תוויות

אברהם מייזליש אברהם מן אברהם פריז אברהם שמואל בוקיעט אגודת חסידי חב"ד אגף אירועים - לחלוחית גאולתית אגף הוצאה לאור - לחלוחית גאולתית אגף המדיה - ארגון לחלוחית גאולתית אגף פעילות - לחלוחית גאולתית אגרות קודש אדמו"ר האמצעי אדמו"ר הזקן אהבה אהבה ויראה אהבת ישראל אהרן יעקב שווי אודיו אוכל אונייה אוסטרליה אופנה אור יהודה אוריאל צימר אחדות אחדות השם איטליה אילת אין רע יורד מלמעלה אינטרנט איסורי תורה איסלאם איסר שפרינגר איראן אלול אלוקות אלחנן דב מרוזוב אלי ויזל אליהו חיים אלטהויז אליהו קוק אלימלך צוויבל אלמנה אלעזר וילהלם אלעזר קעניג אמונה אמירת תחנון אמת אפרים אליעזר יאלעס אפרים וולף אפשערניש ארגון לחלוחית גאולתית ארי הלברשטם אריאל שרון אריכות התפילה ארץ ישראל ארצות הברית אשדוד אשה אשכנזים אשקלון אשר גרשוביץ אשר לעמיל כהן אשר פרקש אתכפיא אתר חב"ד און ליין אתר חב"ד אינפו אתר חב"ד פדיה אתר לחלוחית גאולתית ב' אייר ב' ניסן באר שבע בדיקת חמץ בורא העולם בחורי ישיבה בחורים ביטול ביטחון בין הזמנים בינוני בית המקדש בית חב"ד בית כנסת בית ספר למלאכה בית שמש ביתר עילית בן ציון שם טוב בן ציון שמטוב בנות בני ברק בנימין גנדל בנימין נתניהו בנימין קליין בנציון שמטוב בעל מנגן בעל עסק בעלי חיים בערל לאזאר בר מצווה ברוך בועז יורקוביץ' ברוך נחשון בריאות ברית מילה ברכת המזון בשורת הגאולה ג' תמוז גאווה גאולה גבאים גבר גדולי ישראל גדליהו אקסלרוד גוי גזירת המשקה גיהנום גלות גמרא גן ישראל גן עדן גרמניה גרפולוגיה גרשון חן גרשון מענדל גרליק גשם דבר מלכות דוד אבא זלמנוב דוד אופן דוד בן גוריון דוד המלך דוד חנזין דוד לידר דוד מאיר דרוקמן דוד נחשון דוד פורסט דוד רסקין דור השביעי דידן נצח דיקטטורה דירה בתחתונים דמוקרטיה דמי מעמד דעת דעת תורה דרכי החסידים ה' טבת האוהל האריז"ל הבבא מאיר הבבא סאלי הבעל שם טוב הגדה של פסח הגיליון השבועי הדרכה הוסאקוב החסידות הכללית הידור מצווה הילולא היסטוריה הכותל המערבי הכנה לתפילה הלכה הלל מנחם געז הלל פבזנר הלל פרוטקין (פוצ'פר) הלל צייטלין המגיד ממעזריטש המהר"ל מפראג המרכז לענייני חינוך המשך תרע"ב הנהגה הסתכלות גאולתית הסתכלות חיובית הענדל ליברמן הערכה הערצה הפצה הפצת המעיינות הקדוש ברוך הוא הקריאה והקדושה הרב אברהם יצחק קאהן הרב הראשי לישראל הרב יוסף יצחק אופן הרב יוסף רוזין ('הרוגוצ'ובר') הרב יעקב קאפיל גולדברג הרב לוי זלמנוב הרב שמריהו גוראריה הרבי ה'צמח צדק' הרבי המהר"ש הרבי הריי"צ הרבי הרש"ב הרבי מלך המשיח הרבנית דבורה לאה הרבנית חיה מושקא הרבנית חיה מושקא - בת המהר"ש הרבנית חנה הרבנית נחמה דינה הרבנית פריידע הרבנית רבקה הרבנית שטערנא שרה הרבנית שיינא השתטחות התבודדות התבוננות התבוננות פרטית התגלות התוועדות התקשרות ו' תשרי וידאו ויקטור פרנקל ועד הרוחני - ארגון לחלוחית גאולתית ועד להפצת שיחות ז'מבין זאב וולף ('וועלוועל') קסלמן זאב מינצברג זאב קדנר זוגיות זושא אלפרוביץ' זושא וילימובסקי זושא זילברשטיין זושא פויזנר זלמן אבלסקי זלמן ברונשטיין זלמן יפה זלמן לוין זלמן לנדא זלמן משה היצחקי זעמבין זקני החסידים ח"י אלול חב"ד חברון חברות חג הגאולה חג הסוכות חג שבועות חדר שני חדרה חדשות חודש אב חודש אדר חודש אייר חודש חשוון חודש טבת חודש ניסן חודש סיוון חודש שבט חודש תמוז חודש תשרי חוזר חופה חוק מיהו יהודי חורף חי וקיים חיות בעבודת השם חיים אהרן חיים אשכנזי חיים דוד וילהלם חיים יצחק אייזיק לנדא חיים לוי יצחק גינזבורג חיים מאיר גרליק חיים מרדכי אייזיק חדקוב חיים נאה חיים נצחיים חיים קיז'נר חיים שאול ברוק חיים שלום דובער ליפסקר חיים שלום דייטש חיים שלמה דיסקין חינוך חיפה חיצוניות חכמה חנוך הענדל קוגל חנוכה חסידות בויאן חסידות בעלז חסידות ברסלב חסידות גור חסידות ויזניץ' חסידות חב"ד חסידות