תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

הרב שלמה זרחי במשא גדוש: 'עבודת התפילה' היא נקודת הכל ואי אפשר בלעדה כלל!


מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה משא מאלף וגדוש של הרב שלמה זרחי שליט"א - משפיע ומנהל רוחני של ישיבת 'תומכי תמימים' המרכזית ב-770, על נחיצות 'עבודת התפילה' בדור השביעי • מהו 
הפיתרון שהרבי הציע לבחור שצחקו עליו כשהתפלל באריכות ברבים? כיצד יש להתכונן כראוי לתפילה? מהם ההדרכות האישיות שקיבל מהרבי מלך המשיח לתפילה באריכות? איך יש להתחיל להתבונן בחסידות? האם הרבי דורש להתפלל בדורנו באריכות? וכיצד התפילה משנה את הרגלי האדם המגונים? • מתוך דברים שנשא במהלך הכנס ההיסטורי 'השם שמעה תפילתי' עם גדולי המשפיעים על ידי אגף האירועים של ארגון 'לחלוחית גאולתית'לכתבה המלאה

•••


אחד היסודות הכי מרכזיים לנושא של 'עבודת התפילה', זהו ללא ספק 'קונטרס התפילה' של הרבי הרש"ב. ואיך הרבי הרש"ב מתחיל את 'קונטרס התפילה'? בתחילת הקונטרס מבאר הרבי מדוע הקונטרס יוצא לאור דווקא בתקופה זו, מאחר ש'כל אחד ואחד מאנ"ש שואל ודורש - איך מתפללים ובמה עובדים את ה' בעבודה שבלב זו תפילה'. בגלל שישנה דרישה ותביעה חזקה מהחסידים, שרוצים לדעת כיצד יש להתפלל על פי הדרכת תורת החסידות, לכן הרבי הרש"ב הוציא את קונטרס התפילה. ובהמשך לזה, מביא הרבי הרש"ב את דברי רבותינו נשיאנו על נחיצות עבודת התפילה ומדריך כיצד יש להתפלל באריכות בצורה נכונה (ויש לזה עוד הרחבה בקונטרס העבודה').

זאת אומרת שהנקודה הראשונה שנחוצה כאשר רוצים לדבר על 'עבודת התפילה', זה שהבחור או החסיד רוצה בכלל להתפלל באריכות. שהוא מבין עד כמה זה נחוץ לעבודת השם וההתקשרות שלו לרבי. וגם לרצות זה לא מספיק, צריך לדרוש ('שואל ודורש') ולתבוע מהמשפיעים ומהמחנכים שלו - כיצד עליו לעסוק ב'עבודת התפילה', כפי דרישת הרבי.

זה קל לומר שהרבי לא דורש להתפלל באריכות.. זה בדיוק מלאכתו של היצר הרע, לקרר מעבודת השם ולטעון ש'פעם' זה שייך.. אבל האמת היא שהרבי דורש להתפלל באריכות המון פעמים, ובצורה הרבה יותר חזקה אפילו מדורות עברו. פעם זקני החסידים התוועדו ב-770, ואחד החסידים (שאני מכיר אותו) טען שבדורנו הרבי כבר לא דורש את העניין של 'עבודת התפילה'. 

לאחר תקופה קצרה, בפעם הקרובה שהתקיימה התוועדות של הרבי, באחת השיחות הרבי דיבר בצורה חזקה מאוד, על הנחיצות והקריטיות של אריכות התפילה עבור כל חסיד בדורנו. בסיום השיחה, הרבי הביט אל אותו חסיד ופנה אליו בשאלת תמיהה\תביעה: נו, אני מדבר על הנחיצות של 'עבודת התפילה' או לא?..

הנקודה בזה בפשטות היא, שישנם דברים כה פשוטים ובהירים, שרבותינו נשיאנו כבר עוררו בצורה מפורטת עליהם, כמו העניין של 'עבודת התפילה', ובמילא הרבי יכול להמשיך ולהתקדם הלאה (כאשר כל מה שהרבי תובע מיוסד ומגיע כהמשך ישיר לדרישות שתבעו רבותינו נשיאנו). בכל דור, מתקדמים בעבודת השם. לא נשארים בכל הדורות רק עם עניין אחד. תמיד מוסיפים עוד עניינים בעבודת השם. 

