תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

הרב גינזבורג ע"ה מתוועד: בעצרת - הכל מודים שצריכים משיח!


כהכנה לחג השבועות, מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות חסידית מיוחדת של המשפיע החסידי הרב חיים לוי יצחק גינזבורג ע"ה • החידוש של מתן תורה הוא - 'וירד ה' על הר סיני': הקדוש ברוך הוא הבלתי-מוגבל, העליון ביותר, ירד למטה, אל תוך-תוכו של עולם הזה הגשמי, התחתון ביותר. לכן 'הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם': בחגים אחרים יכול מישהו לסבור שאפשר להסתפק בחגיגה רוחנית, אבל בעצרת אין שום ספק לאף אחד שחייבים לחגוג דווקא בגשמיות כפשוטו. לכן גם בעצרת 'הכל מודים דבעינן' - כולם מודים שבעצרת יש לבקש ולתבוע את הגאולה • לקריאה

•••


הלחץ והדוחק עושה אותך 'כלי'

סיפר המשפיע הרה"ח ר' מענדל פוטרפס ע"ה - כפי ששמע את הסיפור מפי הרה"ח ר' משה-חיים דובראווסקי, אשר נכח בשעת מעשה ושמע בעצמו את הדברים: פעם, בשעת התוועדות אצל הרבי הרש"ב, נכחו שם, בין כל שאר החסידים הרבים, גם החסיד המפורסם ר' מנחם מענדל חן והחסיד ר' מיכאל דבורקין.

כמו בכל התוועדות של הרבי, כאשר מפאת הדוחק והלחץ הרב השורר במקום, עושה כל חסיד מאמצים עילאיים לעמוד קרוב לרבי ככל האפשר כדי לראות ולשמוע את הרבי כמה שיותר טוב - קורה לא אחת שחסיד אחד נאלץ להישען במלוא כובד משקלו על חבירו, בכדי להחזיק מעמד ולא ליפול מן המקום בו הצליח להתבצר כדי לראות ולשמוע.

וחסידים אומרים, ש'הלחץ זה הדחק' בשעת ההתוועדות של הרבי, הוא חלק, ואפילו חלק חשוב ועיקרי, מההשפעה שמקבלים מן הרבי. בבחינת 'קרבנו לפני הר סיני' לפני ש'נתן לנו את התורה' וכדי להיות 'כלי' לקבלתה. שכן כאשר הגוף נלחץ ונדחק, מאבד האדם הרבה מן הישות והמציאות שלו בלחץ ודוחק דקדושה. וזה עצמו עושה אותו 'כלי' לקבל את מה שצריך לקבל מהרבי.

מה גם, שכאשר עומדים לפני הרבי אזי, כלשון הפסוק 'ולא ניכר שוע לפני דל' - הרב הגדול, העסקן החשוב, הראש ישיבה המכובד והמשפיע הדגול, זוכים לאותו יחס בדיוק כמו החסיד הצעיר והפשוט. כל זה תורם לביטול הישות והמציאות, ופועל באדם ביטול, שרק זהו ה'כלי' לאלוקות.

אבל, מוסיפים החסידים ומבהירים ומדגישים: כל זה מדובר כאשר לוחצים עליך, דוחקים אותך ומכבידים עליך, כאשר אתה הנדחף ולא הדוחף, הנלחץ ולא הלוחץ, אבל אם אתה הוא ה'זוכה' לפעול את הביטול על גבו של הזולת, אזי מסתבר שהישות שלך לא תתבטל על-ידי זה, ואדרבה..


בליובאוויטש אין התפשטות

באותה הזדמנות אירע, שר' מיכאל דבורקין נשען בכל כובד משקלו והכביד על ר' מענדל חן. הרבי הריי"צ, שנכח באותה התוועדות כחסיד וכ'מקבל', הבחין כי ר' מענדל חן נאנק תחת הלחץ והדוחק, אף כי אינו מוציא, כמובן, אף מילה מפיו. פנה, אפוא, הרבי הריי"צ, אל ר' מיכאל בתביעה ובדרישה: 'מיכאל, לייגט אוועק דיין קאפוסטע התפשטות' [= הנח הצידה את ה'התפשטות' שלך שהבאת מקאפוסט].

כידוע, ר' מיכאל היה ממשפחה של חסידי קאפוסט, ולאחר הסתלקותו של ה'מגן אבות', האדמו"ר מקאפוסט. נכדו של הרבי ה'צמח צדק', נשלח לליובאוויטש על ידי משפחתו, שכן כולם שם ידעו שמיכאל לא יכול לחיות בלי רבי.