סדיגורא חסידות סקולען חסידות קוצק חסידות רחמסטריווקה חסידות תולדות אהרן חסידים חרדים חשבון נפש חתונה ט"ו אלול ט"ו מנחם אב ט"ו שבט טבריה טוב טוביה בלוי טור דעה טכנולוגיה טרור י' כסלו י' שבט י"א ניסן י"ב הפסוקים י"ב תמוז י"ד כסלו י"ז תמוז י"ט כסלו יאוש יארצייט יגאל פיזם יגיעה יהדות יהודה גינזבורג יהודה הבר יהודה ושומרון יהודה לייב גרונר יהודה לייב לנדא יהודה לייב רסקין יהודה קלמן מרלו יהודה קרינסקי יהודי יהושע דובראווסקי יהושע זליג פלדמן יהושע מונדשיין יהושע קארף יואל גאנזבורג יוהנסבורג יוכבד זלמנוב יום הולדת יום כיפורים יוסף גולדברג יוסף דוב סולובייצ'יק יוסף דניאל יוסף העכט יוסף יצחק אופן יוסף יצחק בקשי יוסף יצחק גאנזבורג יוסף יצחק וילישאנסקי יוסף יצחק זילברשטרום יוסף יצחק סגל יוסף יצחק סגל - נוף הגליל יוסף יצחק סילברמן יוסף יצחק פלטיאל יוסף יצחק קסלמן יוסף ישעיה ברוין יחודים יחזקאל פייגין יחי אדוננו יחידה יחידות ילדים ונוער ימי החופש יעקב דוד ויינטראוב יעקב יהודה לייב אלטיין יעקב ישראל קניבסקי יעקב לנדא יעקב מרדכי בזפלוב יצחק אייזיק קעניג יצחק אקסלרוד יצחק בן צבי יצחק גולדברג יצחק דב ליברמן יצחק דוד פלקסר יצחק הורביץ (איצ'ה דער מתמיד) יצחק ידגר יצחק מאיר ברסקי יצחק מאיר גוראריה יצחק מישולובין יצחק שפרינגר יקותיאל גרין יראת שמים ירון נאמן ירושלים ירח ישבעם סגל ישיבת 'אהלי תורה' ישיבת אחי תמימים ישיבת חובבי תורה ישיבת חח"ל נוף הגליל ישיבת חח"ל צפת ישיבת תומכי תמימים המרכזית ישיבת תורת אמת חברון ישיבת תורת אמת ירושלים ישיבת תות"ל בית שמש ישיבת תות"ל ברינוא צרפת ישיבת תות"ל ווסטצ'סטר ישיבת תות"ל כפר חב"ד ישיבת תות"ל לוד ישיבת תות"ל רחובות ישעיהו הרצל ישראל אלפנביין ישראל ג'ייקובסהון ישראל גרינברג ישראל דוברוסקין ישראל הלפרין ישראל יצחק זלמנוב ישראל יצחק זלמנוב - לוד ישראל לייבוב ישראל נח בליניצקי ישראל פרידמן יתום כ' טבת כ' מנחם אב כ' מר חשוון כ"ב שבט כ"ד טבת כ"ז אדר כ"ח ניסן כ"ח סיוון כבוד כינוס השלוחים כנסים כסלו כפר חב"ד כשרות כתב יד קודש כתיבה לרבי ל"ג בעומר לב לייבמן לוד לוי וולף לוי זלמנוב לוי יצחק ניסלביץ' לויים לחיות משיח לחיים לחלוחית לחלוחית גאולתית לחלוחית חסידית ליובאוויטש ליל הסדר לימוד החסידות לימוד התורה ליקוטי תורה לקוטי שיחות לשון הקודש מאיר הרליג מאיר וולישאנסקי מאיר צבי גרוזמן מאמר חסידות מבצעים מגדל העמק מגילת 'איכה' מגילת אסתר מגילת קהלת מגילת רות מגילת שיר השירים מדרש מוות מוזיקה מוחין מוטי עדן מונטריאול מונסי מוסדות חב"ד מוריסטון מזוזה מחנה קיץ מחצית השקל מחקר מיכאל דווארקין מיכאל חנוך גולומב מיכאל מישולובין מיכאל סלאווין מיר מירון מכונית מלחמה מלכות מנהגי חב"ד מנחם וולפא מנחם זאב גרינגלאס מנחם זיגלבוים מנחם טל מנחם כהן מנחם מנדל הראל מנחם מענדל גולוכובסקי מנחם מענדל גינזבורג מנחם מענדל ליברמן מנחם מענדל נחשון מנחם מענדל עמאר מנחם מענדל פרידמן מנחם מענדל פרלוב מנחם מענדל קופרשטוך מנחם מענדל רייצעס מסירות נפש מעלות מענדל דערען מענדל וועכטער מענדל מרוזוב מצה מצוות מצרים מקווה מקרא מגילה מרדכי אליהו מרדכי בן דוד מרדכי דובין מרדכי שמואל אשכנזי מרירות משה אורנשטיין משה גולדשמיד משה גוראריה משה הלל משה וובר משה זלמנוב משה יהודה קוטלרסקי משה לידר משה מישולובין משה מרדכי ארנשטיין משה סלונים משה פיינשטיין משה צבי נריה משה קורנוויץ משה קליין משה רבינו משה שלמה לויטין משולם ישעיהו זושא שובּ משחק שחמט משטרה משיח משכיל משלוח מנות משמעת משפחה משפיע משפיעי חב"ד משקה מתנה נבואה נוסטלגיה נועם וגנר נוף הגליל - נצרת עילית נחום טרבניק נחום שמריה ששונקין נחלת הר חב"ד נחמיה גרייזמאן נחמיה סגל נחמן יוסף טברסקי נחמן לרנר נחמן סודאק נחמן שפירא ניגון חסידי ניגוני חב"ד ניו יורק ניידות חב"ד ניסיון