורה העיניים קובעות, ועובדה שכשאני רואה שהשמש שקעה ויש כוכבים מותר לי כבר לעשות מלאכה - כי זה מוצאי שבת, ואם זה מוצאי יום כיפור - מותר לי לאכול, ואם זה מוצאי פסח - מותר לי לאכול חמץ. ואז גם כן כשנראה לעיני - ועוד אנשים בחברה שלי רואים אותו הדבר - שהתורה מתאימה למדבר ולקיץ - למקום מסוים ולזמן מסוים וכדומה, אז אני יכול לשנות דברים ממה שכתוב בתורה ובטענה שכך צריך לנהוג.

אך המאמין באמונה כפי שהיא מבוארת בדא"ח, לא יעלה על דעתו (כמאמר ראש 'כולל' מסוים) שאמונה היא בגדר וודאות של 95% חלילה. אלא להיפך - השכל וראיית העיניים זה גדר של אחוזים מסויימים של וודאות, ורוב האחוזים של גדר ספק. רק האמונה שהקדוש ברוך הוא 'לא שניתי' זוהי הוודאות הגמורה. אז מגיעים לכיליון ודביקות באמיתות הבורא והתורה, כפי ששואל הקדוש ברוך הוא את עם ישראל בסיום הפסוק: 'ואתם, בני ישראל, (כיצד) לא כליתם'? כנזכר לעיל.

פרושו לכאן, שאין מה לבנות כלום על סמך הנראה והזועק בקולניות וכוחניות של העולם. ואף אם יוכיח בכל ההוכחות שבעולם שהוא צודק, זה לא יזיז את בעל האמונה הטהורה הנזכר לעיל. וזאת הוכיחו התמימים ברוסיה במשך עשרות שנות הגזרות והרדיפות על הדת, ובשעה שלא ראו שום מוצא ושום זיק של תקווה שאי פעם זה יפסק, ולהפך ראו רק הכבדה והקשחה יותר ויותר במשך כמה עשורים של שנים. אף על פי כן נשארו חדורים באמונה שעל פי דא"ח - שגם במצבים חמורים כאלו ברוסיה, הקדוש ברוך הוא 'לא שניתי' והתורה נשארה אותה תורה.

וכפי שאמר הרבי הרש"ב בהתוועדות פורים תר"פ ודיבר נגד השלטון, והיה איסור להתאסף ובפרט לאסוף כסף לשתות 'משקה' - כל זה היה אז בגדר פשע חמור מאוד. והיה על השולחן סכום כסף ומשקה והיה קהל שהתאסף. ואמר: במצב כמו שאני נמצא כעת הם לא קיימים. אף שזו היתה מציאות אמיתית של אנשים שהרגו ורצחו רבבות רבבות על כל מיני פשעים מסוג זה ופחות מזה, והם נכנסו לחדר שבו ישב הרבי הרש"ב והחסידים. פני הרבי הריי"צ היו חיוורים ולא היה רגוע ואף על פי כן אמר כנזכר לעיל, והוסיף: מיר וועלין גרנץ זיין [= נהיה אסירי תודה] ולא בחדרי חדרים אלא בכל ההתפשטות ובגלוי (עיין בהוספות לספר המאמרים תר"פ מהרבי הרש"ב).


'לא שניתי' גם בדברי הרבי

כאן המקום וזהו הזמן הנכון וההכרחי לספר לכל אלו שלא זכו עדיין עד לרגע זה לראות בעיניים גשמיות איך הנהגה הבנויה על אמונה זו, באה לידי ביטוי אצל הרבי שליט"א - איך התורה והקדוש ברוך הוא ורק הם קיימים אצלו כי כל מהותו היא ביטול מכל וכל בבחינת אנא סימנא בעלמא ולכן לא שייך שינוי.

ובלשון הרבי: רבי זהו 'עצמות' כפי שהעמיד את עצמו והתלבש בגוף גשמי. ולכן מובן לכל אחד ואחד שה'לא שניתי' שקיים אצל הבורא בא לידי ביטוי בהנהגתו של הרבי מלך המשיח. כל מילה והוראה שלו קיימות לעד ללא שינויי זמן או מקום. אין שינויים בתוכנית ואין הוספה לצורך תיקונים, או הפחתה בכדי שיתאימו לדור. ואין 'פאשלות' ודברים שלא נחזו ולא נצפו מראש, אף שעל פני השטח נראה לכאורה שדברים מסויימים נאמרו לשעתו ולמצב ותוכנית מסויימת, וכאילו מראש כבר היה דבר זה כדבר שהוודאות בו היא באחוזים מסויימים בלבד, ולכן נחשב דבר זה ליציאה וחריגה מהתוכנית הכללית והמרכזית של נשיאי חב"ד.