הרבי תובע להתפלל באריכות בדורנו - המשפיעים צריכים לעורר

כמו שניתן לראות שהרבי הרש"ב מדבר בכל התוועדות על 'עבודת התפילה' ושצריך להיות 'פנימי' וכו', אבל הרבי הריי"צ מדבר יותר על הצורך להקים 'חדרים' וללמד א"ב. אז אפשר לטעון: למה הרבי הריי"צ לא דיבר כל כך הרבה על ישיבות 'תומכי תמימים', חשיבות לימוד החסידות ועבודת התפילה כמו אביו הרבי הרש"ב? אז באמת זו לא שאלה, וברור שהרבי תובע בדורנו את כל העניינים, ובטח עניין מהותי ויסודי כמו 'עבודת התפילה' - שכל החסידות מושתתת ובנויה עליו, אלא שזקני החסידים והמשפיעים הם אלו שבעיקר צריכים לחזק ולהדריך כיצד להתפלל וכו'. 

אז אמנם הרבי דיבר גם המון על 'עבודת התפילה', שלא יחשבו שהעניין לא שייך ושיהיה ברור שלא רק שאריכות התפילה שייכת גם בדורנו, אלא יש בעבודת התפילה אף חידושים גדולים שנתחדשו דווקא בדורנו, אבל זה לא העניין שהרבי מוסיף בדורנו (כמו בתי חב"ד והפצת המעיינות וכדומה). ולכן אין עניינו העיקרי של הרבי לבאר עניין כל כך יסודי וברור, שכבר מודפס ומפורסם בכל ספרי חסידות חב"ד אין ספור פעמים, בנוגע לחשיבות 'עבודת התפילה'. 

בשבת פרשת 'נח' תשכ"ה, הרבי אמר 'מאמר' חסידות שלם בעניין 'עבודת התפילה', ושם הרבי מסביר בצורה הכי ברורה את הנחיצות של ההשקעה בהתבוננות בחסידות בתפילה, ועד כמה מוכרחת האריכות בזמן התפילה דווקא עבור כל אחד ואחד (והרבי לא נותן שם 'היתרים' אפילו לבעלי עסקים..). 

וישנם עוד מאות פעמים שהרבי מעורר על החשיבות של 'עבודת התפילה', ואף מעמיק את התביעה להתפלל באריכות יותר מרבותינו נשיאנו שלפניו, עד כמה התפילה היא היסוד והעיקר של כל עבודת השם בכלל ודרך חסידות חב"ד בפרט (חלק עיקרי מתוך דברי הרבי בנושא, נלקטו בסט הספרים החשוב 'עבודת התפילה בדור השביעי' שיצא לאור על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית', ואני ממליץ לכל אחד לעבור על הספרים וללמוד את דברי הרבי בנושא)


אז צריך להיות ברור לכל בחור וחסיד: אם יש מישהו שמחשיב את עצמו לחסיד ואינו מתפלל באריכות, שידע שהוא לא 'תמים' ולא חסיד.. אי אפשר להיות 'תמים' וחסיד בדור השביעי, אם לא לומדים ומתבוננים בחסידות ומתפללים באריכות ובכוונה! זה יסוד כל החסידות ונקודת כל הנקודות של עבודת השם וההתקשרות לרבי. 

עד כדי כך הם פני הדברים, שבחור שאני מכיר אותו, שאל את הרבי ב'יחידות' אם הוא יכול לאחר לסדר 'נגלה', מאחר שהוא מתפלל באריכות ואינו מספיק תמיד להגיע לסדר 'נגלה', הרבי השיב לו שהרבי רש"ב אמר (מובא בספר השיחות 'תורת שלום'), שמי שהוא 'פנימי' ומתעסק באמת ב'עבודת התפילה' - אין לו הגבלת זמן. הוא למעלה מציור של זמן. הוא כבר תפס את נקודת העניין ולכן הוא יכול לאחר לסדר (כמובן שזו מדריגה גבוהה ויש להתייעץ עם המשפיע והנהלת הישיבה בנוגע לכל אחד באופן אישי).