ניסן נמנוב נישואין נס נסיעה לרבי נפש אלוקית נפש בהמית נפתלי אסטולין נצרות נשים נשמה נתן גוראריה נתניה סאטמר סגולה סדר ההשתלשלות סדר ניגונים סופר סטלין סידור קידושין סיפור סליחות סמיכה סמים סנדי וולישאנסקי סעודת משיח ספירת העומר ספר 'דרך מצוותיך' ספר 'נועם אלימלך' ספר ה'זוהר' ספר השיחות 'תורת שלום' ספר התנ"ך ספר יוסיפון ספר עבודת התפילה בדור השביעי ספר תורה ספרדים עבודת השם עבודת התפילה עברית עדין אבן ישראל (שטיינזלץ) עובד השם עובדיה יוסף עופר מיודובניק עיתון 'בית משיח' עיתון 'כפר חב"ד' עיתונות עלילת הרופאים עם ישראל עמלק עמנואל עמרם מלכא ענווה עקיבא ווגנר ערבים עשירות עשרה בטבת עשרת המבצעים פאה פאנל פדיון נפש פולטובה פוליטיקה פולין פונוביז' פורים פחד פנחס אלטהויז פנימי פנימיות התורה פסח פסח שני פסיכולוגיה פרוייקט אתר לחלוחית גאולתית פריז פרנסה פרסום משיח פרסום ראשון פרץ מוצ'קין פרשת השבוע פרשת השבוע באור החסידות פרשת זכור פתגם חסידי צבא צבא הגנה לישראל צבאות השם צבאות השם מגדל העמק צדיק צדקה צום צום גדליה ציונות ציור ציצית צמח אברהם צניעות צעירי אגודת חב"ד צפת צרפת קאפוסט קבלת המלכות קבלת עול קבלת פני משיח קדושה קה"ת קול קורא קונטרס בד קודש קונטרס החלצו קונטרס העבודה קונטרס התפילה קונטרס עץ החיים קופת רבינו קורונה קורס קיבוץ גלויות קידוש לבנה קיץ קליפורניה קלמן ויינפלד קראון הייטס קרבנות קריאת התורה קריאת שמע שעל המיטה קרית אתא קרית גת קרית מלאכי ר' אייזיק מהומיל ר' ברקע חן ר' דוד הורודוקער ר' הלל מפאריטש ר' יואל כהן ר' לוי יצחק מברדיצ'וב ר' לוי יצחק שניאורסהון ר' מנחם מענדל הכהן הורנשטיין ר' מענדל פוטרפס ר' משה הכהן הורנשטיין ר' משה נפרסטק ר' פינייע קארף ר' שילם קוראטין ר' שלום בער גאנזבורג ר' שלום בער קסלמן ר' שלמה חיים קסלמן ראובן דונין ראובן וולף ראש השנה ראש ישיבה ראשון לציון ראשי רבותינו נשיאנו רבי אהרון רוקח רבי אלימלך מליז'נסק רבי ברוך ממז'יבוז' רבי חיים וויטאל רבי חנינא בן דוסא רבי יוסף יצחק שניאורסון מאוורוטש רבי יעקב אלתר - האדמו"ר מגור רבי ישראל מרדכי טברסקי רבי נחמן מברסלב רבי פנחס מנחם אלתר - האדמו"ר מגור רבי שמעון בר יוחאי רבי שניאור זלמן אהרון שניאורסהון - הרז"א רבנות רבני חב"ד רבנים רגישות רגשות רדיו רוחניות רוסיה רופא ריקודים רמב"ם רשת אהלי יוסף יצחק שאול אקסלרוד שאול דובער זיסלין שאול רוזנבלט שבע מצוות בני נח שבעת המידות שבת שבתי יונה פרידמן שואה שוחט שולחן ערוך שחיטת ליובאוויטש שי שמעון כהן שידוכים שיעו שיעור חסידות שלג שלום בער כהן שלום דובער וולף שלום דובער וולפא שלום דובער ליפסקר שלום דוד גייסינסקי שלום הורביץ שלום הלל שלום יעקב חזן שלום פלדמן שלושת השבועות שליחות שלמה גורן שלמה זלמן הבלין שלמה זלמן לבקיבקר שלמה זרחי שלמה חיים קסלמן שלמה יוסף זוין שלמה יצחק פראנק שלמה פישקל שלמה רוזנבלט שלמה רסקין שלמה שטרנברג שמואל אזימוב שמואל גרונם אסתרמן שמואל גרייזמן שמואל זלמנוב שמואל חיים בלומינג שמואל לו שמואל לויטין שמואל מנחם מענדל שניאורסון שמואל מקמל שמואל רוט-ארגמן שמחה שמחת תורה שמיני עצרת שמירת הברית שמירת הסדרים שמירת העיניים שמעון גד אליטוב שמריהו הראל שנה לועזית שניאור זלמן גופין שניאור זלמן גפני שניאור זלמן גרליק שניאור זלמן חנין שניאור זלמן לבקובסקי שניאור זלמן שז"ר שנת הקבוצה עם הרבי שנת הקהל שער היחוד והאמונה שפת האידיש שקר שרגא זלמנוב שריפת חמץ תאווה תהילים תודה תוכנית הוידאו - שאו מרום עיניכם תומכי תמימים תורה תורה אור תורת החסידות תורת הסוד והקבלה תחיית המתים תיקון המידות תיקון חצות תל אביב תל ציון תמונות תמונת היום תמימים תניא תענית אסתר תפילה תפילה בציבור תפילין תפילת מנחה תפילת ערבית תקיעת שופר תשובה תשנ"ב תשנ"ג תשנ"ד תשעה באב תשפ"ד תשפ"ה
הצג עוד

