האחריות של רבני חב"ד • ראיון מקיף
הוא מחשובי רבני חב"ד בארץ הקודש, משמש במשרת רבנות למעלה משישים שנה ונמנה על הדיינים הבכירים ביותר בארץ ישראל. מאז היותו רב צעיר לימים ניהל ללא חת מאבקים עיקשים על פריצת גדרי ההלכה • הרב גדליהו אקסלרוד - רב קהילת חב"ד חיפה (אב בית דין חיפה לשעבר), בשיחה מיוחדת על רבנות ואחריות, צניעות ואינטרנט, ומעל הכל: החובה שכל מה שאנו עושים יהיה חדור בקבלת פני משיח צדקנו • לקריאה
•••
כבר לפני שנים רבות קרא הרבי מלך המשיח לרבנים ומורי הוראה, להתאסף ולהתייעץ כיצד ניתן להוסיף בפעילותם בחיזוק גדרי ההלכה בהתאם להתפתחויות הזמן והתקופה. פנינו לבדוק עם הרב גדליהו אקסלרוד -רב קהילת חב"ד חיפה, כיצד הוא מתרשם ממצב קהילת חב"ד בארץ הקודש, ואילו נושאים נוספים עומדים על סדר יומם של הרבנים.
הציבור זועק לסמכות הלכתית
'ברוך ה', לב אנ"ש ער. רואים חיות רבה במבצעי הקודש ורבים פועלים לפירסום משיח בתנופה יתירה. אי לכך, בכוח התורה הקדושה שנתנה לנו להיות 'עיני העדה', עלינו לחזק את העניין - 'ועשית ככל אשר יורוך'. יש לנו שליחות לעורר על דברים שצריך, והדבר הכי חשוב זה לחזק את ידי החסידים שמבקשים לשמוע דעת תורה - להתמסר לשליחות היחידה שנותרה וכך גם להזכיר לכולם את החשיבות המיוחדת בימינו והדגש בלימוד השיחות של תשנ"א-תשנ"ב'.
הרב אקסלרוד קורא לכלל רבני חב"ד בארה"ק לפעול ללא מורא לחיזוק ושיפור המצב באותם תחומים הנוגעים לציפור נפשנו כחסידים וכיהודים הנאמנים לשמירת יסודות התורה הקדושה. 'לרב מורה הוראה יש ציווי מדאורייתא 'לא תגורו מפני איש'. אסור שיהיה לו מורא ופחד. תפקידו של רב אמיתי לפעול ללא שום פניות או חשבונות אישיים, אלא רק עבור המשימה החשובה של שמירת גדרי התורה וההלכה וחיזוק ההוראות של הרבי בקרב אנ"ש. ובמקרה שצריך למחות - זה התפקיד שלו'.
יש אינטרנט? רק עם מעקב
במהלך הראיון, שמענו ממנו אמירות חדות ונחרצות, שאמורות לזעזע את קהל חסידי חב"ד. התרעות אמיתיות שיצאו מלב כואב ודואב, במטרה להרעיד את אמות הסיפים, להוציא מן האדישות הפושה ולשנות את המצב. 'טכנולוגיית האינטרנט מעמידה את כלל הציבור בפני הרס ערכי', אומר הרב. 'כל העולם החרדי סובל ממנו. גם ב'ציונות הדתית' ואפילו אלו שאינם שומרי מצוות לעת-עתה, רואים את התוצאות הטראגיות ומרגישים את ההרס שמגיע מהאינטרנט'.
'אני לדוגמא', משתף אותנו הרב אקסלרוד, 'לא הכנסתי לביתי את הכלי הזה. למרות שאחד מבניי משמש כשליח בחו"ל והוא ממש מתחנן שנתחבר לאינטרנט כדי לראות ולהראות - אינני מוכן להכניס מבעד לדלת את הכלי הזה. בשיחת ראש חודש אלול תשי"ד הרבי דיבר על אלו שטוענים שמוכרחים להתקדם עם הטכנולוגיה, והקשה: 'ווי איז געווען די וועלט מיט צען יאָר צוריק, איידער ס'איז אַרויס טעלעוויזשען? האָט זיך ניט געפירט די וועלט די זעלבע זאַך מיט אַלע זאַכען?' [= ומה היה מצב העולם לפני עשר שנים, לפני שהופיעה ה'טלוויזיה'? וכי אז לא התנהל העולם אותו דבר עם כל הענינים?].
'אך היות שרבים מאנ"ש עושים שימוש באינטרנט מתוך שאינם יודעים את האיסור, או שאינם מבינים את עוצמת הסיכון הטמונה בו, או שיש כאלו שקיבלו היתר מרב להשתמש בזה לצורכי פרנסה ובריאות וכדומה - בכל מקרה, חובה עליהם לוודא שהאינטרנט יהיה חסום בפני כל תקלה ואיסור שאורבים למשתמשים בכלי זה.