הדברים הגיעו לאוזני הרבי הרש"ב, והרבי הגיב מיד בחיוך, בפנותו אל בנו, הרבי הריי"צ: 'וואס ווילסטו פון עם, ער איז דאך פארט א חסיד, ער האט דאך גענומען משקה' [= מה הינך רוצה ממנו? הוא (ר' מיכאל) הינו בכל זאת חסיד, הוא הרי 'לקח משקה'. כנראה רצה הרבי לומר בכך שבגלל זה ש'לקח משקה' לא נזהר שלא ללחוץ על ר' מענדל חן].

כששמע הרבי הריי"צ את אביו, הרבי הרש"ב, אומר על ר' מיכאל שהוא חסיד - מיהר והתכופף ושאל את אביו: 'און וואס בין איך?' [= ומה אני]? את תשובתו של הרבי הרש"ב לא הצליח ר' משה-חיים לשמוע. כנראה שלא היה צריך לשמוע..

וכדרכו, למד מסיפור זה ר' מענדל את אחת ההוראות בעבודת ה': כל הבעיות, כל הלחצים והדוחקים מכל המינים והסוגים, נובעות רק מן ה'התפשטות'. אותה 'התפשטות' שבאה מבחוץ, לא מליובאוויטש. בליובאוויטש אין 'התפשטות'. בליובאוויטש יש 'נקודה', יש 'עצם'. וכאשר מקושרים אל העצם - אזי אין בעיות, אין קושיות ואין תירוצים. הדבר ברור ופשוט: יש 'עצם' וממנו לא זזים!


מתן תורה - חיבור עליונים ותחתונים

מתן תורה לא חידש את ההבנה והשגה שבתורה, את ה'התפשטות'. זה היה גם לפני מתן תורה. כמאמר חכמינו ז"ל 'מימיהן של אבותינו לא פסקה ישיבה מהם. אברהם אבינו זקן ויושב בישיבה היה'. וכן יצחק ויעקב. גם אמרו חכמינן ז"ל: 'קיים אברהם אבינו כל התורה כולה עוד קודם שניתנה. ואפילו עירוב תבשילין'.

מה נתחדש, אם כן, במתן תורה? מהו כל הרעש הגדול, הקולות והברקים וכל ה'שטורעם'?! מבואר בחסידות כי החידוש של מתן תורה הוא החיבור והאיחוד בתכלית של העליון ביותר עם התחתון ביותר. 'וירד ה' על הר סיני' - הקדוש ברוך הוא הבלתי-מוגבל, העליון ביותר, ירד למטה, אל תוך תוכו של העולם הזה הגשמי, התחתון ביותר.

'ואל משה אמר עלה אל השם' - ניתן הכוח לנבראים שבעולם הזה הגשמי והמוגבל להתעלות, להתחבר ולהתאחד עם ה'. ההתקשרות וההתאחדות המוחלטת של הגבול הגשמי והתחתון עם הקדוש ברוך הוא שלמעלה מכל גדר וגבול. אמנם לשם כך צריך הגשמי לצאת תחילה מעצמו, להתבטל לגמרי ולהתרומם ממעמדו ומצבו, אך בהמשך לזה ויחד עם זה, עליו להחדיר את האלוקות דווקא בתוך המציאות שלו כמות-שהיא.

לאשהתחתון יפסיק להיות תחתון ויתרומם קצת מתחתוניותו, והעליון יירד ויצטמצם ויוותר קצת על עליונותו - אלא התחתון כמות שהוא בתחתוניותו יקבל בתוכו את כל העליון כמו שהוא בעליונותו, עד למעלה מכל גדר של עליון ותחתון כלל! זהו מתן תורה. החדרת הקדוש ברוך הוא כמות שהוא ממש בתוך הגשמיות כמות שהיא ממש, דירה לו יתברך, לכל עצמותו ממש, בתחתונים דווקא.