התוועדות מרתקת עם הרב מונק'ע גרוזמן • לרגל ה'יארצייט'


'להיות חסיד ולאכול גלידה?!': מערכת אתר 'לחלוחית גאולתית' מגישה התוועדות חסידית מיוחדת עם הגה"ח הרב מאיר צבי ע"ה גרוזמן - ראש ישיבת 'תומכי תמימים ליובאוויטש' כפר חב"ד, בנושא 'עבודת התפילה' בדורנו • מתוך התוועדות ח"י אלול תשס"ח, מוגש לרגל ה'יארצייט' בי"ז טבת • לקריאה

•••

הדבר היקר והחשוב ביותר זה להתפלל באריכות!

שמעתי פעם מהחסיד ר' אברהם ע"ה דרייזין ('מאיור'), שכאשר הגיע כילד לישיבת 'תומכי תמימים' בליובאוויטש, הדבר ש'תפס' אותו בישיבה היה המקרה הבא: ליד ה'זאל' שבו היו בחורים שישבו ולמדו, היה גם 'זאל' קטן, ששם היו בחורים שהתפללו באריכות. בחורים היו מתפללים ביום רגיל ארבע, חמש, שש שעות.. אז הוא נכנס ל'חדר שני', בעוד הבחורים בעיצומה של העבודה וההתבוננות בתפילה.

הוא ראה שכל אחד מתפלל בצורה נפלאה, אך הבחין באחד שנראה שהוא כמו 'נרדם' על האף.. הוא תמה על כך: מה הוא ישן פה?! ובכלל, עם תפילין אסור לישון.. לאחר מכן הוא הבין שאותו בחור כמובן שלא ישן, אלא הוא התעמק מאוד במחשבתו בתפילה, ולשם כך הוא עצם את עיניו.. בכלל, כשהיו מגיעים לבקר בליובאוויטש, תמיד המרכז היה הנושא של 'עבודת התפילה'. חסידות נוסדה על עניין התפילה. בלי 'עבודת התפילה' אינני יודע איך יכולים להתחיל.. בלי 'להתפלל' לא יכול כלום להיות! ללא תפילה אי אפשר שתהיה כוונה ואהבה ויראה לקדוש ברוך הוא, שזה יסוד התורה והמצוות.