אחרי שבדקתי את הנושא, מצאתי שישנם מספר ספקי אינטרנט עם סינון, ברמה כזו או אחרת. אך לדעתי התוכנית הברוכה מבין כולם היא תוכנת מעקב, דרכה יהיה המשתמש במעקב של אדם נוסף. ולא מדובר על מעקב של הורה על ילדיו כי הרי גם להורים האינטרנט זה סכנה, אלא מדובר על תוכנה ששולחת דוח-מעקב לאדם שלישי, חבר או 'עשה לך רב', שיהיה באפשרותם לראות להיכן נכנסים באינטרנט.
מסופר בגמרא, שלפני פטירתו של רבי יוחנן בן זכאי, באו אליו תלמידיו לבקש ברכה, אמרו לו 'רבינו ברכנו', אמר להם 'יהי רצון שיהא מורא שמיים עליכם כמורא בשר ודם' אמרו לו תלמידיו עד כאן?! ברכה כזאת פשוטה?! אמר להם 'ולוואי, תדעו, כשאדם עובר עבירה הוא אומר שלא יראני אדם'. כלומר, רבי יוחנן בן זכאי בירך אותם שבאותה עוצמה שהם מרגישים אנשים בחושים שלהם, ומתביישים לעבור עבירה כאשר הם רואים אדם לידם, כך, באותה עוצמה, ש'ירגישו' את הנוכחות של הקדוש ברוך הוא בצורה וודאית ויתביישו לעבור עבירה.
רוב הנפילות באינטרנט מתרחשות כאשר האדם נמצא לבדו, והוא בטוח שאף אחד לא רואה אותו, ולכן הוא מרשה לעצמו לגלוש לאתרים לא ראויים. אבל כאשר הוא יידע שבסוף היום או בסוף השבוע המשפיע שלו יקבל את רשימת האתרים בהם הוא ביקר, עם ציון לרמת הצניעות של האתרים הללו - הוא יתבייש להכנס לאתרים שאינם מתאימים, כיוון שירגיש כאילו המשפיע שלו עומד לידו, והרי בנוכחותו של המשפיע הוא לא היה מעז להכנס לכאלה אתרים.
'מי שמשתמש באינטרנט לא מסונן', אומר הרב, 'מכניס את עצמו למצב יותר גרוע מדור המבול, בו 'השחית כל בשר דרכו על הארץ': בדור הירוד ההוא, לא יכלו לראות את מה שאנשי דורנו יכולים לראות בלחיצת כפתור אחת. המצב איום ונורא, ובשל הנגע הזה רבים חללים הפילה, בפשטות. מידיעה אישית: משפחות התפרקו, אברכים נפלו בחטאם, ובמקרים רבים לא הייתה לבני הזוג ברירה אלא להתגרש, רחמנא ליצלן'.
'לפני 40 שנה, כמעט ולא שמעו על בחורים נופלים, לא אצל אחרים ולא במחוזותינו. תמיד היו בחורים טובים יותר וטובים פחות, וזכורים לי בני גילי שלא ידעו אפילו ללמוד דף גמרא עם רש"י, אבל בסופו של דבר כולם הלכו בתלם. הייתה יראת-שמים בסיסית. מה קרה בשנים האחרונות? החלה אצלנו תופעה של נשירה. רואים גם בקרב כל החוגים החרדיים כיצד הנוער נושר. אפשר להצביע שהכול הגיע בגלל האינטרנט והפלאפונים הלא כשרים. לכן, מי שמאיזו סיבה מחזיק בביתו חיבור לאינטרנט, חשוב מאוד שיהיה עם סינון או פיקוח'.
לא ללמד בבתי ספר לא דתיים
אחד הנושאים הדחופים שעומד לפתחם של הרבנים, זהו תחום הצניעות בקרב בוגרות הוראה: 'מגיעים אלינו דיווחים שישנן מורות חסידיות, חב"דיות, בוגרות מוסדות 'בית רבקה', שהולכות ללמד בבתי ספר לא דתיים. זו תופעה בעייתית ביותר, שכן מדובר במקומות שיש בהם תועבה ולכלוך רוחני, גם אם זה 'רק' בתי ספר יסודיים, ועל אחת כמה וכמה בתיכונים. ולכן, אין ללמד במקומות אלו ללא היתר מפורש מרב מורה הוראה'.