'בעינן נמי לכם'

לכן, מבאר הרבי, אמרו חז"ל 'הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם': [מכיוון שנצטוינו 'לחיות עם הזמן'. ואצל חסידים, פירושו של דבר הוא קודם כל לחיות עם מה שמגיע מהרבי בזמן זה, הרי כל זמן שלא זכינו לשמוע את ה'תורה חדשה מאתי תצא', אזי אנו לומדים וחוזרים ומשננים שוב ושוב ומנסים לחיות עם הדבר האחרון לעת עתה ששמענו מהרבי שליט"א - שיחות ה'דבר מלכות' מהשנים תנש"א-תשנ"ב. וכמעט כל השיחות ששמענו מהרבי מלך המשיח בחג השבועות תנש"א ובימים הסמוכים אליו, סבבו סביב מאמר זה 'הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם'].

פירושו הפשוט של מאמר חכמינו ז"ל זה, הוא שבשאר החגים ישנם חכמים הסוברים שאפשר לחגוג אותם באופן של 'כולו להשם' בלבד, בתפילה ובלימוד תורה, ללא קשר עם צרכי הגוף של האדם. אבל בחג השבועות מודים כולם שצריך גם 'לכם', וכפי שמפרש רש"י על אתר 'שישמח בו במאכל ובמשתה'.

ולכאורה הדברים תמוהים מאד: בחגים אחרים ישנה גם חגיגה על החירות הגשמית שניתנה לנו בחג זה, כמו בחג הפסח, זמן חירותנו. ובכל זאת ישנם חכמים הסוברים שאפשר לחגוג אותם באופן של 'כולו להשם' בלבד ללא קשר עם צרכי הגוף של האדם. ודווקא בחג השבועות, שלכאורה כל המסר שבו הוא אלקות ורוחניות, חג מתן תורה - דווקא בו מודים כולם שצריך גם 'לכם', 'שישמח בו במאכל ובמשתה'?! אך לפי הביאור דלעיל, שהעיקר של מתן תורה הוא החדרת האלקות בתוך הגשמיות דווקא, מובן הדבר היטב.


גם אם בחגים אחרים יכול מישהו לסבור שאפשר להסתפק בחגיגה רוחנית ועליונה, 'כולו להשם' אבל ב'עצרת', בחג מתן תורה, אין שום ספק לאף אחד שחייבים לחגוג דווקא בגשמיות כפשוטו, לאכול ולשתות ולשמוח בשמחה גשמית, שהחג לא יהיה רק 'כולו להשם' אלא גם ('נמי') 'לכם' - כי עיקר החידוש של מתן תורה הוא החדרת האלוקות בתוך הגשמיות דווקא. זהו המסר של מתן תורה. לא להשאיר את הדברים ברוחניות, למעלה, אלא דווקא להוריד אותם למטה, בפשטות, בגשמיות, בתחתון שאין למטה הימנו.

רק בכוח ה'עצמות'

כדי לעשות זאת זקוקים דווקא לכוח העצמות. כי רק עצמותו ומהותו יתברך, שהוא בלתי-מוגבל לגמרי, לא בהגבלה והגדרה של גבול ולא בהגבלה והגדרה של בלי גבול - רק הוא יכול לאחד ולחבר את הבלי-גבול הנעלה ביותר עם הגבול התחתון ביותר. זהו ה'עצם' שאינו מוגבל בכך שיישאר רק באיזה שהוא מקום ובאיזו שהיא דרגא מסויימת דווקא, אלא הוא חודר את הכל ונמצא בכל.

אם ישנה נקודה בה אין הוא נמצא - סימן שאין זה ה'עצם'. ה'עצם' אינו מוגדר ומוגבל כלל, והוא נמצא בכל מקום ובכל דבר, עליון ותחתון כאחד. ואדרבה - הוא מתבטא במיוחד בזה שהוא נמצא גם ודווקא בתחתון ביותר, במקום שאין בו מצד עצמו שום שייכות גלויה לענין כה נשגב ונעלה. דווקא בזה מתבטא ה'עצם', בכך שאין שום דבר, יהיה מי שיהיה, גם ודווקא התחתון ביותר, שאין לו שייכות אליו.

ה'כלי' - ביטול

לכן ה'כלי' לקבל את התורה, הוא לא ה'התפשטות', ההבנה והשגה, אלא דווקא הביטול בתכלית. כי כדי להיות 'כלי' לקבל את ה'עצם' אי אפשר בשום אופן להישאר מציאות יש. אין סתירה גדולה יותר אל ה'עצם' מאשר מציאות היש. ה'כלי' לקבל את ה'עצם' הוא דווקא הביטול בתכלית. אלא שאת הביטול הזה יש להחדיר אל תוך-תוכה של המציאות. כפי שהיה במתן תורה בפעם הראשונה: תחילה, בראש חודש סיוון, היה הביטול של המציאות הפרטית וההתאחדות עם יהודים נוספים ועם כלל ישראל.