ללמוד כל החיים בלי להבין מאומה..

משום מה נהייתה מין 'הנחה' שאפשר להיות חסידים וללמוד חסידות ולא להתעסק עם עצמו. כזה דבר מופרך מן היסוד! לא ייתכן! הפשט של זה הוא, שאפשר ללמוד כל החיים חסידות, ולא להבין בכלל מה כתוב שם! יש אנשים שגם לומדים קבלה ולא מבינים. יכולים להגיד פלפול, קושיא מפה ומשם ויכולים לפלפל בהרבה דברים, אבל לא מבינים. לא מבינים! הרבה פעמים לומדים על 'יחודא עילאה', 'יחודא תתאה'. זה שם, זה מלכות, הארה, הארה דהארה, ואומרים את כל המילים, אבל כל זמן שלא חיים את זה - אז זה אומר כמעט כלום! הרבי הרש"ב מאוד התרעם על אותם אלו שלומדים חסידות ואינם מתפללים באריכות.

אז אמנם פעם זו הייתה האווירה הכללית, וכולם התבטלו באווירה נפלאה זו. אך עניין זה של האריכות בתפילה נדרש במיוחד היום. כמו שכתוב במשניות של 'אבות' ש'במקום שאין אנשים השתדל להיות איש', ואפשר לומר שהפירוש בזה הוא, שהיכן שישנם כבר אנשים - אזי להיות 'איש' זה דבר 'רגיל' ולא דבר מיוחד. אבל במקום שאין אנשים, שם זקוקים להשתדלות מיוחדת בכדי להיות 'איש'..

בשנת תשכ"ז הייתה לי 'יחידות' עם הרבי. באותו הזמן הייתה לי כיתה שלימדתי אותם ב'נגלה'. בין התלמידים שהיו בכיתה היה המשפיע הרב יוסף יצחק אופן, הרב אריה לייב קפלן מקנדה ועוד בחורים טובים, ועוררתי אותם להתעסק ב'עבודת התפילה', ואכן הם התחילו להתפלל באריכות. והיו אברכים שטענו בפני: אתם דורשים יותר מדאי, זהו דבר שלא יכולים לעמוד בו! אי אפשר כבר להגיע בזמננו לדבר כזה. פעם היו דברים כאלה, ליובאוויטש היה מקום סגור, שאף אחד לא היה. היו מנותקים מהעולם, ישבו רק בין העצים.. אבל היום, כך טענו, אי אפשר.

(היה מי שאמר לי אז ש'היום זה סוג אחר של חסידות, בחור צריך שיהיה חסיד כמו החסיד (..). הוא חסיד; אומר את החסידות של הרבי, חוזר על המאמרים של הרבי עוד יותר טוב מהרבי עצמו, כי מהרבי הוא לא מבין כל כך טוב, וממנו יותר... וממילא הוא הרי חסיד. והוא יושב בחתונות בין אנשים ויכול לאכול גלידה, וממילא זה לא נורא! ואם תחנכו בדרך הזאת תצליחו. אבל איך שאתם מנהלים את העסק עם 'אתכפיא' ו'עבודה' זה לא ילך.. אני לא רוצה להגיד מי זה היה, שאמר לי אז ש'קונטרס העבודה וקונטרס התפילה היום זה לא שייך')..


מוכרח למצוא את הזמן להתפלל באריכות

באותה תקופה נכנסתי אל הרבי. הנוסח של השאלה שכתבתי היה: 'היות שנמצאים אצלי בחורים צעירים [בני 17-16] ואני לומד איתם ומתוועד איתם ומקרבם קצת לעבודה פנימית, והחשש הוא שהם קצת נתפסים לזה ואז הלימוד נחלש - וזה מובן מאליו שהלימוד אכן קצת נחלש - והרי אחרי זה לא כולם ממשיכים בעבודה פנימית כפי שיכול וצריך להיות, ואז נשארים קרחים מכאן ומכאן. אז כיצד צריך לנהוג?'.

אני לא יודע איך בדיוק לתאר איך הרבי דיבר ב'יחידות'.. לפני שנכנסתי ליחידות ושמעתי תיאורים איך הרבי מדבר בפנים, אף פעם לא תיארתי לעצמי כיצד באמת חשים שם.. הרבי מורא'דיק. מאויים'דיק.. והרבי אמר כך: 'תומכי תמימים אן עבודה פנימית קען ניט זיין, אזוי ווי ס'איז מבואר אין די קונטרסים [=תומכי תמימים ללא עבודה פנימית לא יכול להיות, כפי שמבואר בקונטרסים]'. כלומר, הרי על זה יסד הרבי הרש"ב את הישיבה, על המבואר בקונטרסים.