הפיתרון שהרבי הציע לבחור שצחקו עליו כשהתפלל באריכות ברבים..

כשהייתי בחור צעיר, נכנסתי לרבי ל'יחידות' וביקשתי שהרבי ידריך אותי מה עלי לעשות, מאחר שמאוד רציתי להשקיע באריכות התפילה כמו שחסידות דורשת, אבל היו ב-770 בחורים מבוגרים שהיו קצת 'ליצים' והם היו צוחקים ועושים בדיחה מאותם אלו שהאריכו בתפילה כרצון הרבי נשיא דורנו, ובמילא התביישתי לעסוק ב'עבודת התפילה' ברבים, על אף רצוני הרב לכך, ולכן שאלתי את הרבי האם זה בסדר שאתפלל באריכות בצנעה ובהסתר, כך שאף אחד לא יראה וכך לא אזכה למנת החרפות ודברי הליצנות..

הרבי השיב לי ב'יחידות', שאמנם כדאי בתור התחלה להתפלל באריכות בשקט בצד ובצנעה, וכך להתרגל כבר יותר לעניין אריכות התפילה וריכוז המחשבה בהתבוננות בתפילה, אבל הרבי דרש שסוף כל סוף ארגיל את עצמי להתפלל באריכות דווקא בבית הכנסת ברבים, מאחר שיש אז גם את זכות הרבים והמניין וכו' וכו'. הבנתי מדברי הרבי, שמכיוון שקודם כל אתרגל להתעסק ב'עבודת התפילה' בצד ובהסתר (ללא הפרעות), במילא לא אתבייש בהמשך להתפלל באריכות כראוי לחסיד ברבים ובגלוי, וכך גם אראה דוגמא חיה כיצד חסיד מתפלל, ולא כדרך אותם בחורים מבוגרים..

מה שניתן לראות מדברי הרבי ב'יחידות' זו, עד כמה חשוב העניין של אריכות התפילה עם התבוננות בחסידות אצל הרבי, שהרבי תובע לא רק שכל אחד בעצמו ישקיע בתפילה כראוי לחסיד, אלא אף יתאמץ ביותר שגם חסידים נוספים יתעסקו בזה, על אף הקשיים הגדולים שלפעמים זה יכול לדרוש ממנו. כל כך היה חשוב לרבי שאתפלל באריכות ברבים וכולם יראו שיש להתפלל באריכות במיוחד בדורנו - דור השביעי. 

יש לדעת שההתעסקות ב'עבודת התפילה' זה יסוד גדול בעבודת השם וההתקשרות לרבי. הגיעה העת לקחת את עצמנו בידיים ולהתחיל להשתנות בפנימיות. בלי 'עבודת התפילה' לא שייך שיהיה שינוי אמיתי בחיים. הקדוש ברוך הוא נתן כוח ייחודי לתפילה, שעל ידה ניתן להפנים את כל החסידות וליישם זאת בחיי היום-יום. מי שלומד חסידות ואינו מתפלל באריכות, קשה לתאר עד כמה חסר לו.. 'עבודת התפילה' היא ממש נקודת החסידות ואי אפשר בלעדה כלל.

אבל צריך לקחת את 'עבודת התפילה' כפרוייקט רציני ולא רק כמשהו מזדמן, אלא שיהיה עניין רציני שהאדם (יחד עם המשפיע וכדאי גם עם חבר) מעמיד לעצמו יעדים בהתבוננות בחסידות והרגש הלב בתפילה, לעמוד בהם ולהתקדם הלאה מעלה מעלה בסולם העולה בית א-ל. לכן צריך ללמוד עניין בחסידות בצורה טובה וברורה, ולחשוב בכל יום ויום למשך זמן מה את העניין בחסידות שלמד, ואז לגשת לתפילה. כל אחד שינסה זאת הוא יראה במוחש כמה זה ישנה את המציאות שלו. התפילה תיהפך ליותר עריבה, והתפילה תשנה את המהות של האדם לגמרי! מי שמתפלל באריכות - הוא נהיה אדם אחר לגמרי! ינסו ויווכחו.