כמו שכתוב 'ויחן שם ישראל נגד ההר', 'ויחן' לשון יחיד, 'כאיש אחד בלב אחד'. ואז 'אמר הקדוש ברוך הוא הרי השעה שאתן להם את תורתי'. לאחר מכן הכרזת 'נעשה ונשמע' בערב חג השבועות, הכרזה שמבטאת ביטול מוחלט וקבלת עול לפני שיודעים על מה מדובר, 'עמא פזיזא דקדמיתו פומייכו לאודנייכו' (עם פזיז, שהקדמתם פיכם לאוזניכם). לאחר מכן, בליל חג השבועות, קוראים את 'תיקון ליל שבועות'. ה'תיקון', כאילו מכריז כל כולו שהתורה היא לא הבנה והשגה.


שהרי מדלגים מראש כל פרשה ומראש כל מסכת - לסופן, בלי שום קשר הגיוני בין פסוק לפסוק ובין ענין לענין. נוסף לכך שאין חובה להבין מה שאומרים ב'תיקון', דבר שמדגיש שוב שהחידוש של מתן תורה הוא לא ההבנה והשגה שבתורה. כך ערים כל הלילה, ולקראת שמיעת עשרת הדברות - גם לפי מנהג חב"ד, שמפסיקים בשינה בין ה'תיקון' לתפילה (ואולי זהו כדי להחדיר גם את זה בתוך המציאות) - הגוף עייף וקשה לו לקלוט עניינים עמוקים.

מה גם שבאותה הזדמנות מגיעים לבית הכנסת ישר מן העריסה, כל התינוקות שאין להם שום מושג והבנה על מה מדובר כאן, והם בוכים ומרעישים מבלי להבין כלום. אך דווקא יחד עמם, שווה בשווה, מקבל את התורה גם הלמדן והגאון, הרב, הראש ישיבה והמשפיע.

ואולי, על כל פנים בדרך צחות, זהו גם הטעם לכך שהרבנים מגיעים לחג השבועות לליובאוויטש, ובדורנו ל-770, אל הרבי מלך המשיח. כפי שנהגו חסידים לקרוא לחג השבועות בשם 'חג המצו"ת' - החג של כל ה'מורי-צדק' שבאים אז לליובאוויטש - אולי אחת הסיבות לכך היא גם כדי לספוג עוד 'ביטושים' שיפעלו את ביטול המציאות שלהם, שזהו ה'כלי' לקבל כראוי את התורה..

והעיקר - ה'תהלוכה': לצעוד ולכתת את הרגליים במשך שעות רבות בהם אי אפשר ללמוד תורה כמו בשעה שיושבים בבית, ואפילו להפסיד בגלל זה שעות מהתוועדות של הרבי. וזאת כמעט ללא שום תכלית מובנת ומורגשת. אך ורק כדי לשמח יהודים, ללא שום חשבונות של ריווח והפסד. ביטול לגמרי. רק בגלל שזו השליחות של הרבי. ואכן דווקא זוהי השליחות שהרבי קורא לה 'השליחות שלי'!

להתבטל אל הנקודה

ומכאן נובעת הנקודה שמדגיש הרבי באותן שיחות, עניין ה'מנוחה': 'כאשר אדם אינו מרגיש את הכוונה ותכלית בחייו (ש'אני נבראתי לשמש את קוני'), אינו יכול להיות במנוחה והתיישבות אמיתית, כיוון ששינויי הזמן והמקום וכל ריבוי הפרטים ופרטי פרטים שבחייו גורמים אי-שקט תמידי, ש'חוצה' אותו. דווקא כאשר הוא מרגיש את הכוונה והתכלית הטמונה בכל הפרטים, הרי זה מביא לו מנוחה, שהיא למעלה מתנועה ושינוי דפרטי החיים. ובמילא - לשלימות האדם, וכפי שרואים בפשטות שאדם נמצא בשלימות יתירה כאשר יש לו מנוחה, מנוחת הנפש ומנוחת הגוף..