אלא מאי, יש טענות שמפריע ללימוד, מפריע לסדרי הלימוד? אז הרבי המשיך: 'איי, ס'שטערט צו די סדרים צו נגלה, איז דאך פאראן שבת, יום טוב, וואס ס'נישט קיין סדרים פון נגלה, ס'דא ערב שבת, ערב יום טוב, ס'דא א יומא דפגרא, ס'דא בין הזמנים, און בכלל מאנטיג או דאנערשטיג, און בכלל ווען ס'פילט זיך אז מ'דארף [=איי, זה מפריע לסדרים ב'נגלה' - הרי ישנם שבת, יום טוב, שאין סדרים ב'נגלה', יש ערב שבת, ערב יום טוב, יש יומא דפגרא, יש 'בין הזמנים', ובכלל שני וחמישי, ובכלל כשמרגישים שצריך]'.


ה'קאך' של הרבי

זאת אומרת, ה'קאך' של הרבי היה חזק כל כך שזהו עניין הכרחי להתפלל באריכות. איי, זה שיש הפרעות - צריך להכניס את זה למצב הקיים, איפה שאפשר לדחוף את זה צריך לדחוף. והרבי לא השאיר כלום... שני, חמישי, יומא דפגרא, ובין הזמנים, וכשמורגש שצריך.. אז כבר לא נשאר עוד זמן.. בכל אופן, הרבי הודיע כאן תשובה ברורה לאלה שאמרו ש'קונטרס העבודה' ו'קונטרס התפילה' לא שייכים להיום.. את הרבי לא שאלתי על כך, אבל הרבי מעצמו אמר 'תומכי תמימים אן עבודה פנימית קען ניט זיין, אזוי ווי ס'איז מבואר אין די קונטרסים'.

ממילא צריך פשוט להתייגע לקיים את מה שלומדים בתורת החסידות. כפשוטו. לא לחשוב שזה הולך על דורות קודמים או שייך למישהו אחר. זה שייך לאותו יהודי שלומד זאת. היות וההשגחה העליונה כיוונה שאנו נלמד זאת - זה שייך אלינו. אחרת ההשגחה הייתה מראה אחרת, דברים אחרים.

אני זוכר את המשפיע הנודע ר' שלמה חיים ע"ה קסלמן, הוא היה מתפלל באריכות בכל יום ויום! והוא יכול היה להפיח בנו רוח חיים שנתפלל. הוא עצמו התפלל, וזה היה 'חי'. הוא הרי התפלל בסביבתנו. לא תמיד בחורים יכלו לראות אותו מתפלל ב'עבודה', הרבה פעמים היה מתפלל בחדר. היו זמנים בישיבה בתל אביב שהיה בכלל מתפלל בבית כנסת אחר. ובאמת, כשאף אחד לא היה ליד - הוא התפלל לגמרי אחרת ממה שהתפלל כשהיה בין אנשים. בשבת הוא כן התפלל ב'זאל' בדרך כלל. אבל הוא היה 'מתפלל' כל יום. גם המשפיע המפורסם ר' ניסן ע"ה נמנוב היה מתפלל באריכות בכל יום. כשהייתי ילד הייתה תקופה שהקפדתי לשמוע כיצד הוא שופך את נפשו בתפילה בכל יום שעות ארוכות..


לא כדאי לפספס כזה תענוג..

נו אז בצורה מעשית, איך באמת שייכים אלינו העניינים של 'עבודה'? בתור התחלה שיהודי יעמוד - לא שש שעות - אבל שעה וחצי! שעה וחצי להתפלל זה מינימום. אבל אפילו שעה. שעה שתהיה כל כולך, שתהיה לגמרי בתפילה. שהתיבות יהיו מלאות חיות. 

ואם אכן האדם יתרגל להתפלל לכל הפחות שעה, וכך תעבור עליו חצי שנה-שנה שמתפלל במשך שעה ויהיה מונח בזה, אז במילא יפריעו לו כל תאוות העולם הזה, כי הוא יודע שאם יתיישב וינגוס קצת את ה'ביס' יותר ממה שצריך, אזי למחרת לא יוכל להתפלל כמו שצריך, ו'להתפלל' אצלו זה הדבר הכי יקר בעולם! ובשבילו זו החיות הכי גדולה שיכולה להיות! הוא אינו יכול להרשות לעצמו לשבור זאת ב'נארישע תאוה' [=תאוה טיפשית] שתשבור לו את התפילה אחר כך. האמת שלא ניסו מספיק. מי שינסה משך זמן בצורה קבועה, לא יום אחד, ברור שהוא ירגיש זאת. מותר שהתפילה תיקח לו מ'הודו' עד אחר 'שמונה עשרה' שעה ורבע..