סדר ההכנה לתפילה

'עבודת התפילה' מתחילה כבר בלילה הקודם, בעבודה של 'קריאת שמע שעל המיטה'. אז האדם כבר מתחיל 'להתפלל'.. העבודה ב'קריאת שמע שעל המיטה', היא לעשות חשבון נפש על הנעשה ביום שחלף וכיצד למחרת הדברים יהיו יותר טובים. ההחלטה שיוצאת מהחשבון נפש ב'קריאת שמע שעל המיטה' היא, שלמחרת הוא צריך להיות איש אחר. (ב'ליל שישי'  - החשבון נפש הוא גם על כל מהלך השבוע וההחלטה היא על השבוע הבא, ובראש חודש -  העבודה היא על החודש חלף והבא אחריו, ובחודש אלול - על השנה שחלפה והשנה הבאה).

בדרך כלל העבודה של 'קריאת שמע שעל המיטה' היא מתוך מרירות והיא הכנה לעבודת השמחה בתפילה למחרת. הרבי מעורר שיש לחשוב עניין בחסידות לכמה רגעים, לפני 'קרית שמע שעל המיטה' וכן לפני השינה, שירדמו עם החסידות. פעם התבטא הרבי: איך יכולים ללכת לישון בלילה - בלי לעשות חשבון נפש על מה שהיה במהלך היום? בן אדם נורמלי וכל שכן חסיד, לא הולך לישון בלילה אם הוא לא יעשה חשבון קצת איך עבר עליו היום.

למחרת קמים בבוקר ולומדים חסידות (אחרי מקווה), ואחר כך צריך לחשוב חסידות כהכנה לתפילה. אם לא חושבים את בראש את מה שלומדים לפני כן, אז חסר מאוד גם בהבנת הדברים שלומדים. אם לא חושבים חסידות, אז המוח של האדם הוא כמו 'בור ריק' שאין בו 'מים' (חסידות), ובמילא באים 'נחשים ועקרבים' (מחשבות זרות).. ולכן צריך להקפיד בסיום לימוד החסידות, לא לפנות לעיסוקים אחרים כלל, לא לדבר ולפטפט, אלא מיד לגשת להכנה הבאה לתפילה (לאחר אמירת ה'קורבנות') - ההתבוננות בחסידות. 

ההתבוננות בחסידות דורשת יגיעה גדולה יותר מלימוד החסידות, והיא גם נוגעת ומשפיעה יותר על האדם. ולכן לא צריך ליפול ברוח אם בהתחלה לא מצליחים להתרכז כדבעי בלחשוב חסידות. זה דורש יגיעה בכל יום ויום, ולאט לאט זה נהיה קל ואפילו מענג מיום ליום. אם זה לא הולך בפעם הראשונה, אז לנסות שוב פעם, ועוד הפעם ועוד הפעם, בסוף ניתן יהיה להרגיש שהמאמץ שווה.

אז נכון שיש דרגות רבות העניין המחשבה בחסידות (וגם נפרט חלק מהם בהמשך), אבל כל אחד ואחד (כולל בחורים צעירים) מוכרחים בסיום לימוד החסידות לפחות לחשוב חמש דקות, עשר דקות, את העניין שהוא למד בחסידות. ההתבוננות בחסידות, זה ממש הא"ב של חסידות. אני זוכר את הרב נתן גוראריה והרב יוסף יצחק אופן שליט"א בצעירותם, כיצד הם היו מתייגעים כבר אז בכל יום במשך המון זמן להתבונן לפני התפילה וגם הם התפללו באריכות שעות רבות (ובטח שהיום זה אצלם בתוספת).