ועל דרך זה מובן גם, להבדיל, בנוגע למתן תורה: כאשר בני ישראל קיבלו את התורה נתגלתה התכלית דכל הבריאה - בשביל התורה ובשביל ישראל, שבני ישראל יקבלו תורה ומצוות ויקיימו אותם, וישפיעו גם על אומות העולם שיקיימו את ז' מצוות בני נח שלהם, ועל ידי זה יעשו מכל העולם דירה לו יתברך בתחתונים. לכן הביא זה מנוחה ('שקטה') בכל העולם..


שלימות העבודה היא דווקא מתוך מנוחה, עד שאפילו במקום דשינוי ותנועה יהיה ענין המנוחה. וזה נפעל דווקא על ידי זה שנרגש רצון ה' - רצון אחד (הכוונה ותכלית אחת) - בכל פרטי העבודות.. וזה נפעל על ידי ביטול האדם להקדוש ברוך הוא, שהוא מרגיש שכל מציאותו היא רק עבד לה' 'לשמש את קוני'.

והרבי מוסיף ומביא את המשל המפורסם המיוחס לבעל שם טוב, שיום ההילולא שלו חל בחג השבועות, על הפסוק 'תפילה לעני כי יעטוף ולפני ה' ישפוך שיחו': 'עשיר - בגלל השגתו בעשירות - יכול לפעמים לבקש את הגילויים של המלך, כסף וזהב וכיוצא בזה, כפי שהמלך נמצא מחוץ לארמון שלו, לבוש במלבושים ומוקף בשרי המלך, עבדי המלך, צבא המלך וכו', במקום לדבר עם המלך עצמו כפי שהוא נמצא בחדרו. מה שאין כן עני - דווקא משום שאין לו כלל השגה בגילויי המלך, מבקש הוא רק לדבר עם המלך עצמו, ובמילא לבד בחדרו'.

הכל חדור בנקודה

כאשר כל ה'התפשטות' מתבטלת, ומגיעים אל ה'עצם' - לעצם הנשמה, לעצם התורה ולעצמותו יתברך - הרי הכל חדור אך ורק בנקודה אחת, בעצם אחד ויחיד, 'בעינן נמי לכם':מכפי שמביא הרבי מלך המשיח בשיחות אלו את המבואר בספרי פולין, ש'נמי לכם' בגימטריא 'קץ'. והיינו ש'בעצרת שהוא זמן קבלת התורה.. אזי הוא הזמן המוכשר לעת רצון להתפלל לקרב קץ הגאולה. וזהו הכל מודים בעצרת דבעינן נמי לכם, דבעינן לשון אם תבעיון בעיו.. והוא לשון תפילה ובקשה. נמ"י לכ"ם גימטריא ק"ץ, היינו שהוא זמן המוכשר להתפלל שיתקרב קץ הגאולה'.

והרבי שליט"א מוסיף פירוש נוסף על דרך הרמז: 'הענין דעצרת פועל, ש'הכל - כל ענייני העולם - מודים', שצריכים וזקוקים ('בעינן') לקץ הגלות ('נמי לכם'). כלומר: גם מציאות העולם עצמה באה לידי הכרה בגודל הצורך וההכרח לגאולה האמיתית והשלימה - שאז תהיה השלימות שלה (של העולם)'.


אנו חסרים וזקוקים באופן הדחוף ביותר והחיוני ביותר, ומתפללים ומבקשים וזועקים וקוראים מעומק הלב זעקה אחת ויחידה הכוללת את הכל: רצוננו לראות את מלכנו משיחנו עכשיו ממש, בפשטות ובגשמיות, בעיני בשר שלנו, ובלי שום פירושים או פשעטלא'ך! 

את העשיר אפשר אולי לבלבל - יש לו עוד כמה בקשות 'לפני זה'.. דווקא העני שאין לו מאומה, וגם אם הוא עני שלא למעליותא, אלא בגלל שלא למד מספיק ולא הגיע לשום הישגים בעבודתו שלו - אין לו שום 'התפשטות' כלל, הוא אינו יודע משום דבר. דווקא לו יש את ה'נקודה', ושום דבר לא יזיז אותו ממנה.

הוא זועק ללא הרף, אינו שקט לרגע ואינו מוותר על שום הזדמנות לזעוק ולהכריז, ודווקא מתוך שמחה וטוב לבב, כפי שנצטווינו. וסוף סוף הוא פועל את הנקודה ותכלית הכל, את התגלות ה'נקודה' וה'עצם' לעיני כל בשר, אותה 'נקודה' שחודרת הכל וממלאה את הכל - יחי אדוננו מורנו ורבינו מלך המשיח לעולם ועד!

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.