ויסוד התפילה הוא שמדברים עם הקדוש ברוך הוא! נעמדים לפני הרבונו של עולם ואומרים לו: 'ברוך אתה השם'. מי שלא מקשיב ומכוון בתפילה, זה פשוט לא אנושי! נתנו לך זכות שאתה יכול לעמוד לפני הרבונו של עולם, ולהמשיך את הקדוש ברוך הוא כאן למטה, ואתה מלמל טקסטים לא ברורים.. ובלשון אדמו''ר הזקן: 'תפילה בלא כוונה אינה כלום'. ס'גארנישט. זה כלום, כך הוא כותב.

אך צריך לדעת שבהתחלה זה באמת קשה. לכן אני אומר: זהו העניין, חסרה ההתחלה. אם לפני שהבחור או האברך נעמד לתפילה הוא היה שומע חסיד מתפלל, הייתה לו בזה כבר התחלה, ובמילא הגישה הייתה אחרת.. יש הקלטה של החסיד ר' ישראל נח ע"ה בליניצקי איך שמתפלל בצורה נפלאה.. צריך לראות ולשמוע איך חסיד שופך את נפשו בתפילה, ומזה מגיעה ההתעוררות הראשונה להתחיל להתעסק ב'עבודה'.

אך בשביל להתפלל שעה בצורה כזו שהתפילה תהיה 'תפילה', ולהיות שקועים בכל מילה לגמרי - מוכרחים להתבונן בחסידות לפני התפילה. אחרת זה לא ילך. יש לדעת שההדרכה בהתבוננות היא אינה קבועה. 'נשמת אדם תלמדנו'. זה משתנה לפי טבעי בני אדם. כל אחד יש לו לגמרי סגנון אחר. ואחרי שמתבוננים בעניין בחסידות, אז כל התפילה מקבלת חיות פנימית.


מהי 'התבוננות'?

כדי להבין 'מהי התבוננות', צריך להבין שהאדם הוא זה שמוביל את ההתבוננות. הרי למה לאדם יש מחשבות זרות? כי יש לו חיות בדבר שעליו הוא חושב, למרות שהוא לא רוצה לחשוב עליו כלל. אבל אלו מחשבות שמתעוררות בו מאליו, בגלל החיות שיש לו בהם. אז כך גם בהתבוננות בחסידות, צריך להיות מונחים בעניין בחסידות שנוגע לאדם, שיש לו בו 'גישמאק' וחיות מיוחדת. 

וכאשר יש לאדם חיות והוא יתחיל לחשוב בעניין זה, אז מלבד זאת שהמוח שלו ימציא לו הסברים ורעיונות כדי שהדבר יהיה ברור יותר, בנוסף לזה על האדם לנסות לחבר את הדבר עליו הוא חושב לחיים שלו. לצייר את הדבר שיהיה קרוב אליו. כמו אדם שרואה ציור ואחר כך הוא ממשיך להתבונן ולהתעמק בציור. הוא אמנם כבר ראה את הציור הפיזי, אך הוא מנסה להתחבר לתחושה הרוחנית שיש בציור. ועל ידי ההתבוננות בו, הוא נעשה קרוב יותר לחוש זאת.

ואחר כך העניין שבו האדם התבונן לפני התפילה והאיר בו, זה נכנס למילים בתוך התפילה עצמה. בכל מילה בתפילה שהוא אומר, זה נעשה 'מונח' אצלו יותר. ה'הנחה' בנפש לא יכולה להיות בלעדי התפילה. מהלימוד עצמו לא יהיה 'מונח' העניין בלב. זה לימוד, וזה אכן מובן לו. אבל כדי להפנים ולהרגיש את התחושה האלוקית הרוחנית, מוכרחים להתפלל באריכות ובהתבוננות. 

כמו שכתוב בספר השיחות 'תורת שלום', שישנם שלושה דרגות בהתבוננות - ישנו הלימוד בשעת מעשה כשלומד, יש אחר כך כשמתבונן קודם התפילה, שזהו החיות של העניין, ואחר כך יש את האלוקות שבזה, שזה בתפילה. בתפילה נרגש האלוקות של העניין שלמד והתבונן בו. מהי האלוקות של העניין, זה קשה להסביר זאת.. אילו ידעתיו הייתיו.. זה דבר שצריך לנסות ופשוט להרגיש.