לפעול מאהבת ואחוות חסידים
בכאב מיוחד מדבר הרב אקסלרוד על אי-העשייה המספקת בנושא בשורת הגאולה והגואל: 'אין ברירה. כבר עברנו שנים רבות מאז תשנ"ד, ואי אפשר להמשיך כך', הוא אומר בכאב, 'ראשית כל, צריכים לראות כיצד כל מה שאנו עושים חדור בקבלת פני משיח צדקנו. יש לפעול שכולם ידעו שהרבי הוא זה שאומר שמשיח עומד להתגלות בכל רגע. אנחנו חסידים, והרבי מלך המשיח מבקש מאיתנו ללמוד ולפרסם עניני משיח וגאולה. לצערנו, העניין הזה מושתק. יש אנשים בקרבנו שפשוט מתביישים לומר את המילה 'משיח' והגיעה העת להרים את הכפפה.
לאורך השנים רואים בחוש שכל מה שהרבי דורש ומבקש, נפעל גם על ידי חוגים אחרים, בהיותו רועה ישראל המשפיע על כלל העם. ניתן לתת מספר דוגמאות בנושא, כחלוקת נרות שבת קודש בידי נשות חסידות גור; מכירת אות בספר תורה של פעילי ש"ס; הנחת תפילין לעוברי אורח שמקיימים חוגי 'המזרחי' ועוד. כעת, רואים שגם הנושא של משיח חדר בכל שכבות העם: אפילו הליטאים מדברים על כך.
דא עקא, שכלשון העולם ש'ליד הים החול יבש' ודווקא במחננו, בין חסידיו של הרבי מלך המשיח, שפועלים לעילא מתוך מסירות נפש בכל מבצעי הקודש של הרבי - ישנם כאלו שאצלם יש פחד לא מוסבר ולפיו 'אסור' לדבר על משיח, וחוששים להראות לבני הנוער ולבחורים הצעירים את שיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תשנ"א-תשנ"ב.
כרבנים, עלינו לעורר את הקהל בנידון. חייבים לטכס עצה יחדיו ולהבין מדוע ישנה קרירות כזו ביחס לשיחות מוגהות של הרבי. הרי אם 'בארזים נפלה שלהבת' בנושא זה, אז מה יאמרו אחרים, שאינם חסידי חב"ד? הגיעו הדברים לידי כך, שכאשר מצטטים את שיחותיו של הרבי מהשנים נ"א-נ"ב, ישנם מחסידי פולין שחושבים שמזייפים כאן רחמנא ליצלן שיחות של הרבי, כי מהחב"ניקים שהם מכירים - הם לא שמעו את השיחות הללו. לא יתכן שממסד שמייצג לכאורה את חב"ד ונהנה מחסותו של הרבי, אינו עוסק בפרסום בשורת הגאולה.
על כן חייבים לעורר על כך כמה רבנים ואישים האחראים על העיתונים השונים שמיועדים לאנ"ש או יוצאים מטעמם. לו היה הדבר ביכולתי, הייתי הולך לקצה העולם כדי לשבת עימם ולהסביר להם. אני רוצה לפעול בנושא כרצונו של הרבי מלך המשיח מתוך אהבת ואחוות חסידים'.
••
הרי הוא רב.. ומהי שאלתו עתה??
'בל"ג בעומר שנת תשד"מ פנו אלי מעיתון 'יום השישי' וביקשו לערוך איתי ראיון על המלחמה שניהלתי אז, כנגד הגיורים והבעיות שהמאבק הזה הביא לי מצד הממונים עלי. באותה שנה, בני הרב משה, מי שמכהן כיום כשליח הרבי בעתלית, היה ב-770 וביקשתי ממנו שיכניס פתק לרבי אם נכון יהיה שאתראיין לעיתון, שכן יכול להיות שהראיון יעורר מהומה גדולה, וגם כך הממונים עלי לא רווים נחת מפעילותי ואף היו כמה רדיפות..
כשבני הגיש את הפתק למזכיר הרב גרונר, הוא אמר לו שהרבי יוצא כעת ל'פאראד', ולאחר מכן הוא נוסע ל'אוהל' ולכן הוא לא מאמין שתצא תשובה לשאלה שלי עוד באותו יום. הרבי אכן יצא ל'פאראד', ולפני שנסע ל'אוהל' נכנס לחדרו הקדוש למספר דקות, והואיל לענות על שאלתי. הרב גרונר חיפש את בני ואמר לו שבדקות המעטות שהרבי נכנס לחדרו הוא הוציא את מכתבי, וכתב תשובה: 'הרי הוא רב, וכבר התחיל במצווה הגדולה הזאת ומהי שאלתו עתה???'..
תגובות
הוסף רשומת תגובה
*רק תגובות מתאימות יתפרסמו לפי החלטת הנהלת האתר