וכמובן שבד בבד, יש ללמוד את פירוש המילות של התפילה, לקחת קטע אחד למשך שבוע ולחשוב עליו בכל יום ויום במהלך השבוע, וכך להוסיף עוד קטעים, עד שיהיה אפשר לדעת היטב את התפילה. זה עניין ממש יסודי והכרחי למדריגות הבאות ב'עבודת התפילה'. כאשר האדם כבר הורגל לחשוב את פירוש המילות בתפילה, אזי על זה הוא 'בונה' את המשך העומק והאיכות של התפילה שלו יותר ויותר (כמו שיוסבר). וחשוב מאוד שלכל המהלך הזה, יהיה לו משפיע או בחור מבוגר שידריך אותו בזה. העולם אינו הפקר..

כיצד החסידות תשנה אתה אדם?

'עבודת התפילה' משמעה היא, שהאדם עובד ועוסק ברצינות לרומם את המציאות שלו במשהו - ולפגוש את הבורא. התפילה זהו זמן שהאדם מנסה להיכנס לעולם אלוקי ורוחני יותר, באמצעות ההתבוננות והריכוז שלו בעניין עליו הוא חושב בחסידות. 'להתבונן בחסידות' לא הכוונה 'לחלום'.. וגם צריך להתבונן בחסידות מתוך חיבור ותענוג, לנסות להפנים את ה'מאמר' לחיים האישים. 

שזה לא יהיה רק עניין של 'קבלת עול'.. אלא 'לחיות' זאת. כמובן שהיסוד של הכל זה פשוט להתחיל להתבונן ולהאריך בתפילה, אבל המטרה העיקרית בהתבוננות בתפילה, זה החיבור האישי של האדם לחסידות. שאלוקות תהיה חלק ממנו. שיהיה לו תענוג ו'גישמאק' בעניינים רוחניים דקים. לא מתאים לראות בחור שמתפלל רק בכיווץ ובתנועה של 'אתכפיא'.. לפעמים זה נדרש, אבל בכללות התפילה צריכה להיות מתוך ניגון ושמחה. זה תענוג הכי גדול לפגוש את הבורא פנים בפנים בעבודת התפילה..

אפשר להתחיל בקבלת עול, אבל זה ממש חשוב שהמחשבה בחסידות בתפילה, תהיה מתוך חיבור פנימי, מאחר שזה המטרה של ההתבוננות בתפילה, להתחבר לדברים שמוסברים בחסידות. זה לא רק כמו עניין טכני שיש לבצע, שגם אם האדם לא מחובר בצורה פנימית, לפחות נעשה העניין. בעניין ההתבוננות בחסידות, על האדם לחפש דווקא את החיבור האישי שלו וההסתכלות מהזווית שלו לעניין שעליו הוא חושב בחסידות. לכן כדאי לבחור נושא בחסידות ש'מדבר' אליו ונוגע לו, ואיתו להתבונן בתפילה.


ואם מישהו מנסה לחשוב חסידות וזה לא 'הולך' לו, שלא יתייאש חלילה. כל אחד צריך לדעת שהוא שייך ובמילא נדרש לחשוב חסידות. אבל לפעמים הוא לא מצליח להתרכז מאחר שהוא לא התרגל ללמוד הרבה זמן ברציפות, או שהוא לא התרגל לרכז את המחשבה לזמן מה, ולכן יחד עם העובדה שהוא משקיע באריכות התפילה, עליו להתרגל ללמוד חסידות לזמן ארוך יותר ולנסות לחשוב בריכוז מוחלט ככל שהוא יכול. 

אפשר להתחיל בתור התחלה אפילו מדקה של ריכוז מוחלט, וכך להוסיף בהדרגה לחמש או עשר דקות בתור התחלה, ובהמשך יש להוסיף עוד ועוד עד שיתרגל להתרכז, ואזי יוכל לראות את התוצאות הנפלאות בזמן 'עבודת התפילה', שהנה הוא מצליח להתחבר להתבוננות בתפילה, והוא גם מתרגש בלב כתוצאה מהעמקה במחשבת החסידות, ובמילא פעולת המחשבה בחסידות תיפעל גם בהמשך היום.