כשרוצים 'להתפלל' באמת - מצליחים

לא מדברים על התבוננות גדולה, אלא אפילו אם אדם יתבונן בפרק 'תניא' והוא יעמיק בזה, זה יפעל את פעולתו. חסידים היו אומרים שעם פרק 'תניא' אפשר להיות חסיד כמו אברהם אבינו. לומדים פרק תניא, אם זה פרק מ"ד, או פרק מ"ה או מ"ו, כל פרק הוא התבוננות! לומדים זאת פעם אחת, ולומדים את זה שוב. הרי פעם למדו כל דבר מאה פעם! וזה מדובר על נגלה! על אחת כמה וכמה בדברים התלויים באלוקות ובדברים רוחניים, שבוודאי צריך להשקיע בזה את כל הראש. לומדים פעם, פעמיים, שלוש, ארבע, הרבה פעמים! ממילא הדבר מתחיל להיות מונח בראש. וכשמונח בראש - אחר כך כשמתבוננים בזה וכשמתפללים עם זה, ממילא הדבר נוגע. זה 'נופל' לו לתוך תיבות התפילה, וכשזה 'נופל' לתיבות התפילה - האדם נעשה מאוחד עם זה, ואז הוא מרגיש את הטעם בזה. נו, אפשר להסביר כזה דבר?!..

העיקר הוא שזה יפעל שנשתנה למעשה. שגם אני אשתנה. ר' שלמה חיים שאל את הרבי הרש"ב, איך אפשר לתבוע אצל אחרים כשהוא לא אוחז בזה בעצמו. והרבי ענה לו: אם אתה תובע את זה גם מעצמך, אתה יכול לתבוע את זה גם מהשני. הקדוש ברוך הוא יעזור שיבוא לפועל. העיקר הוא שהיות ומחפשים ורוצים, אז שהקדוש ברוך הוא יעזור שאכן יצליחו להתפלל לפי האמת. לחיים ולברכה! שהקדוש ברוך הוא יביא את הגאולה השלימה ומלכנו משיחנו בראשנו.

תלמידו המשפיע הנודע הרב יוסף יצחק אופן שליט"א, נושא את מיטתו של רבו הרב גרוזמן בלוויה

תגובות

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה

300,000 צפיות, 2000 כתבות - ארגון 'לחלוחית גאולתית' עושה היסטוריה במדיה
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי

רבני ומשפיעי חב"ד מעוררים: תפילה באריכות קריטית לכל יהודי
הקליקו על התמונה לכתבה המלאה

כתבות פופולריות

צפו: השוני הגדול בין ההתבודדות ביער לבין ההתבוננות בעבודת התפילה

הרבי על ישראל: דיקטטורה במסווה של דמוקרטיה

צפו: הוידאו המלא מהפאנל בכינוס השלוחים העולמי - 'עבודת התפילה בחיי השליחות'

קונטרס ראש חודש כסלו ה'תשנ"ג • מוגה על ידי הרבי

וידאו מבהיל: הרבי כפי שאף פעם לא ראיתם

לתועלת הגולשים: לימוד מתורת נשיאי החסידות בחודש כסלו

בכנס מושקע: מאות הודרכו 'איך להתפלל' בישיבה הקטנה בצפת • גלרייה ענקית

השליחים של חב"ד • אלי ויזל במאמר הערכה

הרב יורקוביץ' תובע: נותנים לך כוחות ליישם את הדרישה להתפלל באריכות

מה חשוב מאוד לחנך מגיל צעיר? • הרב יוסף יצחק גאנזבורג

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'

לכתבות תוכן על 'גאולה ומשיח'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'

לכתבות תוכן על 'אהבת ישראל'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'

לכתבות תוכן על 'עבודת התפילה'
לחץ על התמונה

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'

לכתבות תוכן על 'ניגון חסידי'
לחץ על התמונה

טורים נבחרים

ארכיון

הצג עוד

כתבות מובחרות

נחשפה: הקלטה נדירה של הרבי הריי"צ מנגן בדביקות

וּלְעָבְדוֹ בְּכָל לְבַבְכֶם • מאמר גדוש על 'עבודת התפילה'

ביקור נדיר: הרבי בפגישה עם האדמו"ר מגור הנוכחי

הַבּוֹחֵר בְּשִׁירֵי זִמְרָה.. • מאמר עשיר על ניגוני חב"ד

חשיפה היסטורית נדירה: הרבי הריי"צ מתוועד בחריפות על ההכרח להתפלל באריכות

100 התוועדויות של משפיעים מחסידות חב"ד • מיוחד

הרב זושא אלפרוביץ': 'יחי אדוננו' זה ניגון של הרבי!

מרעיד לב: הרבי הריי"צ מתאר בזעזוע את קורות תשעה באב

התמונה שחוללה סערה: נחשפה תמונה של הרבי הרש"ב? • הסיפור המלא

'משקה המשמח' • כל המידע על 'גזירת המשקה'

צור קשר

שם

אימייל *

הודעה *

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון

למאגר התכנים הענק - לחץ על סמל הארגון
אתר זה מופעל על ידי ארגון 'לחלוחית גאולתית'. אימייל: lgch770@gmail.com.