איך יעלה על הדעת שמישהו יחשוב שהרבי 'וועט זיינס ניט אויספירען' חס ושלום, הרי מי שחושב כך היה צודק אילו היה מדובר באדם, ולו גם גדול ורב ענק רוח ובעל חושים רבים ונעלים עם כוחות על טבעיים וכו' כמו רבים מגדולי ישראל. אך זה לא הרבי מלך המשיח כפי שקיבלנו וחונכנו וינקנו עם חלב האם שלנו - שהוא גילוי הבורא בעולמנו, זאת אומרת מה שחדר בעצמות ומהווה עיקר גידולו של האדם כידוע. כמו שהתבטא הרב המגיד ממעזריטש אודות הבעל שם טוב: כל זמן שחשבתי שהוא ילוד אשה היו לי קושיות עליו וחיפשתי תירוצים. ברגע שבאתי אליו וראיתי שאינו מוגדר כילוד אשה ירדו כל הקושיות.

ילאה העט מלתאר את מאות ואלפי ההוראות אשר נתנו על ידי הרבי, ואשר נראו לכאורה שאינן מתאימות לתנאי השטח, או לאנשים, או לאפשרויות הכלכליות, או הרפואיות. לפעמים היה נראה שהן הפוכות מן המציאות. לאחר זמן התגלה שהתניא שנשלח לשליח במקום שבו לא היה עדין שליח חב"ד - כוון ליהודי שעסק שם בהוראת יהדות, ובניתוח שהרבי מנע מלעשות בניגוד לדעת הרופאים - הציל את חיי החולה.

או המצה שנשלחה לכפר של גויים - שכנעה את היהודי הנידח שאותר שם שלא להמיר את דתו. הסכום הגדול והבלתי אפשרי שנדרש מסוחר לצדקה - גרם לו להגדלת הכנסותיו עשרת מונים. המכתב שניתן עבור אדם מסויים והלך לאיבוד - נמצא אחרי שנים רבות במועד הנכון כדי לפתור את מצוקותיו.

משום שהוראה שניתנה על ידי הרבי היא תורה, גם כשמדובר בענייני העולם. כמו שגם דיבוריו של הקדוש ברוך הוא שנאמרו בקשר לבריאת העולם, אף שנקראו בזוהר 'מילי דהדיוטא' הרי הם תורה, והיא מהקדוש ברוך הוא שעליו נאמר 'לא שניתי'. לכן גם הוראותיו תקפות בכל מרחבי הזמן והמקום האפשריים ואינן משתנות. במקרים רבים נוכחו לבסוף להכיר אמת זו, החכמה היא להכיר ב'לא שניתי' של דברי הרבי מלך המשיח גם ובפרט כשתנאי השטח זועקים את ההפך מזה.

כמו שהיה בעת שהתאספו פעם חסידים של חצרות שונות, וכל אחד הפליא לספר מופתים שעשה רבו. כששאלו את ר' שמואל גוראריה שישב עמהם מה יש לו לספר מהרבי הרש"ב, סיפר ששאל פעם את הרבי הרש"ב אם לעשות עסק מסויים, והרבי הרש"ב השיב בחיוב, ועשה את המסחר הנזכר לעיל והפסיד את כל הונו. שאלוהו החסידים - אם כן, מהו המופת שבזה? ענה: שנשארתי חסיד של הרבי הרש"ב כבתחילה!

זה מה שנדרש מאיתנו היום, ובתוספת הדגשה: לדעת שאין אנו מפסידים, ואנו חסידים למרות שבעיני בשר עדיין איננו מבינים איך יתגשמו דברי הרבי. אנו בטוחים ש'לא שניתי', ובקרוב ממש נחזה במימוש כל דבריו ונבואותיו של הרבי אודות הגאולה האמיתית והשלימה!

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

שאו מרום עיניכם: קורס מקצועי וראיון ישיר על הדרך לשדרוג התפילה עם הרב ישראל אלפנביין

עד כמה נחוצה 'עבודת השמחה' בעבודת השם? התוועדות מעוררת

סגירת המעגל של הרב שניאור זלמן גפני • שיחה מיוחדת

הרבי במאמר מעורר: ההתבוננות בתפילה גורמת לביטול האדם והתאחדות בה'

חודש אלול: המשפיע הרב אופן בהתוועדות סוערת ומעוררת • צפו

'יש לי שמחת הלב': החתונה המיוחדת של הרבי הרש"ב באוורוטש

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

100 אמרות וסיפורי חסידים מוסמכים מהמשפיע ר' גרונם

סיפורה המפעים של ישיבת 'תומכי תמימים' שהקים הרבי הרש"ב

השתמטות מצה"ל: מה דעת הרבי מלך המשיח?

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

ברוכים הבאים! • אתר 'לחלוחית גאולתית'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.