הרבי הדריך כמה פעמים, שכאשר האדם מתבונן בחסידות לפני התפילה ויש לו מזה התעוררות, אך כאשר הוא אוחז באמצע התפילה כבר הוא לא מרגיש חיות והתפילה 'מתה' (למרות ההתבוננות בחסידות שלפני התפילה), אזי צריך לחשוב באמצע התפילה עוד הפעם (על העניין בחסידות שחשב לפני התפילה), ולהיכנס בעניין הזה, וכך הוא יתעורר בחיות מחודשת. ובנוסף לכך, הרבי אמר פעם, שכאשר גם ההתבוננות בחסידות באמצע התפילה לא מועילה, והאדם לא מתעורר בחיות בתפילה, אז צריך להתרכז ולצייר את פני הרבי וזה יעזור לו בכוונת התפילה.

עם איזה 'מאמר' אתה 'חי'?

חסידים אמרו שצריך ללמוד מאה מאמרים ולחשוב עשר מאמרים וככה בעזרת השם 'מאמר' אחד יפעל.. אבל כשלא לומדים חסידות, קשה לחשוב חסידות. לכן צריך להתרגל, פשוט ללמוד ולחשוב חסידות ככל היותר, וכך האדם יתרגל להאריך בתפילה כדבעי.

המשפיע הדגול ר' שלמה חיים קסלמן, היה מחנך את התלמידים שלו ברוסיה ואחר כך בכפר חב"ד גם כן, שכל אחד ואחד שייך ונדרש להתפלל באריכות. החל מהבחור הצעיר ביותר עד לחסיד המבוגר ביותר (אמנם כמובן שתוכן הדרישות של ר' שלמה חיים בהתוועדויות לבחורים מבוגרים - היה שונה ממה שתבע בעבודת התפילה מבחורים צעירים יותר). כפי שניתן לראות שכך דורש הרבי בדברים הכי מפורשים בהמשך לכל רבותינו נשיאנו, עד כמה נחוצה האריכות בתפילה עבור כל חסיד בכל גיל וזמן. 

זה דבר ברור שמי שמתחיל להשקיע ב'עבודת התפילה' בגיל צעיר, עבודתו בתפילה בהמשך החיים היא ברמה אחרת לגמרי, זה עולם אחר. הוא כבר בתוך העניין והתפילה נהפכת להיות חלק מהצמציאות שלו. לכן חשוב מאוד להתחיל להשקיע באריכות התפילה ובהתבוננות בחסידות בתפילה כבר מגיל צעיר ביותר (אפילו אפשר להתחיל עניינים פשוטים, כמו לחשוב את פירוש מילות התפילה, כבר לפני גיל 'בר מצווה').

במילא זה דבר פשוט, שכל בחור בהתחנך בישיבות 'תומכי תמימים' וכך כל חסיד צריך ללמוד חסידות, כל אחד לפי עניינו ויכולתו, ואחרי הלימוד הוא צריך לחשוב את החסידות לפני התפילה. באיזה עניין בחסידות צריכים לחשוב? האמת היא שראיתי תלמידים של זקני המשפיעים (כמו ר' שלמה חיים קסלמן ור' ניסן נמנוב), שהיה להם תדפיס של 'מאמר' בכיס שלהם, הם למדו בכל יום עניין אחר מתורת החסידות, אבל קודם התפילה הם לקחו את אותו 'מאמר' שהמשפיע אמר להם שעליהם להפנים אותו בתפילה, ואת ה'מאמר' הזה עליהם לחשוב לפני התפילה ו'להתפלל' עם המאמר הזה, כך שהוא יוחקק בפנימיות מציאותם. 

יחד עם זאת, ניתן וכדאי לקשר את תוכן לימוד החסידות של אותו היום, ל'מאמר' הקבוע שאיתו מתבוננים בתפילה. הרבי אף התבטא בעניין זה ב'יחידות' לר' יואל כהן (כאשר היה בחור), שהלימוד בסדר חסידות אינו נפרד מהתפילה והתפילה היא כמו עניין חדש, אלא לימוד החסידות הוא חלק מתהליך ההכנה לתפילה, ובמילא יש לקשר גם את הנלמד בסדר חסידות ל'מאמר' שעליו חושבים בקביעות. וכאשר מתרגלים לחשוב גם את העניינים שלומדים בסדר חסידות, ניתן לראות שזה גם מוסיף הרבה בהבנה והחיבור ל'מאמר' הקבוע (וכן מחזק את הבנת הלימוד היומי).

פעם, אחרי שהרבי היה אומר 'מאמר' בשבת, אצל בחור היה מופרך לגשת לתפילה לפני שהוא יודע היטב את ה'מאמר', וכך הוא יוכל להתבונן ב'מאמר' ו'להתפלל' עם ה'מאמר'. עד שהוא לא לקח מה ה'מאמר' נוגע אליו, הבחור לא יכול היה לגשת לתפילה. אז כנראה שצריך להיות ה'מאמר אחד' שאיתו האדם 'מתפלל' כל החיים, אבל הוא מקשר ומחבר לזה בכל פעם את העניינים בחסידות שהרבי מוציא לאור או שהוא לומד באותו הזמן.


כיצד יש להתחיל להתבונן בחסידות?

היסוד של 'עבודת התפילה', זה ההתבוננות בחסידות לפני התפילה. צריך לקחת מאמר או עניין בחסידות וללמוד אותו בצורה טובה, שהראש יהיה ממולא מהעניין. אחר כך, צריך להתרגל לחשוב את המאמר. בתור התחלה מומלץ לחשוב את המאמר לפי הסדר ואם אפשר גם באותיות של המאמר. אפשר להתחיל מעשר דקות של התבוננות כל יום לפני התפילה. 

בדרך כלל ההדרכה של המשפיעים לאלו שמתחילים בהתבוננות בחסידות כהכנה לתפילה, זה לחשוב את ה'אותיות' של המאמר לפי הסדר שלו. כמו לשחזר במחשבה את כל המאמר, עם כל הפרטים שבמאמר. למתחילים, כדאי לחשוב בראש כמה דקות בודדות את המאמר כמו שהוא כתוב, ובהמשך להעלות את רף הדקות. בשביל זה יש ללמוד את המאמר בצורה טובה ולהבין אותו היטב עם כל הפרטים, בדוגמת לימוד של מאמר בעל פה. 

מי שישקיע בזה בקביעות, הוא יראה שהוא יצליח בזה. צריך רק להתמיד בזה. בהמשך לאחר תקופה מה, אחרי שמתרגלים לזה במשך תקופה ארוכה (ויש להתייעץ עם זה המשפיע), כבר אפשר להתחיל לחשוב בצורה עמוקה יותר, להסביר לעצמו במחשבה את המאמר באותיות שלו, ואם הוא יודע הסברים בחסידות שמרחיבים בעניין עליו הוא חושב - אפשר לקשר אותם להתבוננות. במיוחד בחורים יותר מבוגרים, יכולים לחשוב יותר בעומק את המאמר, עם 'אותיות' ומילים של האדם, יחד עם הסברים שממחישים לאדם את המאמר לחיים שלו.

כיצד התפילה משנה את הרגלי האדם?

בסיום ההתבוננות במאמר (לא משנה אם זה ב'אותיות' של הרבי או של האדם), יש לחשוב מה העניין שהוא חשב עליו בחסידות - נוגע אליו. במה זה משנה אותו. מהו ה'בכן' שיוצא מכל העניין שמוסבר במאמר. כיצד העניין הזה נוגע לשינוי האדם עצמו. זה נקודה מוכרחת בכדי שהאדם ישתנה. אחרת הוא הוא יעשה שוב 'בהמה'..

וככל שמתרגלים להתבונן בקביעות באותו 'מאמר' ומשקיעים בתפילה בקביעות, אז סוף כל סוף, בכך נעשה האדם יותר מבוגר ויכול להחזיק את המחשבה יותר זמן ולהיכנס ו'לחיות' את העניין שבו הוא מתבונן בחסידות. אז התפילה תיהפך ליותר עריבה ונהפכים להיות אנשים אחרים לגמרי, זה משנה את המהות!

פעם בצעירותי, הרבי התוועד ב'זאת חנוכה' תשי"ג, בהתרגשות גדולה ובבכיות נוראיות, על העובדה שחסידות הכניסה חיים ב'עבודת התפילה'. הרבי תיאר תפילה שנעשית ללא העבודה הפנימית שמחנכת חסידות, שאמנם היהודי יכול להתפלל בעריבות וחיות, כי הרי 'צריך להתפלל'.. הוא גם לומד חסידות לפני התפילה, כי כתוב ב'שולחן ערוך' שיש להתבונן בגדלות הבורא.. 

אבל אחרי התפילה הוא בוחר עבורו סעודה דשינה ואם חסר לו מלח במאכלים הוא מוסיף כדי שהמאכל יהיה טעים לחיך.. ואז הרבי בכה מאוד וזעק: הרי על ידי השקיעה בגשמיות הוא נעשה עוד פעם בהמה! חסידות מחנכת ש'עבודת התפילה' צריכה להשפיע על כל היום. לא רק בעת התפילה. זו תפילה פנימית. תפילה שגורמת לאדם להתאפק ולחזיק את עצמו בעת התאווה, לעשות 'אתכפיא'. מי שמתפלל באריכות כפי שמדריכים המשפיעים, רואים עליו עדינות וטהרה. זו תפילה אמיתית.


הנקודה ב'עבודה' שיש בכל מאמר

לימוד החסידות נותן חיות בתפילה והתפילה נותנת חיות בלימוד. פעם הרבי אמר ל'חוזר' ר' יואל כהן, שבכל מאמר חסידות אפילו של 'השכלה', קיימת נקודה של 'עבודה', ועל האדם להוציא מכל מאמר ענין ב'עבודה' שאיתו הוא יתבונן בתפילה. העניין ב'עבודה' לא חייב להיות בכמות של ה'מאמר', אלא העיקר זה האיכות. הנקודה של כל 'מאמר' זה לעשות מה'יש' - 'אין', וב'עבודה' הכוונה היא לבטל את הרצונות הגשמיים שימלאו את רצון העליון. לגלות את ה'אין' האמיתי, שהקדוש ברוך הוא מהווה ומחיה את העולם כולו ואת האדם בכל רגע מחדש וכו'. 

ככל שלומדים יותר חסידות ומתבוננים בזה, סוף כל סוף, האדם נעשה יותר מבוגר ויכול להחזיק את המחשבה, ובמילא הוא יכול לקחת את העניין לעצמו בדקות יותר. ואז ברור שהתפילה שלו תהיה אחרת לגמרי. זו תהיה תפילה חסידית אמיתית. מי שמתבונן בחסידות ומאריך בתפילה, כל חייו הם סביב עבודת השם ולהשלים את הרצון העליון. אלו חיים עם משמעות פנימית.

יש הרבה חסידים ומשפיעים מבוגרים שבאמת משקיעים שעות על גבי שעות בעבודת התפילה ו'עוסקים בפועל' בעניין זה בצורה רצינית, וכדאי מאוד לכל אחד להתייעץ ולשמוע מהם הדרכות בנושא התפילה (ויישר כח גדול לארגון 'לחלוחית גאולתית' על ההנגשה של דברי זקני החסידים וחשובי המשפיעים כיצד להתפלל, על ידי עריכת כנסים ואירועים רבים להעלאת המודעות בנושא). והעיקר שכל אחד יתפלל בעריבות יותר, כל אחד לפי עניינו, וישקיע יותר בתפילה בפועל ממש, ויתרגל לחשוב חסידות גם באמצע היום כאשר הוא הולך ברחוב, וכך האדם נהפך להיות אדם אחר. מי שמתרגל לחשוב חסידות ולהאריך בתפילה (אפילו קצת יותר), הוא ירגיש הוא נהיה אדם פנימי יותר.

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.